Author |
Topic  |
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 16:19:03
|
@Bernt: jag har läst samma dokument och en hel del andra som min hjärna fått koka ihop till ett lösningsförslag där det är svårt att säga vem som bidragit mest.
@CAB: Idén med koncentriska vågor är utmärkt, men jag tror inte att modellen "håller" för frekvenser under ca 200 Hz då våglängderna blir för stora i förhållande till elementen bl.a. Jag har ingen referens tillgänglig som styrker detta just nu, bara mitt minne och magkänslan. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 17:00:22
|
Vid högre frekvenser tror jag coaxial är en utmärkt lösning men inte nödvändig i basregistret då våglängderna är så långa att subbar i princip blir placerade "coaxialt" bara de står i samma rum, typ, ungefär...  |
You'll Never Walk Alone... |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 17:52:45
|
Slog mig precis att Cristophe Cabasse snackade om fördelen att även basen skulle sitta typ coaxialt men jag kommer inte ihåg anledningen :/ |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 20:08:21
|
Fundera på om du släpper först en stor sten i vatten och sen direkt efter en liten sten efter på exakt samma ställe och notera hur vågorna rör sig. Ta därefter och gör om samma sak fast släpper den lilla stenen en aningen bredvid. Notera vad som händer när dessa vågor når varandra. Tänk vidare vad som sker med ljudvågor som färdas, jag vet att vatten är vatten och luft är luft men ser man animerade modell hur ljudvågor utbreder sig så är liknelsen ganska så adekvat. Ditt öra är så känsligt så det uppfattar dessa ljudvåges inbördes krockar om man nu kan säga så. Kanske något att ta med sig till badstranden i sommar och finns det fortfarande rökare kvar så gör samma experiment med rökringar. Det är detta förhållandet som jag menar på gör att även gör att subbar gör att det blir påtagligt vad jag kallar krockar med ljudvågor emellan och omgivande föremål som gör att jag på fullt allvar hör skillnad. Det är ju för inte Tannoyer flitigt har används i Studios för att kunna hör lager i mixning. Patenten har hindrat att andra tillverkare har kunnat slå in på principen och många tillverkare fått sprida ut frekvensomfånget på olika ställen. För att sortera en professor som handledde mig i ekonomi förvisso men jag tror att principen gäller för andra ämnen, "jag har under min tid kanske läst ca 3000 vetenskapliga artiklar, det är bara sju som har skakat om mig" Så mitt enkla råd är lyssna och tro inte på andra, det är dina öron som är din domare. |
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 20:33:42
|
Vad är annorlunda med Tannoys coaxelement jämfört med alla andra? Tänkte på patentet där. |
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 20:53:09
|
Våglängden är så stor i basen att även om basen står en meter ifrån är den att betrakta som att de står på samma ställe. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 20:54:09
|
Tannoy var en av dom allra första om jag nu inte alldeles missminner mig (det finns andra) patenträttigheten räcker ju inte för evigt men tillräckligt länge för andra skall börja bygga på andra principer, principer har i dag blivit förhärskande och förfinats länge. Patenten är en koncentrisk placering innanför bastonerna som drar nytta av magneten hos basen lite ,fasförskjutet innanför pga av den högre frekvensen något snabbare hastighet i jämförelse med baskonen. Det finns flera andra patént in house, hos Tannoy. Coaxial placering är min benämning för åskådligheten och är inte korrekt. |
 |
|
PetterPersson

5803 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 21:17:13
|
De högre frekvenserna kommer lika fort, ca 344 meter per sekund. Däremot fasvrider tals,poleinduktansen men det är en annan sak... |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 21:39:07
|
Okey vad mera missminner jag mig, det väsentliga är varför den koncentriska principen enligt mitt förmenade har vunnit hos mig i förhållande till andra principer och i synnerhet i mina misslyckade försök med subbar aktiva, passiv och aldrig hör någon subblösning som funkar. Jo faktist en som var nergrävd under huset i form av ett horn, kommer jag nu ihåg. Men så är jag mera intresserad av resultatet mera än tekniken i sig.
|
 |
|
PetterPersson

