HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Accuphase och A-laget.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/24 :  22:00:39  Show Profile Send Timbre a Private Message

En del tillverkare har blivit starkt förknippade med förstärkarteknik som bygger på stömförsörjning i klass A. Att Accuphase var igång redan mot slutet av sjuttiotalet med klass A konstruktioner, är kanske inte så känt. Stereoslutsteget P-260 kom 1979 och gav 2 X 130 watt i klass AB.
Med en omkopplare på fronten kunde man också välja klass A och fick då 2 X 30 Watt.
En ljummen flugvärmare förvandlades på några minuter till en påslagen spisplatta med enorm värmeutveckling.
Rak och klassisk full strömförsörjning alltså. Inga "Optical klass A" eller andra krumbukter.
Kronjuvelen består annars av monoblocksbestarna A-100. En modell som tagits ur produktion och all världens Accuphaseälskare håller säkert andan i väntan på en A-100V.
Under tiden har det kommit en hel del nyheter. Purfärsk är en integrerad förstärkare med beteckningen E-530.
En monsterkonstruktion i "classe intégré" som lämnar 2 X 30 Watt i 8 ohm.
Ren, omanipulerad klass A. Frågan är om den förmodade värmeutvecklingen påverkar det inbyggda försteget negativt?
Förmodligen inte, för REVUE DU SON och Jean Hiraga ger den toppbetyg på de flesta parametrar. Det skulle i så fall vara priset, 8979 Euros i grundutförande, som kan inge vissa betänkligheter.
"Une électronique sans compromis", behöver man ju inte vara fransktalande för att förstå.
I väntan på A-100V (V=Victory), alltså...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/24 :  23:36:59  Show Profile Send mag a Private Message
Ja vackra och dyra är dom. skulle bra gärna ha ett par fina monoblock, synd att plån boken sätter stopp.

Några tipps anars på fina beg Accusar att hålla utkik efter ?, mono eller sterio steg 100-200w. Som står sig bra fortfarande.

Mvh

//Magnu
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/25 :  08:32:10  Show Profile Send Timbre a Private Message


Slutsteget att hålla utkik efter är väl egentligen det balanserade dualmono-steget P-800.
Visserligen 400W/kanal, men effekt får man gärna för mycket av...

Det såldes ett begagnat i absolut nyskick för ett par år sedan i Danmark.
Till ett overkligt lågt pris.
Känner köparen och han är minst sagt nöjd...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/25 :  12:35:33  Show Profile Send mag a Private Message
Låter kul/(bra) för honom , men det låter som det kanske kan vara väldigt stora pengar inblandade än då. Finns det inte några lite mindre godingar tex A50 (kan ju bryggas om det behövs) och A100.



//Magnu
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/25 :  14:19:55  Show Profile Send Timbre a Private Message


Jo, det finns både A-50 och på senare tid även A-20.
A-50 är uppgraderad till A-50V, så det finns säkert begagnade till salu men knappast i Sverige.
Ett par A-100 importerades faktiskt och dom har länge funnits i
den skånska delen av hifisverige.
Dom kanske fortfarande står där och sprider sin värme...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/07/25 :  21:15:31  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Accuphase er jo väldig snygg - men meget dyrt.

Der findes også andre ægte klasse A forstærkere på markedet.
Just nu spiller jeg på den nya Cayin 265 Ai integreret forstärker.

Den yder 2 x 40 W i klasse A - de meget store køleplader bliver 55 grader varme. Internt er den fuldt mono-opbygget. Til hver kanal er der en 600 VA trafo og 40.000 uF. Der er 6 indgange med relæomskifter, fjernkontroll og motorstyreret ALPS potmeter. Vægt ca 24 kg.

Pris "kun" 16.000,- Danske kroner.
Se evt. billeder hos den danske importør Interceptor:
http:/www.interceptor.dk




Mvh. Jan Nielsen
HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/07/28 :  03:20:05  Show Profile Send Nagra a Private Message
Angående Accuphase så undrar jag om dessa är strömstarka, dom har ju som sagt inte mycket "watt" men det betyder ju inte allt eller hur?

enrich life through technolog
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/07/28 :  03:25:29  Show Profile Send Nagra a Private Message
Vad roligt att folk har positiva intryck av Accuphase, annars verkar japanska maskiner vara hatobjekt, eller har jag fel? Japanska maskiner verkar alltid förlora slaget mot europeiska och amerikanska maskiner, även om japanen inte alls är dålig.

enrich life through technolog
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/28 :  09:38:12  Show Profile Send Timbre a Private Message

Hej Nagra!

Accuphase har den goda smaken att erbjuda olika alternativ.
En förstärkare måste inte alltid dubbla effekten vid halverad impedans ned till 0,5 ohm för att låta bra.
Det är inte ens en garanti för att konstruktionen är av hög kvalitet, även om det ser fräckt ut i mätprotokollet.
Med vissa högtalare är det dock till stor fördel med en ordentlig strömstyrka, så det alternativet måste ju också finnas, om man vill vara heltäckande.
Accuphase M-2000, 250watt/8ohm - 2000watt/1ohm.
Det nuvarande klass A förstärkeriet är också några riktiga strömbestar.
Det enda hifislag jag själv har upplevt med Accuphase inblandat, var på en hifimässa i Malmö för en del år sedan.
Accuphase mot Mark Levinson över högtalare från Cabasse. Det var inte bara förstärkeri, utan även signalkällor som jämfördes. Accuphase var det något dyrare alternativet, men någon vinnare/förlorare gick nog inte att finna.
Det var tydliga skillnader, men det lät mycket bra i bägge fallen efter vad jag kommer ihåg.
Vad tror du många tyska hifientusiaster anser om Accuphase?
Tyskland är deras "hemmamarknad" enligt Sigemasa Saito.

