Author |
Topic |
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2014/06/02 : 06:49:22
|
Snälle lille CAB (exemåpel på manlig härskarteknik där=, jag har nog bara vid något tillfälla snott ihop något "från skrätj", annars kör jag efter teknikerns gyllene regel: En lat ingenjör är en bra ingenjör. Jag plankar oftast rakt av. Hittar jag ett ballt rör söker jag tills jag hittar någon som byggt något som verkar vettigt och kopierar rakt av. I det här fallet blir det inte så viktigt att varifrån rören kommer. Det skulle kännas meningslöst att ta fram en belastningslinje för 2A3 eller EL34 när 18.535 personer gjort detsamma före mig.
Köper man däremot färdigt kan man ju roa sig med att rulla rör. Det man kan tänka på är att t ex ECC88 inte bara tilllverkas i olika fabriker, och har de olika märkningarna (6DJ8, 6922, 6N23P) utan det kanske finns exotiska industrivarianter med. |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2014/06/02 : 11:04:55
|
Soundbrigade: Visst går det att få ljud med EL81, det blir ljud med alla rör, bortsett från likriktarrör. Sedan är det en fråga om hur nära verklighetens klangvärld man önskar komma. EL 81 (PL81) tillhör gruppen linjeslutrör i TV apparater förr. I den gruppen ingår även bla EL 36, EL500,EL 509,PL 519 mm.
Typiskt bra audioslutrör (tex EL 34, EL 84) är så konstruerade att skärmgallerspänningen kan ha samma nivå som anodspänningen. I en pentod/tetrod har skärmgallrets drivning en mycket stor inverkan på det slutgiltiga resultatet. Den bör vara så hög som möjligt utan att rörets gränsvärde överskrids.
Med linjeslutrören (samt många sändarrör) finns inte den möjligheten av det enkla skälet att de är framtagna för olinjär andvändning. I en gammal TV arbetade linjeslutrören tillsammans med kringkomponenter som en strömbrytare för att kunna leverera en sågtandsformad signal till avlänkningsspolen. Jag minns inte tidskonstanterna det var så länge sedan jag lärde mig TV teknik.
I TV apparaterna arbetade linjeslutrören i regel med 150 volt på skärmgallret. Och gränsvärderna på dessa rör brukar vara något högre, men inte upp till 4-500 volt som vi önskar i audioförstärkare! Resultatet av att driva med så låg skärmgallerspänning, medför bla att ljudet blir uddlöst och dynamikfattigt.
|
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2014/06/02 : 11:11:45
|
quote: EL 81 (PL81) tillhör gruppen linjeslutrör i TV apparater förr. I den gruppen ingår även bla EL 36, EL500,EL 509,PL 519 mm
quote: medför bla att ljudet blir uddlöst och dynamikfattigt
Varför/hur kan det komma sig att så många tycker tvärt om?
Jag undrar bara. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2014/06/02 11:12:28 |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2014/06/02 : 11:48:44
|
Peak ja, men det är en helt annan sak 1,6 a är under den tidskonstanten jag tidigare nämnt vad det nu var, någon ms kanske. Men i audioförstärkare pratar vi om konterlnuelig effekt, och då klarar en PL 519 max 35 watt i anodförslust. Läser jag rätt? Kör du med högre skärmgallerspänning gentemot anodspänningen, detta medför onödigt hög skrämgallerström. |
|
Edited by - Erik Andersson on 2014/06/02 11:53:16 |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2014/06/02 : 12:53:40
|
Jag vet inte om du har förstärkarna kvar, men jag tror det är en god ide att höja anodspänningen till 250 volt, det borde minska distorsionen också. Påverkar inte biasen då det är en pentod.
Jag minns den där trevliga eftermiddagen hemma hos dig. The Dream spelade väl ok på dina högtalare, men det lät inte så bra som det borde göra. Vad det berodde på har jag ingen aning om, men å andra sidan spelade vi inte så mycket, utan umgicks och hade trevligt i största allmänhet. Sedan avlutades det hela med en underbar middag i solskenet. Jag får passa på att tacka så här i efterhand. |
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2014/06/02 : 13:30:30
|
Visst ja! Det är OTL det tänkte jag inte på. Dylika konstruktioner med dessa skogar av rör är väl i första hans menat för den entusiastiska hemmabyggaren. Att göra något kommersiellt av det kan vara svårt. Ja varmt blir det, jag byggde för längesedan två monosteg med röret 845 i Push-Pull, dvs 4 st 845 rör, den förstärkaren värmde upp rummet så det gick bara att spela ett par timmar i taget. |
|
Edited by - Erik Andersson on 2014/06/02 13:31:06 |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2014/06/02 : 13:33:37
|
OTL skulle jag vilja prova igen..! Ta o bygg ihop dina monoblock Bernt...hur svårt kan det vara....?!? |
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2014/06/02 : 15:54:12
|
Undrar om det var detta trådförfattaren menade med allt i rör, men visst "rör allt" blev rör för rörbyggare, det är ju såååååå kul! Men rörigt är det! Soundbrigard: Den manliga härskar-tekningen funkar på denna 100 kilosklumpen, djupt berörd.... |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2014/06/02 : 16:01:59
|
Hej.
