HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gustard DAC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2015/12/04 :  16:53:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag fick lyssna på en ES9018-baserad DAC i helgen så jag snokar runt bland DACar baserade på det chippet och har snubblat över Gustard X-12.

Finns det någon som har erfarenhet av det märket? Kanske tom erfarenheter av deras DAC X-12?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/12/04 :  17:12:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Har en USB till AES/EBU omvandlare som fungerar väldigt bra från Gustard. Och jag skulle rekommendera dig att även kasta ett getöga på deras X20, den senaste DAC'en från Gustard med dubbla ES9018 och XMOS USB recieverchip. Den hyllas på bl.a. head-fi.org
En sak dock, det är ett jäkla åbäke att hitta aktuella drivare till Windows, men för mig är det en icke-fråga då jag enbart kör Mac o Linux för musikuppspelning.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

DavidS
Member

390 Posts

Posted - 2015/12/04 :  17:13:05  Show Profile Send DavidS a Private Message
Jag och alfaGTV har Gustard u-10 usb till spdif-konverters. Jag köpte den efter rekommendation ifrån honom. Det är min första apparat som gör om usb till spdif / aes/ebu så jag har inget att jämföra med. Sjukt välbyggd apparat för pengarna. Deras engelska är inget vidare dock. Optical kallas för Opital ;-)
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2015/12/04 :  17:54:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message
På SBAF är inte det chipet särskilt omtyckt, disigt i toppen och lite taskig dynamik i basen om jag kommer ihåg rätt. F-n vet vad som gäller.

http://www.superbestaudiofriends.org/index.php?threads/super-best-audio-friends-leaderboard.26/

Min Grace m920 använder det chipet och jag tycker det är ganska OK, åtminstone i Grace implementationen.

Gustard påstås vara en liten aning mörkare.

Här kan man köpe den (och andra till bra priser) https://www.massdrop.com/audiophile

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2015/12/04 17:55:21
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2015/12/04 :  17:57:27  Show Profile Send FBK a Private Message
Hade helt glömt bort Gustard,Och nu verkar de var slut på ebay.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2015/12/04 :  18:29:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tobbes tog med sin SMSL M8 (som kör ES9018) i helgen så jag fick en lyssning. Den lilla SMSL M8'an ihop med en "sketen"(ursäkta uttrycket...) chromecast audio var inte långt efter min lynxbaserade-musikdator. Man får sjukt mycket för pengarna med den kombinationen!

Så nu funderar jag på vad som händer med det chippet om man "brer på lite" till med omgivande elektronik... Gustard DAC X-12'en ser ut som en vettigt konstruerad DAC på bild. Så det hade varit roligt att höra om någon varit i närheten av en och vilka erfarenheter det gav.

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2015/12/04 :  19:36:54  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Välj en i högen och börja googla...

http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_sop=16&_nkw=9018+dac&_frs=1

Många av Audio-gd använder 9018
Mytek 192 DSD använder 9016
Auralic Vega 9018
Listan är gigantisk...

Dacar med DSD
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AgVhKcl_3lHfdFVyenBBNjNpQ2lieG81WGpqQTNfVUE&usp=sharing#gid=0

Välkommen till djungeln...

Just GUSTARD DAC-X20 verkar löjligt välbyggd.

Edited by - marcus_ec on 2015/12/04 19:38:13
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2015/12/05 :  09:25:52  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Men varför ingen fjärrkontroll???

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2015/12/05 :  11:19:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Just GUSTARD DAC-X20 verkar löjligt välbyggd.
Ja, jag gillar hur de tänkt i systemeringen och sedan fullföljt i layouten på Gustarderna. Tyvärr har jag inte hittat någon information om hur de gjort kretskortet eller några rejäla mätdatafiler på den. Men det ser väldigt lovande ut.

quote:
Men varför ingen fjärrkontroll???
Jag misstänker att det har att göra med deras syfte med apparaten. Färre funktioner gör att man kan fokusera mer på huvuduppgiften. Den där idén att man "kan göra allt perfekt samtidigt" funkar inte. Det finns ingen, oavsett produkt, som klarar det, man måste alltid göra avkall på sidofunktioner om man skall optimera huvudfunktionen. Typexemplet är väl att titta på vilken oscillator de valt...

