HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Reflektion av uppgraderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/03/12 :  08:22:29  Show Profile Send oliver a Private Message
Under många år höll jag fast vid mina Martin Logan SL3 och LC audios Zapsolute klass A steg, understimulerad av att sitta i en lägenhet i Stockholm började uppgraderings djävulen kicka in. Till en stor del av att man måste flytta ut högtalarna från vägg varje gång man skulle lyssna, rummet ser tyvärr ut som det gör och mot vägg funkade dom inte skulle dom stå jämt i lyssningsposition skulle dom vara ivägen. Det började med D/A omvandlare som blev Emotiva Stealth DC-1 en stor anledning var analogingång för skivspelare ( via RIIA steg förstås) som blev nästa köp.Skivspelare Pro-Ject 9.2 evolution med Sumiko bluepoint evo 3 pickup,byttes till Ortofon 2M black ganska snart. Nu började det hända saker för varje uppgradering blev ljudet öppnare och tightare. Började snegla mot rörförstärkare och det blev en Audio Space Galaxy 88, nästa "wow" upplevelse som blev ett snäpp till när jag bytte till Ryska NOS signalrör och KT120 effekt rör. Inte nog med det utan ett par nya Larsen 8 slumpades bort av Audio Concept och jag slog till, högtalare som skulle stå mot vägg, som hand i handske för mig. och vilka högtalare sedan, riktigt bra och helt i min smak, så nära elektroststat ljud man kan komma.Satt rätt nöjd med mina högtalarkablar Nordost Red Dawn som köptes i början på 2000talet, nu dök det upp ett par Nordost Frey begagnade till ett "bra" pris, nästa köp och nästa "wow" här hände det grejer. Summa sumarum saker för ganska precis ett sexsiffrigt belopp (nypris då förstås). Och vad blev kontentan av det hela, jo jag har en anläggning som spelar gudomligt med bra inspelningar och är totalt olyssningsbar med mediokra produktioner ( mer än halva skivsamlingen).Under den här resan har en del andra produkter lånats hem och provats och ratats dessutom. Man har fått lagt om musiksmak lite grann och det är väl inte hela världen egentligen.jag får väl köpa en Nad anläggning och ett par Cerwin Vega om jag vill lyssna på resten av skivorna Skojar bara men det är faktiskt otroligt vad en del skivor är uselt producerade.Det slog mig också på årets mässa så sa "Sladd Carlsson" när han demade Burmester, en anläggning för närmare miljonen ungefär så här " den här inspelningen från tidigt 80tal skulle ni inte kunna njuta av från ett par sådana där microkuber dom säljer på stormarknaden" Minns inte skivan men nåt jazz med en fantastisk ljudkvalitet. Han skulle också tillagt att "köper ni den här anläggningen kan ni kasta 2/3 delar av er skivsamling om det inte är jazz eller klassiskt", varför måste det vara så? Men resan går vidare,den som söker skall finna.

Skeptiker

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2015/03/12 :  08:45:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Oliver

vi är många som gjort samma iakttagelse som du och sedan börjat tvivla om det är någon ide att lägga ut en massa pengar med det resultatet. Vi är några som vägrat ändra musiksmak och då måste man söka sig bort från den breda fåran system för att hitta såna där även lite sämre inspelningar funkar att spela.

För mig innebär det mer fokus på de lägre registren i musiken, större konarea, mer ummpghh, större lådor och äldre konstruktioner. Typ den väg som bearvik gjort tillsammans med Tobbe L

Du kommer hamna där du med

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2015/03/12 :  08:55:59  Show Profile Send lindome a Private Message
Intressant oliver!

Jag håller med dig i stora drag. Ibland saknar jag den hederliga loudness knappen som fans på alla gamla förstärkare, framför allt på gamla LP som utan bas låter rätt så trist

Men, det finns hopp - det gäller att hitta rätt bland "fin Hi-fi" produkterna, då kan man njuta av de lite sämre inspelningarna också
Jag har testat bl a högtalarfötter som låter fantastiskt med högkvalitativa inspelningar men sedan faller platt med mina gamla soul och funk plattor från 70-talet

Nu tycker jag att jag hittat en uppställning som klarar av att återge de lite sämre inspelningarna på ett riktigt bra sätt!!

Edited by - lindome on 2015/03/12 08:56:34
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2015/03/12 :  09:52:00  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag håller med Micke Y på punkten att ett högkvalitativt nedre register och som åtminstone är någorlunda linjärt ned mot 30Hz gör mycket av det dåliga materialet betydligt angenämare att lyssna på.

