HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kassettdäck- dags för service
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2015/03/15 :  10:35:02  Show Profile Send GyroSE a Private Message
Här kommer ett eko från det förgångna.

Mitt i dessa vinyltider så kommer här en förfrågan om ett av de andra analoga ljudformaten. Fast denna gång rör det sig om ett format som (ännu) inte har "drabbats" av samma revival som vinylskivan.

Intressant att nämna är att det egentligen inte var CD- skivan som från början startade vinylskivans tillbakagång som ledande musikbärare- det de flesta glömmer bort är att det faktiskt var kassettbandet som först gick om LP- skivan i försäljningsstatistiken. När sedan CD- skivan marknadsfördes på bred front så var det början till slutet för båda de tidigare så populära analoga formaten. Vinylen höll ändå näsborrarna ovanför ytan under det "mörka" 90- talet och lyckades mirakulöst överleva mycket tack vare att DJ:s fortfarande förmedlade musiken via skivspelare. Kassetten dog långsamt och har numera mer eller mindre glömts bort utom hos ett fåtal s.k. Tapeheads.

Jag köpte runt 1990-91 ett exemplar av denna skapelse:

http://www.audio-extasa.eu/popup_add_image.php?pID=1305

Pioneer CT-959 är en fantastisk maskin som än idag levererar välljud om man stoppar i en kassett av god kvalitet. CT-959 är nära besläktad med CT-93 (minus Dolby S och Super Auto BLE) som av många anses som det bästa kassettdäck som Pioneer tillverkat. Spana in den här länken, scrolla ner en bit och kolla på bilderna hur CT-959 ser ut inuti. Fantastisk japansk ingenjörskonst och byggkvalitet:

http://zokiaudio.com/?p=1064

Har gjort mycket lite med detta kassettdäck vad det gäller service under de snart 25 år som jag har haft det i min ägo. Det har väl i stort hittills bara rört sig om rengöring av tonhuvuden, kapstanaxlar och rullar samt avmagnetisering av desamma. Det börjar bli hög tid att mitt gamla fina Pioneer- däck får sig en välbehövlig ordentlig översyn. Nu undrar jag om någon härinne på forumet känner till om det finns någon serviceverkstad med kunnigt folk som kan trimma ett kassettdäck av denna dignitet? Finns i Östergötland så önskvärt är att det ska röra sig om en serviceverkstad i närheten.

Tack på förhand!

På tal om revival; Teac tillverkar återigen kassettdäck eftersom efterfrågan har ökat främst borta i USA. Dock rör det sig ännu inte om några toppmodeller med samma fina specifikationer som t.ex. CT-959. Frågan är om vi någonsin återigen får se ett high end kassettdäck tillverkas...?

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2015/03/15 11:12:47

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2015/03/16 :  23:31:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Man ska inte förakta kassetten om den är inspelad på ett högklassigt däck. De första kassetterna som jag spelade in var barnmusik och det var för 40år sedan. Kassetterna finns kvar och låter än idag mycket bra. Från början använde jag ett däck från Nakamichi.
http://www.hifiengine.com/manual_library/nakamichi/700.shtml
Mitt första däck som jag själv köpte var Denon DRM800.
https://www.google.se/search?q=denon+drm+800&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=0lEHVe60EoGNywOxtoCICA&ved=0CCMQsAQ&biw=1769&bih=914
Idag äger jag tre däck som fungerar, Pioneer CT 93, Nakamichi LX 5 och Denon DRM800. Tyvärr så vet jag inte vem som i landet fortfarande kan något om analoga bandspelare. Jag har en känsla av att de flesta idag har gått i pension. När man ska kolla en bandspelare måste man ha två olika typer av s.k Din-bezogsband som är ett testband med vars hjälp man kan ställa in avspelningen så den blir rätt. Därefter kan man ställa inspelnings bias för den typ av band som man använder. De kassettdäcken som jag har är optimerade så att de klarar minst ett frekensomfång 20-20KHz med alla tre typer av kassettband. (Fe, Cr & metall)
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2015/03/17 :  07:49:45  Show Profile Send highfive a Private Message
Hej

Schuberts bandspelarservice i Stocholm är expert på Revox, men har kanske kunnandet att serva ditt kassettdäck. Vintages i Kungälv har också hög kompetens.

Det är nog som gcs skriver att kompetensen pensionerar sig, Helmer Malmqvist i Skåne, som levt på bandspelarservice bland annat skriver på sin hemsida att han gör just detta nu i vår.....

