HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Eluttagslist med nätfilter?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/02/12 :  14:01:23  Show Profile Send wallraff a Private Message
Denna eviga debatt om filter osv

Kikade i ELFAkatalogen och fann så denna uttagslist, med inbyggt nätfilter. Kan det vara något för en audiofil?

Sök på www.ELFA.se efter artikeln med nummer 43 316 74 för mer info!

//Walter

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/02/14 :  22:43:19  Show Profile Send lennartj a Private Message
Det avbildade nätfiltret gör sannolikt ingen skada, men ev. hörbar förbättring blir nog mycket liten.
Postade nedanstående under HiFi/Nätfilter (följ gärna tråden):
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=9281

Har du hyfsade elekronikkunskaper bygger du lämpligen dina nätfilter själv som jag gjort. Studera Elfa-katalogens färdiga nätfilter, men bygg med diskreta komponenter och dimensionera X- och Y-kondensatorer samt i synnerhet drosslarna efter varje apparats effektförbrukning, samt komplettera md varistorer, mellan fas och nolla samt mellan fas och jord.
Jag gjorde massor av drosslar i olika storlekar och lyssnade mig fram.
(Har du en flickvän som är road av handarbete kan du sitta bredvid och handlinda dina toroider, det tar åtskilliga timmar att göra sig ett sortiment).
Maximal drossel for en viss apparats effektförbrukning kan ibland strypa dynamiken, men tar man mycket mindre induktans än vad effektförbrukningen motiverar får nätfiltret nästan ingen verkan enligt min uppfattning.
Dessutom måste dessa filter anslutas till jordat uttag för att ha någonstans att att leda bort störningarna, annars tycker jag inte dessa filter gör någon nytta (apparaten som anluts till nätfiltret behöver inte ha jordad anslutning för att ha nytta av filtret). Jag har låtit installera 2,5 kvadratmm ledare från säkringscentralen till anläggningens uttag.
Isolationstransformatorer mm. är säkert bra, men jag är rätt nöjd med den balans mellan lugn och dynamik jag åstadkommit i min anläggning.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2003/02/17 12:47:57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000