Jag har blivit ombedd att "sanera" i mitt "bra o ha" -förråd. Frugan är av den uppfattningen att det som inte använts på 5 år, borde kastas.
Här verkar finnas en massa rör-kunskap på forumet och jag kan behöva lite stöd i den här frågan. Vi hittade nämligen min "rörlåda" med rester från min rör-epok. Samtliga rör är oanvända och det är synd att kasta nya prylar tycker jag. Vill ni tipsa mig om vad som är värt att spara för framtiden och vad som kan kastas, så är jag tacksam.
Här kommer en lista som jag tydligen har gjort en gång i tiden, den låg i lådan. De flesta rören finns det minst fyra av, men tyvärr har jag inte noterat antalet.
5692 - 6SN7 (Double Triode, Universal) 5693 - 6J8P, 6SJ7 (Pentode) 5751 - ECC83. 12AX7 (Double Triode, Audio Frequency) 5763 - (Beam Power Tube, VHF) 5963 - ECC82, 12AU7 (Double Triode) 6072A - (Low Noise Sub for a 12AT7/ECC81) 6136 - (Pentode, Universal) 6973 - (Beam Power Tube, Power/Output)
6AL5 - (Double Diode) 6AN8A - (Triod/Pentode) 6AU5GT - (Beam Power Tube) 6AX5GT - (Full-Wave Vacuum Rectifier) 6BW6 - (Pentode) 6SQ7GT - (Double Diode-Triode, Audio Frequency) 6V6 - (Beam Power Tube, Power/Output) 6C4 - EC90, CV133 - (Triode, Universal )
12AY7 - ECC81? (Double Triode, Audio Frequency) 12BH7A - (Double Triode)
35L6GT - (Beam Power Tube, Power/Output)
85A2 - (83-87V reference tube)
DY802 (Rectifier)
E180F - 6688, CV3998, CV6189 (Pentode, clamp grid, Universal) E182CC - (Double Triode, Universal) E188CC - 6922, E88CC, CV2492 (Double Triode, clamp grid, Universal) E80CC - 6085 (Double Triode, Universal) E80CF - ECF80 (Triode-Pentode, Universal) E80F - 6084, CV2729 (Pentode, Universal) E80L - (Pentode, Power/Output) E90F - (Pentode, Universal) E92CC - (Double Triode)
ECC40 - (Double Triode, Audio Frequency) ECC81 - (Double Triode, VHF) ECC84 - 6CW7, 6L16 (Double Triode, VHF) ECC85 - 6AQ8, B719, 6L12 (Double Triode, VHF)
KT-66 - (Beam Power Tube, Power/Output )
KT-66 är det bara två av och de verkar inte vara matchade. Jag tror de kommer från den tiden då jag lekte med ett par Quad II. De blev nog över när jag matchat färdigt.
Jag är inte säker på att varken sub. eller beskrivningen stämmer, ta det med en nypa salt.
Som sagt, är det någon som orkar svara så är jag tacksam.
/Tomas |
Vinyl, one of the four building blocks of the universe.
min anläggning ser du här |
|
|
mostlydiy
Member
344 Posts |
Posted - 2014/06/02 : 17:38:04
|
Mcintosh Mc3500 konstruktören lyckas väl skapligt med ett gäng "tv" rör.
Någon av dina olika OTLer hamnade väl hemma hos mig Bernt, var det den ni lirade på hemma hos dig när Erik var på besök kanske? Vill du höra den igen Erik så befinner den sig närmare dig än du tror :) Du kanske kan peta i den lite också om du har lust, den brummar lite och behöver nog lite handpåläggning av en rutinerad röris.
/Marcus |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2014/06/02 : 22:29:50
|
Har precis tiggt till mig ett hemlån av ett push-pull slutsteg med fyra 6c33 slutrör.. Skall bli intressant att jämföra mot Jadis'en och dess 100w av EL34 kaliber. Fast mest ska den få driva mina två surround-högtalare är det tänkt..
