Author |
Topic |
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 09:25:43
|
Hej, jag råkade elda upp min HK 680 igårkväll jag klantade mig och kopplade in en lite för tung last på den, men jag spelade inte särskilt högt så jag är ändå lite förvånad över att den brann.....
det gick till så här att mitt i en låt så började det höras ett mellanregister surr/tjut i ena kanalen och när det uppstod så hann jag inte stänga av stärkaren innan jag såg ett litet blått blixtrande ljus genom luftningshålen på ovansidan.
iom att jag inte är sådär hemma på DIY eller kanske RIY i detta fallet (repair it yourself) så tänkte jag ställa lite frågor till er samlade kompetens här på DIY forumet.
1. säkringen vid matningen från trafon till kondingarna har gått på ena kanalen. (troligen den kanalen som inte låter )
jag misstänker att den är gången p g a att trissorna på den kanalen inte lever längre, kan det vara så? för att kunna mäta upp dem så behöver jag veta vilka ben som är vilka på följande transistorer 2sa1516 och 2sc3907 jag skulle vara mkt tacksam om ni hade ngn länk till datablad för dessa.
2. lytarna på inkommande till förstärkardelarna ser litegranna jästa/bulliga (dom buktar svagt svagt uppåt på toppen) ut... iom att jag inte har haft av locket på förstärkaren tidigare så vet jag inte ifall de alltid sett ut så eller om det oxå hände igår... har någon någon uppfatttning om detta? (det är ELNA 82 000 uF 59 V)
Jag är mkt tacksam ifall någon av er orkar läsa igenom detta och ge mig lite svar. /n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
Edited by - niklass on 2003/02/13 07:57:42 |
|
e96mlo
Member
504 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 13:34:11
|
Hittade inga datablad vid en snabbsök men du kanske kan kolla in NTE. De gör ju ersättningstrissor till det mesta och om de ska passa så måste ju pinouten också vara rätt.
Lytar ska generellt inte bukta utåt. Hur gammal är färstärkaren? Om den är mer än tio år så kan det vara läge att byta lytarna. Men fixa först trissorna.
/Marcus |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 14:39:19
|
ok stärkaren är väl kanske så gammal som du säger... har faktiskt inte hundra koll på det... fick den billigt av en snubbe som skulle flytta så jag kollade inte upp allt så noga med honom... men trots detta är den ju liiite roligare om den funkar...
lyckas jag inte få igång den så tror jag att jag tar matningen och bygger zapsolute steg av den :)
var hittar man lytar? bästa internet shoppen för såna?
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 07:56:56
|
jepp jag kollade NTE men där sätter dom samma ersättningstrissa till både 3907 som är en NPN och 1516 som är en PNP hur ska jag tolka det?
/n |
|
|
|
e96mlo
Member
504 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 11:48:01
|
Så här stod det när jag sökte på NTE:s hemsida efter ersättning till antingen 3907 eller 1516.
NTE2328 (NPN) & NTE2329 (PNP) Silicon Complementary Transistors Audio Power Output
Alltså en av varje. Stämmer bra.
/Marcus |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 11:54:05
|
Om de sätter samma som ersättning så har de gjort något fel på NTE. det låter som att lytarna är kass på den beskrivningen att mäta på trissorna behöver du inte veta hur benen är kopplade troligtvis kommer det vara kortslutning genom dem. och då är de trasiga.sedan är det bara att leta efter dem eller ekvavilenta ersättningstrissor.
2SA1516 pnp TO218 180V 12A 130W
Description: 2SC 3907 SI-N/180V/12A/130W/30MHZ =2SC 5242 ben konfiguratin kan jag inte hjälpa med
Mikael |
www.selleri.de
|
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 15:06:02
|
hepcat och e96mlo ni har rätt båda två, det var bara jag som läst lite slarvigt på deras sida.
jepp kan mkt väl vara lytarna som är trasiga oxå... jag lyckades mäta på en trissa utan att skruva isär alltihop igår och den var gången...
