HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD bättre ljud än DVD?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/02/11 :  09:06:08  Show Profile Send jonta a Private Message
Nån som har nån erfarenhet av att en CD-spelare skulle låta bättre än DVD-spelare i 2-kanals.I samma prisklass alltså!

Dreams never end!

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/11 :  09:09:26  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hmmmm.... Vet inte om jag förstår dig rätt men min erfarenhet är att en CD spelare ALLTID låter bättre än en DVD spelare i samma prisklass...
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/02/11 :  09:14:43  Show Profile Send jonta a Private Message
Vad jag är ute efter är om jag tjänar ljudmässigt på att köpa en cd-spelare till min anläggning, där den svagare länken är min Phillps DVD sedan NAD 300+JPW 203?


quote:
Originally posted by Pjotre

Hmmmm.... Vet inte om jag förstår dig rätt men min erfarenhet är att en CD spelare ALLTID låter bättre än en DVD spelare i samma prisklass...


Dreams never end!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/11 :  09:42:21  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Det finns alltid en svagaste länk i en anläggning, oavsett hur mycket du uppgraderar. Men om det är rätt uppgradering att byta ut DVD:n mot en CD kan du bara själv avgöra och då lättast genom att låna hem potentiella CD spelarkandidater och jämföra. Oftast brukar man få största lyftet genom att uppgradera högtalarna.

Lycka till!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/11 :  09:46:59  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Detta har vi diskuterat tidigare.

Ur sid 2 i en diskussion om hembiorecevrar
Jag skrev där:

* T ex testade jag blandad kompott av CD-, DVD-spelare och DVD-Audiospelare (drygt två år sedan, de flesta är numera utgångna). Det fanns inget som helst samband mellan priset på dessa och deras ljudkvalitet. Det fanns heller inget samband med den kända klyschan att en ljudet från en vanlig CD-spelare matchar CD-ljudet från en DVD-spelare som kostar ca 3 ggr mer. DVD-Audiospelaren var en av de sämre i testen. De som var allra bäst var en semproffs-CD-spelare för då 4000 kr och en Samsung DVD-spelare. Även den CD-spelare som HiFi & Musik har rosat under flera års tid, 930QS någonting hette den med en skivpuck, var med. Den var inte heller speciellt välljudande. Ännu värre blev den när man körde de andra filtertyperna 1, 2, och 3. Standardfiltret var överlägset mest korrekt. Det var heller ingen överensstämmelse mellan billig och dyr att billig lät "kallt" och "hårt" och dyrare lät "renare" och "mjukare", det kunde likaväl vara tvärtom.

Debatten blev livlig och jag fick förklara mig ett antal gånger! Här kan du läsa mer:

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=7438&whichpage=2&SearchTerms=dvd%2Ccd%2Cb%E4ttre


Så mitt svar är att det inte finns ett sådant samband alls. Ljudkvaliteten kan slå åt vilket håll som helst.


Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/02/11 :  09:49:55  Show Profile Send MartinN a Private Message
Många CD-spelare låter i mitt tycke bättre än billiga CD-spelare. Men helst bör man betala
litet mera för CD-spelaren för att få en ordentlig förbättring. Ex om DVD:n kostar 2500 kr
skulle jag rekommendera en CD spelare som kostar 5000 kr och om DVD:n kostar 5000 så har
jag märkt ett tydligt lyft med CD-spelare i 10000kr klassen. Kanske endel inte tycker att man
behöver lägga på så mycket men åtminstone kan man då vara säker på att få en (stor) förbättring.

I mitt tycke har CD:n mycket att ge och jag skulle inte vilja höra mina CD:n från DVD:n.

Martin
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/11 :  09:53:57  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej Jonta!

Jo, det blir bättre för samma pengar med en CD-spelare enligt min erfarenhet. Ta hem och prova själv, vare sig tidninarna Hi Fi & Musik eller LTS:arnas "Molt" är speciellt kända för att presentera några trovärdiga eller för allom giltiga resultat. Det är i sista änden bara du som kan ge svar.

mvh

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/11 :  10:21:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Hej Jonta!

