Author |
Topic  |
Loopen
Member

621 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 17:49:43
|
Lös den här om ni kan,
Jag har en ljudbild som ligger till vänster och kan inte komma på varför. Jag har testat följande: Bytt all elektronik.... Skiftat höger och vänster högtalare.... Kollat alla avstånd på millimetern.... Testat olika dämpningar, diffusioner på olika platser.... Flyttat om möbler.... Rengjort alla kontaktytor.... Provat andra högtalare.... Kollat fasen på strömmen...
Det jag märkt är att det är vissa frekvenser och då framförallt mansröster eller för all del kvinnliga som är lite djupare. Jag har även testat olika signaler från 20hz till 20khz och upplever att det är värst vid 2,25khz men även vidb160 och 200hz.
Det sista jag gjort är att skifta hö o vä högtalarkablar i slutsteget. Om det berott på elektroniken borde ju ljudbilden flyttats till höger men det enda som hände var att det blev mer centrerat!!! Nu går det ju inte att spela på detta vis då höger kanal kommer från vänster utan detta var bara för att testa.
Kan det vara ett fasfel i rummet orsakat av akustik? Jag har inga noder eller andra konstiga peakar jag känner till.
Detta problem har jag haft ända sedan jag flyttade in stereon i detta kombinerade arbetsrum och ljudrum sedan ett år tillbaka. Börjar bli trött på det och därför hoppas jag att någon här har en bra ide.
Alla förslag mottages.
|
|
miaber
Member

1345 Posts |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 17:55:58
|
Rent spontant skulle jag gissa på rummet men du verkar ju testat det också så...Kanske prova andra högtalarkablar då du upplevde en skillnad när du skiftade vänster/höger på dessa? Även hörseln kan va boven som sagts ovan. |
Edited by - Snutten on 2014/12/28 17:56:35 |
 |
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 18:04:03
|
Mät. Räcker med multimeter och Vac mätning, spela upp en testton på en kHz eller annat du kan hitta - det räcker med youtube. Mät sedan skillnaden på höger och vänster genom kedjan. Om du hittar skillnaden så är du klar. Om inte ligger felet antingen i högtalarna eller i rummet. Det räcker med dålig kontakt eller oxid i en övergång för att ge ökad serieresistans och lägre nivå på den kanalen. Har själv haft det i en volympot vilket kunde avhjälpas med lite kontaktsprej. Lycka till! |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
 |
|
Loopen
Member

621 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 18:04:31
|
Tack för råd. Hörseln är det inte då fler upplever samma sak. Högtalarkablar har jag bytt flera ggr. Fler tips? |
 |
|
Loopen
Member

621 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 18:22:23
|
Har provat mäta men lyckades inget vidare. Bristande kunskap om hur man mäter. Fast jag tror väl att om jag bara skiftar högtalarkablarna så borde väl problemet flyttas till höger? Har haft isär försteget och rengjort volympoten men det blev ingen skillnad. Har även testat med olika högtalare så där är inte felet heller. |
 |
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 18:29:29
|
Du har helt rätt med skiftet av högtalarkablar! Kan du lägga ut foto på rummet? Problemet ligger säkert där. Skillnad i reflexer mellan höger/vänster kan ge obalans. Även bakom/sidan av lyssningspositionen påverkar. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 18:30:15
|
Rummet! Samma bekymmer här i många år.fast till höger. Bara att hitta en högtalarplacering som funkar minst dåligt. Hos mig faller allt med en millimeter fel, för att inte tala om asymmetri i placering! |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
 |
|
plind
Member

1378 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 19:02:22
|
Troligast rummet! Jag har samma sak här trots att rummet är helt symmetriskt. Ser det när jag mäter oxå. Allt är inte lägre på den "svaga" sidan men området som röster ligger i. |
 |
|
elektronror
Member

390 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 19:18:40
|
Rummet. Om flera hör skillnad och det inte byter när du byter plats på högtalarkablarna så finns det inget annat som kan strula till det. |
Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M |
 |
|
Loopen
Member

621 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 19:30:36
|
Tack för alla råd. Det värmer. Rummet är fyrkantigt typ men inte kvadratiskt. Jag har en fördjupning bakom mig till höger som jag har ett skrivbord inbyggt. Detta trodde jag länge var problemet men i går hängde jag upp massa filtar och ställde ett stort skåp framför. Blev ingen skillnad. Idag flyttade jag bort bäddsoffan med schäslong för att jag trodde det var den. Icke. Bar in mina stativhögtalare från tv-rummet. Samma sak. En annan sak jag upptäckt är att ibland så lutar jag mig lite till vänster och då blir det bättre fast det borde bli värre..... Många tror på rummet vilket jag tror med men vad göra åt det? |
 |
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 19:53:41
|
Om du provar att sitta närmare och med kraftigare invinkling av högtalarna så bör du höra mer direktljud och få mindre problem. Prova även att ställa dom närmare varandra och längre från väggarna. Det är bara att se det som en övning i högtalarplacering och djupdykning i reflexernas värld. Ta det metodiskt så kan du lära dig mycket! |
Richard P. Feynman |
 |
|
Loopen
Member

