HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 L-Pad, ett bra alternativ i filtret ??????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/26 :  01:21:52  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Till Morello.
Du har helt fel. Det finns inget amatörmässigt med en konjugatlänk. Tvärs emot, förutsatt att den är rätt beräknad. Du klarade förmodligen inte av att göra det och därmed drog du fel slutsats. Varför komma med så generaliserande inlägg? Det kan finnas dom som tror dig.



Hej!

Jag menar att om RC-länken implementeras enbart i syfte att släcka den reaktiva delen av talspolens imedans, så är det ett amatörknep. Dvs ett knep för att kunna använda "kokboks"-filter.

För övrigt känner jag igen ditt sätt att skriva.



"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/26 :  01:28:33  Show Profile Send Nagref a Private Message
OT:
To Flint:

Varför studsade mitt mail till dig? Har du angivit en falsk adress eller är bara ditt hotmailkonto fullt?



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/26 :  09:48:58  Show Profile Send Flint a Private Message
Till Morello.
Vad är amatörmässigt med att använda konjugalänk?
Vad är alternativet?

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/26 :  15:21:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

quote:
Flint Till A
Om r=d-y+t=try=47såkanske yrt****uytre=(((((85ochsådärhörru&&&




-Till F!

"Om F ej vandringen orkar gå,
så avstå att snacket snacka då."


( Behövs 1st förklaring till detta också eller innehas numer förmågan att kunna
förstå och ta till sig text som ovanstående??


Till M!

För övrigt känner även A igen F´s sätt att skriva.



Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/07/26 15:52:5
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/26 :  15:47:46  Show Profile Send Morello a Private Message
Vem tror A att Flint är

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/26 :  15:54:58  Show Profile Send n/a a Private Message

Vem tror M att Flint är?


Mvh A
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:11:17  Show Profile Send Flint a Private Message
Till Morello
Svara på min fråga om amatörmässighet och konjugatlänk.
Annars... Inte skriva så!

Edited by - epkpeng on 2002/07/26 19:15:1
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:26:25  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej F!

Ooohhh din lille busis.

M har ju redan svarat på den frågan, men då du vill fortsätta busa så låtsas du
således inte om det, A förstår preeciiis.

Sen ett litet missförstånd,-denna sida är i huvudsak till för just amatörer.
Proffs har ett antal andra mötesplatser. Om du vill kan A ge dig adresserna til dessa??


Mvh A
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:26:52  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Till Morello
Svara på min fråga om amatörmässighet och konjugatlänk.
Annars är det du som är amatörmässig.



Flint!

Jag skrev tidigare:

"Jag menar att om RC-länken implementeras enbart i syfte att släcka den reaktiva delen av talspolens imedans, så är det ett amatörknep. Dvs ett knep för att kunna använda "kokboks"-filter."

Varför införa en onödig resistiv förlust om det inte behövs
Ofta går det att klara sig utan RC-länk. Dessutom kan man tillse att talspolens induktans lyfer nivån något för att få en jämnare energikurva eftersom diskantens spridning minskar med tilltagande frekvens. Detta fungerar om man har ett motstånd i serie.
Vidare kan man imlementera en pseudo-kunjugatlänk som i inte helt släcker talspolens induktans.

En konjugatlänk medför att elementet drivs med lägra impedans, vilket kan ge mer termisk kompression eftersom talspolerns impedans tilltar med ökad temperatur. Om den drivs högohmigt förblir strömmen med avseende på temp. hyfsat konstant. Det är strömmen som dikterar den kraft med vilken bobinen påverkar membranet.

Fråga till Herr Flint:
Varför använda konjugatlänkar för att släcka induktansen i talspolen?


mvh





"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:33:27  Show Profile Send Flint a Private Message
Skärpning i tonen! // epkpeng

För att...Off Topic så det står härliga till!!!

Försök att hålla dig innom angivna ramar, så att jag inte behöver spendera en fredagskväll med att lusläsa, editera och kommentera onödiga inlägg. Tack. // epkpeng


Edited by - epkpeng on 2002/07/26 19:14:4
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:41:02  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:


Här stod tidigare det nyss modererade...




Oj vad glada vi var idag!


-The world is my oyster...-

Edited by - epkpeng on 2002/07/26 19:16:3
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:44:48  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:


Samma här... //epkpeng




Det är Morello (och Nagref) som argumenterar och du som kommer med beskyllningar och påhopp. Onödigt tycker jag!

