Author |
Topic |
|
musiclover
Member
345 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 22:15:34
|
Jag undrar om någon har testat Bullet Plug (Eichmann Audio) på signalkablar/högtalarkablar? Blir det bättre ljud?
|
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!
623 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 22:35:13
|
Hej. Jag upplevde en postiv ljudförbättring på alla parametrar (silverbulletplug). Finns det verkligen BP till högtalarkablar? visa gärna bild eller annan info om du vet var det finns. :) |
|
|
Member
83 Posts |
Posted - 2003/02/11 : 23:27:40
|
Ljudmakarn säljer eichman kablar till högtalare men det framgår inte om det är BP till dom...
http://www.ljudmakarn.se/ |
There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 00:59:57
|
Bullet Plug är mycket bra. Dom bästa RCAkontakter som jag har provat. Och specellt silverBullet är en riktig höjdare. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 11:23:08
|
Jag byte till eichman bullet på mina harmini technology kablar när den första koppar modellen kom. Ljudmakarn fick löda i hpp dem då jag misslyckats med ennda mycket svår löda kabel med tre olika kablar av olika material inuti. Fick till baka dem och var oerhört possitivt överaskad.
Jag säger bara alla borde byta ut sina RCA kontakter till dessa. WBT fungerar inte längre.
Alla kablar blir bättre oavsett pris.
|
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/02/12 : 11:47:54
|
jag har dom till supra eff..jag har den enkla modellen av bulletplug...vet inte hur kabeln lät innan för jag satte på bullet plugs direkt...men dom sitter hårt o bra...och det är som sagt inte så mycket metall runt vilket kanske är bra... |
|
|
musiclover
Member
345 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:10:26
|
Tack för era synpunkter, får se om jag ska pröva bullet plug, men de verkar onekligen vara ett lyft för kablarna. |
|
|
n/a
deleted
552 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 09:25:17
|
Jag har en Van den Hul D102 III med bullet på och en likadan kabel med standardkontakterna. Det är lätt att höra skillnaden mellan dem. Den med bullet på låter som en dubbelt så dyr kabel. |
Man borde inte sova. |
|
|
Viktor
Member
210 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 12:27:52
|
quote: Originally posted by poppen
Jag byte till eichman bullet på mina harmini technology kablar när den första koppar modellen kom. Ljudmakarn fick löda i hpp dem då jag misslyckats med ennda mycket svår löda kabel med tre olika kablar av olika material inuti. Fick till baka dem och var oerhört possitivt överaskad.
Jag säger bara alla borde byta ut sina RCA kontakter till dessa. WBT fungerar inte längre.
Har alla WBT kontakter slutat fungera bara för att det finn BP? |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 13:20:31
|
Var kan man då köpa dessa fatanastisisiska pluggar???
Vänligen /G |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
hsivp
623 Posts |
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 13:39:51
|
Enda stället i vårt avlånga land som säljer dem?!? Måste väl finnas på andra ställen åxå?
Vännliggenn /GG |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
Rollo
Member
175 Posts |
|
hsivp
623 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 14:01:34
|
jojje> du kan ju beställa dom via internet om du vill =). |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 14:13:10
|
->hsivp: Jodå, jag är fullt medveten om att det går att beställa via nätet men då tillkommer ju massa frakt å grejjer (plånboken är inte särskilt välfylld)... Jag bor i Kalmar och tänkte ta en sväng ner till Dennis efter jobbet men har han inte dem får jag väl försöka lösa det via nätet... tack iaf...
/Georg |
|
|
K-man
Member
795 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 14:47:17
|
Finns Bullet i XLR oxå? Jag har inte hittat den i XLR..... kunde ju vara värt att prova isf!
\\K-man |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 14:53:07
|
Som vanligt har musiclover lagt in en ny tråd samtidigt som det redan fanns en tråd om Bullet plugs. Vet inte om han är en clown eller bara kunskapstörstande. För att återgå till sakfrågan, man kan grovt uppskatta den totala ljudförbättringen av kontakter till plus något i stil med en procent. Under förutsättning att man hittar en kontakt som är klart bättre än en en hyfsad standardkontakt. Måste dock erkänna att jag inte har någon bullet plug men en del erfarenheter av kablar och kontakter. I highend anläggningar kan sådana uppgraderingar vara prisvärda, om de verkligen leder till en förbättring. Men verkar rätt tveksamt i de system med NAD / Denon /och liknande som många har.
