Author |
Topic |
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2016/02/20 : 14:05:15
|
Någon annan får börja, måste ta en tupplur och göra annat |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2016/02/20 : 19:51:19
|
Börjar med några höjdpunkter och fyller på efterhand som det säkerligen kommer bilder på senare. Det allra mest prisvärda måste vara dessa som söker en neutral återgivare utan att låta tråkiga som många neutrala högtalare gör i min bok http://www.buchardt-audio.com/
Dessa måste vara bra alternativ till dem som gillar Carlsson och Larsen, lite mjukare diskantåtergivning och mer botten http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=2428&menu=1
Totem Element Metal tillhörde mina favoriter, roliga att lyssna på men de kostar en slant.http://www.pauseljudbild.com/produkt/totem-element-metal/
Canton Reference 3 K blev jag paff över, för de lät verkligen bra och priset var inte jätte högt utan strax över 100000 Khttps://www.canton.de/en/cat/index/sCategory/37
Vad dessa Estelon Extreme. kostar vågar jag inte gissa på men de lät öppet utan att bli jobbiga bra och hade en ruggigt tajt och fyllig bas. http://www.sweetspotevents.se/nyheter/extreme/
Fyller på lite till på när det kommer bilder och många rum stoppade jag bara in huvudet och när jag såg vad som stod där så vände jag på klacken då det finns märken som är totalt ointressant i mina öron. En brasklapp till Hem High End mässan katalog, var det fler än jag som inte fick något grepp över vad de olika märkena fanns ? Att gå på denna mässa vara rena gissningsleken, tyvärr så missade jag också några rum som skulle kunna vara intressanta.Och jag tycker rent synd om buchardt-audio som hade hamnat på 5: våningen i Lundqvist&Lindqvist,längst bort i ett hörn, undrar hur många som missa dem ?
Mitt sågningsnummer får ni vänta på då jag är osäkerpå vad märket heter
Fortsättning följer.
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2016/02/20 : 20:02:24
|
Jag reagerade mest på att det fanns så många otroligt dyra högtalare som ljudmässigt inte på långt när nådde upp till prislappen. Jag undrar verkligen hur många som är fortsatt intresserade av en Magico Q5 för 1,8 miljoner efter att ha hört Devialet Phantom för 40.000 i samma rum.... Nu lite god mat, gott vin och mello efter en slitsam dag på mässorna. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2016/02/20 : 20:33:17
|
Jag tror att dessa mässor håller på att ta livet av sig själva med all dyrhifi, känslan är att det blir bara dyrare och mer mer avslaget. Men dem bakom måste ha gjort någon slags kalkyl på att desto dyrare desto bättre. Jag tror antalet mässbesökare kommer sjunka i framtiden om utvecklingen går åt detta hållet. Och var vad märken som tex. Klipsch ATC Definitive Technology Respons Tannoy ? Och mässorna förr i Stockholm var bättre när alla var på samma ställe och man kunde hitta utställarna, nu var det bara en soppa. Så tyvärr var det den sämsta på många år och jag fick ingen positiv känsla av denna mässan, tråkigt! Blir det samma upplägg nästa år med otydliga utställarkartor så lär jag hoppa för det är inte kul att behöva leta efter utställarna. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2016/02/20 : 22:50:14
|
Några bra saker från mässan tycker jag var de öpna bafflar som Robban spelade på i ett av Audio Consept rummen. Har ingen aning om vad de heter men de spelade fint och kostade 35 tusen om jag kommer ihåg rätt. I dagens läge måste man kalla det för ett kap.
Echelon spelade bara mässjazz när jag var där så jag gick diekt och kom tillbaka två gånger till men det var likadant då med
Harbeth gör aldrig bort sig, många kommer säkert kommentera basen men det är mellanregistret som gör dom så otroligt bra. Rent, rent rent
triangle har ett par jättehögtalare i rummet bredvid men f-n vet om någon lyssnat på dom för lät . Det verkade trasiga
Audio Physics lät som vanligt, upplöst, rytmiskt men lite basfattigt.
Klipsch corner horn II va kul men ZZ TOP i högform. Gav mersmak
Det enda som va värt att nämna från Sheraton va Marten som vanligt ställer upp ett generöst system trots att det knappast finns några köpare här i Sverige längre för de dyra delarna av utbudet. Men det lät grymt bra när jag var där inne och jag fick en stund i sweetspot också. Härligt djup i ljudbilden, upplöst, rytmiskt och en lite mer framträdande bas än vad de brukar ha - mässans bästa ljud om ni frågar mig.