5803 Posts |
Posted - 2014/05/23 : 21:46:13
|
Nej, nej, du missminner dig inget mer. Det du skriver är väldigt centralt i alla resonemang och rotorsaksanalyser
quote: Men så är jag mera intresserad av resultatet mera än tekniken i sig.
För att kunna beskriva resultatet korrekt och visa att det är just det man tror som givit den önskade effekten är det viktigt att förstår teorin bakom. Annars blir det lätt missuppfattningar om vad som påverkar resultatet signifikant. |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2014/05/24 : 00:12:17
|
Jag tvivlar fortfarande på att vågmodellen är relevant under ett par hundra Hz. Flera av mina vänner har blivit helt sålda på TAD-högtalarna http://tad-labs.com/en/consumer/reference_one/cst.html som även i mina öron är skyhögt överlägsna allt Tannoy någonsin gjort, dock till mycket höga priser, men de är bara koncentriska ner till 250 Hz. |
Edited by - lennartj on 2014/05/24 00:20:28 |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/24 : 08:09:22
|
LennarJ: Du behöver varken tvivla eller tro. Ge bara basen och dina egna tankar så att säga möjlighet att hamna utanför boxen. Ta en av dina fina subbar koppla in en tongenerator ställ basburken utomhus och låt frekvensen gå ner ifrån dina 200hz så långt ner din lilla baslåda kan spela i låg frekvens. Jag sätter emot till vilken peng som helst att du hör riktningen med förbundna öron. Jag tänker också sticka ut hakan och göra påståendet om att om du överhuvudet behöver någon form av basabsorbenter är det fel i rummet. Men absolut utanför tron är just basen det som mest ställer till det i våra hem, och jag vet många som inte vill ha de lägsta registren för att det är så svårt att få ihop i ekvationen mindre yta och problematiken med basens inverkan i blandning mot andra frekvenser. Jag hävdar med bestämdhet att det finns mycket riktning i låga bastonerna om det finns i det återgivande materialet vill säga. Jag håller dock med om att flera basar/subbar minskar vid anpassat placering rummets sk. norder, att det låter som på konserten, inte möjligt!!!!! Det finns en anledning att det låter så fantastiskt när man lyssnar utomhus. Jag vill ofta spela på altanen och vi bygger just nu en utomhus anläggning med Tannoyer (puma 15 tums)och lite rörföstärkeri vi att just få rätta förutsättningar med basrika stycken. |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/24 : 08:32:55
|
Lennart:
Tänker inte dissa något märke på detta forum, jag har lyssnat mycket på TAD, och min nästa objekt jag just nu söker (efter lyssning) är ett par Tannoy Westminster att komplettera mina Tannoy GRF Memory HE i min huvudanläggning.
Westminstern är ju ett horn och GRF har mera speed.
Gillar man TAD skall man köpa dessa.
Sedan går det bra att utveckla Tannoyer ännu mera med bl.a uppdaterat godsaker ifrån våra vänner i Danmark som tillverkar finna kondensatorer och spolar.
Billigt nej, är TAD billigt?
|
 |
|
jonasz
Member

2543 Posts |
Posted - 2014/05/24 : 15:55:11
|
Utomhus borde det väl vara mycket lättare att höra skillnaden jämfört med i ett 25m2 rum?
I ett rum med alla ytor borde det bli en väldig massa reflexer som försvårar riktningsbestämning oavsett om basen är monterad koncentriskt eller ej? |
Edited by - jonasz on 2014/05/24 15:57:35 |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/24 : 19:22:19
|
Jonasz: Helt klar, men poängen med principen att om basen rullar ut utanför diskantelementet/ övre mellan registret och att den så behålls mera intakt när den träffar örat och att diskonten inte kollererar med basen så att säga, i mindre mån vill säga. Därav att det under 50 års tid har använd i studios, till JBL vände tillvaron på gott och ont. Se vad jag har skrivit innan så förstående Ni direkt. |
 |
|
lennartj
Member

