Author |
Topic |
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2014/12/16 : 00:58:19
|
quote: Ja, den där verkar prisvärd, köp en sån FBK, då har du något som är bekvämt att jobba med och en bra effekt.
Du menar den ifrån ELFA? Ser overkill ut. Är det någon ide att köpa extra spetsar? billigaste tennsug och 60/40 blyat lod var det visst som gällde. Men gisses vilket utbud på Lödten med en massa siffror som betyder vad? Vad ska man köpa, det är signalkablar som ska lödas. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2014/12/16 01:00:52 |
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2014/12/16 : 01:22:40
|
Mycket lättjobbat och bra lödtenn: http://www.svalander.se/shoppen/verktyg_matinstrument/loedtenn?l=info&pid=16820
Det går sanslöst mycket bättre att löda med en mer påkostad lödstation, från t.ex. Weller. Finns beg på Blocket ibland.
Tänk dig att steka med en stekpanna som sprider värmen ojämnt, är skev i botten och saknar teflonbeläggning här och där. Den står dessutom på en spis som inte får upp värmen ordentligt. När du lägger i en filé från kylskåpet så tappar pannan värme etc.
Jämför att steka med en perfekt infettad gjutjärnspanna som håller och sprider värmen perfekt. Den står dessutom på en Italiensk gasspis med extrem precision.
Lägger man på perfekt med tenn från början på både kabel och kontakt så behövs ingen tennsug.
Tennspetsarna kan bli lite trötta efter ett tag. Då är det bra att byta. Och ibland behöver man en smal och lång spets för att komma åt. Ibland behöver man en kort och tjock för att värma en större yta.
Furutechs RCA-kontakter skruvas, så de behöver du inte löda. Gäller även banankontakter till högtalarkabel, stickptoppar och IEC-kontakter till nätkabel. Telekontakter måste du löda, samt XLR.
Jag har blivit riktigt bra på att löda faktiskt :-) Men det tog säkert 40-50st kontakter innan jag blev bra på det. Men hade jag haft en Wellerstation från början, så hade jag blivit bättre snabbare.
Du behöver också en värmepistol och ett set med lite olika tjocklekar krympslang om du ska kunna terminera bra.
Lödning är så kul! :-) :-) :-)
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2014/12/16 : 10:41:39
|
FBK skrev:
quote: Du menar den ifrån ELFA? Ser overkill ut
Nja, men en lös bra penna kostar några hundra den med, tänk på att du skall ha den länge, vad blir några hundralappar på säg 10+ år som exempel. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2014/12/16 : 11:55:42
|
quote: När jag tyckt att min Kjell&Comp- lödstation var okej till det jag använt den så pajade den naturligtvis.
Efter lite sökande hittade jag en på Elfa till rimligt pris. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=82-488-67&toc=19658 Obs! Plus moms.
Tack för tips! Enligt recensioner på nätet så är den en bra affär för standardpriset (ca 1200:-) så jag beställde en direkt. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2014/12/17 : 22:49:23
|
Jag har själv blivit lite sugen på att testa RG-142, en mil-std koaxial. Denna kabel blev rekad av tyska Stereoplay. Den är ju inte direkt billig jämfört med RG62 men ändå inga större pengar. Isolerad med FEP och PTFE, dessutom med dubbel skärm.
|
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2014/12/18 : 15:35:25
|
The knoppen cable finns nu i mitt system för utvärdering. Ska bli intressant om man märker något alls. Nu har jag i alla fall kontakter som sitter bra i anläggningen.
Återkommer |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2014/12/19 : 08:27:27
|
Lyssning / test fortsätter mycket pga att kabeln verkar behöva inspelningstid?
The knoppen cable just nu; Aningen grovhuggen och inte fullt lika mycket finess eller detaljnivå som en J.T. fläta. |
|
|
Wilderwein
Member
534 Posts |
Posted - 2014/12/20 : 00:15:52
|
Nu har jag haft tid att lyssna någon timme, och jag gillar det jag hör precis som jag tidigare gjort. Kan nog tycka att microdetaljer lättare hörs och att ljudscenen blivit tydligare. Placeboeffekt? Kanske det, jag skulle inte våga påstå att det finns förbättringar om jag hade livet som insats. Däremot är bruset som kunde uppkomma (avhjälptes med att rucka lite på RCA kontakterna) helt borta. Bara det är en stor vinst.
Jag gillar kabeln ihop med KLEI copper kontakterna som jag fick ditlödda av Tomas J. Ska väl tillägga att det jag jämfört med är supra trico. Sedan bör man väl också känna till att den totala mängden kabel är sex meter uppdelat i två och fyra meter.
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2014/12/20 : 22:11:39
|
quote: Bra namn! Återkommer med mina intryck.
Upprepar mig då jag inte lyssnat så mycket sedan jag skrev detta.
Ps. Nu är alla Knoppen kablar inkopplade mellan högtalarna och AV-receivern så får man se hur man upplever dem. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2015/01/18 22:58:04 |
|
|
Ranefjord
Member
422 Posts |
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2015/01/06 : 18:58:54
|
Det finns många timmars musik i min skivsamling, och jag har i skrivande stund lyssnat på cirka hälften av vad jag tänkt att jag velat provlyssna på innan jag summerar the Knoppen Cable i min variant (d.v.s. lödtenn+kontakter mm)
Inledningsvis efter bytet till the Knoppen Cable Murrigt och väldigt otajt med hemskt svampig bas och en påtaglig brist på detaljerad ljudåtergivning var det som tyvärr plågade öronen. Men vis av erfarenhet får pryttlar ofta sitta kvar en stund. Med tiden ramlar bitarna på plats lite allt eftersom, och min uppfattning ÄR att de kablar av the Knoppen Cable som jag använder ;BEHÖVER användas lång tid.
Jag har haft folk hemmavid som diggat och stampat takten nåt så ini H-vete, och jag kan bara konstatera att de av mina the Knoppen Cable lirar musik med pondus, och har en trivsam detaljnivå som verkar passa många öron. Klangen i ljudåtergivnings anläggningen upplever jag som tämligen liknande oavsett ljudnivån. Men kontrollyssning av musik med just bläckblås avslöjar en tydlig färgning mot referensen. Dock knappast något som stör gemene man utom möjligen musiker.
För att inlägget inte ska bli för seriöst... så kan jag meddela att musiken som alltid låter bäst i goda vänners sällskap och med gott kaffe/fika på armlängds avstånd
Lyssning fortsätter! |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2015/02/20 : 12:21:56
|
Kablarna sitter fortfarande i anläggningen: the Knoppen Cable. Upplevs som neutrala efter lång användning (& "inspelning..."!?!) en trevlig och lika tacksam upplevelse! Skön ljudbild med gott om detaljer i mitt förhållandevis enkla audiofilur återgivningssystem.
Tackar och bockar!!! |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2015/02/21 : 21:39:04
|
Som det ser ut nu så blir det en blandning av Knoppen Cable och Transparent Link 100 då båda har goda sidor och är KLART de mest prisvärda som jag stött på hittills om man har lite mindre plånbok. Kommer aldrig mer springa och färdiga köpekabel ifrån en massa märken som det dräller av där ute för ca:200-1000kr |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2015/02/21 : 22:06:18
|
quote: FBK Transparent Link 100
Vad upplever du att Transparents instegs kabel har för karaktär? |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2015/02/22 : 22:43:19
|
Nästa samma, mer dynamik i mellanregistret på Knoppen och mer botten i Transparent. En bra bit ifrån allt annat billigare kablage som man testat i många år |
|
|
Topic |
|