Micke Edit angav fel tillverkare |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
Edited by - Micke Y on 2016/02/23 08:47:00 |
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2016/02/21 : 00:38:59
|
Jo det fanns vissa saker som lät bra andra mycket bra och många mindre bra.
Men att det är en smaksak inser man när man läser den här tråden. Jag var inte alls imponerad på Marten med tanke på priset. Absolut inte dåligt men inget märkvärdigt heller. |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2016/02/21 : 12:08:26
|
quote: Det enda som va värt att nämna från Sheraton va Marten som vanligt ställer upp ett generöst system trots att det knappast finns några köpare här i Sverige längre för de dyra delarna av utbudet. Men det lät grymt bra när jag var där inne och jag fick en stund i sweetspot också. Härligt djup i ljudbilden, upplöst, rytmiskt och en lite mer framträdande bas än vad de brukar ha - mässans bästa ljud om ni frågar mig.
Visst lät Coltrane bra, vilket man kanske kan kräva för 950.000, men att det var det enda värt att nämna håller jag inte med om. Gillade man lite mer framträdande bas tycker jag nya QRS Mist spelade bra. Martin Logan Summit X drivna med Bladelius gjorde inte heller bort sig. Focal Sopra med Pass Labs lät som vanligt bra, dock som förväntat lite slankare i botten än de större modellerna. Vi lyssnade på en Tysk högtalare (tror det var Kaiser drivna med Absolare) i ett av de nedre rummen på Lindquist, lät väldigt bra men efter att ha hört priset sjönk intresset. Dipolerna hos Audio Concept var också spännande med en human prislapp. Audionord spelade på ARC med SF Olympica III, lät väl helt okey men kanske skulle det behövts en fylligare högtalare i det stora hörnrummet. Missade tyvärr en del då det både på Clarion och Lindquist inte var helt lätt att hitta utställarna. |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2016/02/21 : 15:08:26
|
Måste bara få kommentera folks beteende på mässor, kommer in i ett rum ställer sig i ena hörnet 1-2 minuter sen ut igen.Lite svårt att göra en bedömning om produkterna är intressanta eller inte på så kort tid. Kan vara bra att veta och ta reda på vad som är intressant att lyssna på, för att de personer som verkligen vill sitta och lyssna i ett rum också slipper att det hela tiden passerar folk in och ut. Samt om några sitter och lyssnar så behöver man inte starta en konversation i rummet, spar det till ni kommer ut. Eller är det bara jag som stör mig på det?
Lite fascinerad av att folk har en viss fäbless för att titta bak på en högtalare.
En lite släng till utställarna, en snygg skylt på produktens namn med ett pris skulle inte skada. Såg något skrämmande med en handskrivet ark på en produkt för flera hundra tusen. En kort presentation av vad det spelas på samt av musiken, trevligt att få tips på ny musik.
Tänker åter komma med mitt intryck av mässan lite senare. Fanns det som lät bra och mindre bra. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2016/02/21 : 17:48:06
|
Kaiser var en ny bekantskap, vissa spår lät otroligt bra medan andra kändes bara konstiga, ett artificiellt djup som inte verkade finnas på inspelningen. Latjo
Technics försöker komma tillbaka och spelade på ganska bra på Sheraton. Rappt mellanregister var det jag fastnade för.
Sennheiser skall ha stor eloge för att rigga upp en skog av hörlurar som det bara var att prova fritt. Medan man satt där bjöd de på kaffe och karamell. Coolt
Mitt bästa tips för sådana som undrar vilka lurar ni skall köpa så titta noga på HD650. Riktigt bra ljud - inte perfekt men inte långt ifrån - bra kvalitet, ställer små krav på elektroniken. Extremt prisvärda.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Perfect Sense
Member
387 Posts |
Posted - 2016/02/21 : 19:31:51
|
"Kaiser var en ny bekantskap, vissa spår lät otroligt bra medan andra kändes bara konstiga, ett artificiellt djup som inte verkade finnas på inspelningen."
