Author |
Topic |
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2016/02/27 : 10:33:46
|
Aloha alles!
Har ju siktet inställt på denna maskin men vacklar i vilken jag ska sikta på. Läst och läst för att försöka se dom egentliga skillnaderna. Men blir inte helt hundra på detta.
Har jag förstått rätt om det egentligen just nu bara handlar om själva bildkvaliten, några menyändringar samt Darbee funktionen men i övrigt rent ljudmässigt är dom identiska?
Någon som vet?
((( JUNEPE )))
|
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2016/03/02 : 09:27:41
|
Tror du får bæst svar på minhembio eller liknande. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2016/03/02 : 11:37:19
|
Du får svaren här och nu, handlar bara om att man ska veta *var* man ska leta.Och de här killarna älskar att prata bild och de är stort sett är duktigast på området i Svedala, såg att Perra1 inte var med i diskussionen, annars hade du haft alla de bästa på området.
Jag har en DVP5000 och tycker att Allramified sammanfattat Darbee styrkor och svagheter bra i denna tråd. http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=14877&hl=darbee#entry179663
"Har nu kört med Darbee-behandling i en dryg månad utan att slå av den för att man inte skall sitta och fippla på/av, upp och ner med styrkan, utan att man bara låter timmarna rulla oavsett källmaterial och se vad det ger i längden. Ger den en bättre upplevelse?
Tittar man rent tekniskt på det skulle jag säga att den jobbar med detaljkontrasten i lumadomänen. Chroma verkar den lämna helt ifred vad jag kan se. Den ökar den upplevda kontrasten i områden med fina detaljer vilket får ansikten, bladverk, träd, husfasader etc att se skarpare ut utan att addera ringning eller annat otyg. Större områden lämnar den ifred, så man får inte några problem med utfrätta ytor o dyl. Det ser helt enkelt skarpare ut, och i många scener en ökad djupkänsla. Självklart blir det artificiellt om man överdriver reglagen, så jag har kört i läge HD med styrkan 35 av 120 vilket ger en ganska subtil skillnad. Det är ganska mycket lägre än många verkar köra. Allt som allt är Darbee utan tvekan den bästa enhancementfunktionen jag sett i någon apparat.
Nu har jag slagit av funktionen igen och låtit timmarna rulla ett tag. Det subjektiva intrycket är att bilden blir mjukare och tappar lite djup. Men det roliga i kråksången är att man tycker att realismen ökar. Det ser mer på riktigt ut. Känns som om alla pusselbitar faller på plats igen. Det känns som om man är hemma igen efter en skön semester. Semestern var skön och upplevelserik, men man trivs ändå bäst hemma hos sig själv :)
Det styrker min övertygelse att man inte kan skruva till en bild så att den generellt sett blir bättre än orginalet. Det går att göra den annorlunda och mer imponerande, men hjärnan fattar ändå tillslut vad som är fejk och vad som är på riktigt. Och det är den riktiga bilden som får en att sjunka in handlingen och se "bortanför" bilden.
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2016/03/02 11:39:21 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2016/03/02 : 12:43:20
|
:) |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2016/03/03 : 22:47:29
|
Jag har erfarenhet från en BDP-95 och jag påstår att du blir nöjd vilken du än väljer Oppo är en makalös manick Men sen å andra sidan om det inte skiljer alltför mycket i pris så... |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Junepe
100.000-klubben
614 Posts |
Posted - 2016/03/04 : 08:58:24
|
Hatten av och tack som sjutton för fantastiskt sammanfattning FBK.
Jag kommer köpa en 105a så fort jag kan. Tror jag blir nöjd med den i min apparatbantnings strategi. Är tokigt sugen på att ModWright (eller någon annan av de som finns ) modda den så då är ju en 105EU mindre kostsam än 105D och kan lägga pengarna på det istället.
Men tack!
((( JUNEPE ))) |
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
|
|
|
Topic |
|