En annan sak som gör mig tveksam. Jag var ordenligt missnöjd med en Purist Audio Elementa kabel som hade några år på nacken. Efter rengöring med Kontak blev den mycket bättre. Ingen riktig höjdare men vad man kunde förvänta sig för priset. Guldpläterade kontakter lär inte oxidera men det sätter sig ändå luftföroreningar på dem. Därför blir det antagligen för det mesta bättre om man byter kontakt efter några år. Men det kan fungera lika bra med rengöring.
Observera också att Marbrink hade problem med sina bulltet plugs. Antagligen inte oxidation som han tolkade det som utan kanske sammansmältning av metaller och en dåligt pålagd guldpläteringing. Kan naturligtvis vara ett måndagsexemplar han fått.
|
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 16:04:06
|
Musiclover. Du måste inte kolla alla prylar innan du bestämmer dig. Tag fasta på en del svar du fått och börja nysta där, framför allt lyssna på grejerna kritiskt. Det finns alltid prylar som är bättre, men om man resonerar så kommer man inte få göra annat än att ränna omkring och leta. Både här på forumet och ute på stan. Anders47 har sagt ungefär detsamma och jag håller med honom klart. Han visar dessutom stort tålamod med att ge en bra förklaring och vägvisning. Så, mitt råd musiclover; låna hem lite prylar och sätt igång med lyssnandet. Det är den roligaste biten i hifiintresset, åtminstone enligt mitt förmenande. Ha det bra. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
Edited by - akktustakki on 2003/02/19 16:05:11 |
|
|
musiclover
Member
345 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 22:17:15
|
Det är inte så lätt att låna hem grejer från Hifi-klubben som finns där jag bor, för övrigt enda bra hifi-butiken där jag bor. Får nog ta en tripp ner till Stockholm för att höra/kolla på hifi-grejer där. Lite långt att åka bara.
quote: Originally posted by akktustakki
Musiclover. Du måste inte kolla alla prylar innan du bestämmer dig. Tag fasta på en del svar du fått och börja nysta där, framför allt lyssna på grejerna kritiskt. Det finns alltid prylar som är bättre, men om man resonerar så kommer man inte få göra annat än att ränna omkring och leta. Både här på forumet och ute på stan. Anders47 har sagt ungefär detsamma och jag håller med honom klart. Han visar dessutom stort tålamod med att ge en bra förklaring och vägvisning. Så, mitt råd musiclover; låna hem lite prylar och sätt igång med lyssnandet. Det är den roligaste biten i hifiintresset, åtminstone enligt mitt förmenande. Ha det bra.
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 00:20:55
|
quote: Originally posted by Viktor
quote: Originally posted by poppen
Har alla WBT kontakter slutat fungera bara för att det finn BP?
WBT har mycket bra högtalarkontakter. Både bananerna och spadarna. |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 00:22:06
|
quote: Originally posted by K-man
Finns Bullet i XLR oxå? Jag har inte hittat den i XLR..... kunde ju vara värt att prova isf!
\\K-man
Den finns inte i XLRutförande och det kommer troligen ingen heller. |
|
|
Viktor
Member
210 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 10:56:09
|
Jag förstår det Jorma men poppen har skrivit att WBT's kontakter inte fungerar längre. Deras kontakter har ju knappast försämrats bara för att det finns ett bättre alternativ
/Språkpolisen |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 11:13:22
|
LJUDMAKAREN SÄLJER DEM. DE ÄR GENERALAGENT. FINNS I STOCKHOLM |
|
|
Timbre
Member
4608 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 11:35:42
|
"WBT har mycket bra högtalarkontakter. Både bananerna och spadarna."
WBT har dessutom flera mycket bra modeller av RCA-kontakter:
0144 är en mycket prisvärd "Midline" kontakt. Passar utmärkt till kablar i klassen typ Aurora E. 0108 är en "Topline". Lödfri terminering och en perfekt partner till det bästa i signalkabelväg.
|
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 12:25:04
|
Nån som provat bullets till vinylspelare? Jag är lite sugen, eftersom det är en relativt billig tweak. |
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
|
|
|
Topic |
|