Author |
Topic  |
|
Wilderwein
Member

534 Posts |
Posted - 2014/05/30 : 11:37:49
|
Efter ett år av att inte leta nya apparater för att förbättra ljudet kan jag bara konstatera att det är oerhört skönt. Att bara lyssna på den musik man har lust med och allt bara stämmer.
Alla har vi olika preferenser vad som är "bra nog" men jag har i alla fall kommit fram till mitt mål och saknar inte att byta ut komponenter. Nu är det musik som gäller. Självklart är hobbyn olika från person till person. Men ni som har möjlighet försök hitta ett så neutralt system som möjligt och lägg fokus enbart på musik i minst fyra månader är mitt tips. Det har för mig varit en befrielse.
|
|
DavidS
Member

390 Posts |
Posted - 2014/05/30 : 11:48:05
|
Gud vad skönt. Bara att lyssna på musik och slappna av. :-) |
 |
|
Audiovector
Member

1991 Posts |
Posted - 2014/05/30 : 17:31:05
|
Samma här!:) |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
Edited by - Audiovector on 2014/05/30 19:32:27 |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2014/05/31 : 22:40:16
|
Sitta nöjd. Det är en skön känsla som jag har känt en stor del av de senaste 20 åren. Den har inte fått mig sluta låna hem och jämföra olika apparater, men jag har fått en mycket mer avspänd hållning. Jag provlyssnar främst för att hålla mig ā jour med marknaden, för att inte stå handfallen om någon av mina apparater pajar och inte är värd att reparera. Med viss skadeglädje konstaterar jag ofta att de lånade apparaterna kostar 5-10 gånger mer än vad jag gett för mina befintliga och ändå ger dem mig inte någon större musikalisk tillfredsställelse.
För 6 år sedan ställdes jag då inför situationen att förförstärkaren var bortom räddning vilket orsakade en smärre flodvåg som knappt lade sig på två år.
Som väl var hade jag helt oväntat fått ett rejält kapitaltillskott, så jag kunde kosta på mig att inte kompromissa med min digra kravlista som skulle uppfyllas eller överträffas på varenda punkt. Den nya förförstärkaren kom att kosta netto (färdigprutad) 13 gånger mer än jag gett för min 25 år gamla. Sedan insåg jag snart att MC-ingången på den nya var bara sååå mycket bättre och det var ändå dags för en ny pickup som kom att kosta klart mer en jag gett för skivspelaren komplett, men den hade potential och "växte med uppgiften". Därefter konstaterade jag att frekvensgången i djupbasen var mer än lovligt ojämn och att den i modern elektronisk musik suger musten ur mina för övrigt mycket välljudande 25 W klass-A slutsteg så det blev ett komplett egendesignat subwooferprojekt dessutom. Där rök ca. 100 papp pä drygt ett år och för mig som knappast spenderat mer än småpengar på hårdvara på nästan 15 år kändes det ovant, men jag tror spridningen är gigantisk mellan de som spenderar minst och mest under en tioårdperiod på det här forumet.
Sedan kunde jag sitta lugn igen några år tills den då drygt 20-åriga CD-driven blev strulig samt att önskan att kunna spela strömmande och högupplösta format hade mognat tillräckligt för att uppfyllas.
Sedan har det totala lugnet aldrig återkommit om jag inte förtränger allt som har med datoruppspelning att göra. Man skulle nog inte tagit med fan i båten... 
|
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
FBK
700.000-klubben

7382 Posts |
Posted - 2014/06/01 : 02:15:23
|
Allt kan bli bättre för de flesta i fråga om pryttlar,rum,akustik,om man är villig att testa och har råd. Själv, missnöjd nej, Men jag vet att det finns stora förbättringar som kan få mig till himmelriket i framtiden. |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2014/06/01 : 08:09:07
|
Visst är det en skön känsla närhet inte finns något att störa sig på och man kan ägna sig åt musiknjutande. Dock är lite småpill kul. Jag har haft i stort sett samma anläggning i 10 år sånär på några högtalarbyten de första 5 åren. Nu har jag haft ett krellsystem med magnepan 1.6qr länge. Sen så där hux flux får man för sig att börja med rör? I stället för att börja en byteskarusell bestämde jag mig för att bygga upp ett annat system och spara det gamla till TV o film i samma rum där det redan stod. Så nu har vi ett rent rörbaserat system i vardagsrummet och ett solidstate-system i tv-rummet. Det blev ju en rejäl investering men det är kul att gå tillbaka in till TV-systemet och konstatera att det nya är grymt mycket behagligare, och då är ju det gamla riktigt bra och jag var helnöjd med det innan. Eller kul? Tankeväckande. Väldigt skönt att intressekonflikterna är eliminerade, om ni förstår vad jag menar.
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2014/06/01 08:11:52 |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2014/06/01 : 09:04:57
|
När det gäller hifi så är vägen allt, målet inget. Är man nöjd, så är det bara att sälja allt och börja om från början igen.
Har man inte den inställningen är man ingen riktig hifientusiast utan bara en simpel musikkonsument som alla andra, måhända med lite större prislappar på anläggningen. Men det är meningslöst för hifi har ingen skrytfaktor utan plussar bara på nördfaktorn.
Självklart skojar jag bara. Grattis! Du ha uppnått nirvanatillståndet och det är härligt.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Wilderwein
Member

534 Posts |
Posted - 2014/06/01 : 11:19:57
|
Kul med så många inlägg. Jag vill tydligöra att jag absolut inte vill moralisera. Men jag tror det är nyttigt för vissa att ändra fokus under en kort tid i alla fall och njuta av sina investerade pengar och tid.
@lennartj Jag följer ofta dina trådar med stort intresse och tycker du verkar uppskatta din anläggning precis för vad den är. Sen är det absolut inget fel att pilla med den om det ger er nöje. Ja datorn är en befrielse samtidigt som det är väldigt komplext och svårt. När jag lät datorn flytta in så blev konsekvensen att jag använder stereon mer.
@FBK Jag tror inte att jag har det bästa ljudet i världen och att inget går att förbättra. Jag vet att det skulle bli bättre om jag kunde sitta en meter närmre mina högtalare. Men det är inte tekniskt möjligt just nu. Men det låter tillräckligt bra att jag inte funderar på det när jag lyssnar på en bra skiva.
@Adagio Jo du har ju visserligen väckt något tänkvärt. Men frågan är om du hade behövt något bättre om du redan var nöjd? Sedan så sitter du i en annan sits som utvecklar audioprodukter.
@Björn-Ola Jag tycker att det du skriver är väldigt passande även om det var ett skämt.
Jag blir faktiskt lite förvånad över att det sker så lite riktig forskning inom hifi. Många kommer inte hålla med mig men varför ser högtalare fortfarande ut som de oftast gör även om det finns så tydliga brister med den konstruktionen? Inte konstigt att man aldrig blir nöjd när nästa modell man köper lider av samma problem. Det jag främst tänker på är avrullningen off axis i de högre registren. |
 |
|
Passerati
Member

3449 Posts |
Posted - 2014/06/01 : 21:14:51
|
Fokus ligger till största del på fonogrammen.
Sedan är det roligt att skruva lite med diverse sidoprojekt. |
 |
|
|
Topic  |
|