Därtill skall tilläggas att jag är väldigt skeptisk till en del av branschens sk high-end, somligt verkar medvetet tweakat för att lyssnaren skall uppleva högre detaljrikedom och därmed tro att upplösningen ökat vilket inte är fallet om så mycket musik helt plötsligt blir olyssningsbart.
Tvärtom är det så att en upplösning som ökar på riktigt även gör de dåliga inspelningarna mer förståeliga och sammanhållna rent klangmässigt, även om de förstås fortfarande kan låta tunt och odynamiskt pga av komprimering eller annan åverkan de utsatts för i studion, men det går desto mindre att göra något åt med hjälp lyssningssystemet, en tonkurvejustering kan rent subjektivt föredras av en del i ett försök att komma runt en dålig inspelning men med de q-värden som equalizers och tonkontroller etc har så justerar man alltid ett band med frekvenser samtidigt och det ger nästan uteslutande betydande maskeringseffekter.
Dessutom kan den typen av justering bara hjälpa i fall inspelningen lider av påtagliga tonkurvefel vilket jag själv upplever är ganska sällsynt, vanligast ser jag är att materialet antingen är komprimerat eller har någon form av övertonsdist liggande över hela frekvensspectrat, vilket system "fixar" såna fel?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2015/03/12 09:52:57
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/03/12 :  10:19:36  Show Profile Send oliver a Private Message
ja jag märker att det finns fler med samma iakttagelser, jag är inte missnöjd alls med min anläggning för när det spelas nåt med bra kvalitet på inspelningen så är det Gudomligt. Det känns lite surt bara med vissa plattor man gillar och dom enbart blir jobbiga. Hörlursutgången på förstärkaren är riktigt bra och den är räddningen ibland på viss musik. Ganska ofta lyssnas det den vägen ändå eftersom det finns fler i familjen hemma samtidigt. Bara man nu inte får för sig att börja uppgradera lurar "in absurdum", nä där sitter jag nog nöjd med mina Sennheiser HD 600 med 10 år på nacken, tror jag. Oppo lär ju göra en bra lurstärkare och lurar har jag hört.

Skeptiker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/03/12 :  12:39:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
För mig innebär det mer fokus på de lägre registren i musiken, större konarea, mer ummpghh, större lådor och äldre konstruktioner.
Håller med helt. Basåtergivningen (timing, renhet och djup) är A och O och som citatet i min undertext antyder så är en rak tonkurva inte nödvändigtvis det subjektivt bästa.

"Detaljrikedom" i diskanten är förföriskt - i 3 minuter eller så. Sen blir det i stället förfärligt. När hörde du senast läppsmask och liknande när du lyssnade på en person i verkligheten?

För att kunna styra tonaliteten dit jag vill använder jag personligen Diracs programvara, den är jag jättenöjd med.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2015/03/12 12:57:41
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/03/12 :  14:03:07  Show Profile Send oliver a Private Message
Har faktiskt funderat starkt på Diracs program, lite struligt dock när man oftast spelar vinyl. Det är ju ett program i datorn, men eventuellt kan man köra vinylen genom att aktivera inspelning i Audacitys program och pausa och ut via USB, en omväg men ändock.Eller spela in all vinyl på datorn och sedan spela upp, det blir faktiskt riktig bra inspelningar i det gratisprogrammet.

Skeptiker
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/03/12 :  19:47:52  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
lite struligt dock när man oftast spelar vinyl.

Det finns en variant med analoga in- och utgångar.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/03/12 :  23:18:04  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är verkligen svårt att få till både detaljrikedom och luftighet utan att det slår över och blir hårt. Det finns inga rätt eller fel, min väg har landat mig i magnepans underbara värld. För tio, tjugo år sedan hade jag aldrig trott att jag skulle ha "gubbhögtalare". ( jag ansåg att maggisar var kuf-högtalare) he he...
Om jag bara fått upp ögonen tidigare, well, jag upplevde samma sak som du men då hittade jag Sonus Faber Grand Piano! Wow, vilka vackra tingestar och som de spelade musik, inte alls hårt. Det var som jag då beskrev det att gå från lysrör till stearinljus.
Visst var det lite mörkt i hörnen men när öronen vant sig fanns detaljerna där ändå.

Mycket handlar väl om att sticka ut lite mer än högtalaren brevid och då är det lätt hänt att man vrider på kranen för diskant lite väl mycket, likaså bas. Men resultatet är som Bernt beskrev det fantastiskt....i tre minuter!

