HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 gjorde jag ngt dumt? spontanköp ebay
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2014/06/03 :  21:45:05  Show Profile Send Fimax a Private Message

jag var sugen på ett par harbeth högtalare och rycktes med i en budgivning på ebay och vann auktionen...

http://www.ebay.de/itm/1-Paar-HARBETH-ACOUSTICS-HL-COMPACT-7-High-End-Lautsprecher-/221447815716

ett par harbeth i fungerande men miserabelt skick optiskt. har knappt hittat ngn information om dessa.

Någon som har en susning? gjorde jag ngt dumt nu? Frugan inte glad..

/filip

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/06/03 :  21:54:42  Show Profile Send Stormen a Private Message
Jag har hört talas om att det finns folk som låter äktenskapet gå före stereon...
Tror du bör ställa frågan på familjeliv.se om du vill ha ett nyanserat svar. Här får du bara bekräftelse på dina köp

Edited by - Stormen on 2014/06/03 21:55:41
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2014/06/03 :  22:08:14  Show Profile Send Fimax a Private Message
jag struntar i frugan...

ville veta om det var ett bra eller dåligt köp högtalarmässigt. har inte hittat några begagnatpriser eller så..

/filip

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2014/06/03 :  22:56:13  Show Profile Send FBK a Private Message
Gillar du Harbeth burkar allmänt så varför inte. Prisvärdheten i dem kan bara du bedöma med dina öron. Tala gärna om vad du tyckte efter att du lyssnat.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2014/06/03 :  23:00:39  Show Profile Send Fimax a Private Message
har aldrig hört Harbeth, men gillar utseendet, speciellt skruvarna i frontbaffeln.

Men jag har ett par LinnKan som jag gillar väldigt skarpt. Tänkte att då passar nog Harbeth...

/filip

Go to Top of Page

Ekan
Member

139 Posts

Posted - 2014/06/03 :  23:56:32  Show Profile Send Ekan a Private Message
Sök på "Harbeth Compact 7" så dyker det upp en hel del. En trevlig liten artikel här exempelvis http://www.regonaudio.com/Harbeth%20Compact%207.html och en senare variant är omskriven i vårt eget forum http://www.hififorum.nu/artiklar/harbeth/index.html.

Jag har haft några lyssningskvällar på M30 hos en HiFibekant och den har en lättlyssnad och trevlig karaktär. Edit: Kom att tänka på att stativen är väldigt viktiga för att M30 ska låta rätt. Du kan kanske behöva experimentera lite där med 7:orna. Metallstativen av fyrkantsrör som anas i bilderna KAN vara originalen.

Musiksystem som slimmats ner och nu växer...

Edited by - Ekan on 2014/06/04 00:06:14
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2014/06/04 :  08:32:17  Show Profile Send Fimax a Private Message
Var ju ett trevligt reportage. Nu behandlar ju dessa uppföljaren, men jag får väl hoppas att föregångaren också är ok...

/filip

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/06/04 :  08:35:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Harbeth brukar låta alldeles utmärkt tycker jag. Kan inte modellerna dock.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matta
Member

627 Posts

Posted - 2014/06/04 :  09:47:05  Show Profile Send matta a Private Message
Harbeth är kanon!

Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23)
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2014/06/04 :  10:06:48  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Fimax
ville veta om det var ett bra eller dåligt köp högtalarmässigt. har inte hittat några begagnatpriser eller så..
Jag har inte sett några Harbeth senaste tiden i dessa lägre prisregioner, och behövs endast nytt ytskikt borde det vara ett bra pris.

Muta frugan med att hon får välja kulör förslagsvis

Vore redigt spännande om vi får följa dig från beställning till färdigt skick och med detta skriver jag en liten önskan om en sådan tråd
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2014/06/04 :  12:37:27  Show Profile Send tomano58 a Private Message
svejk har ett par Harbeth Compact 7 och de låter i mitt tycke jäkligt bra.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2014/06/04 :  19:38:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message
C7 är kanon i ett lagom rum och med t. ex. ett KT88 push pull steg som drivning. Ett fint Klass A trissesteg funkar också bra.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2014/06/04 :  20:15:44  Show Profile Send svejk a Private Message
Mycket trevlig musikförmedlare som går att leva länge med. Det enda som kan saknas är djupbasen det är juh dock en stativare. Har drivit mina med icepower inget vidare, Arc Classic 60 braa VAC 300B PP mycket braa.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2014/06/04 :  20:30:39  Show Profile Send svejk a Private Message
Linn Kan har jag också som högtalare till datorn, trevliga små burkar men Harbeth är i mina öron en mycket bättre högtalare.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2014/06/05 :  14:27:52  Show Profile Send Fimax a Private Message

Förminskad bild.

Ska driva dem med Jolida JD1000EC

/filip

Edited by - Fimax on 2014/06/05 21:03:28
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2014/06/05 :  16:35:58  Show Profile Send Vox a Private Message
Oj, vilken JÄTTEbild.
Vore bra om du kan förminska den

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2014/06/05 :  21:50:40  Show Profile Send Io a Private Message
Gillar Harbeth mycket! Det finns ett mycket livaktigt forum på deras hemsida, och ägaren Allen Shaw(?) deltar gärna i diskussionerna.

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2014/06/06 :  21:51:29  Show Profile Send Fimax a Private Message
jag har registerat mig på harbeth forumet och läst igenom. Lite roligt ibland, det diskuteras hurvida vaxning eller oljning av lådorna påverkar ljudet negativt.

Att uppgradera eller att "modda" sina _Harbeth är mer eller mindre djävulens påfund enl vissa...

Samtidigt anser Alen Shaw att kablar och stativ är nonsens. Vanliga kablar, och telefonkataloger eller Ikea blompedistaler som stativ är tillräckligt bra.

/filip

Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2014/06/07 :  23:43:45  Show Profile Send LarsG a Private Message
Jo Alan Shaw är mycket brittisk. Det roliga är att han som VD lägger mycket tid på att svara på alla möjliga frågor. Så fort någon skriver att han bara ska spela in sina nya Harbeth, så kommer direkt kommentaren från Alan att sådant är bara inbillning, och varnar samtidigt för att använda inbränningscd. Alltför många stekta diskanter. En annan höjdare var när han pillade bort 88 av 89 tåtar i högtalarkablarna och det lät ungefär lika bra som med alla 89. Eller när någon skrev att högtalarfiltret borde sitta utanför lådan för att inte påverkas av vibrationer. Alan svarade ungefär:
-Jag förstår inte hur elektroner som färdas med ljusets hastighet hinner märka om en komponent vibrerar en aning.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000