HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Bybees och Jorma Design No.1 XLR
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jari
RödaTråden vinnare

4454 Posts

Posted - 2003/02/13 :  20:49:28  Show Profile Send jari a Private Message
Har blivit med dessa i dag.Var hemma hos Jorma och fick
installerat Bybeesarna i den ena högtalaren,för att
sedan ta med mig det andra paret(Bybeesar) och installera det själv.
Lätt som en plätt med en riktig lödstation.
Efter att ha läst allt på forumet så fanns ju förväntningar
på kommande välljud.Bybeesarna behöver enligt Jorma ganska
lång inspelningstid (200 tim) och med varning om att det låter väldigt spretigt i början så har jag inte lyssnat aktivt.
Signalkabeln är inspelad och behöver 20 min,och sen skall det
vara ljuv musik.
Dynaudio 1.3se är det som begåvats med Bybeesar,övriga
komponenter A-fix,Cd-fix och Transparant Musicwave Plus.
Men det jag hört,lovar mkt.Återkommer med mera om 200 tim.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2003/02/14 07:32:27

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/13 :  22:10:14  Show Profile Send ekman a Private Message
kul =) det ska bli väldigt intressant att se hur detta artar sig
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/13 :  23:35:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by jari

Har blivit med dessa i dag.Var hemma hos Jorma och fick
installerat Bybeesarna i den ena högtalaren,för att
sedan ta med mig det andra paret(Bybeesar) och installera det själv.
Lätt som en plätt med en riktig lödstation.
Efter att ha läst allt på forumet så fanns ju förväntningar
på kommande välljud.Bybeesarna behöver enligt Jorma ganska
lång inspelningstid (200 tim) och med varning om att det låter väldigt spretigt i början så har jag inte lyssnat aktivt.
Signalkabeln är inspelad och behöver 20 min,och sen skall det
vara ljuv musik.
Dynaudio 1.3se är det som begåvats med Bybeesar,övriga
komponenter A-fix,Cd-fix och Transparant Musicwave Plus.
Men det jag hört,lovar mkt.Återkommer med mera om 200 tim.



JIC (Jorma Inter Connect) var arbetsnamnet på prototyperna.
Kabeln heter numera Jorma Design No.1

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/14 :  01:01:43  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag är imponerad av den som efter att anlägningen har spelat i 200timmar (borde ta minst 6månader) kommer ihåg och kan göra en jämförelse mot hur det lät innan!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/14 :  01:50:43  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Jag är imponerad av den som efter att anlägningen har spelat i 200timmar (borde ta minst 6månader) kommer ihåg och kan göra en jämförelse mot hur det lät innan!



Redan efter ett dygn spelar Bybee,sarna rätt ok.
Men det tar 100 till 200 timmar innan dom är fullt inspelade.
Många högtalare behöver 300 till 400 timmars inspelning innan dom är fullt inspelade och många apparater behöver ännu längre tid.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/14 :  03:41:24  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag motsäger inte att saker låter bätre efter en lång tid av användning. Vad jag motsäger är att man efter många månader av lysnande kan gämföra med hur man minns att det lät innan.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

andar
Member

303 Posts

Posted - 2003/02/14 :  07:42:38  Show Profile Send andar a Private Message
Instämmer med "Alexi", finns det verkligen någon där ute som har ett så etablerat minne att fulländad jämförelse skulle kunna bli ett faktum?????

I sådan fall skall personen ifråga vara hyllad, jag skulle bli mäkta imponerad......

GAIS är tillbaka!!!
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/02/14 :  07:47:03  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag undrar vad Jormas XLR-kablar kommer att kosta,kan vara intressant med ett byte.
Mvh
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/02/14 :  07:56:05  Show Profile Send Peder B a Private Message
http://jorma.sansobalans.se/

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/02/14 :  08:21:48  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Allt måste ju inspelas... så då vet du ju inte om en ny cd är bättre än den förra... förren efter flera månader!! Jorma säger ju att det kommer att låta bättre direkt.. fast tar 200 timmar innan delen är fullt inspelad.


Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/14 :  08:48:47  Show Profile Send Timbre a Private Message



"I sådan fall skall personen ifråga vara hyllad, jag skulle bli mäkta imponerad."

Underskatta aldrig dina öron. Du har bara två...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/14 :  08:59:29  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Inte falla i blindfällan Alexi, har du inte inspelningar du känner utan och innan? Fnissel och rumsakustik som ibland inte finns på plats, soloviolinen som efter några år och bättre utrustning plötsligt är TVÅ violiner.....om det är EN igen så vet du ju....kallas upplösning och brukar kosta pengar. Synnerligen trygga pelare att hålla sig, även efter ett par månader

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/14 :  12:06:21  Show Profile Send n00b a Private Message
Blir väl knappats plötsligt efter 200h om jag förstår det hela rätt =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/14 :  12:07:48  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Men liksom... Om man uppfattar en förbättring efter tid... Kan det inte likagärna vara så att det bara är högtalarna eller den övriga elektroniken som blivit mer inspelad då?

