HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Delningsfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/02/12 :  18:45:40  Show Profile Send kung a Private Message
Som slår ihop basen till mono, men skickar iväg resten som stereo.
Skall användas till en passiv sub och 2 högtalare, så jag tänkte stoppa hela delningsfiltret i subben, för enkelhetens skull.

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/12 :  20:08:47  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Köp ett baselement med dubbla talspolar och kör ett vanligt filter på varje.

Rekommenderar aktiv sub. Finns inbyggnadsslutsteg för runt tusenlappen.

/Marcus
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/02/12 :  21:09:11  Show Profile Send Parasite a Private Message
ehm du marcus, rätta mig mer än gärna om jag har fel, men är det inte MYCKET dumt att skicka stereosignal till ett element med dubbla talspolar, alltså ifall basen inte är i mono och det ska man inte alltid ge sig fan på.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/02/12 :  21:09:24  Show Profile Send kung a Private Message
Jag ska ha dubbla element i isobarik-konfiguration, men om man köra varsin signal till varje kommer det inte bli bra om all bas inte ligger exakt lika högt i båda (vilket den inte gör!)
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/12 :  21:29:07  Show Profile Send Nagref a Private Message
I basområdet (sub 100Hz) ligger signalen oftast väldigt lika i båda kanalerna så det är nog inte ett så stort problem. Dessutom så samarbetar elementen i en isobarikkoppling så att där de inte gör så kommer inte låta så mycket... Men det är klart det är viktigare att filtrera det elementet som sitter fritt.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/02/12 :  21:34:28  Show Profile Send kung a Private Message
tex gitarrer (i metal iaf) ligger väldigt ofta en i varje sida, och de går ner till minst 80hz..

om elementen spelar mot varandra tar de ut varandra eller värre?
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/12 :  21:51:53  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Tjatmoster lyssna på Nagref. :-)
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/12 :  22:33:20  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tack MP!

Tja vill du ha något som inte är utan fel Kung, så får du nog söka dig till andra lösningar än en passiv sub...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/02/12 :  22:48:22  Show Profile Send kung a Private Message
Vad är problemet med gemensam bas?
Såg att hifikit har en variant på ett sådant filter färdigt..
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/13 :  00:28:07  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:
Originally posted by kung

Vad är problemet med gemensam bas?
Såg att hifikit har en variant på ett sådant filter färdigt..

Du menar om man bara skulle vilja ha en sub med ett baselement med enkel talspole?

Tja, inget problem. Bryt lågt, hoppas på monobas i din favoritmusik och kör den på ena kanalen =)

Man skulle kunna tänka sig att man filtrerar båda kanalerna och sedan adderar LF-signalerna (<100Hz) via varsitt lågohmigt seriemotstånd. I praktiken skulle man nog till slut råka ut för att kanalerna vid något tillfälle lastar varandra och sen är det adjöss med den fina förstärkaren.

/Marcus
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/02/13 :  10:19:23  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
e96mlo: Vet du ngt bra aktivt steg för tusenlappen? Hade annan tråd där Zachry DSW -2xx avråddes å det bestämdaste.

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/13 :  11:24:49  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Du får ju inget "bra" för tusenlappen, utan just ett DSW-steg. Jag har själv ett RILA som jag misstänker är i princip samma sak. Inget HiFi men det funkar ju för att pumpa ut lite bas.

Annars kan du ju testa att bygga själv. En eller två TDA7293 så får du nåt som förmodligen är bättre än Zachry-stegen. Och så lär du dig att bygga förstärkare på köpet =)

/Marcus
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/02/13 :  17:06:28  Show Profile Send luminous a Private Message
quote:
Originally posted by Parasite

ehm du marcus, rätta mig mer än gärna om jag har fel, men är det inte MYCKET dumt att skicka stereosignal till ett element med dubbla talspolar, alltså ifall basen inte är i mono och det ska man inte alltid ge sig fan på.

För basen är det inga problem eftersom skillnader i signalerna bara släcks ut i det resulterande magnetfältet, det är liksom inte så att elementet börjar slita sönder sig självt om det kommer in två signaler 180 grader ur fas utan inga krafter påverkar elementet i det fallet. Däremot så tror jag att dåliga förstärkare kan ta skada av det om man har otur...

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2003/02/13 :  19:20:41  Show Profile Send mongo a Private Message
Har byggt några baslådor med "mono" filter, som via spolar och motstånd summerar signalen.
Funkar utmärkt, men bara till vissa förstärkare.....

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/13 :  19:40:47  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
quote:
Originally posted by mongo

Har byggt några baslådor med "mono" filter, som via spolar och motstånd summerar signalen.
Funkar utmärkt, men bara till vissa förstärkare.....

Bara vissa förstärkare?
Kan du förklara mer?

/Marcus
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/02/14 :  09:44:18  Show Profile Send flintan a Private Message
quote:
Originally posted by e96mlo

Du får ju inget "bra" för tusenlappen, utan just ett DSW-steg. Jag har själv ett RILA som jag misstänker är i princip samma sak. Inget HiFi men det funkar ju för att pumpa ut lite bas.

Annars kan du ju testa att bygga själv. En eller två TDA7293 så får du nåt som förmodligen är bättre än Zachry-stegen. Och så lär du dig att bygga förstärkare på köpet =)

/Marcus

Vet du någon bra sida där det finns lämpliga scheman etc.

/Linus
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/14 :  11:01:36  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
www.sound.au.com är ju alltid en favorit.

För TDA7293/TDA7294/LM3886/TDA2050 osv sök på Google så får du fram databladet direkt. I det finns schema och bygganvisningar.

/Marcus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000