Author |
Topic |
sulan
Member
158 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 22:11:41
|
hallå
tänkte kolla om någon vet nå bra utländska (tyska) sidor med online handel. har hört att man ofta kan tjäna en bra hacka via tyskland...
ps. lyssna till chario om ni kan. dom har några fantastiska skapelser som är bra mycket roligare en ex sonus faber. betydligt mer stmapa takten för att ta ett Hifimusik uttryck...... www.chario.it |
|
Poze
Member
79 Posts |
|
gooze
Member
149 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 02:23:41
|
Är du snål eller? |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 03:37:25
|
Kanske bara smart och prismedveten! |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 11:03:12
|
Jätte-smart. Man går in på olika hemsidor och väljer ut dom produkter som ser snyggast ut på bild. Vad kan man annars ha för urvalskriterier när man inte kan lyssna på grejorna?
Eller är man så fräck att man provlyssnar i någon butik och sedan köper den via någon internetbutik några hundralappar billigare? Nästa gång man går in i hifi-butiken finner man att man står i en butik för damunderkläder istället eftersom hifi-handlaren har fått slå igen. |
|
|
greenkail
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 11:18:07
|
Hur många gånger ska denna debatt tas upp? Fri konkurrens och fri handel leder till att konsumtionsmöjligheterna ökar och att produktionen ökar. Då borde ju priserna kunna sänkas till ungefär lika priser. Om man bortser från skatter och andra hinder har ju producenterna samma möjligheter att prissätta produkterna på ett likvärdigt sätt. Skippa mellanleden till olika länder för att kunna ha en rättvis prissättning och sluta klaga på slutkonsumenten anser jag.
Visst ska man ta hänsyn till att den lokala handlaren måste överleva, jag själv är mer positiv till en lokal marknad och gynna desss aktörer men samtidigt ska man inte klaga på konsumenterna om de finner en marknad som både är mer förelaktig samt tillgänglig.
//fredrik |
Med vetandet växer tvivlet |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 11:31:43
|
Vad är det för fel på damunderkläder ?
MVH Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 12:11:36
|
Ingen tittar konstigt på mig när jag fingrar på stereoprylar i butikerna. Men däremot när jag fingrar på damunderkläder. |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 12:16:59
|
Brukar du fingra på underkläder ?
MVH Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
|
sulan
Member
158 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 10:44:29
|
tack allesamman...
ps till björn-ola...
så fint att du slår ett slag för de lokala förmågorna. det gör säkert någon skillnad.... -att du bara orkar.... jag tar gärna upp diskussionen via mail... ds |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 11:02:56
|
Det ena utesluter ju inte det andra men jag tycker verkligen att Björn-Ola har rätt. Hur roligt skulle det bli om vi alla satt hemma vid skärmen och tog våra hifibeslut? En fördel med den internationella hemsidesverksamheten är dock att prismedvetenheten ökar. Man stegar inte längre in genom hifihandlarns dörr och frågar vad saker kostar. Med datorns hjälp tar det några minuter att få en global prisbild på en produkt. Tror jag är väldigt nyttigt...
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 12:05:37
|
Problemet är väl lite butikernas prisattityd ibland också. De "riktiga" butikerna har numera nästan uteslutande rekommenderade priser - ingen konkurrens där inte. "Kollegor i branchen" heter det tydligen numera för att citera en försäljare. Jag fick veta i en butik att det absolut inte gick att få studentrabatt eftersom det i dagens läge var väldigt små marginaler på hifi mot förr. Sen går man till en annan butik som gärna delar ut 10% studentrabbat på samma apparat. Vad betyder det egentligen, tycker det verkar som om marginalen var rätt stor ändå?