Jag har själv kunnandet och instrumenteringen, för att fixa det mesta i audioutrustningsväg, men har inte tid då arbete och familj tar det mesta av min tid... Kanske när jag går i pension om sisådär 15 år ;-)

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2015/03/17 09:14:48
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2015/03/17 :  09:27:05  Show Profile Send GyroSE a Private Message
Tack för svar! Får kolla runt lite för att se om man kan få hjälp någonstans med detta. När väl service är genomförd så lär förhoppningsvis mitt kassettdäck hålla i 25 år till.

Nej man ska verkligen inte förakta en kassett som spelats in på ett högkvalitativt kassettdäck. Ett sådant däck tävlar med både skiv- och CD- spelare avseende ljudkvalitet.

I kassettväg använder jag till större delen typ I och typ II kassetter men önskar få mitt kassettdäck optimerat så att det klarar alla tre typerna av kassetter.

När det gäller de testband som gcs beskriver så har jag faktiskt undersökt om det är möjligt att få tag på sådana men jag har aldrig kunna spåra några av de testkassetter som rekommenderas till CT-959. Någon som vet om det är möjligt att få tag testband av detta slag idag?

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2015/03/17 10:50:57
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2015/03/17 :  12:01:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Beroende på kassettdäcket som man använder så kan man få det att låta väldigt bra. Allra bäst blir det med Pioneer CT 93 med Dolby S. Jag är själv lycklig ägare av en uppsättning olika testband för att kunna kalibrera en korrekt avspelningskurva.(2",1",1/2", 1/4" 19-38-76cm/sek. + två olika CC typ I & II)
Tyvärr kan det vara svårt att köpa testband idag, man får nog fråga bandtillverkarer och jag tror att det bara finns en tillverkare idag. Fråga Thomans.de som säljer inspelningsband. Jag har i mina gömmor även svajmätare & THD-mätare och lite annat som är nödvändigheter i sammanhanget. Jag vet inte vad Schubert har för mätutrustning så du får fråga honom.
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2015/03/17 :  13:37:58  Show Profile Send GyroSE a Private Message
Man får se om man kan hitta några sådana testband som beskrivs ovan.

På tal om Pioneer CT-93; när jag en gång i tiden skulle köpa kassettdäck så stod valet mellan CT-93:s föregångare som bar beteckningen CT-91 och CT-959. Valde CT-959 för att jag tyckte att den lät bättre, det var också en modernare konstruktion än CT-91 som runt 1990 hade några år på nacken. CT-959 är mycket nära besläktad med CT-93 konstruktionsmässigt. Har jagat en CT-93 under lång tid men sådana verkar det hållas på ute i stugorna, det är sällan man ser dem till salu.

Edited by - GyroSE on 2015/03/17 13:46:45
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2015/03/17 :  16:18:03  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag var en flitig användare av kassettdäck i början av mitt musikintresse och på den tiden(80-tal) så rankade jag Nakamichi modellerna som bäst, Pioneer god två och sedan kom resten av alla tillverkare.
Tex. den här modellen blev man helt av.

Men jag tror det var 1990 som jag köpte min första cd-spelare och sedan var LP nerlagt för gott och därmed också kassettbandet

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2015/03/17 :  17:10:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Nakamichi var bra på att bygga spelare med lågt svaj och stort frekvensomfång. Men Pioneer CT-93 blev ändå en bättre bandspelare, t.o.m bättre än Revox A77/2/2 som ändå var en rullbandare. Den stora skillnaden mellan ett bra kassettdäck och en bra rullbandare är att överstyrningsreserven blir större vid de högsta frekvenserna och med högre hastighet. Med rätt band blir bandbruset från en kassett obetydligt sämre i jämförelse med ett rullband.
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2015/03/18 :  09:06:03  Show Profile Send GyroSE a Private Message
Hittade ett företag på nätet som säljer test- och kalibreringskassetter:

http://www.gennlab.com/alignment_cassettes.html

Inte billigt direkt och livslängden verkar vara mycket begränsad på vissa av dem...

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2015/03/18 :  14:41:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Grattis GyroSE att du hittade företaget och det nästan "nästgårds.
De hade en massa olika att välja av. Jag skulle för min egen del köpa två kassetter, typ I och typ II.
Mitt förslag är; Type I Ferro. DIN. Time Constants: 3180us+120us, 224(NAB)/250(DIN)nWb/m @ 315Hz Ref. level.

Type II CrO. High Bias. Time Constants: 3180us+70us, 200(NAB)/220(DIN)nWb/m @ 400Hz
Ref. level.
En varning: tänk på att alltid avmagnetisera alla metalldelarna som bandet passerar i bandspelaren innan du använder testbandet.

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2015/03/21 :  15:40:01  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Tänkte tipsa om Helmer Malmquist i Klagstorp, men ser ut som han tänkte gå i pension.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000