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/14 :  13:51:09  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Visst är det så att ljudminnet är färskvara. Jag har ofta tyckt att det lät bättre andra gången jag körde ett stycke trots att ingenting har förändrats. Så byter man nåt måste man, tycker jag testa två gånger med det gamla innan man byter för att "banka" in det första ljudet i minnet. Så egentligen skulle man behöva ha en gammal referens redo hela tiden så att man kan fastlägga skillnaden.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/14 :  14:04:02  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag har Bybee i mina Admon.

Scan Speak's Ring Radiator var så pass hög och spretig, att jag övervägde att sänka diskantnivån. Nagref var med.

Nu har dom spelats nära nog 300 timmar, och jag har INGA planer på att dämpa din fina diskantåtergivningen.

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/14 :  14:28:53  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:
Originally posted by epkpeng

Jag har Bybee i mina Admon.

Scan Speak's Ring Radiator var så pass hög och spretig, att jag övervägde att sänka diskantnivån. Nagref var med.

Nu har dom spelats nära nog 300 timmar, och jag har INGA planer på att dämpa din fina diskantåtergivningen.

// Pär Engelholm



Blev det hörbart bättre än utan bybee ?? och vilket blev bättre ??

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/14 :  14:31:25  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
ekpeng, då kan du löda ur dom och gämföra skillnaden nu.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/02/14 :  14:34:45  Show Profile Send n00b a Private Message
Du råkar inte bo närma STHLM ????

Skulle bra gjärna vilja jämföra mina 1.3se utan bybee mot dina 1.3se med bybee ??

Jag skall antagligen ha lite hifiträff i slutet av denna månaden/början på mars.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/14 :  14:37:42  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det skulle vara mycket intressant!
Men se till att spela på dom dygnet runt nu så dom blir ordentligt inspelade innan bara
Snart kanske man också är ByBee frälst?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/02/14 :  14:52:53  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ljudet upplevar jag som lugnare, och med mer luft.

100% säker på om jag eller högtalarna har spelats in är jag inte. Men jag jämförde mot Sensitiva, då och "nyss". Sensitiva har varit oförändrad sen i somras.
Relativt Sensitiva har Admons diskant blivit mjukare.

Det råkar finnas en kund på dessa högtalare som vill ha dom "fort" så jag hinner inte med det annars lite intressanta testet att koppla ur Bybee.

I mellanregistret har det enligt min uppfattning inte hänt lika mycket.

// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/14 :  15:37:42  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Synd det hadde vart spännande!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4454 Posts

Posted - 2003/02/14 :  17:13:58  Show Profile Send jari a Private Message
Tyvärr,jag bor på solsidan,Gbg.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/14 :  17:32:27  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Jag motsäger inte att saker låter bätre efter en lång tid av användning. Vad jag motsäger är att man efter många månader av lysnande kan gämföra med hur man minns att det lät innan.



100 timmar är drygt 4 dygn.
Och jag har gjort jämförelser mellan 2 likadana kablar.
Det tog ca. 4 veckor dygnet runt innan an ny och en välinspelad kabel inte hade några skillnader. Med en Nordost CBID 1 (Cable Burn In Device) tog det 3 dygn att göra samma inbränning.
Och som kabeltillverkare har jag tillgång till exakt likadan kabblar att göra dessa jämförelser med.
Det kan kanske vara problem för andra att göra detta, men Bybee Quantum Purifier i högtalarna påverkar ljudet såpass mycket att det handlar inte om att kanske höra en skillnad. Och förbättringen hörs direkt, men det är för mycket av det hela i början. Inbränningen går mycket fort i början och efter några timmars spelning har det redan inträffat en klart hörbar förbättring. Med tiden händer det allt mindre. Av mina erfarenheter med Bybee,s så får man kanske 50 % av inbränningen redan under det första dygnet.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/14 :  17:39:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Om man vill ha resultat direkt när man sätter i Bybee,sar i högtalare eller annat, så kan man bränna in dom med vad som helst som det flyter tillräckligt med ström. Dom stora tål 15 Ampere och dom små tål 4,3 Ampere och bägge typerna klarar 1000 volt spänning.
Då kan man hyfsat snabbt få en jämförelse om man är minnessvag eller osäker på sin anläggning.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/14 :  19:07:12  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Då skulle man kunna kopla dom i vägg utaget också, eller är det bara i högtalare dom gör skilnad?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000