Author |
Topic |
|
plysch
Member
183 Posts |
Posted - 2016/03/01 : 12:36:31
|
Nu har jag varit borta från Hifi-världen flera år p.g.a livet som kommit emellan. Hur som helst håller jag som bäst på med att inreda ett blivande lyssningsrum på vår övervåning. Rummet kommer att mäta ca. 10 x 6,5 m. alltså 65 m2. Det är nästan full takhöjd vid ytterväggarna (2,10m), sedan går taket upp till nock (4,50m). Rummet kommer således att ha skaplig volym, tanken är att ha systemet vid ena gaveln så det blir enkelt att anpassa lyssningsposition & högtalarplacering i/ut i rummet. Nu kommer kruxet: Jag vill ha ett hornsystem! Har blivit sjukt sugen på http://www.inlowsound.com/ papperhorn & 80 hz midbasshorn + någon form av subhorn, tappat horn kanske? Då jag endast haft #8221;vanliga#8221; högtalare tidigare kommer så ett antal frågor. Hur driver jag dessa? Anpassning beroende på hz & verkningsgrad? Rör (trioder) till topparna & ev. midbasen, solidstate till subbasen? Måste (bör) man ha separata förstärkare till respektive register? Aktiva delningsfilter? Som ni märker famlar jag i mörkret, men detta är något jag drömmer om & vill förverkliga inom en inte alltför avlägsen framtid. All input angående detta och val av subbas önskas. Övrig guidning i rätt riktning om jag har tänkt tokigt är välkommen. Mvh. Lars
|
The invisible man came in to my room, and I didn´t see him. http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327 |
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2016/03/01 : 15:42:09
|
Aktiva delningsfilter är mycket praktiskt när man leker runt med delningsfrekvenser och nivåjustering. Sedan råder det olika åsiiker hur man skall ha det slutligen. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2016/03/01 : 19:29:08
|
Det finns stor potential i ditt rum. Något som är viktigt för att lyckas är spridningen. Stora hornsystem får också svårt med elementens stora avstånd. Hur ser din budget ut? Bashornet känns lättast att få till. Det du måste bestämma är hur det ska se ut över 80 Hz. Vad sägs om ett synergy-horn som är 120x120 cm i mynningen och har 60x60 graders spridning? Det bör passa ditt rum bra för att behålla kontrollerad spridning långt ner i frekvens och samtidigt undertryck rumsreflexer. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
plysch
Member
183 Posts |
Posted - 2016/03/01 : 19:57:06
|
Förhoppningsvis blir det ett akustiskt bra rum, från 80 hz & uppåt hade jag tänkt någon liknande kombo, http://inlowsound.weebly.com/diy-80hz-midbass-horn.html sen om det blir just lika driver & element är väl inte så säkert. Och vad är ett synergy-horn? Är det typ något allt i ett? Budgeten är inte spikad, projektet ligger en stund fram i tiden då rummet måste bli klart först. Lyckas husvärderingen bra tills det är dags för låneomläggningen kan den bli hyffsad . |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2016/03/01 : 21:40:39
|
Skickade pm med lite info. Finns färdiga system att köpa eller bara komma att lyssna på om intresse finns |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
|
Topic |
|