HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Längd på signalkablar ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2015/12/06 :  14:25:23  Show Profile Send mucke a Private Message
Har möblerat om lite. slutsteget står mitt emellan högtalarna för att få så korta högtalarkablar som möjligt.
Nackdelen då är att signalkabkarna blir lite längre.
Behöver alltså 2,5 meter.
Kan man köra rca så långa eller bör man gå över till xlr ?

Mvh Micke

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2015/12/06 :  14:42:01  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Rca fungerar fint!
2,5 meter är absolut inga problem!

Med reservation för att det kan ha viss betydelse om du har ett passivt "försteg".

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2015/12/06 14:42:30
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2015/12/06 :  15:01:56  Show Profile Send mucke a Private Message
Jag har ett aktivt försteg :)
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2015/12/06 :  18:30:44  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Då skulle inte jag se 2.5 meter som ett problem :)

Byt och njut av din nya uppställning! :)

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/12/07 :  13:07:30  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Fast kabeln färgar givetvis ljudet mer om den är 2,5m jämfört med 0,5m.
Så det är viktigare med en hög kvalitet på kabeln än om den är kort.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2015/12/07 :  14:21:56  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Kan du ge ett räkne exempel på det, så att man får se hur mycket det skiljer i teorin med 2 meter kabel extra?

Mvh Tomas som tror att skillnaden kommer att vara så liten att den knappt existerar :)

Go to Top of Page

lampuradio
Member

894 Posts

Posted - 2015/12/07 :  15:44:34  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Det som påverkar är väl kapacitansen i kablarna. Om den är, som ett exempel, 50 pF per meter, så blir det 100 pF extra med den ökade längden. Den kapacitansen belastar signalkretsen genom att det blir en parallellt ansluten kondensator, men dess inverkan blir liten, eftersom reaktansen bör hamna nära 50 kOhm vid 20 kHz (om jag räknat rätt). Med normal impedans i linjenivåkretsar är detta närmast försumbart skulle man kunna tro. Men med bättre kablar (så låg kapacitans som möjligt) blir inverkan mindre. Självklart behövs ju bra skärmning...

Edited by - lampuradio on 2015/12/07 15:46:10
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/12/07 :  15:51:04  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Ja det var mest skärmningen jag tänkte på. :)
Teflon är väl bäst, eller vad säger ni?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

lampuradio
Member

894 Posts

Posted - 2015/12/07 :  18:29:40  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Det som skärmar bäst är nog metallstrumpa (flätat rör) eller dubbla trådskärmar, eventuellt "ledande plast" men det har jag inte provat själv. Teflon som isolator sägs vara bra (små förluster).
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2015/12/07 :  21:09:21  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Audiovector, på vilket sätt skulle teflon vara ett bra skärmande material menar du?

Jag håller ju med om att bra skärmning är viktigt, men det har ju ingenting med ursprungsfrågan att göra..

Tack för din lättförståeliga förklaring ovan lampuradio!

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/12/08 :  07:44:54  Show Profile Send Adagio a Private Message
Har ni ens hört en bra designad oskärmad kabel? En skärm ökar kapacitansen avsevärt. Jag tycker att en bra oskärmad kabel slår en skärmad alla dagar i veckan.
Teflon är en isolering som inte skärmar på något enda sätt. Däremot har den rätt bra dielektriska egenskaper....hälften så bra som bomull, men dubbelt så bra som PVC.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/12/08 07:50:38
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/12/08 :  07:57:45  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det finns förvisso lägen där en skärm kan vara berättigad men oftast gör den mer skada än nytta. På Demon hos Akkelis audio i helgen körde vi Sonus Concordia rakt igenom ett högkänsligt hornsystem i en störnongsrik miljö. Inga problem kunde detekteras. Får man inga problem så är det bättre utan skärm.

Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2015/12/08 :  08:27:38  Show Profile Send GyroSE a Private Message
@Adagio

Upplys gärna en nyfiken novis inom området oskärmad signalkabel, kör mig veterligen endast med skärmat signalkablage i min anläggning. Hur skulle du vilja beskriva skillnaden mellan skärmad/oskärmad kabel? Vad bidrar dessa båda typer med när det gäller ljudåtergivningen i ett ljudsystem?

Tack på förhand!

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/12/08 :  08:44:39  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Intressant tråd. Jag är en novis och suger in all information jag kan få.
Hade bara hört att Teflon var bra i kablar, men hade nog missförstått varför.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/12/08 :  09:32:33  Show Profile Send Adagio a Private Message
När vi snackar om verkligt små signaler är en skärm att föredra, typ från skivspelare.
När vi snackar om signalkabel för starkare signaler, typ CD och mellan för/slutsteg är nödvändigheten av skärm inte alls absolut. I min värld är det som att förespråka dubbdäck i alla väglag. Det finns tillfällen då det är bäst, men inte alltid. Jag ska utveckla senare.

Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/12/08 :  10:32:56  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Är det inte väldigt svaga signaler mellan för- och slutsteg?

Go to Top of Page

lampuradio
Member

894 Posts

Posted - 2015/12/08 :  10:39:03  Show Profile Send lampuradio a Private Message
1. Ang teflon. Detta är en sorts plast och leder inte ström. Materialen anses bra i isolering av signalkablar, eftersom det isolerar bra och har låga "förluster". Förluster i detta sammanhang har att göra med hur molekylerna i materialet påverkas av elektriska fält och vilken dielektricitetskonstant materialet får pga det fenomenet. Teflon är en bra kabelisolator.

