HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 funderingar kring modern högtalarkonstruktion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/28 :  20:19:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Ingen som reagerade pa detta? Allt for att vinna en diskussion eller bara for att vad???

Det finns ingen diskussion att "vinna". Den enda vinsten på en diskussion är ökat kunnande hos de som deltar i eller läser tråden. Jag "vinner" inget på att påpeka felen i ditt resonamang.

Jag tror det handlar om ett enkelt missförstånd hos dig. Lågt Q(es) är ingen förlust av någonting. Det är en ökad effektivitet och därmed mer kraft och kontroll. Man förlorar inget av mer motorstyrka. Tänk dig att du kunde få din bilmotor att bli så effektiv att den drack 1/10 del av bränslet den gör idag och inget annat ändrade sig än tillgänglig toppfart, som ökar till det dubbla.. Skulle det vara en förlust för dig?

Du har redan EQ idag. Behovet av mängden EQ ändrar sig då tonkurvan ändrar sig. Effektiviteten ökar så mycket, så att även om det krävs högre spänning ut från förstärkaren för given spl, så är strömbehovet så mycket mindre att den totala effekten för givet spl är mindre.

Det du citerade är menat för basreflexlådor, och inget generellt för ökad Bl.

Det spelar ingen roll om jag tar med dipolutsläckningen eller rumsbidraget i min Hornresp sim.
Vill du se så kan jag ta med dipolutsläckningen. Jag tycker inte det är vidare viktigt, för att olika placeringar i rummet och olika rumsutformningar gör större skillnader i tonkurvans form, än dipol-utsläckningen gör mellan två lika stora element.

Säg gärna till så kan jag simma med dipolutsläckningen medräknad åt dig.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/28 :  20:34:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

En OB med en Peerless SLS12a. Ingen baffel. Bara elemetet.

En OB med en Beyma 12P80Nd.

Jag behöll 2,83 volt över båda elementen, så du kan se helheten.

Se nu till effekt. Inte bara spl för 2,83 volt.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/28 :  20:42:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Beyman EQad till samma spl vid 50 Hz kommer då få 4,2 volt över talspolen. Titta återigen på effekten. Inte antal volt.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/28 :  20:46:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message

Impedansen för Peerless ovan.

Impedansen för Beyman. Lägg märke till att den är påtagligt högre än Peerless basen. Detta är pga det mycket starkare magnetsystemet.
Förklaringen finns i artikeln som RuneStone länkade till nyligen.

Lägg också märke till att den angivna impedansen är 8 ohm för båda elementen.

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2014/10/28 20:49:19
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/10/28 :  21:56:20  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
Och som bekant är det svårt att få dynamik ur plutthögtalare.

Mja,, alltså med ökad Bl kan du hålla nere lådvolymen men bibehålla känsligheten, dock på bekostnad av lågfrekvensegenskaperna..
Kan man tänka sig att använda eq så kan det bli ganska skoj....

quote:
Laser vi samma artikel? Sma lador kommer inte att ga lagt i frekvens utan EQ, aven i slutna lador!!

Små lådor går lika djupt i frekvens om man ökar den rörliga massan.
Gör man inte inte det kommer ett element med högt Bl falla av tidigare än ett element med lågt Bl.. Det framgår i artikeln..
Det är däremot väldigt tacksamt att ösa på rejält med eq i ett element med högt Bl..

Högt Bl är bra i många fall, men ska man bygga konventionella lådkonstruktioner kan för högt Bl ställa till med problem..

Börjar man istället bygga diverse horntyper så är högt Bl ett krav..
Alternativt dsp och aktiv drift..

Ska man samtidigt försöka bygga stabila koner utan diverse uppbrytningar så kommer man öka den rörliga massan och då tappa känslighet.. Då får man öka Bl ytterligare om det det är möjligt..

Jag anser att koner med uppbrytningar på rätt ställe och hyfsat dämpade utan ringningar är en förutsättning för en kommersiell högtalare..

