Nån som har nått tips om var man kan köpa färdigfanerad MDF i Stockholm? (gärna nånstans i dom norra delarna) Har ring runt till många bygghandlare, men hittils så har jag bara fått tag på vanlig rå MDF.
Jag var idag på Fanérbolaget i Aspudden för att köpa en trave med fågelögonlönn. Vi diskuterade runtlite om olika fanérsorter och olika träslag. Han visade bland annat fanérat mdf. Jag vet inte hur många olika sorter de hade. Jag såg bara ek på uppskattnigsvis 19mm mdf. Ring och hör med dom. De har säkert flera olika varianter att välja på.
Va? Finns dom kvar där...? Jag har sökt på Fanerbolaget i Gula Sidorna men det visar bara till Värtahamnen....Har du gatuadressen? Säljer dom fortfarande till vanliga dödliga privatister?
Varför tjafsa med Pondus om de finns kvar....
/L
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
Fanérbolaget Peter Weil AB Instrumentv. 13-15 Box 47004 10074 STOCKHOLM
Pondus köper från dom. De säljer gärna till privatpersoner och de var enkla och trevliga att prata med. Det är inte alla fanérsorter som det går att köpa små mängder av. De flesta varianter vill de bara sälja i hela buntar. Vilket innebär10-20kvm.
I Gula sidorna hittar man dom om man söker på Skandinaviska träimporten AB. Jag misstänker att det är ett par företag som sitter ihop på något sätt.
I Värtahamen ligger Fanérkompaniet. Det är det andra av de två företag som grossar med fanér i Stockholm. Jag vet inte hur de är att handla av som privatperson.
Vad håller Fanérbolaget & Fanérkompaniet för prisklass? Ska bygga en hifi-möbel och tänkte spara lite tid genom att köpa färdigfanérad MDF, men om det kostar allt för mycket så är det ju billigare att köpa rå MDF och måla eller fanéra själv!
Fanerkompaniets skivor håller ca måtten 280x185 cm så dom är ganska stora. Har för mig att en 22mm skiva vitek kostar ca 1300+moms (notera att måtten på en standard MDF är 244x120 cm).
Fanérbolaget Peter Weil har bytt namn till Träimporten AB. Det kanske är därför som dom inte kan hittas i telefonkatalogen.
Jag var där i fredags och köpte lite ek och bok, då fick jag veta att deras fanérlager är mycket mindre nu än det var för några år sedan. Det beror på att nästan alla har gått över till att köpa färdigfanerat. Därför har de satsat på massivt, färdigfanerad MDF och stavlimmade skivor. Det finns fortfarande ett lager av fanér men vill man ha exklusiva sorter så är det bättre att vända sig till Fanerkompaniet.
Om nån undrar så kostar en 2440 x 1220 mm (19 mm tjock) bokfanerad skiva 1028:- inkl. moms hos Skandinaviska Träimporten AB. Du måste köpa hela skivor.