HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Längd på signalkablar ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/12/10 :  07:54:30  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Jag har liknande förutsättningar som dig mucke...
Jag bytte nyligen slutsteg som pga storlek inte kan stå i racket. Tidigare hade jag 1m Jorma XLR mellan för o slutsteg och assymetrisk längd på högtalarkablarna, TQ Blue. Den ena ca 5m och den korta knappt 2m.
Nu står slutsteget mellan högtalarna på golvet t.v. och ansluts med ca 4m XLR av betydligt billigare karaktär, Klotz kabel med Neutrik kontakter. Högtalarkablarna har varierat lite men först körde jag med symmetrisk längd på Tellurium Q Blue, ca 1,8m stycket. Det är givetvis svårt att avgöra vad som utgör förändringarna men jag ha absolut inget att klaga på i aktuell setup. Visst, det finns säkert mera att hämta, men till villet pris?

Jag är inne på att högtalakablar färgar mer än sunt konstruerade signalkablar. Kort sagt...
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2015/12/10 :  10:34:39  Show Profile Send Morello a Private Message
Med adekvat kabel (läs god skärm. Tex RG58, RG59, RG62 etc) jämte bra lämplig signalkälla kan man utan vidare använda 25 meter kabel! Jag har cirka 8 meter mellan försteg och slutsteg. Kabeln har såväl folie som skärmstrumpa.

Driver: SYBARITE AUDIO.

Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2015/12/10 :  10:44:00  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Oj, häftigt!

25 meter högtalarkabel däremot, det blir väl bara skit?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2015/12/10 :  19:10:17  Show Profile Send Morello a Private Message
Så långa högtalarkablar skulle jag undvika - om möjligt, för att istället låta signalkabeln växa i längd.

Driver: SYBARITE AUDIO.

Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000