HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rör allt! Diskussion kring rörtyper o märken.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2014/05/28 :  08:26:46  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja hittade denna, http://www.tube-classics.de/TC/Tubes/Characteristics/GetterTypes.htm som visar vad det är för skillnad för andra newbies, som jag

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/05/28 :  13:23:43  Show Profile Send lennartj a Private Message
Falska NOS-rör mm
http://www.jacmusic.com/nos/images/Fakes/index.htm

Dipl. Ing. Jac van de Walle som äger JAC - Music har gjort ett oerhört gediget arbete med sin sajt. Man anar inte hur mycket information som gömmer sig där. Går man in på NOS-listan är det minsann inte bara
en rad per produkt utan oftast grundlig beskrivning av hur man skiljer äkta vara från förfalskningar och flera skarpa bilder.

Börja t.ex. här http://www.jacmusic.com/menu-tubes-WT.html
går man vidare och väljer mitt favvo-effektrör får man upp den här lilla menyn http://www.jacmusic.com/KT88/kt88.htm med osannolikt mycket information varvat med en del personliga åsikter, som jag till största delen kan hålla med om, men stördes av hans nedlåtande kommentarer om konkurrenter. Sedan hittade jag den här gamla tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=65184&whichpage=1 så jag nöjer mig nog att använda JAC-music bara som informationskälla men handlar annorstädes.

Mestadels fakta om ECC88 och motsvarande hittar man här
http://www.jacmusic.com/nos/ECC88.htm

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/05/28 :  13:39:30  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Vad den mannen skriver ska tydligen oftast tas med en nypa salt! Bla menar han att röret 845 kan köras i Klass-C. Jag undrar hur det skall gå till med det gallerutrymmet 845 besitter? Det är ett rent audiorör och inget annat!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4459 Posts

Posted - 2014/05/28 :  18:00:02  Show Profile Send jari a Private Message

Till min förstärkare skall det vara 6sn7,12ax7,och 845 rör,det är smårören jag har testat till vad som passar i min förstärkare.
Ryska Nos 6n8s och amerikanska Nos 12ax7 har visat sig vara en mkt bra kombination.
Dessa har jag köpt på mig,så att jag klarar mig livet ut.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/05/30 :  13:47:13  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Ett flertal rörslutsteg idag är försedda med fast bias (Klass AB-2 eller Klass-B) Om olika slutrör skall jämföras bör för att erhålla ett rättvist resultat, tomgångsströmmen justeras lika för objekten. I annat fall kommer rören kanske att hamna på olika arbetspunkter. Den inställningen bör ske när rören är ordentligt uppvärmda ibland upp till en timme. Görs det?

Det slutrör (pentod/tetrod) jag musikaliskt uppskattar mest är EL 34 En rätt konstruerad förstärkare med EL34 tycker jag är överlägsen stråltetroder som 6L6,KT88,KT66 etc. Det är min uppfattning och naturligtvis finns det andra åsikter om detta.