Så jag hoppas på en svinkall sommar, för det lär bli hett i stugan... |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2014/06/03 : 07:26:55
|
Jaha, jag funderar på att någon gång under/efter sommaren köpa en fräsch uppsättning effektrör. Jag har provat EL34b, EL34 samt KT88. Alla rören börjar mäta rätt dåligt så eg kan jag väl inte säga att jag hört hur de ska låta. De varierar även i värden, dock har ja lyckats matcha dom parvis och så att bägge kanaler totala värde är samma. Läser man alla trådar på nätet blir man inte klokare, hör man med olika handlare blir man inte heller klokare.... Caryn har orginal 12st EL34B av märket RUBY. Jag har provat Shuguan EL34B och gillar dessa. Jag gillar även deras KT88 men om dessa nu har någon karaktär kvar, då de är lite gamla, vill jag helst ligga någonstans mittemellan, enl vissa KT77! Nåja, dä hyllas JJ som ett modernt bra rör medans andra hatar JJ, varför? Vissa dissar allt nytillverkat, men 12 NOS?? Kostar skjortan! Så kan man få lite konkreta tipps tack? |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2014/06/03 : 17:39:19
|
Adagio: Hoppas nu vi kan komma tillbaka till det egentliga ursprunget till din tråd som jag har uppfattad den. Mina absoluta favoriter EL34 är utan tvekan Telefunken och Philips femtiotalare (dom har metall -fot), nos och kostsamma. Kineserna har gjort tvärtemot vad som skrivs oftast är riktigt bra rör och annars finns det ryska SED Winged-C röret som inte riktigt når fram. Mitt önskan är ett ansträngt musikaliskt och luftigt ljud (inte linjärt som el34 aldrig blir) Det har kommit ett nyutvecklat rör som jag har hört mycket gott om som heter Psvane med orange aluminiumfot som sägs låta bra. Detta rör kommer jag att pröva i höst, men du kan kanske inte vänta till dess. Mullard/Philips fx2-4 är musikaliska men inte så ren i tonen som mina favoriter. Nytillverkat är svårt att riktigt finna bra enligt mig, vi får pröva oss fram. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2014/06/03 : 18:01:20
|
CAB> En rapport ser jag fram emot. Det finns rapporter som säger att ryssarnas kvaliteter är i regression medans kineserna blir bättre, likaså JJ verkar ha blivit bättre. Men som sagt allt detta är grundat på fingret i cyber-rymden. Jag tror nog att jag kan vänta, de EL34B jag har är OK likaså KT88. Men det blir kul sen att köra helt fräscha matchade rör sen, oavsett vad det nu blir. Det viktigaste är väl att alla rören mäter och är så lika som möjligt? Effektrör är ju lite som däck på en bil, de är förbrukningsvara som bör vara så bra som man har råd med, tyvärr slits dom och bör bytas och nytt tillräckligt bra är J alltid bättre än riktigt coola som slitits ned. Sen ska man ju ha råd att byta när det är dags. Jag får väl vela hit o dit oc försöka ta in så mycket som möjligt innan köp. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2014/06/03 : 19:22:15
|
Varför finns det sådant motstånd mot just JJ? Man läser ofta glada ägares positiva rapporter, sällan något negativt utom från de som inte provat dom? JJ tycker jag är intressanta, pga prisbild och antalet nöjda användare. NOS och riktigt dyra rör är nog inte realistiskt för mig, även TAD är intressanta, några åsikter/erfarenheter om dom?
|
|
|
CAB
Semesterfirare
527 Posts |
Posted - 2014/06/03 : 19:45:13
|
JJ är inte dåliga men ligger lite lite i mitten tycker jag stabila pålitliga kanske inte ett under av musikalitet . Dett är vad vi tycker när vi lyssna och glöm inte att det kan låta helt olika i andra förstärkare vi lyssnar mest på Jadis, McIntoch,Leben, Air Tight, Och Kondo i samband med EL34 röret, ett rör som i sig vi finner vara det mest allrounda röret som funkar på stort val av musikurval. JJ röret är ju billigt så i det sammanhanget tycker jag man skall ge det lite höge betyg, du vet så som Munskänkarna gällande vin. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2014/06/06 : 10:58:51
|
När jag köpte TV-Rör's rörlager så fanns där ett knippe med JJ300B. Ljudmässigt så var det inga problem med JJ rören men några av dom gav upp ganska fort pga att svetsarna släppte invändigt i rören. Detta problemet var det endast 300B rören som led av i detta fallet.
Deras småsignal rör har jag inte haft några problem med.
Hur är det med JJ's kvalite idag? |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2014/06/06 : 12:28:10
|
Jag har haft mina JJ KT88 i drygt 6 månader nu. Jag spelar ganska mkt och använder även min förstärkare till TV-ljudet vid vissa filmer och musikprogram. Inga problem med kvalitén än.
Jag föredrar Kt88 framför El34. Tycker att de öppnar upp ljudbilden mer än El34. Hur de är jämfört med andra Kt88 vet jag inte annat än att de i varje fall inte är sämre än de jag hade tidigare. De är "musikaliska" i min anläggning i varje fall.