Som jag skrev tidigare, ett sammarbete mellan B&C och B&W eller Focal hade varit grymt spännande..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2014/10/29 :  00:50:07  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Ok, har nagon laddat ner min lank och kan kommentera/forklara resultatet i Hobby Hifi? Tills dess haller jag fortfarande fast vid min standpunkt.

@Johannes,
Problemet ar den totala tonkurvan och svarigheten att fa ner den over 100Hz med minimal destruktiv inverkan av DSP. Stigningen av tonkurvan ar for brant med for lagt q. I min DSP far jag en varning om DSP'n klipper pga overkorrigering. Och tro mig, det hors#8230;

Hur som haver, puss pa er alla och ha trevligt med era hogtalare. Jag trivs med mina!

Peter
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2014/10/29 :  11:51:35  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Mja,, alltså med ökad Bl kan du hålla nere lådvolymen men bibehålla känsligheten, dock på bekostnad av lågfrekvensegenskaperna..
Kan man tänka sig att använda eq så kan det bli ganska skoj....

Det kan säkert bli ganska bra men jag har inte hört någon
stativare med 6,5 tummare som når mina ideal.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2014/10/29 :  13:28:28  Show Profile Send Knoppen a Private Message

PeterBrorsson skrev:
quote:
Ok, har nagon laddat ner min lank och kan kommentera/forklara resultatet i Hobby Hifi? Tills dess haller jag fortfarande fast vid min standpunkt.

Hobby Hifi kostar väl pengar att ladda ned? Jag får det i alla fall inte att funka att ladda ner den. Det blir svårt att "kräva"( ) kommentarer när det inte är tillgängligt gratis.

Det du skulle kunna göra är att citera kortfattat från artikeln, så kan vi kommentera. Jag tror att sådant förfarande är tillåtet om man hänvisar till källan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2014/10/29 :  13:42:33  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
#8230;okej,
Lyckades ladda ner foljande program:

http://p10hifi.net/TLS/downloads/Xlbaffle.xls.zip

Klarar dock inte av att lagga upp simmen har:o(

Kor jag in alla data korrekt sa har SLS'n en klar fordel under 100Hz. Konstigt vore det annars!
Det gar att Eq'a Beyman till liknande resultat men slaglangden ar inte tillracklig med 8mm P-P, SLS'n har 16mm P-P. Nagra fa db Eq gor en jamrans skillnad pa slaglangden och uttagen effekt fran forstarkare under 60Hz.

Nu kommer val den vanliga visan om qes att Beyman later mer dynamiskt och ar "snabbare"
Las da denna artikel av en respekterad byggare. Jag menar att man inte behover ga sa hogt i Qes som Eminence Alpha men tankvard lasning. Reella matvarden och och med en av de basta simprogrammen.
http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Design.pdf

Men for att jag kan, ska jag nog prova andra element med tiden. Det finns andra element med lagt Qes och har langre slaglangd#8230;.

Till tradskaparen: Om du tycker att jag fortfarande har konstiga inlagg eller svamlar i nattmossan och ar off topic, sa drar jag mig ur denna diskussion.

Peter
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2014/10/29 :  13:50:54  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
@ knoppen,

Jo, den kostar val 40kr!!;o) Ge fanken i en ol pa helgen (aven om det ar mot min princip;o) sa har du lite spannade lasning framfor dig.

Men denna tidning ar guld vard om man ar intresseard av att lara sig nagot. Fullspackad med matningar och filterkreationer med matningar fore och efter. Kan inte rekommendera nagot battre an denna tidsskrift 40Kr.

Den som inte har mojlighet att mata sina element har en veritabel guldgruva har.