En nackdel med EL34 är att vissa rörexemplar är känsliga för värmestrålning. Då kan anodplåten beroende på gallerström rödfärgas och röret förstöra sig självt på kort tid. Vid konstruktionen bör rören placeras "luftigt". Det gäller fö samtliga slutrör, men EL 34 är extra känsligt på den punkten, förmodligen en följd av den smäckra glaskroppen.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/05/30 :  15:09:28  Show Profile Send CAB a Private Message
Erik Andersson:
Håller med dig om att el34 är ett rör med musikaliskt sväng, lite mage dock i frekvenskurvan.
Men det var inte det jag ville fråga Dig om, jag funderar på det här med arbetspunkt och du har säkert rätt i gällande själva rören men varför tar det tycker jag ibland upp till 2-3 timmar innan förstärkaren låter som allra bäst?
Detta är bygger på mina subjektiva uppfattning, ta till exempel ett par monoblock som jag har ifrån en f.d. dansk byggare som fick fullständigt hybris byggdes ett par 300b monoblock med 4x 300B per kanal och med tyska jättekondensatorer och naturligtvis fina transformatorer låter förträffligt men allra bäst efter 3 timmar och till och med ännu längre för att låta allt bättre. Är det också så allt annat behöver en optimal arbetstemperatur eller är det andra orsaker?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/05/30 :  15:14:41  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Svårt att svara på då jag inte känner till din förstärkare. Med 2 st 300B i Audion blir det full ljudkvalite efter c:a 15 minuter.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/05/30 :  17:26:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Finns det några rör som är spcifikt framtagna som audiorör? Jag anar att många var primärt avsedda för radiosändare/mottagare eller industriella tillämpningar.
Jag såg någonstans att Erik hade noterat att 845 var ett rent ljudrör.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2014/05/30 :  20:24:52  Show Profile Send peterh a Private Message
6L6 togs fram som slutrör.
Nu är skillnaden inte så stor, det är nog bara s.k. remote cutoff-rör som inte är så lämpliga ( då de har olika förstärkning beroende på bias. Användes bl.a. i automatisk förstärkningskontroll i radiomottagare)
8417 är ett annat numera avsomnat slutrör, i de allra flesta fall fungerar 6550 lika bra.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/05/30 :  20:43:00  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Soundbrigade: I radiomottagare förr ingick ett audiorör som såg till att det blev ljud i högtalaren, vanliga rör var då EL84,EL 41, 6AQ5 mm. El 34 är ett rent audiorör för högre effekter, jag har aldrig sett ett dylikt i en radioapparat, där behövdes inte så hög effekt.

Sändarrör skiljer sig så tillsvida att det är oekonomiskt att köra ett sändarslutsteg i Klass-A utan där körde man i Klass-C, varvid endast ena halvperioden förstärktes. Sändarpentoder körde man då på hög anodspänning för att få så mycket effekt i antennen som möjligt. I stället sänktes skärmgallerspänningen för att få röret att jobba i eller nära Klass-C punkten. Vissa sändartrioder däremot hade tätlindat galler och tomgångsström noll. En typiskt sändartriod är 805, ett väldigt olinjärt rör men det spelade ingen roll vid Klass-C drift.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/05/30 :  21:11:45  Show Profile Send CAB a Private Message
Erik:
L A Audio P-66 med det säger inte så mycket, konstruktörer hade till slut 12 anställda och gick i brakkunkurs och L A Audio rättigheter köptes upp Östland som idag knäar pengarna. Produkterna höll mycket hög kvalitet, det gör dom inte idag.
Lite historia.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/05/30 :  21:38:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Emellanåt är ryska rör ganska populära och alldeles nyss puplicerades en ekvivalentlista mellan ryska och amerikanska rör på ett annat forum, Bra att ha om man letar populära rör från öst:
http://www.next-tube.com/Data/USA-RUS.pdf
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2014/05/30 :  21:52:46  Show Profile Send Digger a Private Message
Jag är lite nyfiken på EL37, någon som har erfarenhet av detta rör?
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/06/01 :  09:05:56  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
EL37 har samma data som KT66. Att dessa rör har två olika beteckningar kan bero på patentstrul eller liknande.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/06/01 :  09:43:25  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
ECC 88 med varianter tycks vara ett populärt rör. Jag tar mig friheten att vara bland de första att använda detta rör i audioförstärkare. ECC 88 var framtaget med tanke på att ingå i radio och tv-tuners mm dvs inte audio. Men i motsats till sina tidigare olinjära föregångare ECC 81,ECC 84,ECC85, uppvisade ECC 88 en strålande linjäritet. Detta i kombination med mycket hög branthet samt förmåga att vara linjär även med lägre spänningar gjorde detta rör mycket intressant även för audio. Bla den höga brantheten bidrog till att musikåtergivningen blev betydligt mer livlig och detaljerad i jämförelse med de lågbranta vanligt förekommande rörtyper som ECC 82,6SN7,12BH7 mm. 6922 är den populäraste ECC 88 varianten idag, den klarar upp till 250 volts anodspänning, och kan utan problem driva tex. ett 300B rör. Ett problem med vissa HF rör är att de kan vara brusiga och mikrofoniska vid audiobruk. De ryska 6922 rören däremot har inte dessa nackdelar.

