HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bullet Plug
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

musiclover
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:15:34  Show Profile Send musiclover a Private Message
Jag undrar om någon har testat Bullet Plug (Eichmann Audio) på signalkablar/högtalarkablar? Blir det bättre ljud?

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:35:13  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Hej.
Jag upplevde en postiv ljudförbättring på alla parametrar (silverbulletplug).
Finns det verkligen BP till högtalarkablar? visa gärna bild eller annan info om du vet var det finns. :)
Go to Top of Page

Member

83 Posts

Posted - 2003/02/11 :  23:27:40  Show Profile Send Avatar a Private Message
Ljudmakarn säljer eichman kablar till högtalare men det framgår inte om det är BP till dom...

http://www.ljudmakarn.se/

There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those
who don't
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/12 :  00:59:57  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Bullet Plug är mycket bra. Dom bästa RCAkontakter som jag har provat.
Och specellt silverBullet är en riktig höjdare.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/02/12 :  11:23:08  Show Profile Send poppen a Private Message
Jag byte till eichman bullet på mina harmini technology kablar när den första koppar modellen kom.
Ljudmakarn fick löda i hpp dem då jag misslyckats med ennda mycket svår löda kabel med tre olika kablar av olika material inuti.
Fick till baka dem
och var oerhört possitivt överaskad.

Jag säger bara alla borde byta ut sina RCA kontakter till dessa.
WBT fungerar inte längre.

Alla kablar blir bättre oavsett pris.

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/12 :  11:47:54  Show Profile Send marbrink a Private Message
jag har dom till supra eff..jag har den enkla modellen av bulletplug...vet inte hur kabeln lät innan för jag satte på bullet plugs direkt...men dom sitter hårt o bra...och det är som sagt inte så mycket metall runt vilket kanske är bra...
Go to Top of Page

musiclover
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/18 :  23:10:26  Show Profile Send musiclover a Private Message
Tack för era synpunkter, får se om jag ska pröva bullet plug, men de verkar onekligen vara ett lyft för kablarna.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/02/19 :  09:25:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har en Van den Hul D102 III med bullet på och en likadan kabel med standardkontakterna. Det är lätt att höra skillnaden mellan dem. Den med bullet på låter som en dubbelt så dyr kabel.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/02/19 :  12:27:52  Show Profile Send Viktor a Private Message
quote:
Originally posted by poppen

Jag byte till eichman bullet på mina harmini technology kablar när den första koppar modellen kom.
Ljudmakarn fick löda i hpp dem då jag misslyckats med ennda mycket svår löda kabel med tre olika kablar av olika material inuti.
Fick till baka dem

Har alla WBT kontakter slutat fungera bara för att det finn BP?
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/19 :  13:20:31  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Var kan man då köpa dessa fatanastisisiska pluggar???

Vänligen
/G

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

hsivp

623 Posts

Posted - 2003/02/19 :  13:31:36  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
www.ljudmakarn.se
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/19 :  13:39:51  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Enda stället i vårt avlånga land som säljer dem?!? Måste väl finnas på andra ställen åxå?

Vännliggenn
/GG

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/02/19 :  13:44:05  Show Profile Send Rollo a Private Message
www.vinylbutiken.com (inte så långt från ljudmakarn, iofs...)
Go to Top of Page

hsivp

623 Posts

Posted - 2003/02/19 :  14:01:34  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
jojje> du kan ju beställa dom via internet om du vill =).
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2003/02/19 :  14:13:10  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
->hsivp: Jodå, jag är fullt medveten om att det går att beställa via nätet men då tillkommer ju massa frakt å grejjer (plånboken är inte särskilt välfylld)... Jag bor i Kalmar och tänkte ta en sväng ner till Dennis efter jobbet men har han inte dem får jag väl försöka lösa det via nätet... tack iaf...

/Georg

Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/02/19 :  14:47:17  Show Profile Send K-man a Private Message
Finns Bullet i XLR oxå? Jag har inte hittat den i XLR..... kunde ju vara värt att prova isf!

\\K-man
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/19 :  14:53:07  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Som vanligt har musiclover lagt in en ny tråd samtidigt som det redan fanns en tråd om Bullet plugs. Vet inte om han är en clown eller bara kunskapstörstande.
För att återgå till sakfrågan, man kan grovt uppskatta den totala ljudförbättringen av kontakter till plus något i stil med en procent. Under förutsättning att man hittar en kontakt som är klart bättre än en en hyfsad standardkontakt.
Måste dock erkänna att jag inte har någon bullet plug men en del erfarenheter av kablar och kontakter.
I highend anläggningar kan sådana uppgraderingar vara prisvärda, om de verkligen leder till en förbättring. Men verkar rätt tveksamt i de system med NAD / Denon /och liknande som många har.