Berätta istället varför en konjugatlänk skulle göra nytta? Uttalanden av typen "till tvåvägssystem är de ett måste" är väldigt roliga, eftersom de är så uppenbart fel!

Ovanstående kan ses som ett exempel på hur man inte ska argumentera... så här kommer en motivering: jag har sett flera bra tvåvägs (och flervägs) högtalare utan några konjugatlänkar alls. Alltså måste man inte.

mvh
Jonas Persson



Edited by - epkpeng on 2002/07/26 19:16:5
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:45:40  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag är också glad och vill dessutom ha svar på varför det är amatörmässigt med en kompenseringkrets.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:52:29  Show Profile Send Flint a Private Message
Till j.persson
Att beräkna ett filter för ett element på t.ex. 8 ohm när det i verkligheten är kansle 18 ohm vid delningsafrekvensen kan vara en anledning. Resultaet blir helt fel delningsfrekvens. Är det förklaring nog för dig?

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/26 :  17:01:04  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej F!


Är det du som är den nya A( fast en arg version, ed)??

Skulle F alltså svarva bort sin egen axel utifall dörren till lagret var för smal??

Hur menar F att ovanstående( stympa sig själv, ed) skulle vara ett bevis för att:
konjugatlänken är ett måste i h-filter sammanhang??

Vore det inte enklare( för F, ed) att läsa M´s svar istället för att tjata om
ett nytt( svar, ed)??

A ser ej kopplingen( Konjugatlänk-/-Självstympning, ed), förklara gärna denna, F( för A alltså, ed)??



Mvh A.



Edited by - Audiomaniker on 2002/07/26 17:04:4
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/26 :  17:02:53  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Till j.persson
Att beräkna ett filter för ett element på t.ex. 8 ohm när det i verkligheten är kansle 18 ohm vid delningsafrekvensen kan vara en anledning. Resultaet blir helt fel delningsfrekvens. Är det förklaring nog för dig?


Det är bara ett problem om man använder de standardiserade lösningar som finns. De använder i princip bara amatörer. De tar nämligen inte hänsyn till den akustisk överföringsfunktionen för elementet. För att få till det så att det ska stämma mellan de olika elementen så måste man ta hänsyn till även det. Annars så blir det sk*t. Efteroms de akustiska överföringsfunktionerna inte är enkel översättningsbara till en elektriks krets så får man moddelera det elektriska filtret fritt och strunta i standardfilterna och när man är igång med det så kan man normalt bygga filter som helt saknar konjugatlänkar.



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/26 :  17:11:57  Show Profile Send Flint a Private Message
Till A
Kul fråga. Nu är det ju så att normala dörrar redan är utformad efter dom mått som passar en "normal" människa. Det raka svaret på frågan är dock NEJ. Eftersom det är jag som ska igenom dörren så väljer jag att ändra den. Om däremot dörren skulle välja så skulle den förmodligen svarva ner mig.
Att beräkna ett filter för två element på t.ex. sex ohms impedans när ett av dom är på 15 anser jag inte är riktigt. Gör du?

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/07/26 :  17:19:42  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Till j.persson
Att beräkna ett filter för ett element på t.ex. 8 ohm när det i verkligheten är kansle 18 ohm vid delningsafrekvensen kan vara en anledning. Resultaet blir helt fel delningsfrekvens. Är det förklaring nog för dig?



Nej. Men jag utgår å andra sidan för att man inte konstruerar ett delningsfilter genom att stoppa in småsignalparametrarna från databladet i ett program/färdig formel och hoppas på att det blir bra. Det är knappast en framgångsrik strategi.

Det är ju en fördel om man utgår från impedanskurvan hos elementet istället för ett märkvärde som 4,8 eller 16 ohm.

Jag anar att du med 18 ohm menar att impedanstoppen skulle ligga där? Det är ju vad man brukar kompensera, åtminstone med ett vanligt matematiskt konjugat, vilket ju är vad en konjugatlänk försöker efterlikna.

Konstigt att du nämnde tvåvägshögtalare då - för om man inte delar till diskanten vid 20-50 Hz är det mycket osannolikt att impedanstoppen ligger där!

