HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Accuphase option board Dac
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2014/05/09 :  10:40:38  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
Hejsan,,
Är det någon här som vet om Accuphases option board dac-10 eller dac-20 funkar för att koda om 5,1 ljud till stereo 2-kanal ?
Tänker köra med optisk ut från playstation 3 till förstärkaren som är en accuphase E-408.
Är det nån som har en till salu är jag intresserad av att köpa eller om det finns förslag på annan lösning hur jag får in ljudet i förstärkaren utan att gå via tv.n är det mer än välkommet.
MVH // Daniel

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/05/09 :  10:46:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Nepp det fungerar inte, Dac-10 är annars en ganska trevlig liten sak :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2014/05/11 :  13:38:23  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
Tack för svaret Johan,,
Då vet jag får försöka lösa ljudet till förstärkaren på annat vis,,
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2014/05/11 :  13:49:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kan du inte helt enkelt ta ut signalen i 2 kanals istället?

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2014/05/11 :  14:46:22  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
Jag vet inte hur det funkar med optisk utgång på Playstation 3.
Om det går att få ut 2 kanal ur den,, eller om det är Dac'en som gör ljudet till 2 kanal?
Jag gjorde en djupdykning i kartongen och hittade en analog multikontaktsladd som passade i ps 3,an så de gick att lösa till RCA,
Så får köra med den,, men ljudet ar inte tillfredsställande bra,, fast det kanske inte blir bättre om jag få ordning på de med optiskt ?? Vad tror du?
Har ps,n för se blue ray film och viss mån musik dvd,
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2014/05/11 :  15:06:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag vet inte mycket om Ps3, men det borde väl finnas någon inställning om hur ljudet ska plockas ut.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2014/05/11 :  16:10:37  Show Profile Send Micke.e a Private Message
Tror du ska kunna välja 2 kanal även digitalt ur PS3, jag lyckades iaf, för min Dac gillar inte heller 5.1 ljud via optisk :)

Tror bara du behöver välja 2 ch och optisk så fixar ps3 resten.
Go to Top of Page

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2014/05/11 :  18:30:57  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
Micke.e Du har helt rätt går ju välja 2 kanal i inställningarna.
Då e de bara fixa en trevlig Dac
///Daniel
Go to Top of Page

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2014/05/11 :  21:22:28  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
Johan ! nu när jag ändå har tankarna på Accuphases Dac-10 tror du den kommer lyfta ljudet från min Dp67 eller har spelaren redan nog så bra omvandlare inbyggt ?
Jag läste att du själv haft ett sådant :)
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2014/05/11 :  22:24:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har du en 67:a behöver du jue ingen Dac, kör signalen in i 67:an istället :o)
Plus att Dacen i 67 är utav en helt annan värld!!

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2014/05/12 :  07:35:33  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
AAAA tänkte inte på den lösningen,,
Jaa bättre än så e de ju svårt att få det. jag tackar..
Go to Top of Page

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2014/05/20 :  19:37:01  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
Kan meddela att nu är optisk kabel köpt och inkopplad mellan ps3'an och DP-67'an
Oj oj Att en spelmaskin som en Playstation 3 slim kan leverera ett sånt tillfredställande ljudkvalite är ett under ,men det är troligen dac,en i Accuphasen som gör jobbet ,
Jämför man med att köra analog ut från ps.,n finns inte med ord att beskriva förbättringen,, natt å dag är att underdriva..
Kul nu att njut av en musik blue-ray å bra ljud Helkul,, jag trivs,,
Tack Johan att du på påminde mig att det går använda cd som omvandlare från extern ljudkälla,,
MVH //Daniel
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2014/05/20 :  20:24:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Härligt att höra :o)

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000