HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp att designa ett hornsystem.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2016/03/01 :  12:36:31  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Nu har jag varit borta från Hifi-världen flera år p.g.a livet som kommit emellan.
Hur som helst håller jag som bäst på med att inreda ett blivande lyssningsrum på vår övervåning. Rummet kommer att mäta ca. 10 x 6,5 m. alltså 65 m2. Det är nästan full takhöjd vid ytterväggarna (2,10m), sedan går taket upp till nock (4,50m). Rummet kommer således att ha skaplig volym, tanken är att ha systemet vid ena gaveln så det blir enkelt att anpassa lyssningsposition & högtalarplacering i/ut i rummet.
Nu kommer kruxet: Jag vill ha ett hornsystem! Har blivit sjukt sugen på http://www.inlowsound.com/ papperhorn & 80 hz midbasshorn + någon form av subhorn, tappat horn kanske? Då jag endast haft #8221;vanliga#8221; högtalare tidigare kommer så ett antal frågor.
Hur driver jag dessa?
Anpassning beroende på hz & verkningsgrad?
Rör (trioder) till topparna & ev. midbasen, solidstate till subbasen?
Måste (bör) man ha separata förstärkare till respektive register?
Aktiva delningsfilter?
Som ni märker famlar jag i mörkret, men detta är något jag drömmer om & vill förverkliga inom en inte alltför avlägsen framtid. All input angående detta och val av subbas önskas. Övrig guidning i rätt riktning om jag har tänkt tokigt är välkommen.
Mvh. Lars

The invisible man came in to my room, and I didn´t see him.
http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2016/03/01 :  15:42:09  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Aktiva delningsfilter är mycket praktiskt när man leker runt med delningsfrekvenser och nivåjustering. Sedan råder det olika åsiiker hur man skall ha det slutligen.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/03/01 :  19:29:08  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Det finns stor potential i ditt rum. Något som är viktigt för att lyckas är spridningen. Stora hornsystem får också svårt med elementens stora avstånd. Hur ser din budget ut? Bashornet känns lättast att få till. Det du måste bestämma är hur det ska se ut över 80 Hz. Vad sägs om ett synergy-horn som är 120x120 cm i mynningen och har 60x60 graders spridning? Det bör passa ditt rum bra för att behålla kontrollerad spridning långt ner i frekvens och samtidigt undertryck rumsreflexer.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2016/03/01 :  19:57:06  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Förhoppningsvis blir det ett akustiskt bra rum, från 80 hz & uppåt hade jag tänkt någon liknande kombo, http://inlowsound.weebly.com/diy-80hz-midbass-horn.html sen om det blir just lika driver & element är väl inte så säkert.
Och vad är ett synergy-horn? Är det typ något allt i ett?
Budgeten är inte spikad, projektet ligger en stund fram i tiden då rummet måste bli klart först. Lyckas husvärderingen bra tills det är dags för låneomläggningen kan den bli hyffsad .
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/03/01 :  21:40:39  Show Profile Send HerrD a Private Message
Skickade pm med lite info. Finns färdiga system att köpa eller bara komma att lyssna på om intresse finns

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000