Roligt att systemet imponerade! Vi har fått väldigt fin respons under helgen och är otroligt nöjda. Det är första året som vi ställer ut i detta rum med det aktuella systemet.
Vi upplevde en väldigt djup och skiktad ljudbild under helgen. Efter flera timmars utvärdering under fredagen inför mässan så valde vi en relativt tajt uppställning, där resultat blev fint balanserat och fokuserat på de första två raderna, men där känslan ifrån den bakre delen av rummet gav en viss "korridorskänsla" där ljudbildens djup blev väldigt framträdande på bekostnad av bredden, vilken gav en viss obalans. Det kan vara detta fenomen som du upplevde. Det är kort och gott omöjligt att optimera ljudbilden för alla positioner och platser i rummet, där mittenplatsen på mittenraden utgjorde sweetspot, och där alla andra positioner givetvis ger en mindre balanserad och fokuserad upplevelse.
Tack för intryck!
|
Perfect sense www.perfect-sense.se Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook |
Edited by - Perfect Sense on 2016/02/21 19:33:35 |
|
|
omar
Member
100 Posts |
Posted - 2016/02/22 : 00:42:01
|
Gillad skarpt Audio concepts 35 000kr högtalare dunno vad de heter. Men besök blir det. Blev imponerad även på elac debut, visste inte att man kunde få så mycket ljud för 4000kr Klipsch imponerade inte :( Gillade Hegel genomgången (mest för att jag hittade en ny skiva jag ska Køpa
Det som jag störde mig på var att det inte fanns några priser på produkterna. Sen så lessnar jag på att föredragen är så långa.
|
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2016/02/22 : 11:05:09
|
Jag håller med om flera saker som skrivits redan;
Mässorna var rörigare än någonsin, svårt att hitta rätt rum! Alldeles för dyra grejor demades, jag saknade högtalare och elektronik i de "normala" prisklasserna.
Ja Totem Element Metal lät fantastiskt, men 130.000 kronor!!! Hade gissat på 30.000!!!
Bästa HIFI-stunderna hade jag i Hegels rum, med KEF Reference och H360 och HD30, i Septons rum med Elacs trådlösa 409:or, samt sist men inte minst i Audioactives rum med System Audio Pandion 5.
Och intressantast var det att lyssna på Chords grundare som förklarade nyttan av att använda skärmad kabel.
Cantons tyska demo-kille var jätteproffsig också, han kunde massor om musik! Dock gillade jag inte Cantons nya K-serie. Basen var för omusikalisk i ALLA modellerna. |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
Edited by - Audiovector on 2016/02/22 11:07:14 |
|
|
Perfect Sense
Member
387 Posts |
Posted - 2016/02/22 : 11:43:05
|
En kort allmän reflektion. Det roliga med mässor i allmänhet (både ifrån ett in- och utifrån perspektiv) är att det finns något för alla. Precis som på en bilmässa så finns det extrema (koncept)bilar i 20 milj. klassen likväl som den senaste Skodan för barnfamiljen. Att lyssna på och beskåda det yttersta som marknaden har att erbjuda kan ses som ren inspiration för att kittla sinnena - vilket man inte behöver vara spekulant för att njuta av. Det behöver inte finnas något motsatsförhållande mellan ytterligheterna som jag ser det.
Med detta sagt så kommer vi även att vissa ett mer beskedligt och tillgängligt system nästa år då vi gärna vill kunna erbjuda något för alla. I år valde vi ett mer exotiskt och exklusivt spår. |
Perfect sense www.perfect-sense.se Showroom i Stockholm | info@perfect-sense.se | 08 518 368 00 | Följ oss på Facebook |
Edited by - Perfect Sense on 2016/02/22 11:47:47 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2016/02/22 : 12:21:34
|
Det mer prisvärda är ju sådant som brukar finnas "på hyllan" i butiken. Sådant som kanske ligger i den normala konsumentnivån, det går ju att kika på närsomhelst och dessutom låna hem o utvärdera i hemmiljö. På mässa vill man väl se saker som man i normala fall aldrig kommer i daglig kontakt med. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2016/02/22 : 13:02:21
|
Sant Adagio, men alla har ju inte tillgång till bra butiker i sin hemort (läs: alla bor inte i Stockholm)! |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2016/02/22 : 15:12:37
|
Jag skulle hellre bo i Göteborg, då dem har dem trevligaste handlarna. |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2016/02/22 : 15:36:45
|
Göteborg är en oerhört bra HIFI-stad!!! Saknar dock Radiolagret... |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2016/02/23 : 08:45:36
|
quote:
Ja Totem Element Metal lät fantastiskt, men 130.000 kronor!!! Hade gissat på 30.000!!!
