Tror aldrig att jag har hört ett par klipsch högtalare. Är det någon som har en uppfattning om märket rent generellt och kanske någon modell speciellt?
Du kan nog få en del olika svar pga. att folk tycker olika. Frågar du mig så säger jag Klipsch RF-7II för de har allt inkl upplösning utan att bli jobbiga i diskanten som de mindre modellerna i den mellanserien kan bli. Här är en länk http://www.septronic.se/Klipsch.html bara att klicka på prislistan så får i en pdf-fil där du kan se de olika modellerna och priserna. Den billigaste R-serien är mer snälla i toppen och den dyraste Palladium är hissad i toppen. Basåtergivningen och dynamiken är däremot oftast rejäl på alla modeller.
Klipsch Reference rekommenderas ! Har själv Rf7 II, har tidigare haft Rf82 som har väldigt liknande karaktär som Rf7 II som dock har mer av allt. Läser ibland om att en del klagar på vass diskant och #168;hornljud#168;. Bara nys enligt mitt förmenande ! I den meningen att det skulle vara ett problem orsakat av högtalaren.Nu pratar jag om modernare Klipsch i Rf-serien - har inte lyssnat på andra eller äldre modeller. Klipsch kan dock var avslöjande om man kör med elektronik som har en vass karaktär, som tex klass D-förstärkare ibland (Dock inte alltid förstås )kan påvisa - har upplevt det själv med Rotel-elektronik. Eller naturligtvis vilken undermålig förstärkare som helst. Har kört med diverse rörförstärkare som i princip är det ultimata för att driva i alla fall dom större Klipscharna med och det funkar förvånansvärt bra med så lite som 1w ! Mer effekt är dock att rekommendera men mer effekt är som alla vet dock inte lika med bättre ljud !