HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Cat5 som signal- och högtalarkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:34:43  Show Profile Send bassman a Private Message
Här kommer en liten redovisning av mina äventyr med Cat5-kablar.
Först och främst, det är typen med solida enkelledare.

Till högtalarna har jag kört med 3-flätad Cat5 i några år och är helnöjd.
Ett utsträckt, detaljerat och neutralt ljud.
Jag kör biwire, en kabel (med de färgade ledarna till +, och de vita till -) till diskant och mellanreg, och varsin kabel till basens + och -.
Rekommenderas. Går relativt snabbt att göra i ordning och ser faktiskt riktigt trevlig ut.

Till signal kan man oxå använda Cat5 som den är, men separera ledarna, så att de färgade går till + och de vita till -/jord.
Löd på RCA-kontakter. Vojla! Färdigt.
Denna kabel ger ett lite fett, bastungt ljud, med lite nedtonad topp.

Men, jag blev ju inspirerad av Svalanders fyrflätade (0,1 mm lackad koppartråd) kabel, så igår gjorde jag på samma vis, fast med CAT5-ledare, samma som ovan. Först får man skala av skyddshöljet och plocka ut ledarparen (4 st).Man flätar + och -, parvis i kors. 2 färgade ledare till +, och 2 vita till -. Alltså färgade läggs över vita, och vita läggs över färgade osv. osv...
Detta pyssel tar några timmar, i mitt fall 3, tills kablarna är helt klara.
Mina blev dryga halvmetern.
Jag har billiga RCA-kontakter (19 kr/paret) på.

Än så länge har jag bara lyssnat på dem i någon timme, men det jag har hört gillar jag. Jag skulle säga att de är lika bra, eller bättre än mina Van den Hul 102 mk III hybrid ( och de har WBT kontakter).
Ungefär samma karaktär som högtalarkablarna, neutralt, utsträckt, bra lågbas och 3-D. De får sitta kvar!
De blir ganska tunna och stela, men ser coola ut. Jag har inget skyddshölje på. Inget brum.

Jag får återkomma när jag lyssnat längre (och spelat in dem) och jämfört med Van den Hulen lite.

Det låter bättre med helrör på bänken

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:12:03  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Gärna bilder...

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:31:52  Show Profile Send bassman a Private Message
Tyvärr, ingen kamera..
Se dock:
http://www.svalander.se/teknik/kablar/interconnectp.htm

Ser dock att jag missat en detalj i flätningen, Svalander låter ena paret ledare korsa varandra, när de läggs över, jag har lagt mina rakt, parallellt hela tiden. Fasen, nu måste repa upp och göra om...
Repa upp: 3 tim, göra om 3 tim

Edited by - bassman on 2003/02/13 16:41:42
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/02/14 :  12:59:56  Show Profile Send bassman a Private Message
Ja, jämförde van den Hul och Cat5:aren lite mer igår och den största skillnaden är att Cat5 är mer "på", dvs är rappare och har mer tyngd i basen. Mer stampa takten liksom.
Van den Hulen är mer lättflytande, "betonar detaljer" mer, är mjukare i karaktären.
Båda är bra på olika vis.

Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:59:59  Show Profile Send bassman a Private Message
Ok, sista rapporten från detta.
Kablar behöver verkligen spelas in.
Nu har jag kört med Cat5:an på cd:n ett tag och ljudet har etsat in sig i medvetandet. Det är alltså original Cat5-sladden som avses, inte fyrflätan. Jag bytte tillbaka till Van den Hulen igår, och fick närmast en chock. Cat5:an upplevdes ju som avrundad i toppen i början, men nu känns den den tvärtom, mycket öppnare. Det framgick när Van den Hulen åkte på alltså. Van den Hul framstår nu som en romantisk, mjukklingande kabel.
Cat5 får sitta kvar.

Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/03/03 :  16:59:42  Show Profile Send bernu a Private Message
Kul att läsa om dina tester. Vi har köpt 300m CAT5 kabel till företaget så jag tänkte kapa av en bit och börja testa en del.

Jag har tidigare testat högtalarvarianten som du beskriver men skall även testa att tillverka signalkabel.

Om jag förstod dig rätt så tyckte du inte att fyrflätan blev bäst utan att den första du gjorde var bättre. Om den blev så bra så är den ju verkligen riktigt billig och lätt att göra...

Har du testat mot några andra signalkablar?