Först tänkte jag skriva vad jag inte gillade med en hel rad olika högtalare men till vilken nytta? Bättre skriva om de man gillar.

För mig är det viktigaste att kunna njuta av all musik som jag är sugen på att lyssna till.
Ibland får jag tillstå att skivorna lämnar mycket att önska kvalitetsmässigt i jämförelse med andra skivor. Men där jag är nu är allt väldigt lättlyssnat, visst har jag långt ifrån den där solarplexus-dunkeffekten i basområdet men den bas jag har är ytterst nyanserad, detaljerad stor och behaglig. Rätt naturlig rent av. Några steg som fått mig i rätt riktning är EL34, rörriaa med sköna NOS, PIO Jensen Cu kondingar och magnepan såklart! Inte världens mest detaljerade, korrekta och brutala system, men Gud va gött det spelar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/03/12 23:21:37
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2015/03/13 :  00:17:55  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
För mig innebär det mer fokus på de lägre registren i musiken, större konarea, mer ummpghh, större lådor och äldre konstruktioner. Typ den väg som bearvik gjort tillsammans med Tobbe L

Jag var inne på den väggen men vek av i sista stund då jag kom på att jag är nog en Dynaudio kille ändå till slut. Hade ju S3.4or för drygt 10år sedan och de är nog de som jag varit mest nöjd med av allt som jag ägt.
quote:
Därtill skall tilläggas att jag är väldigt skeptisk till en del av branschens sk high-end, somligt verkar medvetet tweakat för att lyssnaren skall uppleva högre detaljrikedom och därmed tro att upplösningen ökat vilket inte är fallet om så mycket musik helt plötsligt blir olyssningsbart.

Ett riktigt gissel som jag ser det och jag är övertygad att Hifi- branchen i stort förlorar kunder på med detta otyg. Och en del tillverkare verkar vägra att lämna den banan enligt intrycken ifrån senaste mässan och personligen förstår jag inte att folk hör det,utan köper svindyra burkar med hissad diskant, men smaken är som baken och det finns de som tycker illa om mitt favvomärke.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/03/13 :  09:15:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Förresten, ingen har kommenterat akustiken vad jag kan se. Det gör jättemycket gott för ljudet att fixa förstareflexerna.
Särskilt takreflexen, taket är ju normalt den största kala ytan i ett rum.
"Skrällighet" och skarphet i ljudet kan mycket väl bero på obehandlade reflexer. Kollar man bara med en spegel vart på
väggarna och golvet ljudet reflekteras så kan man ställa vanliga bruksföremål i vägen så att reflexen inte kommer fram.
Det behövs inga dyra specialgrejer till det.
Svårt att ställa nåt i taket naturligtvis, så där får man hänga upp lämplig tingest, reflektor, diffusor eller absorbentskiva.
T.ex har Sounds of Science lösningar för detta.

Själva akustiken kan man ju inte fixa med t.ex dirac så detta måste göras oavsett om det ska bli riktigt bra.

Edit:
(Som kuriosa kan jag nämna att i min egen anläggning monterade jag en reflekterande ramp i taket.
Ljudbilden - som var för hög - sänktes till normal höjd och jag fick lägga in en ny målkurva i dirac
med ca 2 db högre diskantnivå. Det var alltså enormt mycket energi i mina takreflexer och tveklöst
det största lyftet i ljudkvalitet någonsin när jag fick styrt bort dom från lyssningsplats.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2015/03/13 09:27:33
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2015/03/13 :  12:58:54  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag är helt inne på Bernts linje! Ju mer jag fixar med akustiken ju bättre blir allt! Det är den enskilt viktigaste parametern enligt mig om vi talar om hyfsade högtalare och elektronik. Jag önskar alla kunde höra mitt rum före och efter akustikreglering.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2015/03/13 :  16:58:21  Show Profile Send jari a Private Message