Det är tydligen även poppis att jämföra olika rörfabrikat med varandra. Nu är det så samt har alltid varit en viss spridning mellan rörexemplaren. Om tex ett ECC 88 rör testas kan det skilja upp till 4-5 ma upp och ner i anodström mellan rören, klart är då att den kan förekomma en viss nyanskillnad mellan rören, även om ett slitet rör bytes till ett nytt. Innan man gör en jämförelse bör man ha järnkoll vad man håller på med, samt mäta upp rörens ev. skillnader i en rörprovare. Om två rör av olika fabrikat mäter exakt lika tror jag inte det är någon som helst hörbar skillnad. I varje fall har jag inte lyckats detektera någon under alla mina år. Däremot kan det förekomma mikrofoni och brus, men det är en helt annan historia. Men det har blivit vanligt i denna bransch med mycket, mycket placebo.

erikasson@telia.com

Edited by - Erik Andersson on 2014/06/01 09:46:09
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/06/01 :  10:19:57  Show Profile Send CAB a Private Message
Erik A:
Jag både håller med och inte. Jag samlar på rör och vissa har jag olika fabrikat av samma typ.
Jag mäter och sätter ihop par det liksom ingår och jag tycker om att prova olika rör för att höra skillnad.
Och jag kan definitivt säga med bestämdhet att det låter både likvärdigt och lika olika som t.ex. Telefunken ecc83 och ecc803s.
Allt beroende på när de byggdes och olika i konstruktion.
Detta innebär inte rakt av mellan olika förstärkare utan i samma burk, naturligtvis.
Men så är och tillverkning och konstruktion vida skillnad mellan fabrikat.
Ta till ex. 6cg7/6fq7 kan var mycket stor skillnad mellan fabrik och konstruktion, från rent skräp till himmel.
Vi har gjort blindtest, sedan finns det ju olika tycken och smak och detta tänker jag inte gå in på.
Ett rör som jag nämnde är Telefunken ECC803s låter mycket likt Tesla (innan JJ) E83CC men så är det samma konstruktion, dessa har jag många av och har särskilt jämfört, för dessa funkar osedvanligt bra i många kopplingar.
Nä nu ut i det goda vädret, må gott alla :-)

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/06/01 :  12:46:56  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Klokt inlägg Bernt! Dessutom brukar ljudminnet vara kort.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/06/01 :  12:51:35  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
CAB: Vet inte om jag har fel, men är inte ECC803S ett ramgallerör? Det är inte E83CC så den jämförelsen kan halta lite om så är fallet. E283CC vet jag är ett ramgallerör men har tyvärr annan pin-out.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2014/06/01 :  13:17:06  Show Profile Send Imperial a Private Message
JJ har ett rör som heter ECC803S å E83CC.
Deras ECC803S har inga likheter med Telefunken ECC803S men deras E83CC ser iallafall ut som Tfk ECC803S.

Telefunken lejde ut tillverkning av ECC803S till fd JJ fabriken men dom hade problem med kvaliten å fick inte fortsätta tillverka dom rören åt Tfk.
JJ har sedana tagit upp tillverkningen på egen hand och då även blandat ihop modell beteckningarna

Digger;EL37 är Mullards svar på KT66 då Mullard inte kunde eller fick tillverka KT66 som G.E.C. hade.
EL37 är dock inte en direkt ekvivalent till KT66.
Den har snarlika data som KT66 men helt annan uppbyggnad innuti.

Ljudmässigt så skiljer sig dessa två åxå men det låter jag andra beskriva.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/06/01 :  13:21:26  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Vicken soppa det här är ibland!

Men Blommis jag har 3 st EL51 om du är intresserad.(Felips förlåt Philips)

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2014/06/01 :  17:10:00  Show Profile Send Imperial a Private Message
Strålande!

Dom är jag sugen på!

Pm'ar dig..

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

lampuradio
Member

894 Posts

Posted - 2014/06/01 :  19:55:15  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Till ett tidigare inlägg, en liten kommentar: "P" -rör var/är avsedda för seriematning av glödtrådarna och specades för 300 mA glödström. Det leder till att glödspänningen kan bli "vad som helst", beroende på katodens effektkrav. ECC 81 - 83 -rören bl.a kunde kopplas för 300 mA direkt och fanns inte som PCC XX. Däremot gjordes exvis PCL82 som en serieglödvariant av ECL82. Användes i allströmsapparater och TV (ingen nättrafo). PL500 hade exvis 27 V glödspänning. En annan variant är "U -rör" som specades för 100 mA glödström, avsedda även de för seriematning.

