HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Var får man tag på Kabelkläder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/13 :  00:26:13  Show Profile Send divander a Private Message
Var får man tag på snygga strumpor och byxor till kablarna?

Förresten, äter kablar bananer med gaffel?

Oops! I did it again

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/02/13 :  08:01:44  Show Profile Send niklass a Private Message
tjenare, snygga kabelstrumpor som jag har använt vid kabelbygge är t ex
55-086-19 på elfa... finns i svart eller grått och är lätt att trä på kablarna.
sen finns ju även en förtent kopparfläta (55-085-10) som är tänkt till jordning men borde kunna användas på ung. samma sätt.

kablars matvanor väljer jag nog att inte kommentera p g a risken för ett allt för generellt svar. kablarna är väl individer de oxå

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/13 :  09:49:06  Show Profile Send divander a Private Message
Jag hittade flera trevliga varianter hos Farnell. Men de levereras i hundrametersrullar. Lite i längsta laget för ett par högtalarkablar. Finns det andra förslag?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/02/13 :  10:30:13  Show Profile Send Frasse a Private Message
Supra har tror jag..... Annars får du väll köpa krympslang någonstans det funkar bra det också.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2003/02/13 :  11:18:32  Show Profile Send Benjamin a Private Message
quote:
Originally posted by divander

Var får man tag på snygga strumpor och byxor till kablarna?

Förresten, äter kablar bananer med gaffel?

Hej.
Precis som Niklass köpte jag Elfa´s "nylonstrumpa" för att bunta ihop lite snyggt. Den svarta är mycket snygg, vad man skall tänka på är väl bara att när man "vidgar" strumpan (trycker ihop den - och därmed ökar diametern) blir den mycket kortare, så om du behöver 1m. och vill utnyttja större innerdiam. än angivet minimum, så köp 1,5-2 m. minst!!!

Jag hade som tur var tagit till lite extra, så jag klarade mig precis.

/Benjamin
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/02/13 :  15:48:37  Show Profile Send desoto a Private Message
Det hör kanske inte hit, men angående strumpor är min erfarenhet att det blir snyggare om strump-diametern är lite för liten i förhållande till kabeln. Det fungerar ju även med det omvända, att sträcka ut en 10mm strumpa så att den smiter åt runt en 8mm kabel men det resultatet ser inte lika bra ut. Mitt bud är därför, 10-20% mindre strumpa, och sedan kompensera utvidgningen/ihoptryckningen med kanske 30-40% extra längd.

Någon med andra erfarenheter av 'strumpdimensionering'?

Hur brukar ni förresten avsluta ändarna?
Har själv använt varianten med för-applicerat smältlim (från limpistol) samt krympslang ytterst, när man sedan krymper slangen smälter limmet under och det hela fäster ihop bra.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:56:02  Show Profile Send divander a Private Message
quote:
Originally posted by desoto

Det hör kanske inte hit, men angående strumpor är min erfarenhet att det blir snyggare om strump-diametern är lite för liten i förhållande till kabeln. Det fungerar ju även med det omvända, att sträcka ut en 10mm strumpa så att den smiter åt runt en 8mm kabel men det resultatet ser inte lika bra ut. Mitt bud är därför, 10-20% mindre strumpa, och sedan kompensera utvidgningen/ihoptryckningen med kanske 30-40% extra längd.

Någon med andra erfarenheter av 'strumpdimensionering'?

Hur brukar ni förresten avsluta ändarna?
Har själv använt varianten med för-applicerat smältlim (från limpistol) samt krympslang ytterst, när man sedan krymper slangen smälter limmet under och det hela fäster ihop bra.

Duttar du bara på lite med limpistolen och låter detta sedan smälta en gång till? Eller?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/02/13 :  17:17:26  Show Profile Send desoto a Private Message
Japp. Tror inte att vanligt smältlim påverkas nämvärt av att smältas flera gånger, och dessutom kräver det rätt så låg temperatur. Köpte en laddning färgat lim på C.O. som även kan användas till att fästa allehanda prylar, som gjutmassa för mindre saker mm, ser bättre ut än det vanliga transparenta limmet. Rekommenderas till alla 'hellre än bra' pulare!

Ett annat sätt att fästa ändarna är att använda bindgarn och snöra åt i var ände, för att sedan avsluta med krympslang. Tandtråd går bra att använda som bindgarn och påminner rätt mycket om det riktiga bindgarn man traditionellt använder, dessutom kan ju då kabeln lukta behaglit av t.ex mint =:)

Det bästa är nog, om man vill limma, att använda riktigt smältlim avsett för ändamålet, men en stor rulle (Limmet är ungefär som tejp i fast tillstånd) sådant kostar runt 600:- på ELFA och det är lite mycket för bara pyssel då och då.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000