Author |
Topic  |
|
Junepe
100.000-klubben

614 Posts |
Posted - 2014/05/19 : 17:39:09
|
Är aningens nyfiken på denna apparat. Finns det någon som har, haft eller upplevt/lyssnat till denna tingest samt har ork att delge sina intryck? 
((( JUNEPE ))) |
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2014/05/19 : 18:53:17
|
Jag har hört den, dock bara på en mässa. Men det lät bra tyckte jag. Livligt och levande. Du måste ha lättdrivna högtalare till en sån. Men det vet du nog redan. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
ulfn
Member

210 Posts |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/19 : 21:20:31
|
En god vän har lyssnat på denna förstärkare, låter bra men är mycket klen. Om du har hög verkningsgrad sitter nära eller nära lyssning eller litet rum kan detta vara mycket trevlig förstärkare. |
 |
|
MatsB
Member

327 Posts |
Posted - 2014/05/19 : 23:43:56
|
WE-91B är konstruerad för att driva WE-555 med horn, vilka har en verkningsgrad på ~25 % och ger 115 dB på en Watt. Så effekten lär räcka till. Är det original WE transformatorer i den, måste det vara ett fynd. Denna förstärkare ska ju inte användas till dagens vanliga moderna tröga tråkljudshögtalare. |
Det skall vara en njutning att lyssna på musik, och inte en plåga! |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/20 : 06:24:37
|
Det påstås av leverantören tillika tillverkaren att 16 ex har gjorts med WE komponenter i denna förstärkare. Jag har under de sista månaderna sett tre till salu, 2 i Norrland och 1 i Växjö (den sistnämnda står nu hos Akkelis i Gbg). Det verkliga fyndet är att få tag på WE hornen, vare sig det är original eller kopior (jag har lyssnat och sett dom live i Tyskland hos en privatperson) jag lovar det var en upplevelse både storleks och ljudmässigt 2x4watt kräver matchning. Ägaren av WE-hornen tryckte på med bra mycket mera effekt vilket behövdes då rummer var 110 kvm och två lågbasar ställda under hornen. Det behövdes för basens utrullning, En upplevelse! |
 |
|
jonny99
Member

432 Posts |
Posted - 2014/05/20 : 09:32:27
|
Beroende på musiksmak och storlek på vardagsrum kan alla möjliga högtalare vara tillräckligt känsliga för en 5-8 watts triodförstärkare. Enda sättet att kolla om Audiospace förstärkaren har tillräckligt med kraft för dig är att testa.
CAB, om man ska lägga nån million på att köpa ett äkta WE högtalarsystem från nån japansk samlare så kan man väl lika gärna höja lånet på huset lite till och köpa äkta WE förstärkare också:-) |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/20 : 21:14:28
|
Jonny99: Klart man skall testa! WE horn med driver kan jag fixa till långt under miljonen, dock inte original, men mycket välgjorda kopior. AS WE -91s är definitivt ingen WE förstärkare över huvud taget, rapporteras dock låta bra och och räcker natuligtvis till för det sparsmakade. Något välartikulerad bas är det ju inte att tala om, med det finns ju slimmade typer som inte tycker om bas och bas kan ju vara besvärligt, kan ju ställa till det, så då kan man ta och välja bort den. Jag tror definitivt att den som hade förstärkaren innan vill sälja av goda skäl till någon som önskar en sådan produkt, eller hur? Men allt går att sälja, till rätt pris och goda vänners hjälp. Tror att det är en bra produkt, jag var ju själv tidigare själv spekulant på burken i fråga. |
 |
|
Junepe
100.000-klubben

614 Posts |
Posted - 2014/05/21 : 10:40:28
|
Hoppla vad en massa trevliga svar. Denna tingest har ju som sagt synts till i de yttre apparat periferierna di senaste åren och väckt en del funderingar och begär, inte bara hos mig vad jag förstår, både angående WE äktheten och dess ljudegenskaper. Min tanke var att använda den tillsammans med Klipschorn, då borde den räcka till. Börjar verkligen bli sugen på mindre eller annorlunda watt ihop med horn. Men jag har precis börjat skumma. Synd att jag inte visste att den tidigare hade huserat i Växjö. Tack alla för era svar, mycket hjälpsamt! |
¿?¿ JUNEPE ¿?¿ |
Edited by - Junepe on 2014/05/21 10:55:12 |
 |
|
CAB
Semesterfirare

527 Posts |
Posted - 2014/05/21 : 14:53:44
|
Junepe: Jag har för mig förstärkaren kommer ifrån Växjö. Klipschorn borde kunna funka, men som alltid får även dessa mer kontroll med en PP konstruktion. Men med om mig inte missminner mig är verkningsgraden 105 db på K-hornen så den kan räcka till även om jag tror att du i längden tröttnar. Du får gärna höra av dig om du hittar ett par La Scala till hyfsat pris Gärna då valnöt. Själv skör jag lite olika Tannoy:er av olika slag och tycker faktist att dessa bara låter bättre med lite mera watt även om som spelar med få watt. Här kan tekniknördarna säker fylla på för dom mäter och har sig och vet oftast vad som händer rent tekniskt bortanför ditt öra. Lycka till!
|
 |
|
|
Topic  |
|