Peter
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/29 :  14:27:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Beyma 12P80Nd har 7.5 mm slaglängd enkel väg, dvs 15 mm totalt.
Det är väl totalt en mm kortare än SLSen.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/10/29 :  14:47:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Publikationen är väl dessutom på tyska. Det var 35 år sedan min senaste tyskalektion och jag har inte använt de kunskaperna i nämnvärd grad sen dess. Språket är en mycket stor barriär för min del iaf.

quote:
Om du tycker att jag fortfarande har konstiga inlagg eller svamlar i nattmossan och ar off topic, sa drar jag mig ur denna diskussion.
Jag är inte upphovsman till tråden men jag tycker det kan vara bra att någon drar fram de klassiska parametrarna och problemen med öppen baffel. Jag har själv fått relativt bra resultat med den principen för ett antal år sedan. Men den har svåra nackdelar också.

Numera använder jag horn och då är det ju helt andra parametrar som gäller. Resonemanget med utgångspunkt i en specialtillämpning är inte nödvändigtvis tillämplig på något helt annat. Den mest fantastiska djupbas (ner till 16 Hz) jag någonsin hört kom från 12" med Qts runt 0,1 och Fs på ca 70Hz. Men de satt naturligtvis inte i en öppen baffel!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2014/10/29 :  17:41:51  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
[quote]Beyma 12P80Nd har 7.5 mm slaglängd enkel väg, dvs 15 mm totalt.
Det är väl totalt en mm kortare än SLSen.
/quote]

Nej,

Taget fran Beyma's datablad:

Voice coil length: 20mm-Air gap: 12mm=8mm/2=±4mm (P-P 8mm)
(formodligen ar de konservativa och anger 7.5mm, dvs ±3.75)

SLS:
Voice coil length: 24mm-Air gap: 8mm=16mm/2=±8mm (P-P 16mm)

@ Bernt
Jo Tyskan ar ett aber;o) men grafer och krets layout gar inte att missta sig pa. Dessutom lar man sig snabbare nar det ar intressant:o)

Jag foresprakar overhuvudtaget inte nagon princip. Jag ifragasatter att bara tesen att det ar bara element med hog verkningsgrad som ar nagot att ha. Det gar att komma fram till utmarkta resultat oavsett princip. Bara for att jag tar upp detta med ob ar for att jag jobbat med dem ett tag.
Formodligen kommer jag att bestalla en 12'a med hog verkingsgrad for mellanregistret 100-1000Hz. Typ Gradient's Helsinki pa stereoider

Min Vifa P20 later bra, ocksa naken, men far jobba pa gransen till deras formaga pga dipolavrullningen fran 5-600Hz och tillhorande Eq. Du har ratt om svara nackdelar. Delningarna funkar inte pa samma satt som i ladhogtalare. Dipol blooming, (vet i faen vad det ar pa svengelska) och rippel hor till. Men det gar att fa bra resultat men jag ar inte dar an.
Diskanten ar for tillfallet Dynaudio Esotec D26?? Men ska springa mot strommen och skaffa nagra kondiskanter med utmarkta varden for min tillampning. Kostar hutlosa 16Euro/styck. Matvardena kommer fran en kanske tidigare namnd tysk blaska

Peter
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/29 :  17:52:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Taget från deras datablad:

http://www.beyma.com/uploads/ftp/Fichas_Tecnicas/000000684.PDF br /

quote:
Maximum Displacement, Xmax*** 7.5 mm

quote:
***The Xmax is calculated as (Lvc - Hag)/2 + Hag/3.5, where Lvc is the voice coil length and Hag is
the air gap height.

Jag får det till 7,428571429 mm åt varje håll från "noll" dvs elementet stilla centrerat i mitten.

Vet inte varför du tycker dig vilja räkna ut det på ett annat sätt än Beyma.... Vet inte teknikerna på Beyma hur deras element fungerar?

Edited by - Circlomanen on 2014/10/29 17:55:07
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2014/10/29 :  18:17:28  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Peterbrosson och Ciclomannen, ni har väl båda "rätt" och lite "fel" skulle man kunna säga. Saken är den att Peerless och Beyma definierar Xmax på helt olika sätt. Det finns rätt många sätt att definiera Xmax vilket är lite synd kan jag tycka.

