Author |
Topic |
|
T-ReX
Member
419 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 20:48:10
|
Jag tänkte fixa till min högtalare så att elementen spelar i tidsfas med varandra, lådan är redan byggd i fin rektangulär form så det blir till att fixa högre spikes för frontparet.
Mina basar ligger uppskattningsvis ca 3-3,5cm djupare än diskanten, mellenregget nåntans där emellan...
Hur pass mycket lutning kan jag tänkas behöva?
Med en 19mm höjning tycker jag att jag kan mäta mig till att diskanten ligger 3cm längre bak än de 2 basarna...låter det rimligt?
bilder: http://t-rex.minhembio.com
|
|
|
T-ReX
Member
419 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 20:50:22
|
Följdfråga:
Kan en lutande baffel få negativa konsekvenser vad det gäller mina 2 paralellkopplade basar eftersom den högst placerade då spelar cirkus nån centimeter längre bakifrån? |
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 21:19:36
|
Antingen gör du filtret så att strålningsmönstret pekar rakt fram när högtalaren står rakt eller så gör du filtret så att den strålar framåt när högtalaren står snett. Det är vilket som. Det går också att strunta i strålningsmönstret helt men det brukar inte bli så bra. Det går ganska lätt att anpassa fasresponsen för elementen i filtret så att de summerar rätt även på en icke tidskorrigerad baffel.
Tidskorrigering är bara intressant om man vill göra en transientkorrekt högtalare och då krävs det riktigt avancerade filter alternativt anpassningsmöjligheter till högtalarelementen. Har man inte ambitionen att åstadkomma filter som gör högtalaren transientkorrekt så är det ingen mening alls med att vinkla högtalaren så att elementen kommer i "tidsfas", impulsresponsen blir helt krokig i vilket fall som helst och det gör inte så mycket faktiskt. Läste någonstans att Ingvar Öhman, som säger sig göra transientkorrekta högtalare, har testat om det går att höra fasskift och det var precis på hörbarhetens gräns, och bara inom 200-2000Hz om jag inte minns fel.
Jag rekomenderar dig att i första hand koncentrera dig på att göra så att de filtrerade elementens frekvensgång följer de filterfunktioner som du tänkt dig och att de summerar korrekt med jämn spridning i stället. Det är mycket viktigare, särskillt med så bra element som du har. Lutande bafflar är oftast bara ett säljknep.
En lutande baffel får inga negativa konsekvenser på just basarnas position, våglängderna de spelar är nog för stora för det. Men som sagt man får ju ändra i filtret på resten av högtalaren om man vill att den ska låta bäst i rätt riktning. |
Edited by - marens on 2003/02/12 21:30:53 |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 23:30:46
|
Återigen en naiv fråga: Jag förstår att bakåt förskjuten diskant med sin talspole i samma lodplan som övriga elements talspolar kan vara en fördel, om dessas frontpalttor är i lodlinje till underlaget. Men om man "bara" gör en baffel lutande så är det, imho, sak samma som att lägga en bok under framkanten på högtalaren och inbilla sig att uppnår tidskorrigering. Högtalarens sweetspot hamnar då i taket i stället för i soffan. Dimitri |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 00:04:44
|
en annan nackdel med lutande baffel är att tyngkraften inte drar rakt på konen så den dras sned med tiden speciellt stora tunga basar! |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
e96mlo
Member
504 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 00:14:16
|
Alexi, det där är nog marginellt. I så fall borde ju ett vanligt monterad element också bli snett.
/Marcus |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 00:22:01
|
Marcus det är skilnad! Upphängningen hänger ju så här: | normalt och så här: / i lutande baffel. |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
FredrikN
Member
107 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 15:26:01
|
Ett alternativ är väl att när man bygger lådan gör ett trappsteg så att diskanten hamnar längre bakåt. Lite svårt med en färdig byggd låda dock. Fördelen är att elementen strålar rakt ut istället för snett som dom gör om man har en lutande baffel. Lycka till |
|
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 19:58:58
|
Bäst är att sätta elementen i separata lådor, då kan man justera frontloben lite hur man vill! |
sound pollution |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 19:59:13
|
Funderingar hmmm. Om man använder ett LR4 filter och korrigerar för akustiskacentrat så får man väl en snygg lob, ehh eller hur. Men 360 grader fel, om jag då flyttar bak diskanten ytterligare med den längd som en hel våglängd vid delningsfrekvensen motsvarar, blir transient responsen ok då???
|
Hellre ledlös än lödless |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 20:24:01
|
Förresten många högtalare borde väl skicka "huvudloben" i golvet, och måste lutas löjligt mycket bakåt för att träffa lyssnaren i huvet. Troligen så mycket så att elementens spridning kanske inte är den bästa längre. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 21:43:53
|
quote: Originally posted by skrutten
Funderingar hmmm. Om man använder ett LR4 filter och korrigerar för akustiskacentrat så får man väl en snygg lob, ehh eller hur.
Ja, det får man.
quote: Men 360 grader fel, om jag då flyttar bak diskanten ytterligare med den längd som en hel våglängd vid delningsfrekvensen motsvarar, blir transient responsen ok då???
Grejen med (ett perfekt) L/R 24 är att faskurvorna för diskant och bas är identiska. Basen och diskanten är i fas vid alla frekvenser(i praktiken så kan de bara vara någorlunda lika omkring delningsfrekvensområdet). Flyttar man diskanten så att akustiska centrat ligger framför eller bakom basens, eller om man inte mäter rakt på högtalarens designaxis så är faskurvorna inte lika längre. När man gör ett 24 LR filter till en högtalare med platt baffel (där akustiska centrat är olika vid designaxis) så kan man ändra lite i filtret så att fasresponsen blir lika för bas och diskant ändå utan att det märks nämnvärt på frekvenskurvan. på så sätt slipper man att högtalarens lobe pekar ner mot golvet utan den pekar mot lyssnaren i stället.
edit:hmm, jag svarade inte riktigt på frågan kanske. Transientresponsen börjar inte senare när man vrider fasen mha ett brant filter, det som händer är att den svänger mera efter att den börjat. Det som händer om man flyttar bak diskanten en våglängd är att diskantens impuls kommer efter basens, det förbättrar ingenting i transientresponsen. Det är bättre att akustiska centrumen(pl.?) ligger så nära varann som möjligt så att man inte behöver ändra fasen så mycket i filtret för att de ska bli lika. Fast det är nog värre med diffraktionen på en trappstegsbaffel alternativt att elementen pekar uppåt än den lilla skillnaden i tid som blir på en flat baffel. Om filtret är rätt och noggrant gjort tvivlar jag på att den tidsskillnaden hörs. |
Edited by - marens on 2003/02/13 22:27:12 |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 21:56:25
|
Tack Martin, nu fick jag något mer att fundera på (hur man fixar filtret till plan baffel). |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 06:49:58
|
Har kläm på processen nu (tror jag) . |
|
|