Missförstå mig inte nu, man ska i första hand handla i butik om priset är ok men om det skiljer tusenlappar i pris mot en nätbutik t.ex. så är det bättre att köpa därifrån, både för egen del och för branchens bästa. Som det ser ut nu så är det onödigt (och osund) stor skillnad i pris. Om det bara skulle skilja ett par hundralappar som björn-ola skriver så håller jag faktiskt med honom, men nu är det så att det brukar skilja 10-tals % på priset även med frakt inkluderat och det är rätt knasigt att det är så. |
|
|
Terratec
Member
146 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 12:28:50
|
Man kan aldrig klaga på en slutkonsuments inköpsbeteende. Vi har sällan den ekonomiska styrkan att idka välgörenhet till återförsäljarna. Själv köper jag dock nästan alltid numera från den lokala handlarn. Smidigt, bra bemötande, lätt att uppgradera anläggningen o s v är några ord som är viktiga för mig. |
|
|
redbat
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 12:39:21
|
Visst är det lite knasigt att det är så, men det finns många förklaringar. Lägre omkostnader, större volymer, olika inköpspriser.
Om man jämför med kläder så köper man ju normalt sett kläderna där man har provat dem, eller? Visst finns det postorder på kläder men inte går man in i en butik på stan och provar för att sedan köpa samma plagg på postorder. Många pratar marginaler - Marginalerna på kläder är mycket större än på hifi.
Kanske måste vi seriösa hifihandlare (jodå jag tillhör den utskällda arten) börja ta betalt för demonstrationer för att sedan dra av det vid köp. |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 12:46:37
|
Det är stor skillnad på nät och nät. Att bara stirra på inköpspriset och kalla handlarna för giriga är korkat. Har aldrig hört någon erfaren hifi-konsument göra detta, de vet vad en handlare betyder den dagen det skall bytas in, ges service, repareras, provlyssnas, RÅDGIVNING (!) etc....
Nätet finns där och många handlar även genom de mer dubiösa kanalerna (de som aktivt motarbetas av tillverkarna själva) men i längden får vi hoppas att det är självsanerande. En allmän prispress blir det vilket är välkommet för oss alla men jämför inte produkterna/tjänsterna som om de vore likadana.
Hur kul är det att handla på Willys Cash jämfört med saluhallen? Hifi är en konst och en njutning att jämställas med delikatesser. Man handlar inte blöjor och mjölk i saluhallen. Man handlar å andra sidan inte persisk kaviar eller gravrökt lax på stormarknaden heller. Sedan kan ju alla upprörda hifisocialister (med marknadsekonomiska förtecken....) försöka jämställa hifi och high end med Toshiba DVD-spelare hur mycket de orkar. Kaviar mot majs på burk.
Upp till kamp.
Mot närsyntheten.
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 12:51:21
|
Hej Red Bat och välkommen till gatustriderna
Hififorum.nu är aktivt stödjande den inhemska handeln. Om den kunskapen går förlorad i takt med antalet nedlagda butiker så sågar vi ju alla av den gren vi sitter på. Det behövs ingen välgörenhet, bara en sund skepsis och en insikt att det är olika produkter/tjänster som saluförs. Och att priset därmed är olika.
Att ta betalt för demos är en naturlig konsekvens av närsyntheten. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
redbat
Starting Member
22 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 13:19:09
|
Hej Sladd och tack.
Förhoppningsvis ska jag kunna bidra med lite konstruktiva inlägg också och inte bara gnälla på näthandeln |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 14:11:52
|
Men vad tycker Sladd m fl om en så hemsk butik som Esoterisk hifi som skär i sina kostnader genom att bara ha öppet några timmar i veckan och ha sin butikslokal i ett garage (och bokningsbara demorum i en villa)? Vilka kostnader får man inte skära i för att riskera hamna på "svarta listan" över butiker som profiterar på "seriösa" butiker med öppet sex dagar i veckan etc?