Edited by - lampuradio on 2014/06/01 19:56:02
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/06/01 :  20:57:21  Show Profile Send CAB a Private Message
Bernt:
Mycket riktigt det är därför vi har två st Leben cs-660 i andra sammanhang använder vi Lebens cs-1000p och osv, osv just för att testa en massa rör A till B i rätt arbets-temperatur och direkt. Det är bara att komma över och lyssna själv.
Erik A:
Helt rätt det är just det S:ET står för i Telefunken ECC803s mm, för att öka förvirringen ytterligare så tillverkade "gamla" Tesla både ECC803s och e83cc med SPANNGITTER,
Det är just därför hävdar jag att dessa låter så vida mycket bättre än de mesta i 12ax7 eller Ecc83 om så vill.
Om Ni tvivlar så kopplas vi upp och så hör Ni skillnaden omgående.
Om man inte hör skillnad så hör man nog inte så bra hävdar jag. ;-)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/06/01 :  22:32:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag ser ofta vår egen rörgurus, Erik Andersson, råd vilka rör man "ska" och "inte ska" använda. Med den kunskap man har av flerårigt konstruerande av rörförstärkare vet man utan tvekan, vad som funkar bra och vad som inte (borde) funka. Det är sådan kunskap man gärna tar till sig och faktiskt ofta följer.

MEN ... i en helt annan tråd hos våra bröder på Faktiskt, diskuteras objektiv (till kameror) och udda sådana (pinhole) och frågar var ju varför man inte satsar på RIKTIGA objektiv.
Den frågan kan man ju ställa om rör - om det finns rör som ECL86, EL84, EL34, varför då köra med udda dj*vla rör från nordöstra Bengalien???
Svaret på den frågan är egentligen väldigt simpelt - för att det finns ett udda dj*vla rör från nordöstra Bengalien.
Det finns rör som egentligen aldrig varit tänkta att användas till ljuderier men som visar sig, med rätt omgivning, kunna funka bra ändå. Dessutom är vi en del som tycker det är roligt att se hur det funkar med udda rör, rör som har exotiska anslutningar, kryptiska beteckningar och minst sagt erotiska inre. Kan man använda en planartriod, ett regulatorrör eller en rysk sändarpentod till att skicka ut Moody Blues, King Crimson och Angelo Branduardi på högsta volym i rummet? Klart man kan.

Jag har en rad rör i min samling som anting används eller ska användas:
2C39A - planartrioden.
GU-72 - ryska sändarröret.
5998A - regulatorröret.

Jag tro heller inte 807, 811 eller GU50 var ämnade för ljud. Och vad säger om den ruggiga ryska dubbeltrioden 6S33S?? Triod - massa effekt, det kan vi bara inte missa.
Erik har delvis (vi ser det så i alla fall) dissat mina EL81, men what the tusan, de går väl visst att använda ...
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/06/02 :  06:39:21  Show Profile Send CAB a Private Message
Soundbrigard:
Men vi arma stackare som inte kan använda udda "gluggar" för vi inte kan få ihop kopplingar för vi varken har kunskapen eller tiden för vi måste arbeta som tusan för att köpa riktiga "gluggar" från EAR, Shindo, Leben, Kondo, AirTight och ifrån en massa andra gurus. Låt oss nu få lov att få vara lite semitekniska och rulla rör och låt oss tro att vi kan kan få ihop det där extra lilla skillnaden genom att t.ex välja ett RCA clear Topp 6cg7 i stället för 6cg7:a Sylvaner med svarta plåtar och topp getter i ställer för grå med sido getter i det första fallet. Just därför att vi tror oss hör en klar och tydlig skillnad.
Men vi kanske inte hör skillnaden för vi är så himla avensjuka på Er duktiga lödkolvnissar och vi borde hänga oss i våra slipsar för Ni vet minsann vilket rör som passar just rätt i just den kopplingen. Jösses! ;-) OBS! Skämt! OBS!
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000