Jag har akustikfixat mitt rum med "egna" lösningar,som Bernt skriver,
tagit bort förstareflexen i möjligaste mån,och normalt möblerat,matta
på golvet.
Jag upplever inte fenomenet med att 2/3 delar är olyssningsbart,bra musik med dåliga inspelningar spelas frekvent.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2015/03/13 :  17:37:18  Show Profile Send pak a Private Message
Sen får man inte glömma strömmen heller.
Där finns det mer att hämta än många vill och kan begripa!
Jag led mig genom flera åt med ljust livlöst ljud som inte blommade för än volymen blev hög.
Men efter mycket övertalning så inköptes ett isotek sigmas g2 och lite strömkablar från... Vet inte om jag ska nämna det ens... Nordost.
Vad hände nu då...? -jo mycket mera lugn och dynamik! Fetare bas mm. Roligare på nåt vis. Trodde jag aldrig.
Myyycket större musikmöjligheter plötsligt. Utan akustikfix.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2015/03/13 :  19:02:08  Show Profile Send Jojje66 a Private Message
Visst. Vi har skaffat oss dessa anläggningar i första hand för att vi gillar att lyssna på musik och då är det väl trist när redskapet, anläggningen styr vad vi lyssnar på. I mitt fall kan jag också se fenomenet ur en annan synvinkel. Precis samma som jag tror gäller för dom flesta andra hobbys. Gillar du att laga mat kommer ganska snart ett intresse för mer komplexa smaker och kanske i kombination med ett passande vin. Gillar du film tröttnar du ganska snart på Die Hard osv. I mitt fall kommer det ideligen till nyheter till skivsamligen. Bara som ett exempel kommer ibland en vän hit med gamla orginalinspelningar, för det mesta från Verve som han samlar på med tex Ella Fitzgerald, Chet Baker som mf. som så naket kliver in och sjunger mitt i mitt vardagsrum. Skivor med sådan stundvis utskälld mässjazz jag aldrig skulle ha lyssnat på shazamas och spelas upp vid hemkomsten. För mig berikar detta mitt musikintresse.

VH Johan
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2015/03/13 :  21:13:59  Show Profile Send oliver a Private Message
Ska jag vara riktigt ärlig så gillar jag riktigt duktiga musiker oavsett genre, och dom brukar till 99,9% leverera väldigt bra ljudkvalitet på sina inspelningar. Sitter just nu och lyssnar på "Amused to death" Roger Waters på vinyl som inte lät så där jättebra med min Sumiko Blue Point Evo3 pickup förut alltså. En av anledningarna till att jag köpte Ortofon 2M Black som med resten av delarna kan misstänkas ge lite väl analytiskt ljud var att Sumikon lät väl "muddig". Sitter och plockar lite med grejer man kan tänka sig sälja b.l.a Sumikon, men vad fan sitter inte nålen snett jämfört med övre planet på pickupen ( azimuth vinkeln) upptäcker jag, jovisst gör den det, inte mycket men synligt ser jag när förstoringsglaset kommer fram . På med den på tonarmen fram med " Pro Tractorn" ställ in efter konstens alla regler + att justera "azimuth" . Där satt den, mjukt detaljerat ljud med riktigt bra bas. Ska man inte kunna begära att en pickup i 4000 kronors klassen har en rätt installerad nål i huset??? Nu kanske Ortofonen åker ut på sälj sidan istället, ska lyssna och utvärdera ett tag till bara...

Skeptiker

Edited by - oliver on 2015/03/13 21:15:29
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/13 :  21:34:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Det är verkligen svårt att få till både detaljrikedom och luftighet utan att det slår över och blir hårt. Det finns inga rätt eller fel, min väg har landat mig i magnepans underbara värld

Magnapan och elektrostater har inte samma förhatliga magnetsystem med en spole som rör sig upp och ned på en järnkärna som skapar en massa hemska oönskade problem. Man kan tydligt höra att ljudreproduktionen från Maggisar och liknande saknar den där typiska grynigheten som vanliga högtalarelement lider av om de drivs från en förstärkare med bra dämpfaktor.

Om man modifierar återkopplingen, bygger en transkonduktansförstärkare eller åtmindstånde kopplar in ett 100 ohms motstånd mellan förstärkare och vanliga högtalarelement så försvinner just den grynigheten. Upplösningen ökar (ofta dramatiskt) och ljudreproduktionen blir mer lättflytande och organisk. Det är såklart viktigt att särskilja på tonkurveförändringen som sker vid strömdrivning och den faktiska väldigt påtagliga förbättring av ljudkvaliteten man kan få av att slippa en hög dämpfaktor.

Det är en dramatisk förbättring när man väl släpper spänningsdrivning, men det är ju lite av ett totalt om-tänk som krävs. Vanliga köpehögtalare låter inte vidare kul med 100 ohm serieresistans.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2015/03/24 :  11:10:57  Show Profile Send whiskyman a Private Message
""Detaljrikedom" i diskanten är förföriskt - i 3 minuter eller så."

Kunde inte uttryckt det bättre själv.MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000