Överhuvudtaget ska man inte betrakta ett element som att det har en impedans. Gör ett ekvivalent nät istället och räkna exakt. Då blir det rätt. Och vanligtvis blir filterna synnerligen olika "tabellfilter" där man stoppar in 8 ohm eller nåt.

mvh
Jonas Persson

PS (Edit). Och nu ser jag att Nagref skrivit nästan samma sak som jag själv... åtminstone till innebörden betraktat... ojdå! DS



Edited by - j.persson on 2002/07/26 17:21:5
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/26 :  17:23:13  Show Profile Send Flint a Private Message
Till Nagref
För att visa att jag inte är helt omöjlig så håller jag med dig men
du kan inte neka till att den impedansökning som kvarstår gör att olika fördtärkare uppför sig olika, Om man tittar på impedansen på ett normalt
tvåvägssystem så ser man att den ökar ovanför ca 200Hz för att sedan gå ner igen vid delningsfrekvensen. Därefter går den upp igen.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/26 :  17:23:39  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej F!


Ahhhh!!, man ska aldrig utgå ifrån någonting( angående dörrars eventuella bredd, ed).


Aha!, det är 3st element: ett 15 Ohm´s och 2st 6 Ohm´s,- den gick inte A på sörru!!

Aha!, det är två element: 1st 15 Ohm´s och ett 6 samt 15 Ohm´s( dubbla
talspolar, ed),- den gick inte A på sörru!!



För övrigt så: Ja!, A anser det vara riktigt( eller, var det viktigt, ed).


Detta om detta.



Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/07/26 20:08:5
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/07/26 :  17:29:50  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Hej F!


Ahhhh!!, man ska aldrig utgå ifrån någonting( angående dörrars eventuella bredd, ed).


Aha!, det är 3st element: ett 15 Ohm´s och 2st 6 Ohm´s,- den gick inte A på sörru!!

Aha!, det är 2st element: ett 15 Ohm´s och 1st 6 samt 15 Ohm´s( dubbla
talspolar, ed),- den gick inte A på sörru!!



För övrigt så: Ja!, A anser det vara riktigt( eller, var det viktigt, ed).


Detta om detta.



Mvh A.



När J läser detta, kan J få för sig att skriva som A (för att J också vill vara snobbig, ed).

J inser (alt anser, ed) att A antingen övat på detta, eller om A's semantiska snirkel är naturligt (för A då alltså, ed), verkligen är konstig (ur J's synpunkt då alltså, (som de flesta andra än J troligen anser är konstig oxå, fast kanske annorlunda (mot A (och J), ed),ed),ed),ed).(eller '!', ed)

J inser att J måste befinna sig i konstiga tillstånd för att lyckas med detta - J anser vidare att till exempel 1st flaska Bombay Sapphire kan underlätta för J att närma sig detta tillstånd.

G jer upp!

/J.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/26 :  17:32:33  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Till Nagref
För att visa att jag inte är helt omöjlig så håller jag med dig men
du kan inte neka till att den impedansökning som kvarstår gör att olika fördtärkare uppför sig olika, Om man tittar på impedansen på ett normalt
tvåvägssystem så ser man att den ökar ovanför ca 200Hz för att sedan gå ner igen vid delningsfrekvensen. Därefter går den upp igen.



Olika förstärkare beter sig olika oavsett om de har en knepig högtalare att göra med. Det är ju just därför att de är olika - annars hade de ju varit lika!

Impedansen hos ett tvåvägssystem brukar uppvisa det beteende du beskriver det är riktigt. Men det är oftast inget problem med dessa impedansökningar eftersom i princip alla typer av förstärkare gynnas av att driva höga impedanser. Och att ta bort den impedansökning i den översta diskanten gör att distorsionen ökar hos förstärkaren (relativt sett om man inte hade tagit bort den) och det sker i det området som förstärkare naturligt brukar uppvisa en högre distorsion p g a att återkopplingen inte är lika stor som vid lägre frekvenser.



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/26 :  17:42:40  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej j.p!


"Don´t write the write, if
you can´t think the think." ,-A 2002.


Att: inse=anse, är inte sant( anser A, ed) men inser samtidigt att j.p kanske anser
det vara "snobbigt" att inse.



Mvh A
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/26 :  17:43:21  Show Profile Send Flint a Private Message
Till Nagref.
Visst är hög imp. ett mindre problem än låg men jag föredrar
att ha samma hela vägen.
Vad du väljer är upp till dig. Jag bara motiverar min inställning.
Har du provat det du pratar om eller är det bara teorier.
Jag kan säga att jag har testat hundratals gånger.

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/26 :  17:44:40  Show Profile Send Nagref a Private Message
Hej F!

Är du vår man Flint på hemligt uppdrag? Varför har du annars angett en fejkad mailadress? En miss eller bara misstänksamt?


-The world is my oyster...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000