Nja någon sådant ljud är svårt att hitta för den pengen, men viss kostade de mycket, det håller med jag med om, men det finns mycket mer skrämmande priser kontra prestanda om du dammsugar marknaden. De där Totem var det lite linn känsla över, dvs stampa takten, det var roligt att lyssna så de hittar nog hem till en del. Jag har lyssnat på andra Totem modeller som jag också gillat, men de har varit för dyra för mina tunna plånbok. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2016/02/23 : 08:51:18
|
Lyssnade en del på hörlurar och hittade akg n90 någonting som var spännande. En del elektronik i dom som gav möjlighet till individuella anpassningar av ljudet. Det jag hörde gav mersmak och hintar nog om en framtida utveckling för fler modeller.
Lyssnade också på ett par av de finaste audio teckning lurarna men de var inget för mig, inte i närheten av neutralt på mina öron.
Micke |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2016/02/23 : 09:02:07
|
Eftersom jag inte äger någon modern telefon så fick jag låna en i Hifi&Musik montern för att provlyssna på Philips Fidelio X2 för första gången och det gav mersmak. Jag har ju sneglat på den länge och de är ju rent sagt billiga för det ljud de presterar. Damen i montern talade om att de fick överlag positiva kommentarer, man kunde om lyssna på flera olika märken och vara med i någon sorts tävling om jag fattade rätt. |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2016/02/23 : 10:31:48
|
Ja det var en bra liknelse FBK. Väldigt "Linnigt" ljud i dessa Totem.
Vad var det för liten fin DAC för 13.500 som MACAUDIO spelade på i sin HECO DIREKT-rigg? Såg ut som en mobiltelefon och spelade riktigt bra! |
Edited by - Audiovector on 2016/02/23 10:32:07 |
|
|
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2016/02/24 : 22:15:21
|
Hej alla glada entusiaster,
Trodde jag hade lämnat forumlivet för länge sedan men måste bara kommentera några inlägg här som jag ramlade på av en händelse...
För det första tycker jag vi ska vara tacksamma för alla som lägger tid på att ställa ut. Det är ton , eller i vart fall hundratals kilo med utrustning att frakta från butik till mässor, i och ur bilar/bussar, boka transporter, upp och ned för trappor, hissar etc, i och urpackning från emballage. Förstår alla vad detta innebär. Vi som besökare kommer bara och ser en set up men många verkar inte förstå jobbet bakom, eller den korta tid dom har.
Enligt min uppfattning demar man såklart oftast state of the art. Varför? Jo för att ge en fingervisning i hur långt respektive tillverkare har kommit i sin forskning och teknologiska utveckling. Detta ger alltid spinn-offer till bättre och betydligt billigare produkter i konsumentled..men med forskning och innovationer som följd även i dessa (billigare) produkter.
Därför smärtar det mig att läsa vissa inlägg där man bara klagar på "dyr-hifi" på mässor.. Det är sannolikt inte tänkt att vi som konsumenter alltid ska köpa det som demas (dyr-hifi), men vi kan i vart fall få upp ögonen för var olika varumärken befinner sig, likväl som var nya varumärken är tänkta att positionera sig. Sen är det upp till var och en att forska vidare i respektive märke.
Att klaga på handlare i Stockholm tycker jag är oförskämt. Dels för att det finns många extremt kompetenta handlare i Stockholm. Om man nu inte gillar "dyrhifi" och tycker handlare i Göteborg är så mycket "trevligare" vill jag bara påminna om att i Göteborg finns de mest exklusiva butikerna i Sverige idag. Vi talar Marten, HifiStället, Akkelis, HiFiConsult mfl...
Så frågan är om man har en ambition att köpa av de mindre "trevligare" handlarna i Stockholm än av de i Göteborg som representerar ett extremt HighEnd segment... Jag får inte ihop logiken i dessa kommentarer och hoppas alla kan ha en bra attityd och vara tacksamma för alla som anstränger sig, oavsett var i landet handlarna befinner sig. Jag anser även handlarna i Göteborg är väl kompetenta förvisso. Att titta/prata/lyssna är en sak men att titta/prata/lyssna och köpa är en annan.
