HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 basreflex
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trocadero85
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/02/14 :  20:29:25  Show Profile Send trocadero85 a Private Message
Jag har fått för mig att basen från en högtalare med basrefelxrör aldrig kan bli så snabb och fast som basen från t.ex. en sluten låda. Stämmer det? Om så är fallet, varför gör man då seriösa hifi-konstruktioner med sånna lådor? Om man bygger en tvåvägare och man spelar en låt med mycket bastoner så fladdrar ju hela bas/mellan-elementet och det borde ju innebära distortion i de andra registren. Am I wrong?

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/02/14 :  20:51:51  Show Profile Send gustav a Private Message
I en rätt utförd (och helst högpassfiltrerad) basreflexlåda BR blir faktiskt konrörelsen mindre och även dist.
Tror jag vågar påstå att det visserligen är svårare att få till en bra BR men att de blivit mycket bättre på senare år. T ex så var B&W förut slutna men idag ofta BR.
En som tidigt kunde göra fina BR-lådor (och mycket annat) var Stig Carlsson.
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/14 :  21:32:25  Show Profile Send Nagref a Private Message
tr: vad menar du med snabb?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000