2. Tveksamt om det går att se nåt negativt med att använda jord/chassiledaren som skärm i en signalkabel. Enda fallet det inte är lämpligt är vid balanserad signalöverföring, men då har man ju ändå gärna en separat skärmning. Mellan för- och slutsteg är signalen inte särskilt svag, inte i jämförelse med exempelvis en pickup-signal- Linjenivå är väl runt en Volt eller så.

Edited by - lampuradio on 2015/12/08 10:40:17
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/12/08 :  16:00:38  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Tips: Håll kablarna så korta som möjligt.
Dessa från Shiit är bara 6":

http://schiit.com/products/pyst-cables

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/12/08 :  18:31:21  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vad skärmen är för material och vilken konstruktion har stor betydelse för såväl vilka frekvenser som fångas och effektivitet. En skärm som är en anten kan också föra över störningar induktivt till ledare. Utan att gå in på alla för o nackdelar tycker jag man ska låna hem o prova olika. Personligen tycker jag att en bra oskärmad kabel har mer headroom. Jag tycker den oftast låter öppnare, mer dynamisk och snabbare. Ju fler skärmar en kabel har desto tröttare och blodfattigare blir den. Framför allt tycker jag att det är lustigheten som försvinner.
Har upplevt detta många ggr. På (störig) elektronik kan en sådan kabel verka lugnande och intryck av bättre svärta mot en tystare bakgrund men man får betala i minskad nerv och livfullhet. Det enklaste är ju att lyssna på två väl fungerande kablar i samma klass med och utan skärm som princip. I princip är en flätad eller skruvad ledare endast en anten tills ledaren korsas av en annan ledare eller jordledare. Korta antenner tar inte upp signaler i audioområdet och få förstärkare påverkas av att hantera dessa högfrekventa och svaga signaler. I 9 fall av 10 ett ickeproblem enl mig.
Alltså behövs ej dubbdäck i alla väder.....

Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2015/12/08 :  18:32:55  Show Profile Send mucke a Private Message
Så du menar att jag tänkt fel ?
Är det bättre att ha korta signalkablar och längre högtalarkablar ?
Ni pratar kinesiska med mig :)

Kort och gott: kör med rotel rc 1590/rb 1590.
Funderar på dessa kablar

http://www.hifiexperience.se/kablar/signalkablar/rca/chord-chameleon-vee-3-1

Alternativt xlr versionen.

Vad tror ni ?
Ja/nej, kanske :)
Go to Top of Page

lampuradio
Member

894 Posts

Posted - 2015/12/08 :  19:34:30  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Personligen skulle jag troligen välja att ha korta signalkablar (och inte till det meterpriset...) och längre högtalarkablar. Enligt min lite fyrkantiga uppfattning är högtalarkablar mest känsliga för att det ska vara ordentlig area, vilket ju är lätt fixat, medan signalkablar alltid riskerar att suga upp någon form av störning och det blir värre med ökande längd (vilket knappast är av intresse i högtalarkablar med den låga impedans och höga signalnivå som råder där). Men 2,5 m är inte direkt långt ens för signalkablar, vid linjenivå (mellan för/driv- och slutsteg). Fast jag förordar ju skärmat, men där finns andras upplevelser att det finns bättre lösningar, jag kan inte uttala mig om just det.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/12/08 :  23:51:30  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag skulle också välja längre högtalarkablar, med tillräcklig ledararea. Samt 1m signalkablar, vilket är en rätt praktisk och bra längd. Tror inte en bra signalkabel låter bättre om den skulle vara 0,6m eller 1m eller 1,5 eller tom 2m. Men tycker ändå högtalarkabeln ät den som ska vara lång.om du inte råkar ha monoblock, då finns det ju anledning att dela upp längden. Men ska du tänka ekonomiskt är det lättare att sälja 2x2,5m högtalarkabel och 2x1m signal än tvärtom.

Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2015/12/09 :  19:18:10  Show Profile Send mucke a Private Message
Är ju för min del även estetiskt.
Rotel rb 1590 är ett hyffsat stort slutsteg och får inte plats i den nedersta hyllan på mitt rack : http://www.minhembio.com/mucke
Tycker det ser sjukt ut att ha den på den översta hyllan som blir mitt val då,plus att då blir mina högtalarkablar för korta.
Näe.
Bort med racket mellan högtalarna och ha endast slutsteget kvar på ett lågt slutstegs rack.
Mycke snyggare och tryggare känns det som.
40 kg klump nere på golvnivå :)
Man lyssnar ju även med ögona sågs det.

Edited by - mucke on 2015/12/09 19:22:54
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/12/09 :  19:27:32  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message
Jag vill ha nära till skivspelaren. Så den plus Riaa och försteg är hyfsat bekvämt placerade intill soffan, och monoblocken är placerade bakom högtalarna. Jag därför långa ( ca 7 m) skärmade signalkablar och korta (1 m) högtalarkablar. Visst hade det känts lite bättre med kortare signalväg mellan för och slutsteg, men jag lider inte av det.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2015/12/09 19:28:50
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2015/12/09 :  20:15:38  Show Profile Send mucke a Private Message
Vad har du för signalkablar ?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/12/10 :  06:46:02  Show Profile Send Adagio a Private Message
Finns nog inga rätt eller fel här, bara fråga om val och behov samt förutsättningar.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000