Jo, det blir bättre för samma pengar med en CD-spelare enligt min erfarenhet. Ta hem och prova själv, vare sig tidninarna Hi Fi & Musik eller LTS:arnas "Molt" är speciellt kända för att presentera några trovärdiga eller för allom giltiga resultat. Det är i sista änden bara du som kan ge svar.

mvh



Det är riktigt, prova själv är alltid bra. Problemet är att det blir väldigt svårt att hitta bevis för att en CD-spelare generellt skulle vara bättre än en DVD-spelare, eftersom man som privatperson sällan kan eller orkar prova mer än några stycken spelare.

Sladd, har du några tekniska argument till varför en CD-spelare skulle vara bättre än motsvarande DVD-spelare för omkring samma pengar?


Personligen skulle jag aldrig köpa en DVD-spelare och använda den som CD-spelare. Det beror på att spolningsfunktionen alltsomoftast fortsätter då man släppt spolningsknappen. Och så brukar de spola långsamt också, och så får man dutta flera gånger för att få den att gå fortare. Sedan är de långsamma på att börja spela musiken också.

Är det någon som vet om det finns någon DVD-spelare som har spolningsfunktion som en helt vanlig CD-spelare? Dvs spolar snabbt och slutar spola då man släpper spolnigsknappen?







Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:07:32  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Tekniska argument???

Vad skall jag med det till?

Råd & Rön hörde ingen skillnad alls när de testade olika produkter så ni är i gott sällskap (sorry, kunde inte hålla mig...)

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/02/11 :  11:30:18  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Säger det igen, skillnaderna i ljud har inget att göra med att det är cd eller dvd, det hänger på vad som är prioriterat.

Än en gång
muse model nine signature (utgången)
model 10 http://www.museelectronics.com/10p.html
Thalia http://www.museelectronics.com/thalia.html
erato http://www.museelectronics.com/erato.html

enough said...

Skall själv jämföra thalia med lite tyngre cd spelare när tillfälle ges, så håll utkik om ett par veckor.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/11 :  12:42:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by sladd

Tekniska argument???

Vad skall jag med det till?

Råd & Rön hörde ingen skillnad alls när de testade olika produkter så ni är i gott sällskap (sorry, kunde inte hålla mig...)



Det är lugnt. Hm, då är ju MoLt och Råd & Rön inte i gott sällskap eftersom det var stora ljudmässiga skillnader mellan spelarna.

I frågan om tekniska argumet så tänkte jag då på att man betalar för ett visst innehåll i apparaten. Om man lyfter på locket på DVD- och CD-spelare för samma pengar så finner man inga avgörande skillnader som skulle tyda på att CD-spelaren skulle vara av bättre teknisk kvalitet än DVD-spelaren. Det är ungefär lika dålig nätdel, lika skruttiga analogdelar, lika skruttiga transportmekanismer, lika skruttiga chassin. Ibland är det högkvalitativa D/A-omvandlare i DVD-spelaren jämfört med CD-spelarens men det kan lika gärna vara tvärtom. Annat exempel är ett felaktigt val av ett komponentvärde i analogdelen ge mycket dåligt ljud på en i övrigt fin konstruktion. Om man tänker att en spelare för 2500 kr överglänses av en för 5000 kr som sedan överglänses av en som kostar 10000 kr, osv, så måste man fundera på vad som blir bättre och bättre ju mer den kostar. Det finns ingen generell koppling till hur en spelare som kostar mer "låter bättre" än en som kostar mindre. Den dyrare kanske var "mjukare" i ljudet, men den kan lika gärna vara "hårdare". Om man då struntar i tycke och smak, vilken är då "bäst"? Det är för mig den som så noggrant som möjligt reproducerar det som finns inspelat på skivan. Sedan om det står DVD eller CD på fronten spelar mindre roll, likaså vad den kostar. Det är tankesättet hos huvuddelen av hifi-tillverkare så det är inget konstigt med det. Vissa tillverkare tar då till marknadsföringsgrepp av alla de slag (ingen nämnd, ingen glömd) som försöker påvisa appareters inneboende magiska unika musikaliska egenskaper, vilket för mig är ointressant. Ja, nu kom jag kanske ifrån ämnet, jag vet inte. Nu trycker jag på "Post new reply".

Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/02/11 :  12:52:13  Show Profile Send drgreen a Private Message
Hur är det med jitter och så i dvd/cd cdspelare? Iaf i en del lite dyrare konstruktioner har man väl lyckats få ner jitternivåerna en hel del mha justa fifo/klock lösningar-men det kanske inte är ngn skillnad i lite enklare spelare?
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/02/11 :  13:14:36  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Man kanske kan anta att kvaliteten mellan cd och dvd kontra cd och cdspelare skiljer sig rätt mycket. Jag blir i alla fall lika förvånad varje gång jag jämför över hur olika det låter.

Min erfarenhet av Dvdspelare inskränker sig till mina Denon, Hitachispelare samt till grannen HK dvd25 och kompisens Nad.

Säg så här...Ingen går in i kaklet.. alla spelar cdskivor men bra låter det inte. Tror man måste upp i 10000kr nivå innan det blir riktigt bra i stereo.

Dotterns Marantz 4000 spelar skjortan av dom

Däremot är det kul att spela det man skall till dom. Dvs film

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/11 :  13:21:36  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

Hur är det med jitter och så i dvd/cd cdspelare? Iaf i en del lite dyrare konstruktioner har man väl lyckats få ner jitternivåerna en hel del mha justa fifo/klock lösningar-men det kanske inte är ngn skillnad i lite enklare spelare?


De jag mätte på vid testtillfället höll jittret på ungefär samma nivå. Spelarna kostade mellan runt 1600 kr (billig cd från JVC) och 7000-8000 kr (den första DVD-audiospelaren från JVC). Vid nästa CD/DVD-V/SACD/DVD-A-test ska jag kolla jitternivåer också. jittret mätte jag med en Prism Audio DSA-1.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/02/11 :  13:23:14  Show Profile Send binmarv a Private Message
Hej !

Oj, där finns stora skillnader. Innan jag kom på det och fick det hela bekräftat så var jag inne på att knoppa av min gamla Nad cd och H/K dvd mot en helt ny cambrigde dvd. Denna skulle låta minst lika bra och det var nära att det blev en sådan. Jag körde min cd och dvd genom en X-24K, dac. Det lät helt okej. Men varför ha tre apparater när man kan ha en ?!! Så resonerade jag. Sagt och gjort. Jag gick och lyssnade på cambridge dvd:n. Den låg på ca 6.000 kronor och lät faktiskt ruggigt bra. Minst lika bra som vad jag hade hemma. Nu berodde de små skillnaderna som någon tidigare påpekat mycket riktigt på resten av min kringutrustning. Inget är bättre än den svagaste länken. Innan jag var redo att sälja av och byta ut så lyssnade jag på en ren cd-spelare i samma prisklass. Det var faktiskt en arcam cd72t vill jag minnas. Jag blev förstummad. Det var som natt och dag. Om du tänker dig att det kan finnas ljudskillnad mellan en cd-spelare för 10.000 kronor och 20.000 kronor så inser du snart att skillnaden mellan en dvd och en cd i samma prisklass är minst lika stor. Detta måste man dock uppleva och det är inte förrän du själv hör vilken skillnad folk snackar om som man själv inser det. Köper du sedan en dvd i 15.000 kronorsklassen får du hyfsat bra ljud på köpet. Men det är priset man får betala för en kombimaskin har jag fått höra av de som vet, dock ej personligt bekräftat.

Hoppas jag bidragit med några kloka ord.

Med vänlig hälsning Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/02/11 :  13:45:19  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

quote:
Originally posted by drgreen

Hur är det med jitter och så i dvd/cd cdspelare? Iaf i en del lite dyrare konstruktioner har man väl lyckats få ner jitternivåerna en hel del mha justa fifo/klock lösningar-men det kanske inte är ngn skillnad i lite enklare spelare?


De jag mätte på vid testtillfället höll jittret på ungefär samma nivå. Spelarna kostade mellan runt 1600 kr (billig cd från JVC) och 7000-8000 kr (den första DVD-audiospelaren från JVC). Vid nästa CD/DVD-V/SACD/DVD-A-test ska jag kolla jitternivåer också. jittret mätte jag med en Prism Audio DSA-1.