Vi får väl starta ett "Japansällskap" och ta upp kampen med den där Quadsammanslutningen som tycks ha bildats...
Den perfekta signaturen ha vi ju redan:
"Enrich life through technology"...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/28 :  10:45:27  Show Profile Send mag a Private Message
Vad har dom för "klang" ungefär , vad jag har fattat så är dom ganska varma i regel (enligt nån som recensierade E-210).



//Magnu
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/07/28 :  12:30:16  Show Profile Send Nagra a Private Message
Timbre, visst kan vi starta ett "Japan sällskap"
men jag undrade mer om man kan driva ett par Martinlogan Ascent med en P-370, dessa högtalare är ju inte kända för att vara snälla mot förstärkarn.

Accuphase är väldigt varma i klangen, så nära rörljud man kan komma med transistorer.

enrich life through technolog
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/28 :  12:49:40  Show Profile Send Timbre a Private Message

Nu skiljer det ju en hel del mellan olika Accuphaseprodukter, men rent allmänt är det väl ett ljudsignum som är mer "varmt" än "analytiskt".
De "tungviktsförstärkare" som jag haft tillfälle att få lyssna på, P-800 och A-100, kombinerar kraft och kontroll med ett mellanregister som (nu blir jag väl förvisad...) spelar i en alldeles egen division...
Lyssningströtthet kan dom inte stava till.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/28 :  12:52:33  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ha ha, ser du!
Japansällskapet attackerar samtidigt från alla håll...!

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/28 :  13:05:14  Show Profile Send Timbre a Private Message


Har ingen erfarenhet av MartinLogan, men till dom gamla Infinitykonstruktionerna hade det inte gått.
Och dom va´ heller inte snälla mot förstärkare.
Det är kanske därför Accuphase tog fram slutstegsbestar som P-800, M-1000, A-100, P-1000 och M-2000...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/28 :  19:22:41  Show Profile Send Timbre a Private Message



Accuphase Integrated Stereo Amplifier E-530



Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/28 :  23:12:15  Show Profile Send mag a Private Message
Tackar det låter ju bra

//Magnu
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/07/29 :  00:56:56  Show Profile Send Nagra a Private Message
Ni har väl inte glömt Luxman. Visserligen verkar det inte gå något vidare för dom, fanns inte mycket av dom i Hongkong heller...

enrich life through technolog
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/29 :  08:17:42  Show Profile Send Timbre a Private Message


Nä, jag glömmer aldrig Luxman. Har säkert nämnt det förr, men jag vet precis vilka dofter som infinner sig när nätdelen till ett Luxmanslutsteg klappar ihop. Fränt skulle man kunna säga.
Det var inte konstruktionen det var fel på, utan snarare upptäckarglädjen hos en hifientusiast på sjuttiotalet....

Luxman hade en läcker kvartett stereoslutsteg vid denna tid:
M-150, M-2000, M-4000 och M-6000.

M-6000 var den ultimata drömmen, men M-150 känner jag väl till. Passade utmärkt till både Kolboxar och JBL:are...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/08/05 :  03:01:32  Show Profile Send Nagra a Private Message
Hur lyckas du att få en nätdel att klappa ihop då??

enrich life through technolog
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/05 :  08:52:33  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det var en norsk "hifiguru" som härjade i Göteborg och framför allt på Ljudkällarn. Han skulle i all välmening höja tomgångsströmmen för att få ett mer "klassA" liknande tillstånd.
Dofterna spred sig i hela butiken och detta var inte min bästa av dagar...
Det löste sig, för Ljudkällarn tog in mina Luxmangrejor och Accuphaseberoendet tog fart.
Nå´n gång runt 1975...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/08/06 :  02:32:30  Show Profile Send Nagra a Private Message
-75, det var till o med innan jag föddes....
har Accuphase funnits så länge!!

enrich life through technolog
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/06 :  03:19:14  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

-75, det var till o med innan jag föddes....
har Accuphase funnits så länge!!

enrich life through technology



Jag köpte min första Accuphase 1974. En integrerad förstärkare som hette E 201. Och på den tiden hette dom Kensonic Accuphase. Det var ett gäng som bröt sig loss från Kenwood, som startade detta bolag.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/08/06 :  03:49:49  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

quote:

-75, det var till o med innan jag föddes....
har Accuphase funnits så länge!!

enrich life through technology



Jag köpte min första Accuphase 1974. En integrerad förstärkare som hette E 201. Och på den tiden hette dom Kensonic Accuphase. Det var ett gäng som bröt sig loss från Kenwood, som startade detta bolag.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma



Kul med lite historia.

Det slog mig att jag aldrig ägt en integrerad förstärkare förutom en heathkit som min far byggde 1969. Den räknas inte eftersom jag bara var nio år när jag fick ta över den


Joe Morello

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/06 :  19:32:51  Show Profile Send Timbre a Private Message

Det var år 1972 som Saito & Co bröt upp från Kenwood. Någonstans läste jag att kärnfrågan gällde företagets inriktning och profil.
Kenwood hade ett program med riktigt tung hifi på den tiden och hur det gick sedan vet vi ju...
Redan i augusti påföljande år debuterade Kensonic med en produktserie i det tunga sortimentet.
Det var försteget C-200 och slutsteget P-300 som snabbt följdes av tunern T-100.
Redan de första produkterna hade Accuphaselogon på fronten, men företaget hette, som Jorma påpekat, Kensonic Laboratory Inc.
Det hela måste ha blivit en framgång, för 1974 följdes dessa separata enheter upp av den integrerade förstärkaren E-202 och FM-tunern T-101.

Alltsedan dess har vi sett nya Accuphasemodeller i en aldrig sinande ström...




Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000