En annan sak som gör mig tveksam. Jag var ordenligt missnöjd med en Purist Audio Elementa kabel som hade några år på nacken. Efter rengöring med Kontak blev den mycket bättre. Ingen riktig höjdare men vad man kunde förvänta sig för priset. Guldpläterade kontakter lär inte oxidera men det sätter sig ändå luftföroreningar på dem. Därför blir det antagligen för det mesta bättre om man byter kontakt efter några år. Men det kan fungera lika bra med rengöring.

Observera också att Marbrink hade problem med sina bulltet plugs. Antagligen inte oxidation som han tolkade det som utan kanske sammansmältning av metaller och en dåligt pålagd guldpläteringing. Kan naturligtvis vara ett måndagsexemplar han fått.

Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/02/19 :  16:04:06  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Musiclover.
Du måste inte kolla alla prylar innan du bestämmer dig.
Tag fasta på en del svar du fått och börja nysta där, framför allt lyssna på grejerna kritiskt.
Det finns alltid prylar som är bättre, men om man resonerar så
kommer man inte få göra annat än att ränna omkring och leta. Både här på forumet och ute på stan.
Anders47 har sagt ungefär detsamma och jag håller med honom klart.
Han visar dessutom stort tålamod med att ge en bra förklaring och vägvisning.
Så, mitt råd musiclover; låna hem lite prylar och sätt igång med lyssnandet. Det är den roligaste biten i hifiintresset, åtminstone enligt mitt förmenande.
Ha det bra.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/02/19 16:05:11
Go to Top of Page

musiclover
Member

345 Posts

Posted - 2003/02/19 :  22:17:15  Show Profile Send musiclover a Private Message
Det är inte så lätt att låna hem grejer från Hifi-klubben som finns där jag bor, för övrigt enda bra hifi-butiken där jag bor. Får nog ta en tripp ner till Stockholm för att höra/kolla på hifi-grejer där.
Lite långt att åka bara.

quote:
Originally posted by akktustakki

Musiclover.
Du måste inte kolla alla prylar innan du bestämmer dig.
Tag fasta på en del svar du fått och börja nysta där, framför allt lyssna på grejerna kritiskt.
Det finns alltid prylar som är bättre, men om man resonerar så
kommer man inte få göra annat än att ränna omkring och leta. Både här på forumet och ute på stan.
Anders47 har sagt ungefär detsamma och jag håller med honom klart.
Han visar dessutom stort tålamod med att ge en bra förklaring och vägvisning.
Så, mitt råd musiclover; låna hem lite prylar och sätt igång med lyssnandet. Det är den roligaste biten i hifiintresset, åtminstone enligt mitt förmenande.
Ha det bra.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/20 :  00:20:55  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Viktor

quote:
Originally posted by poppen

Fick till baka dem

Har alla WBT kontakter slutat fungera bara för att det finn BP?

WBT har mycket bra högtalarkontakter. Både bananerna och spadarna.

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/20 :  00:22:06  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by K-man

Finns Bullet i XLR oxå? Jag har inte hittat den i XLR..... kunde ju vara värt att prova isf!

\\K-man

Den finns inte i XLRutförande och det kommer troligen ingen heller.

Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/02/20 :  10:56:09  Show Profile Send Viktor a Private Message
Jag förstår det Jorma men poppen har skrivit att WBT's kontakter inte fungerar längre. Deras kontakter har ju knappast försämrats bara för att det finns ett bättre alternativ

/Språkpolisen
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/02/20 :  11:13:22  Show Profile Send poppen a Private Message
LJUDMAKAREN SÄLJER DEM.
DE ÄR GENERALAGENT.
FINNS I STOCKHOLM
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/20 :  11:35:42  Show Profile Send Timbre a Private Message

"WBT har mycket bra högtalarkontakter. Både bananerna och spadarna."

WBT har dessutom flera mycket bra modeller av RCA-kontakter:

0144 är en mycket prisvärd "Midline" kontakt. Passar utmärkt till kablar i klassen typ Aurora E.
0108 är en "Topline". Lödfri terminering och en perfekt partner till det bästa i signalkabelväg.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2003/02/20 :  12:25:04  Show Profile Send n/a a Private Message
Nån som provat bullets till vinylspelare? Jag är lite sugen, eftersom det är en relativt billig tweak.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000