Hos Beyma står det i en fotnot att deras definition av Xmax är (Lvc - Hag)/2 + Hag/3,5 där Lvc är Length Voice Coil, och Hag är Height Air Gap. Detta ger då högre värden på Xmax än det mer konservativa sättet at t räkna med "talspole-alltid-i-magnetgap-metoden" (Lvc - Hag)/2 som Peerless troligen använder.

Fördelen med Beymas sätt att räkna är väl att det ger större siffra på Xmax.

Det konstiga är när jag tittar på Peerless datablad för deras 12-tums SLS-P830669 så står det bara magnetgapshöjden och Xmax, inget står om hur lång talspolen är! Eller så är jag helt blind...

Således om man räknar lite baklänges med Xmax = (Lvc - Hag)/2 så får man fram att talspolehöjden torde vara 24,6 mm. Om man då använder Beymas metod att räkna Xmax får man +/- 10,6 mm, således något mer än Beyma-elementet.

Andra tillverkare definierar Xmax när en viss distorsion uppnås, 10%(?) eller något annat, vilket möjligen ligger närmare vad man som lyssnare och användare är intresserad av. Alltså hur det låter (distorsionen) vid en viss ljudtrycksnivå.

Nästan jämt när det gäller baselement så är det konutslaget som begränsar ljudtrycksnivån och linjäriteten hos elementet som säger något om hur det distar. Max konutslag brukar nås ganska omedelbart när det är låga frekvenser och lådan är sluten. Bättre blir det med basreflex. Kanske ännu bättre med ett stooooort horn kopplat till elementet. Men då skulle ett antal basreflexlådor som tillsammans har lika stor volym som hornet skåpa ut det ensamma hornet, är min bedömning. Med nackdelen att det går åt fler element förstås. MEN, fördelen med många element tycker jag inte ska underskattas, förutom att det kostar pengar förstås. Man kan nämligen placera baslådorna i rummet på ett mycket mer fördelaktigt sätt och därmed minska effekterna av rumsresonanser som inte exciteras i lika hög grad. Man kan erhålla väsentligt ökad artikulation i basregistret. Allt prat om pulssvar i en låda i fri rymd, blir väldigt mycket sämre i ett vanligt rum.

EDIT: Circlomannen har skrivit ett inlägg medan jag författade mitt eget, vilket gör att det ser ut som en onödig upprepning, men mitt inlägg är nog relevant ändå.

Edited by - Knoppen on 2014/10/29 18:19:11
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/29 :  18:52:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Kanske ännu bättre med ett stooooort horn kopplat till elementet. Men då skulle ett antal basreflexlådor som tillsammans har lika stor volym som hornet skåpa ut det ensamma hornet, är min bedömning. Med nackdelen att det går åt fler element förstås. MEN, fördelen med många element tycker jag inte ska underskattas, förutom att det kostar pengar förstås

Några få dB kompression. 1000 watt, ett element (4000 kr), 120 liter systemvolym.

Uppåt 10dB portkompression (syns inte här, dra av det på port-puckeln i responsen), 4000 watt (dyrare) 4 st element (16000 kr) 120 liter systemvolym.

Jag ser inte fördelarna med basreflex när det gäller spl..
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2014/10/29 :  20:50:20  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
quote:
Jag foresprakar overhuvudtaget inte nagon princip. Jag ifragasatter att bara tesen att det ar bara element med hog verkningsgrad som ar nagot att ha. Det gar att komma fram till utmarkta resultat oavsett princip.

Helt klart.. Allt beror på vilka kompromisser man vill ha..

quote:
Jag ser inte fördelarna med basreflex när det gäller spl..

Simulera med Fh på 20Hz.. Det brukar löna sig med Br då..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/10/29 :  21:09:53  Show Profile Send Lovan a Private Message
Circlo: Nog en liten tankevurpa här?

quote:
Effektiviteten ökar så mycket, så att även om det krävs högre spänning ut från förstärkaren för given spl, så är strömbehovet så mycket mindre att den totala effekten för givet spl är mindre.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/10/29 :  21:25:01  Show Profile Send Joda a Private Message
Nope, ingen tankevurpa. Påståendet stämmer bra.