Som sagt, det verkar vara "rejält tänkt" och väl genomfört på Kraft/DAC/Drivsteg på den Gustarden. Det hade varit roligt att lyssna till en.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/12/05 :  15:30:34  Show Profile Send Lovan a Private Message
Pac: Magin ligger inte i dac-chipet Gillar du ljudet av M8:an ska du köpa M8an. Du kan inte gissa hur någon dac låter baserat på dac-chip och hur "genomtänkt" den ser ut. Tyvärr.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2015/12/05 :  16:51:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Här kan man hitta en ganska bra vy över flera alternativ

http://www.changstar.com/index.php/topic,2500.0.html

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2015/12/05 :  16:54:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Lovan, du har helt rätt, om produkten är voicad så går det inte. Men om man strävar efter optimala förhållanden för elektroniken för att få max prestanda ur den så är systemtänkandet, implementationen och layouten avgörande.

För mig kommer musikmagin med att allt som finns på inspelningen finns med, dvs elektroniken får inte lägga till eller dra ifrån. Men vi är olika och var och en blir lycklig på sitt sätt.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2015/12/05 :  17:58:00  Show Profile Send FBK a Private Message
http://www.thomann.de/se/mytek_digital_stereo_192_dsddac_preamp_bk.htm
Den testades av LTS, vet inte hur det gick bara.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2015/12/05 :  21:32:01  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Den gick genom F/E
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/12/06 :  18:51:01  Show Profile Send Lovan a Private Message
Pac: Jag tror du missförstod mig, jag menade att du inte kan räkna med att få samma ljudkvalite/-typ/-bild i en annan dac bara för att de baseras på samma DAC-chip. Med samma tanke så borde ju en DAC med det 10+ år gamla AKM-chipet som sitter i lynx-kortet, vara ännu bättre val att titta efter
Sen har jag inte varit särskilt imponerad över de fåtal kina-dacar som har haft en väl genomtänkt design. Med det så menar jag givetvis inte att kineserna inte kan bygga bra dacar, bara att jag inte vet hur jag ska kunna hitta de som faktiskt är bra mot de som bara ser bra byggda ut. Vilka dac-chip är tyvärr långt ifrån en sån sak.

I all välmening såklart

Edit: Sen har vi samma filosofi då vi båda har lynx-korten som "referens".

Edited by - Lovan on 2015/12/06 18:52:47
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2015/12/06 :  19:43:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Sen har jag inte varit särskilt imponerad över de fåtal kina-dacar som har haft en väl genomtänkt design. Med det så menar jag givetvis inte att kineserna inte kan bygga bra dacar, bara att jag inte vet hur jag ska kunna hitta de som faktiskt är bra mot de som bara ser bra byggda ut.
Ja det var lustigt att ursprungslandet eller konstruktörens nationalitet skulle göra det extrasvårt för dig. Att det står "Kina" påverkar ju inget i själva elektroniken eller naturlagarna som den lever efter.

quote:
Pac: Jag tror du missförstod mig,...
Jasså, tror du det, det gör inte jag. Du argumenterar för att jag skulle ha en övertro på att ett DAC-chip skall vara någon slags "magisk kula". Låt mig ta bort det missförståndet på en gång: Ett DAC-cip är en del i ett tekniskt system och kan inte prestera bättre än sina egna prestanda och påverkan på dem från systemet i övrigt.

Jag är imponerad över vad den lilla SMSL M8-DACen kunde åstadkomma med relativt enkel elektronik och tycker att det vore intressant att se vad de ingående komponenterna kan åstadkomma om man biffar upp/förfinar/förbättrar elektroniken/systemet lite. Tänk att det skulle skapa så mycket diskussion...???

Ja startade tråden för att jag vill veta vad som händer ljudmässigt om man tar några av byggblocken från SMSL 8'an och biffar upp systemet. Rätt eller fel så uppfattar jag att att Gustarderna är just en sådan förfining av systemet jämfört med SMSL M8'an.

Så, tillbaks till min ursprugsfråga, är det någon aom har erfarenhet av X-12?

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2015/12/06 :  19:45:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Edit: Sen har vi samma filosofi då vi båda har lynx-korten som "referens".
Det är mer än Lynx-korten vi har gemensamt Lovan. Det är ett väldigt tunnt hårstrå vi håller på och klyver.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000