1273 Posts |
Posted - 2014/05/25 : 08:03:40
|
Vi lyssnar troligen på olika sätt. Min anläggning återger basen i stereo ner till 80 Hz och i mono därunder och jag har aldrig upplevt någon informationsförlust jämfört med live.
Jag abonnerar på stora torsdagsserien med Göteborgssymfonikerna och ofta när jag kommer hem vill jag jämföra tolkningen av något av kvällens med någon/några jag har i samlingen. Är inspelningen någorlunda välgjord saknar jag ingenting i återgivningen hemma. Spontant har jag svårt att förstå varför många klagar på att det låter så dåligt hemma att de inte kan lyssna på sin anläggning ens dagen efter att ha hört något live. Fast om jag tänker efter låter det ju inte på långa vägar lika naturligt hos de flesta andra, som hos mig. Jag går även på många konserter i stadens kyrkor, men akustiken är ofta så svår att det låter mycket bättre hemma, men då går jag miste om atmosfären till vissa delar.
Mina subbar ska inte spelas utomhus, de är optimerade och kompenserade för sitt ändamål med det rumsstöd ett typiskt vardagsrum på 60-70 kubikmeter ger.
För mig är det ointressant att lyssna utomhus för den musik jag huvudsakligen lyssnar på är avsedd att spelas och lyssnas på inomhus.
Mitt exempel med TAD var bara en bisak jag tog upp för att de använder ett koncentriskt högtalarelement som inte täcker basregistret. Jag är inte speciellt förtjust i dem. De är imponerande på sitt sätt men jag tycker de överexponerar detaljer som jag inte tänker på live och gagnar inte min musikaliska upplevelse.
Med förehållen att min anläggning är optimerad för musik (både akustisk och elektronisk) och inte bio eller vansinnesnivåer och att jämförelsen gäller förmågan även under 20 Hz, är min hittills oöverträffad av alla jag lyssnat på inklusive Bo Hanssons berömda bashorn under golvet som mynnade bakom soffan. Jag var inbjuden dit mindre än ett år innan han gick bort. Hans basåtergivning var unikt bra på akustiska ljud som stamp i golv och slå i dörrar med sin reptilsnabba viktlöshet, men gav inte den rätta tyngden i elektroniska basljud som ju är "gjorda" för att produceras med konventionella baselement.
Jag kan tillägga att jag gått igenom olika faser i mitt lyssnande från neutralitetsfreak inklusive diskant >20 kHz, när jag var under 30, till perspektivfreak och har numera blivit mest noga med timing och mikrodynamik.
|
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/25 : 08:18:35
|
LennartJ: Vd bra! |
 |
|
Imperial
Medlem i AÖ

2866 Posts |
Posted - 2014/05/25 : 09:47:36
|
Bosse eq'ad inte sin anläggning så att det ska vara häftigt och lyssna. Jag tyckte åxå att hans bas va lite väl slank. Jag brukade tråka honom lite med att han skulle ju ha en fet eq intälld med glada munnen.
|
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/25 : 11:41:54
|
De bas hornen jag var lyssnade på var gjorda hela vägen under en villa och kom upp i vägg i ett rum specialbyggt för lyssning, lyssningrummet. På sätt fick de lägre våglängderna hela sin våglängd att rulla ut utan att fördärvas av andra frekvenser och rumsreflektioner. Öppningarna var bakom ett par Tannoy Westminster, lät bättre än allt jag har hört innan. Nackdelen är att när jag väl får tag på ett par Westminster kommer jag sakna en bra djupbas antagligen. Man kan inte få allt i livet! Jag har aldrig hör bättre, inte ens I München. |
 |
|
Topic  |
|