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/03/03 :  17:03:17  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Svalander supertunna interconnect med bulletplugs är inte bara intressant ur ljudmässig synpunkt (även om jag tror den är kanonbra). Det ser ju grymt häftigt ut med en liten flätad kabel med sisådär 0,5mm diameter.

Själv har jag ett antal meter 0,71mm (innerdiameter) PTFE-slang och skulle nog välja att dra den färdigaflätade kabeln genom denna som skydd.

/Erik
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/03/03 :  18:26:25  Show Profile Send bassman a Private Message
Bernu, fyrflätan funkar bra från tv:n och tunern, men blir för ljus/skarp från cd:n (Arcam Alpha7).
Jag tror detta är lite systemberoende, som allt annat.
Observera att det ska vara enkelledare!

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/03/03 :  20:56:33  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Jag fick ett infall och tillverkade en Nordostinspirerad kabel.

Man har ju läst om alla som gillar lackisolerad koppartråd (ju tunnare isolering ju bättre, yada, yada, yada...) så jag gjorde en 40cm bit kabel mest för att testa hur svårt det var att göra en kabel enligt min idé. Svaret är att det var löjligt lätt. Frågan är hur den skulle låta?

Jag gjorde på följande sätt:

1. Ta en 25mm bred vanlig tranparent skrivbordstejp med bra lim (Wettergrens använde jag).
2. Lägg den upp och ner på köksbordet (limmet uppåt) och tejpa fast den i varje ände så att den hålls plan och spänd.
3. Klipp till 20st bitar av lackisolerad 0,3mm koppartråd till den längd man vill ha interconnecten och lägg till 20cm. Jag var t.o.m så ambitiös så att jag lade märke till riktningen på trådarna, alla plus var åt samma håll och minus åt andra hållet.
4. Börja cirka 3mm in från kanten på tejpen och lägg den första tråden på tejpen och tryck fast den med fingret så att den hamnar rakt på samma avstånd från tejpkanten längs hela tejpen. Fortsätt sedan och lägg dit tråd efter tråd kloss intill varandra tills de första 10 är på plats.
5. Lämna cirka 3mm från de första 10 trådarna och fortsätt sedan att lägga de nästa 10 tätt intill varandra. När detta är klart skär man loss tejpen i ändarna och viker över den och trycker fast mot koppartrådarna och speciellt i mitten och längs kanterna så att trådarna hålls säkert på plats.
6. Slipa eller smält bort lackisoleringen i ändarna och tvinna ihop + respektive - trådarna.
7. Terminera.
8. Klart!

Gick det att förstå? Låter det heltokigt? Någon som vågar sig på att prova? Själv funderar jag på högtalarkablar med 20x0,4mm tråd per pol. Skulle bli 2x2,5mm2 totalt.

/Erik
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/03 :  21:56:54  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Jag har nöjet att meddela att mina otippade chanskablar av Cat 5 ftp stranded lyckades ganska bra. Först åkte skärmen av. Den var helt värdelös. Sedan tog jag två tvinnade par av den 0,2mm tj kabeln och tvinnade dom om varandra. Sedan anslöt jag en ur varje par. De övriga är dummisar och har till uppgift att minska kapacitansen genom att hålla plus och minus i sär. Kontakterna inhandlades på Clas Ohlson för 20 spänn st.
Jag har inte behövt gämföra med någon annan kabel. Den här kabeln som bara var en första provkabel behöver inte skämmas. Diskanten är lite framfusigt detaljerad men inte smutsig.
Jag prövade mina bastunga houseplattor från Londons undergrondscen och tycker faktiskt att mina tunnisar spelar djupbas minst lika bra, om inte bättre än Tara och Linn.
HF:s referensplattor lät också bra och vädigt nyktra. Det denna kabel saknar är lite magi och "shine" men det kan också vara ett tecken på att den är korrekt.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/03/04 :  10:45:52  Show Profile Send bassman a Private Message
Erik, ja hur låter det då??
GDS så det föreslår.

Johan, låter som om du fått ungefär samma resultat som jag, fast jag använder alla ledarna. Ska testa vis tillfälle med endast ett par, som du.
Jag har några meter som ligger oanvända, så jag kommer att tillverka nya kablar till alla mina apparater. Det blir snyggt med krympkabel vid kontakterna.

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/03/04 :  15:49:30  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
bassman,
jag gjorde som sagt bara en 40cm bit för att prova hur svårt det var att göra. Har ingen tid just nu för vare sig kabeltillverkning eller annat utanför min utbildning.

/Erik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000