*edit* Det du glömmer är att impedansen ökar.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2014/10/29 21:46:20
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2014/10/29 :  23:42:28  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
@knoppen
[quote]Det konstiga är när jag tittar på Peerless datablad för deras 12-tums SLS-P830669 så står det bara magnetgapshöjden och Xmax, inget står om hur lång talspolen är! Eller så är jag helt blind.../quote]

Den ar som jag skrev 24mm i deras datablad!

@JOHANNES

Min formel har jag fran en obestamd kalla=glomt! Men den ar valdigt konservativ om du tanker efter. Jag foredrar att ga efter min formel. Som knoppen sager, om du raknar pa samma satt som Beyma, sa har SLS'n langre slaglangd an Beyma.

Peter

Puss o kram igen!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/10/30 :  11:05:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag är förvånat att ingen gör kopplingen mellan hgögre Bl och lägre Q = bättre kontoll, mindre dist trots mindre talspole kvar i gapet.

Jag hittar det såklart inte just nu när jag letar, men jag är ganska (99%) säker på att Beyma gör som B&C och mäter upp xmax baserat på 10% dist. Skulle Peerless göra samma sak med sin SLS12a så har du säkert inte mer än +-3 mm slaglängd innan distortionen skjuter iväg.

Beyma vänder sig inte till bilburen finnig ungdom som köper bilbasar baserat på "10000 watt - PHAT BASS - 50 mm TRIPPLEXXXmax". De kunder som Beyma vänder sig till är ganska medvetna om magnetgapets djup, talspole-längd mm,mm, och de förväntar sig att Beymas data är i rimlig överensstämmelse med verklig prestanda. Många mäter dessutom upp några element själva och pressar dem till förstörelse för att de vill försäkra sig om driftsäkerhet.

Hur många som hyllar billiga Peerless element gör detta systematiskt och regelbundet?

Edited by - Circlomanen on 2014/10/30 11:05:58
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2014/10/30 :  11:28:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Circlo, kanske jag ska följa ditt koncept med liknelser. Jag gillar skidåkning, särskilt offpiståkning. Problemet med den härliga lössnön är att det kan vara lite lavinfarligt då och då. Farligheten tilltar då det lutar mycket, snön ligger inte kvar lika bra.

Om man då tittar på dina kurvor och ser dem som ett åk från toppen, så ser de väldigt farliga ut! Ja, rent av livsfarliga!

Översta kurvan:
Från den taggiga toppen där man skadar sig på farliga "hajar" påbörjas raskt ett "svart-svart" backe. Om man av outgrundlig anledning lyckas överleva den första biten av berget, så kommer man sedan till det parti som mest kan liknas vid ett stup för dem som har dödslängtan. Om jag väl kommit så långt, vore det kanske en lösning att försöka rädda sig med en fallskärm. Mest troligt är dock den kommande döden.

Nedersta kurvan:
Ja lite jämnare på toppen, inte lika stor risk att skada sig på hajarna. Berget är lite högre vilket känns inspirerande inför åket. Sedan vidtar stupet nästan direkt med risk för en ände med förskräckelse inför den kommande döden. Även denna backe är bra att åka om har dödsförakt.

Nej, i dessa fall (ljudmässigt) vill jag ha en riktigt grön barnbacke eller varför inte en ren transportsträcka som är försedd med horisontell lift, ungefär som den däruppe på platån mellan Katrina-Klövsjö och Storhogna. Eller hela platån i Norge som består av en platåglaciär liknande Hardangerjökulen eller Sör-Folgefonna. Transportsträckan ska då gå uppe på bergets topp-platå och sedan ändå bord till skidorten "10" på skalan. Det blir en riktigt säker förflyttning och jag klarar mig med livet i behåll. Jag står tryggt och stabilt och kan befinna mig var jag vill. Jag kan stanna och ta ett foto på det vackra snölandskapet. Jag har mina på mig och njuter i fulla drag.