621 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 20:06:15
|
Provat vinklar, avstånd, diffusioner sidoväggar, lyssnindpossition. Kanske är inne i mitt huvud  Gjorde ett litet test nu. Höll handen bakom höger öra, typ som när man inte hör, och då blev det bättre. I så fall har alla som upplevt ljudbilden till vänster samma problem. Jag upplever inte samma problem i vardagsrummet där jag iofs har bioljud. Där har jag samma avstånd till högtalare, samma avstånd i reciever, samma nivå inställt och inga problem när jag kör 2-kanal stereo. |
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 20:37:15
|
Står nåt intill ena högtalaren typ en möbel eller ännu värre en sub så händer gärna detta. Jag har slitit mitt hår på grund av subbar som stjält ljud innan jag kommit på det och flyttat skiten. Fick även bättre stereobild med en avsevärt bättre dac,för att inte tala om nätkomtakter i rätt fas. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
 |
|
Loopen
Member

621 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 20:44:13
|
Inga subbar och alla strömkontakter i fas. Inga möbler som jag inte flyttat på. Nä man kanske måste finna sig i detta men har svårt att koncentrera mig på musiken när nått ä galet. |
 |
|
HerrD
200.000-klubben

1755 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 20:49:36
|
Fota av rummet och uppställningen och lägg upp bilden här så kanske vi ser något uppenbart som du missat. Ibland kan det vara så enkelt. |
Richard P. Feynman |
 |
|
Loopen
Member

621 Posts |
Posted - 2014/12/28 : 21:05:31
|
Skall se om jag kan få till några bilder. Återkommer. |
 |
|
Lovan
Member

3166 Posts |
Posted - 2014/12/29 : 00:28:43
|
Kan det vara en yttervägg på ena sidan och en innervägg på andra? |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts |
Posted - 2014/12/29 : 08:46:13
|
quote: Gjorde ett litet test nu. Höll handen bakom höger öra, typ som när man inte hör, och då blev det bättre.
Skulle i så fall tyda på att du då skymmer reflexer från det hållet. Vad kan reflektera bakifrån i ditt rum? Att det är skillnad bakom framgår av det du skrivit
Själv har jag haft ett bekymmer att ljudbilden flyttar sig på ett helt ologiskt sätt när man flyttar huvudet i sidled. Det visade sig bero på sidoreflex från "fel" högtalare. (Höger horn - studs i vänster vägg - vänster öra.) Jag ställde en lampa i vägen på det stället och då försvann problemet i mitt fall.
För att hitta problemen med reflexer är det bra att kunna impulsmäta med mikrofon i lyssningsposition. Om man "skymmer" ljudet från olika håll med en filt kan man lätt ringa in varifrån de olika reflexerna kommer. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
duck77
Member

135 Posts |
Posted - 2014/12/29 : 09:23:32
|
Hej!
Hade liknade problem tidigare, låter som det kan vara olika väggar samt akustik problem. Nu har jag bredbandiga ASC Tube Traps i hörnen fram då försvann det mesta, dock ligger lite kvar pga olika materiel i väggarna. Lycka till!
Mvh Duck |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2014/12/29 : 09:46:02
|
Jag tycker ofta stereoinspelningar har lite mera fokus på vänster kanal. I alla fall upplever jag det så hemma hos mig. Alltså, sången ligger centrerad men ofta lägger man rytminstrumenten med lejonparten på vänster kanal. Vissa inspelningar, ffa på vinyl verkar väldigt ocentrerade, t.ex. Black Sabbath's första. Har två vinyler av denna och båda dessa ligger Ozzy väldigt mycket till vänster på första låten. (Har inga andra antydningar till konstig kanalbalans via vinyl)
Annars tycker jag tipset om kraftig invinkling är mest användbart! Brukar elliminera mycket av rummets egenheter.
Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22006 Posts |
Posted - 2014/12/29 : 10:34:56
|
Loopen, du verkar leta "ett"-problem. Jag skulle nog gissa att du har många faktorer som samverkar. Akustiken är ju en given, framför allt eftersom ljudbilden flyttar sig beroende på test-tonernas frekvens, men det där med att mäta med testton för att kolla att du inte spelar svagare på en kanal skulle jag inte ge upp så där i första taget. Om du har oscilloskop kan du tom kolla om det varierar över frekvens och därmed utesluta elektronik-kedjan. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts |
Posted - 2014/12/29 : 13:00:02
|
För ett antal år sedan hade jag problem med att ljudbilden var förskjuten åt vänster. Jag testade "allt" för att fixa det. Till slut var jag helt övertygad om att det var fel på förstärkaren. Via återförsäljaren skickades förstärkaren till fabriken för koll. De testa och mätte och kom fram till att det inte var något fel på förstärkaren. Det var akustiken/rummet som spelade mig ett spratt. Jag fick justera högtalarplaceringen så att ljudet centrerades. Det var bara att acceptera den lösningen.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
 |
|
Loopen
Member

621 Posts |
Posted - 2014/12/31 : 16:00:58
|
Hej alla vänliga,
Jag har de senaste dagarna flyttat runt typ allt i rummet, hängt upp absorbenter på olika ställen, diffusorer har flyttats runt men jag kommer inte till rätta med problemet. Ibland är det mer ibland mindre. Jag har tom ställt grejer i vägen för att se vad som händer i tron om att det är något bakom mig som ställer till det. Hjälper inte ett skit. Flyttat soffan och bänkar. Flyttat runt på högtalarna, Provat med andra högtalare, osv, osv. Synd för jag tycker det låter bättre än någonsin men ha svårt att släppa detta fenomen. Tror jag får släppa detta ett tag och ta mig en redig funderare på problemet längre fram för att inte riskera att bli knäpp. |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2014/12/31 : 20:29:27
|
Jobbigt, men se det positiva: när du väl listat ut detta har du troligen lärt dig en hel del nytt! |
 |
|
bearwik
200.000-klubben

4289 Posts |
|
Topic  |
|