är det troligt att lytarna oxå är gångna då eller? dom buktar uppåt på toppen kanske .3 - .8 mm på ovansidan.. och det är även ena lyten på den kanalen som fortfarande fungerar.
/n |
|
|
|
e96mlo
Member
504 Posts |
Posted - 2003/02/13 : 20:00:03
|
Ta loss dem och mät med LCR-meter. Om du inte har tillgång till det så byt dem för säkerhets skull så sover du lugnare =)
/Marcus |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 07:47:23
|
hehe ja det är ju sant förståss... hifi-visdom :)
/n |
|
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/02/14 : 12:46:54
|
Att jag påpekade lytarna har inget med trissorna att göra utan är pga beskrivningen av dem. ok en trissa gått minst då är det bara att beställa in en omgång slut trissor. har du möjlighet så kan du försöka mäta drivtrissorna också de kan ha gett sig inte jätte vanligt.
Mikael |
www.selleri.de
|
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/02/16 : 17:56:28
|
Det är väldigt sällan annorlunda benkonfiguration än BCE på effekttransistorer. Lägg den på rygg med benen neråt (transistorn alltså), första benet till vänster är basen, andra är kollektorn, tredje är emittern. Jag har aldrig varit med om en annan konfiguration på bipolära effekttransistorer. Jag tycker dock att det är skumt att de bara går sönder så där rätt upp och ner. Man brukar få spela ganska högt länge för att de skall gå sönder, det är ju i princip alltid chiptemperaturen som tar dem till slut. Frågan är om lytarna har blivit kortslutna. Man tycker ju i sådana fall att de borde lukta riktigt illa. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 09:08:17
|
lytarna luktar inte alls, dom har inte läckt ngnting och dom ser inte ut att ha varit speciellt varma... jag har mätt upp dom med en ohm meter och dom har resistanser mellan 1.5 - 67 Mohm det är fyra st. och de varierar däremellan... men skulle dessa kondingar (om de nu är trasiga) kunna ge upphov till att skjuta trissorna?
/n |
|
|
|
Wolfie
Member
752 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 11:48:17
|
"...men skulle dessa kondingar (om de nu är trasiga) kunna ge upphov till att skjuta trissorna?"
Ja om de kortsluts och sitter på fel ställe... Sitter dessa i signalvägen och isf var?
Du ser inte att det är brännt eller luktar konstigt på något annat ställe på kretskortet? Avkopplings kondensatorer som kortsluts mellan kollektor och bas på en trissa kan ge förödande konsekvenser... |
Ingen ordning utan kaos! |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 18:29:42
|
Kondingarna verkar vara hela. Trissorna skulle nog ändå inte gå sönder av trasiga kondingar. Troligtvis så har du bara bränt sluttrissorna och eventuellt drivarna. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 08:01:18
|
tack så mkt allihopa, jag har nu beställt nya trissor och kondingar så får vi se om den funkar när jag löder ihop den igen...
tack för hjälpen!
/n |
|
|
|
tkiuru
Member
112 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 08:36:05
|
niklass Det finns risk för att fler trissor är sönder. Det fick jag surt erfara med mitt ett gammalt steg. Efter hjälp av bla Flint och Hepcat så visade det sig att drivarna, och deras drivare var knäckta. Detta medförde att när jag först bytte sluttrissor så knäcktes dessa direkt eftersom det gav fel ifrån sig i ett tidigare skede. Bara så att du är förberedd på det... Du har inget kretsschema? (Mest nyfiken på hur det ser ut) |
Mvh Tobias |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 12:48:28
|
nej tyvärr har jag inte det.... hrmm ok jag ska nog löda bort drivtrissorna oxå då o kolla ifall de är trasiga oxå.
jag har alltså beställt trissor så att jag kan byta alla slutstegsdito.
nej tyvärr har jag inte ngt kretsschema... har inte hittat det och vet inte riktigt vart jag ska leta heller för den delen...
/n |
|
|
|
|
Topic |
|