På vilket sätt är Hififorum.nu aktivt stödjande till den inhemska handeln? Kan ju vara intressant att veta när man går med... Ger ni bidrag till Hifi-Consult etc? Vägrar ni renodlade nätbutiker att köpa annonsplats på hemsidan? |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 14:28:29
|
Det är alltid så lätt att skylla på någon annan när man har gjort en dålig affär... Det är faktiskt upp till mig själv som konsument att sätta mig in i vad som gäller och goda råd på vägen är alltid värdefullt. Det finns många sätt. Ett hififorum är ju en utmärkt plats för utbyte av tankar och erfarenheter och finns det dessutom medlemmar med anknytning till branschen ökar värdet som jag ser det.
Priskännedom är dock aldrig fel och här kommer ett exempel från senaste Stockholmsmässan:
Klubben.net hade mässerbjudande på godbitar ur sitt skivsortiment. Bland mycket annat fanns "Autumn in Seattle" med Tsuyoshi Yamamoto på Fim Records SACD Hybrid. Pris: 200kr Pris i USA: 25$ plus moms plus tullavgift plus frakt. Bara att slå till. På samma mässa stod en annan butik och krängde Sonys Single Layer SACDs för 300kr styck. Pris i USA: 15-17$ plus moms plus tullavgift plus frakt. Bara att avstå. |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 14:54:41
|
Hur menar du Terminator? Varför är det billigare att ha en affär i en villa än någon annanstans? Det är väl dyrare att använda sin bostad som affär än att hyra en affärslokal som inte duger som bostad och använda som butik? Du kan väl inte se det hela som att hyran är gratis eller?
Har du inte behov av dina dyrköpta villakvadrat och vill använda dem till nåt annat so what? Jag skulle inte vilja betala för en villa och sen ha folk drällande hemma hos mig i tid och otid Kan man sätta ett värde på friden Jag tror inte denna lösning passar särskilt många affärsidkare och att hacka på den är lite konstigt i mina ögon.
Jag tror du får tänka om och göra en ny kalkyl Sen tror jag att du kan boka lyssning när det passar dig och inte bara vardagar mellan 10-18 när en massa annat folk är där och lever rövare och pratar om priser de sett på tyska hemsidor |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 15:18:35
|
Ingen av administratörerna som kan svara på "På vilket sätt är Hififorum.nu aktivt stödjande till den inhemska handeln?"?
Jag har inte hackat ett dugg på lösningen att ha butiken i sin bostad. Jag förstår inte var du (Mikael2) får den idéen från. Jag undrar bara var gränsen får när man anses var en butik som profiterar på "vanliga" butiker. |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 15:28:04
|
Terminator:
Någonstans har du fått det om bakfoten. Ingenstans har jag sagt att en del butiker profiterar på "vanliga" butiker?????
Esoterisk ser jag inte som någon konstig butik. Han har en fysisk plats där han kan ta emot kunder, han har prylar i butiken/villan att ta med hem efter provlyssning, han tar inbyte och ger råd till sina kunder samt är aktiv på nätet.
Att ta den här diskussionen och i någon mån moderera bilden av "billigast vinner" är att aktivt stödja svenska butiker.
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 15:42:02
|
Nu var det visserligen sladds ord men här får du förklaringen:
Det betyder att vi inser värdet av att ha en aktiv hifihandel i Sverige. Att vi är måna om att denna handel skall finnas kvar. I tillverknings- såväl som distributions- och detaljistledet. Nytillkomna aktörer på marknaden är naturligtvis bara en tillgång och personligen ser jag gärna ett hifisverige översållat av nya märken och produkter. Vi ger inga bidrag och vi tar inte emot några bidrag. Annonsplats erbjuder vi företag vars verksamhet sammanfaller med vår hobby... Hifi alltså. |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 15:44:41
|
Vad menade du då med följande?
quote: Men vad tycker Sladd m fl om en så hemsk butik som Esoterisk hifi som skär i sina kostnader genom att bara ha öppet några timmar i veckan och ha sin butikslokal i ett garage (och bokningsbara demorum i en villa)? Vilka kostnader får man inte skära i för att riskera hamna på "svarta listan" över butiker som profiterar på "seriösa" butiker med öppet sex dagar i veckan etc?