Däremot så har jag haft problem med mina 6sn7 från Tung Sol. Två av de fyra jag handlade från Tube Amp Doctor var dåliga och brusade. Jag beställde två till och blev av med bruset. Däremot kan man se skillnader på rören, "filamenttråden" krypit ner lite jämfört med de andra. Fler som har har haft liknande erfarenhet av Tung Sol 6sn7? |
"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2014/06/06 : 12:50:33
|
Har glödtråden glidit ur katod röret? Om det är så så är det inte bra. Då kommer inte katoden att komma upp i rätt värme.
Ofta så är glödtråden lite längre än katoden så att det inte ska vara nåt problem med uppvärmningen.
/ |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2014/06/06 : 14:34:24
|
Imperial: Jag har lite svårt att se detta. Det låter bra nu men det finns alltid den där gnagande känslan: Kunde det låtit ännu bättre? Glödtråden är väl lite längre på två av rören och bildar en lite högre båge och ser därför ut att glöda lite mer.
Det är väl så med den här hobbyn. Det är kanske därför vi testar olika kablar. förstärkartyper m.m. Kan det bli bättre?
Allt brus är i alla fall borta. De tidigare rören återgav musiken bra de med. Det var bara att när jag slog av förstärkaren så blev det som när luftkonditioneringen slogs av i ett kontorslandskap. Det örat vänt sig med märktes först/mest när det försvann.
|
"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2014/06/06 : 15:51:27
|
Då är det ingen fara. Endel rör glöder mer än andra fast dom kan vara tillverkade samtidigt.
Det är det som är charmen med rör |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2014/06/06 : 15:56:54
|
Jag kör med JJ 6550 i min VTA-70 , jag hör ingen skillnad mot JJ KT88. Däremot blev det skillnad till det bättre när jag ersatt de EL34 "valve art" som leverantören skickat.
6550 har gått lite drygt ett år nu och de håller fortfarande samma jämna bias. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2014/06/12 : 09:19:12
|
Ok, nu har jag haft tillfälle att pröva lite olika NOS till försteget och tillika RIAA. Nu är jag förkyld så jag är lite känslig men har inte snuva och hörseln har endast påverkats marginellt. Så en helt frisk bedömning är väl på sin plats också. De rörtyper som provats är ECC88 och ECC82. Orginal JJ (det är ett JJ-försteg) Telefunken båda typerna. Philips A-grid ECC88 Amperex "bugle boy" Alla har ju sina trumfkort. Men efter att ha flyttat runt rören och rullat på alla möjliga kombinationer står en sak klar. För välinspelad musik är NOSarna grymma på lite olika sätt. Telefunken excellerar i klarhet och dynamik, 3D i extremklass. Bugle boy har en väldigt härlig ton, avslöjar lager i musiken som jag inte tidigare hört. Philips A-grid är alround och har kvaliteter från de båda andra. Men i RIAAt fungerade JJ klart bäst vid flest typer av musik. En del musik var magisk med de andra men eftersom jag är allätare gick det helt på tok med tex gammal Iron Maiden, vilket jag sitter o lyssnar på just nu. Med NOSrören tappar man tempo, driv och framför allt fyllighet. Nu kanske magnepan redan har de egenskaper NOSarna besitter och att med en traditionell högtalare en sådan egenskap hos rören endast är av godo. Nu bytte jag tillbaka alla rör till JJ och i min klangvärd fungerar dom även med lite tunn tidig hårdrock. Det verkar som om att JJ har rätt fyllighet och det klipp min rigg behöver. Men jag förstår vad rätt NOS kan göra på rätt ställe. I slutsteget sitter en hel del NOS. Det var en kul erfarenhet men i fortsättningen kommer jag nog att hålla mig till JJ i försteget. Det är klart att man ska ha lite olika för olika behov dock. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2014/06/12 : 09:24:36
|
Kan det vara så att JJ hade problem i början men att de nu blivit jämnare/bättre? De har en riktigt bra samling klangliga egenskaper anser jag. Inte de mest raffinerade rören men härligt enkla, dynamiska, lagom fylliga, väl tilltagen bas, bra klipp i detaljerna. Inte något under av "luftighet" direkt, men good enough. Det går i alla fall att lira all musik. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2014/06/12 : 10:24:57
|
Jämförde med en klassisk skiva, bytte ingångsröret i linjesteget. Man kanske ska ha JJ som bas o nöja sig med att byta ingångsteg ibland för här blev JJ lite hårt och onyanserat. Kör med bugle boy, som inte har lika uttalat fokus på 3D och rymd som telefunken men låter mjukt, nyansrikt och detaljerat. Jämfört med JJ öppnas ljudbilden upp, instrumenten sjunger. Ska bli intressant att köra hårdare musik. Men denna kombo av JJ/bugle boy kanske är just rätt. |
|
|
Topic |
|