Visa istället lite tacksamhet att några få entusiaster bereder oss denna möjlighet en eller två ggr per år..
/Pärr |
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2016/02/25 : 08:13:22
|
Bra talat Pärr! En aspekt till som man som konsument kanske inte tänker på, det är inte gratis att ställa ut på en mässa.
|
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
DavidS
Member
390 Posts |
Posted - 2016/02/25 : 08:26:33
|
PärR, såklart att det är ett väldigt jobb att planera och och genomföra en utställning på en mässa. Men, det är ju inte privatpersoner det handlar om utan företag. Personerna får ju betalt på ett eller annat sätt, är det Marten som ställer ut kanske dom inte ger sig själv betalt per timme dom lägger ner på mässan men folk som är anställda hos t.ex. Audionord borde ju ha betalt för allt jobb dom lägger ner. Företagen som ställer ut har antagligen räknat fram att det ska löna sig att lägga ner allt jobb som krävs för en mässutställning. Då är det upp till varje utställare att göra så bra ifrån sig som möjligt så att utställningen i säg blir värd mödan och pengarna.
Går man sedan in i ett rum och lyssnar på en anläggning av "dyr-hifi" och upplever att det låter sämre än vad det gör hemma eller hos en vän, som bara lagt ut en bråkdel priset. Då blir man inte så imponerad. En av anledningarna är att utställaren har mycket kortare tid att justera in anläggningen och akustiken än vad man oftast har hemma. Det är kanske där utställarna skall lägga ner mest jobb framöver, vad vet jag.
Alla som går på mässor är kanske inte enbart intresserad av "dyr-hifi" heller. Jag själv skulle hellre vilja bli imponerad av ljudet ifrån en billigare anläggning än att bli besviken på ljudet ifrån en anläggning som har en prislapp per komponent på 50000:-+ |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2016/02/25 : 09:22:01
|
Att vara utställare på en HiFi mässa är ett riktigt grisjobb tycker jag. Kvällen och natten före utställningens början vilket oftast är en Fredag skall prylarna bubbas och packas upp samt installeras i ett helt nytt för utställaren akustisk okänt rum. Dessutom händer det ofta att man delar rum med en annan utställare vilkas prylar skall ingå i system med ens egna. Det är ofta mycket knepigt att på den korta tid som står till buds få allting att klaffa. Ibland drar man en vinstlott och ljudet bara sitter där, men allt för ofta är det tyvärr tvärtom. För några år sedan halkade jag in på Stockholmsmässan utan egen förskyllan. Följande hände, Mirre på Veteran HiFi skulla campa ihop med en finsk högtalartillverkare och frågade mig om han kunde låna The Dream att spela på. Då Mirre är en mycket trevlig och hjälpsam person så ville jag inte neka. Men sedan hände något helt utanför min kontroll! Mässarrangören hade på något sätt fått nys om detta och med braskande text meddelat på mässans hemsida att jag skulle delta i mässan. Så det var bara för mig att ta skeden i vacker hand och åka dit.
När jag anlände och såg lokalen tänkte jag det här kommer inte att funka, och det gjorde det inte heller. Det hade tagit flera dagar att få ordning på rummet och tid hade vi ont om. Det var bara att spela "fegismusik" och hoppas på det bästa! När Didrik (han med de berömda mikrofonerna) kom in med en bluegrassskiva av något slag tror jag det spelade bäst.
Vi delade även rum med importören av Harbeth högtalarna de kom inte heller till sin rätt i detta rum. Det var på Lindkvist och Lundkvist eller vad det nu hette vi var. En av deltagarna hade medtagit lite öl vilket vi ibland läskade oss med i ett litet rum bredvid. När vi anlände på Söndagen hade personalen "städat" bort vår öl!!!! med motiveringen att spritdrycker var förbjudet!! Vilka djävla dumheter! De lokalerna kommer jag inte att sätta min fot i framtiden varken som utställare eller besökare!!!! |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2016/02/25 : 09:38:47
|
Vet inte ens om jag orkar kommentera inläggen härGör det senare idag så det blir i en lite lugnare form... |
|
|
Topic |
|