Jag ser det som ett hackande och jag kan inte se vilka kostnader som är skurna förutom begränsade officiella öppettider men då dessa är på kvällstid/övertid så motsvarar väl det minst det tredubbla på dagtid, sen vet jag inte hur du räknar bokade demonstrationer utanför öppettider? Men jag kanske har missförstått dig.
Det finns ett högt pris att betala för den som driver sin verksamhet på detta sätt. Om inte min familj redan lämnat mig för mitt intresse så skulle de lämna mig samma dag jag hängde upp skylten
|
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/02/15 : 21:18:54
|
Online butiker kan visst inte diskuteras utan att det måste påpekas att "riktiga" butiker är mycket bättre. Jag håller med i princip och är beredd att betala extra för deras service. Välkomnar en service där man kan låna hem grejor mot en avgift som dras av på priset om man köper. Det handlar dock rätt mycket om en diskussion baserad på ideal där det finns kunniga och engagerade butiker som kan förse en med de produkter man behöver och bra råd om hur man integrerar sitt system. Det kan finnas undantag, men i praktiken handlar det enligt min erfarenhet mest om att kränga komponenter. Vilket inte utesluter att säljare kan vara trevliga och intresserade. De lyckades kränga några billiga Krell till mig (innan dollarn rusade upp liksom de svenska priserna). Men sedan var det sämre bevänt. De kunde inte plocka fram någon bra balanserad kabel, det fanns en som var hyfsad men med för dålig upplösning, en annan var alldelses för ljus. Så där sitter man med sina grejor men får inte ihop systemet. Kanske jag som kund tillhör en alltför smal kategori. Det kan finnas affärer på andra orter som är bättre, men det hjälper inte mig. Jag har ett mycket positivt intryck av Esoterisk hifi, men detta är inte precis någon standardbutik. Vad göra? Jag vände mig till Robert i USA som hade ett utbud av kablar, tiotals gånger störe, och kunde plocka fram begagnade för ca 40% av det svenska butikspriset för nya. Det är rätt, en tio tusen kronors kabel för fyra. Där jag inte ens kunde välja att hellre köpa den för tio tusen i butiken här i stan. Man kunde också prata med Robert i telefon och få rådgivning liksom i butik. Man kan tillfoga att butiken inte heller hade nätkablar. Vilket kunde vara hedervärt om detta är ett slöseri med pengar. De har all rätt att tycka så, men de hade faktiskt inte ens testat! Absorbenter var begränsat till Vibra men jag har sett att de senare också tagit in Superspikes. Men inte mycket att komma med om man vill ha en bra lösning på dämpning. Efter en del erfarenheter och lärdomar har jag kommit fram till att jag har ett problem med rumsakustiken. Kablarna, nätkablarna och absorbenterna ledde till förbättringar men kan naturligtivs inte lösa sådana problem. Man skulle till och med kunna säga att de akustiska problemen hörs ännu tydligare! Här kan man nog säga att att alla butiker "sucks". Rätta mig om det finns något undantag. De kan naturligtvis informera allmänt om att rummet är viktigt etc. Men finns det någon butik som har rådgivning och säljer någon som helst form av väggabsorbent eller tube trap? Mina inledande studier av akustiska problem tyder på att nästan alla rum har problem med alltför lång efterklangstid, särskilt i övre bas och nedre mellanregister. Dessa kan inte lösas med en matta och gardiner. Här är man "on your own". Butikerna lösning på detta problem är: om du inte är nöjd med din CD för 20 tusen, så ordnar det sig säkert om du köper den här för 40 tusen! I alla fall var det inte snikenhet som inledde min karriär som nätkund, utan butikerna som pressade ut mig mot detta.
|
|
|
Topic |
|