HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Preamp till Edison 60?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2016/07/08 :  09:46:13  Show Profile Send repeterande a Private Message
Hej,

Jag har en ny dac på ingång, det är en M2tech Young DSD med volympot, kan jag använda den som preamp till Edison 60 eller blir det "kaka på kaka" ?
Om någon har tips på hur jag gör detta på bästa sätt mottages det tacksamt!

Mvh
Peter

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2016/07/08 :  09:58:45  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Hur menar du kaka på kaka?
Go to Top of Page

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2016/07/08 :  10:13:47  Show Profile Send repeterande a Private Message
Ursäkta min otydlighet!

Det jag menar är att både Edison 60 och min dac har volymkontroll, så jag tänkte om det blir någon försämring rent ljudmässigt?

Mvh
Peter
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2016/07/08 :  14:18:34  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Tja, man kan ju alltid spekulera men jag tänker ungefär så här...
Young har volymkontroll och låter bra.
Edison har volymkontroll och låter bra.
Varför skulle dem då låta sämre tillsammans bara för att båda har volymkontroll?

Gäller högst troligt bara att hitta rätt läge för dem att prestera bäst på.

Lycka till!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2016/07/08 :  14:28:53  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
Är volymkontrollerna passiva eller är det integrerade förförstärkare i dem? Jag tänker att man vill vara försiktig met att öka gain bara för att kasta bort den med dämpning i volymkontrollen. Jag är lite förtjust i passiva försteg som inte förstärker signalen alls. Många gånger behövs inte insignalen förstärkas för hemmabruk och moderata lossningsnivåer. Nu vet jag inte hur volymkontrollen på din dac fungerar men jag tror också att man bör vara restriktiv med att dämpa signalen digitalt då man förlorar i dynamik genom att göra så. Rätt eller fel men så tänker jag i alla fall

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2016/07/08 14:30:03
Go to Top of Page

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2016/07/08 :  14:54:14  Show Profile Send repeterande a Private Message
Tack för tipsen!

Vet inte huruvida Edison/Young har passiva förförstärkare, lyckas inte läsa mig till det men det ser ut att gå att ändra utnivå på Young.
Jag märker väl hur det låter, om inte annat verkar det gå att stänga av volymen på Young så det blir bra i vilket fall.

"As the Young DSD can also be used as a digital preamplifier (thanks to remote and volume control), users can double the output voltage in order to achieve the optimal headroom with every power amplifier."
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/07/08 :  15:45:50  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag har haft en Young DSD och tyckte volymregleringen fungerade mycket väl i den. Men det går lika bra att skruva upp den till nära full utnivå och njuta den som ren DAC.
Om jag inte missminner mig är volymen digitalt kontrollerad men sker i den analoga domänen på Young DSD.
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2016/07/08 :  18:40:07  Show Profile Send Snutten a Private Message
Har passivt försteg av rang, och jämförde nyligen med ett aktivt försteg som kostar mer än mitt passiva, det lät helt klart renare med mitt försteg. Det var lite mer basdjup och rumskänsla med det aktiva, men inte lät det rent inte..
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2016/08/07 :  22:35:17  Show Profile Send edison a Private Message
Edison 60 har en passiv volymkontroll, alltså ingen gain i dess "försteg".
Den har eg bara en vanlig "ren" linjeingång som kan dämpas/nivåjusteras medelst den inbyggda volympoten. I min 60:a är det en "Alps blue" vilken är en vanlig ganska väl ansedd potentiometer, om än inte nåt direkt "hi-end:igt"

Är du händig kan du ju iofs koppla förbi poten i Edisonen, men hur mkt du vinner på det kan jag inte ge nån åsikt om.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2016/08/09 16:38:10
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000