/Johan


att jag funderade beror på att jag rent subjektivt upplevde rätt stora positiva skillnader när jag moddade en sony cd (20es) med en ny klocka från lcaudio...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/11 :  14:03:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen
att jag funderade beror på att jag rent subjektivt upplevde rätt stora positiva skillnader när jag moddade en sony cd (20es) med en ny klocka från lcaudio...



Den kanske verkligen jittrade mindre efter moddningen?, samt i kombination med att din D/A-ovandlare kanske är känslig för jitter.
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/02/11 :  14:24:35  Show Profile Send drgreen a Private Message
integrerad maskin...men ja den ska ju iaf jittra mindre...bättre lät det iaf i mina öron;-)
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/02/11 :  14:31:34  Show Profile Send jonta a Private Message
Ok tackar för alla svar....lite tveksamt om jag blivit klokare, e dock en aningens novis på detta mkt intressanta område. Dock är mina jpw 203 splitternya så jag har inga planer på att byta dom. är vädigt nöjd med det rena ljudet och torra basen. En ny cd el har jag begränsad budget på 4000 kr just nu. Det är i denna prisklass jag undrar om skillnaderna är så stora. Vad tror ni



quote:
Originally posted by Knoppen

quote:
Originally posted by drgreen
att jag funderade beror på att jag rent subjektivt upplevde rätt stora positiva skillnader när jag moddade en sony cd (20es) med en ny klocka från lcaudio...



Den kanske verkligen jittrade mindre efter moddningen?, samt i kombination med att din D/A-ovandlare kanske är känslig för jitter.


Dreams never end!
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/02/11 :  15:04:21  Show Profile Send binmarv a Private Message
Som jag skrev testade jag dvd-spelare ljudmässigt i 5-6000 kronorsklassen. Det var väl bara två som var aktuella. H/K dvd 25 och Cambridge. Sen för att testa rena cd-spelare i samma prisklass hann jag bara komma till Arcam cd72t innan jag fick inse fakta. Det blev ingen dvd. Jag behöll min gamla och satsade mina slantar på en ny cd istället. I de prisklasserna du nämner tror jag dessvärre att ljudskillnaderna är ännu större. Ledsen ! Men undantaget är ju självklart vilken kringutrustning du har. Mina Audiovector Avantgarde spelade på stora skillnader. Du borde ta hem och lyssna. Tänk bara på att kunna uppgradera ditt system och inte begränsa dig om du nu väljer en kombimaskin. Dessutom fungerar det inte alls bra med en D/A-omvandlare till en dvd om du nån gång funderar på att höja ljudkvalitén men behålla dvd:n som ljudkälla. Dvd-signalen ska gå direkt in i försteg eller förstärkaren och inget annat. Det har jag fått erfara.
quote:
Originally posted by jonta

Ok tackar för alla svar....lite tveksamt om jag blivit klokare, e dock en aningens novis på detta mkt intressanta område. Dock är mina jpw 203 splitternya så jag har inga planer på att byta dom. är vädigt nöjd med det rena ljudet och torra basen. En ny cd el har jag begränsad budget på 4000 kr just nu. Det är i denna prisklass jag undrar om skillnaderna är så stora. Vad tror ni



quote:
Originally posted by Knoppen

quote:
Originally posted by drgreen
att jag funderade beror på att jag rent subjektivt upplevde rätt stora positiva skillnader när jag moddade en sony cd (20es) med en ny klocka från lcaudio...



Den kanske verkligen jittrade mindre efter moddningen?, samt i kombination med att din D/A-ovandlare kanske är känslig för jitter.




Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/02/11 :  15:17:32  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Som jag skrev testade jag dvd-spelare ljudmässigt i 5-6000 kronorsklassen. Det var väl bara två som var aktuella. H/K dvd 25 och Cambridge. Sen för att testa rena cd-spelare i samma prisklass hann jag bara komma till Arcam cd72t innan jag fick inse fakta. Det blev ingen dvd. Jag behöll min gamla och satsade mina slantar på en ny cd istället. I de prisklasserna du nämner tror jag dessvärre att ljudskillnaderna är ännu större. Ledsen ! Men undantaget är ju självklart vilken kringutrustning du har. Mina Audiovector Avantgarde spelade på stora skillnader. Du borde ta hem och lyssna. Tänk bara på att kunna uppgradera ditt system och inte begränsa dig om du nu väljer en kombimaskin. Dessutom fungerar det inte alls bra med en D/A-omvandlare till en dvd om du nån gång funderar på att höja ljudkvalitén men behålla dvd:n som ljudkälla. Dvd-signalen ska gå direkt in i försteg eller förstärkaren och inget annat. Det har jag fått erfara.
quote:


Kostar inte Arcam CD72T 8500 kr och inte 6000 kr??
Givetvis måste den vara bättre än Cambridge dvd:n dels för att den är en ren cd-spelare och även dyrare...

Jag tycker inte man kan dra alla spelaree över en kant. En DVD-spelare kanske låter lika bra som en cd för samma pris. En annan kanske låter sämre än en hälften så dyr cd-spelare...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/11 :  15:47:40  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Jag tycker inte man kan dra alla spelaree över en kant. En DVD-spelare kanske låter lika bra som en cd för samma pris. En annan kanske låter sämre än en hälften så dyr cd-spelare..."

Mycket kloka ord där. Har testat min Pioneer DV-747A mot min Primare D30.2. De ligger så gott som i samma prisklass men jag föredrar helt klart min Primare när det gäller att spela cd. MvhKristofer
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:04:13  Show Profile Send jonta a Private Message
Det lite lustiga är att jag är nöjd med ljudet i min anläggning, jag drabbas dock av tänkandet " det låter säkert bättre med en dyrara cd/dvd-spelare" Om jag nu är mkt nöjd blir jag ju ännu nöjdare med ny spelare än min två år gamla phillips dvd för 2800kr. Förstärkare NAD c300 samt jpw 203. Vad jag ute efter skulle vara bättre upplösning, och det är här jag undrar om en bättre cd fixar detta eller om detbara är fixering på det roliga, dvs tjacka nya prylar. Nån som vet svaret?



quote:
Originally posted by whiskyman

"Jag tycker inte man kan dra alla spelaree över en kant. En DVD-spelare kanske låter lika bra som en cd för samma pris. En annan kanske låter sämre än en hälften så dyr cd-spelare..."

Mycket kloka ord där. Har testat min Pioneer DV-747A mot min Primare D30.2. De ligger så gott som i samma prisklass men jag föredrar helt klart min Primare när det gäller att spela cd. MvhKristofer


Dreams never end!
Go to Top of Page

peterK
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/02/11 :  16:05:59  Show Profile Send peterK a Private Message
quote:
Dessutom fungerar det inte alls bra med en D/A-omvandlare till en dvd om du nån gång funderar på att höja ljudkvalitén men behålla dvd:n som ljudkälla. Dvd-signalen ska gå direkt in i försteg eller förstärkaren och inget annat.


Nu blev jag lite nyfiken på vad som menas med detta? jag har en Cambridge Isomagic S700 kopplat via min pioneer 717, och den skillnaden som den gjorde kan vem som helst höra.

mvh

peterK
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/02/11 :  22:43:28  Show Profile Send KennethS a Private Message
Skulle kolla in Denon. Kommer låta riktigt bra ihop med Naden och Jpw-högtalarna.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/12 :  00:02:00  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
"Det lite lustiga är att jag är nöjd med ljudet i min anläggning, jag drabbas dock av tänkandet " det låter säkert bättre med en dyrara cd/dvd-spelare" Om jag nu är mkt nöjd blir jag ju ännu nöjdare med ny spelare än min två år gamla phillips dvd för 2800kr."

Om du är mkt nöjd och har en begränsad budget, byt inget!
Gör som oss andra, dröm!

Om du får bättre ekonomi, fundera, byt bli nöjd, fundera, byt bli nöjd....osv Det är detta som är HiFi som hobby !

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000