Där vid siffra 13, det ser ut att luta, men som vanligt vill pistartorna försköna verkligheten att luta mer än den gör, det är knappt man kan kommer ner, man får staka en del!
Varsågod och bygg en sådan skidanläggning för mig, tack!

De där stupen har ett skimmer av mellanregistrighet över sig, medan de platta backarna, då talar vi BAAA A a a a a a s... BOOM.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/10/30 :  11:35:22  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Till tradskaparen: Om du tycker att jag fortfarande har konstiga inlagg eller svamlar i nattmossan och ar off topic, sa drar jag mig ur denna diskussion.

Det jag regarade på var bruket av svordommar och utropstecken, något som lätt kan dra igång en icke konstruktiv utveckling i en tråd, och det vill vi ju undvika.

Annars är givetvis alla välkomna, oavsett vilket system man kör med eller vilken inställning man har till det tråden belyser, om alla tänker lika blir det ju inte mkt till givande diskution eller spridande av kunskap.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2014/10/30 :  14:23:19  Show Profile Send Lovan a Private Message
Joda: Det var som jag misstänkte.
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2014/10/30 :  14:30:24  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
[quote] Jag hittar det såklart inte just nu när jag letar, men jag är ganska (99%) säker på att Beyma gör som B&C och mäter upp xmax baserat på 10% dist. Skulle Peerless göra samma sak med sin SLS12a så har du säkert inte mer än +-3 mm slaglängd innan distortionen skjuter iväg./quote]

Johannes, du har sa ratt angaende B&C och Beyma atminstone. Fast jag tror det var 75% av Bl vardet som var granssnitt for slaget angaende B&C. Dina kommentarer om SLS ar endast i basta fall gissningar!

Hmm, men vanta nu har. SLS har ganska bra utstrackning till 30Hz i tex sluten lada. Jag ar saker pa att disten gar upp till 4-5% men ar sa inte horbart sa langt ner.

Sedan kan du placera din Beyma i en sluten lada med samma forutsattningar sa har du en lag dist men ingen bas, perfekt eller hur?

Konstig jamforelse eller? Var har jag sett den forut?

Angaende din sim med horn kontra bas reflex. Jag formodat att du har anvant din Beyma?
Las igen lanken som du tyckte var bra forut.

[quote]"When a high Bl value is used, we have seen how sealed loudspeakers can employ much smaller boxes. This is not really possible with vented systems, since small boxes will require very long ports having small areas in order to res- onate at frequencies around 50 Hz, and such ports will exhibit viscous air losses and nonlinearity. Passive radia- tors would not be lossy and their use with high Bl might be feasible.
Whether a port is useful when Bl is significantly increased is left to the reader to judge. There is some enhancement of the lowest frequencies, but the problem of alignment, the extra excursion caused by infrasonic inputs, and the possible requirement of a rather unusual damping speak against this approach. A moderate increase in Bl may still leave the port having some beneficial effect."
/quote]

Om du nu har last den och forstatt, varfor i hela friden jamfor du ett element som ar optimerat for ovre bas i sma lador, i vilket jag ar overtygad att de later utmarkt och for hornanvandning.

Sedan kan jag kan inte forsta dig att du tycker denna artikel var bra nar den talar emot dig. Ett ideellt qes varde ligger runt 0.3-04 for basreflex. Byt ut din Beyma till ett passande element for andamalet och du behover kanske inte sa manga som 4 st.

Nar jag kommer hem i helgen skall jag franga min princip av att kopiera material fran kommersiella tidskrifter och ge dig distmatningar pa SLS.

Dina kommentarer om finniga tonaringar kommenterar jag inte #8230;.

Meeen, jag kan replikera att PA element ar designade for trashankar till ljudtekniker vars enda CV bestar i att vara langharig och dov Har varit pa tillrackligt med konserter for att justifiera denna absooluta sanning

Peter
Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000