HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare till Pioneer A-70
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kent W
Starting Member

26 Posts

Posted - 2014/03/07 :  22:17:17  Show Profile Send Kent W a Private Message
Skulle gärna vilja ha några rekommendationer på riktigt bra högtalare för min nuvarande hifi. Det finns säkert exceptionella kunskaper hos er av vad som passar bäst, synergi, etc., liksom de som själva har testat och hittat högtalarna till den förstärkare och CD-spelare som jag köpte hem för något år sedan. Jag kan väl knappast vara ensam i Sverige med mitt köp. I själva verket vet jag att de har sålt väldigt bra.

Min nuvarande stereo ses specificeras nedan.

Audiotronic CM3 är väldigt bra högtalare men jag har börjat skymta en framtid med ett högtalarbyte. Kostnad för högtalarna kan ligga mellan 15 000 kr till 25 000 kr.

Tips både på nytt och begagnat inom prisintervallen mottages tacksamt! :-)

Hifi: Pioneer A-70, Pioneer PD-50, Rega P3-24 med Goldring 2300. Pioneer CT-W208R, NAD AM/FM Stereo Tuner 4020A, Audio tronic CM3, QED Performance Audio Cable 1, Argon 5055, Heed Audio Canamp, Sennheiser HD600, AKG K701

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/03/08 :  09:18:38  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Hej Kent
Du kan väl beskriva ditt rum och musiksmak lite? Jag tror nog att din förstärkare är god nog till det mesta? Om det inte är så att du enbart spelar hårdrockmangel på 115dB?
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Kent W
Starting Member

26 Posts

Posted - 2014/03/08 :  19:19:32  Show Profile Send Kent W a Private Message
Vardagsrummet är ca 6 m långt och 3 1/2 m brett. Högtalarna står något vinklade i hörnen så att sweetspot skall vara i soffan på andra sidan. Vanlig möblering, soffa, bord, bokhyllor, en matta på golvet. Trägolv.

Musiken jag lyssnar på är väldigt varierad, hårdrock är väl det jag inte lyssnar på, liksom rapmusik. Annars är det det mesta, rock, pop, jazz, klassisk. Artister som Pink Floyd, Mike Oldfield, Tom Waits, Brian Eno. Wolfgang Mozart, Monteverdi.

Hifi: Pioneer A-70, Pioneer PD-50, Rega P3-24 med Goldring 2300. Pioneer CT-W208R, NAD AM/FM Stereo Tuner 4020A, Audio tronic CM3, QED Performance Audio Cable 1, Argon 5055, Heed Audio Canamp, Sennheiser HD600, AKG K701

Edited by - Kent W on 2014/03/08 19:20:22
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/03/08 :  20:08:26  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Spelar du med högtalarnas rygg mot lång- eller kortväggen? Och vad vill du bära iväg i för riktning?
Jag är själv inte bekant med AudioTronic CM3, men jag antar att det finns nåt du gillar med dem?

Jag är inte rätt person att råda då jag själv inte kan vare sig din nuvarande förstärkare eller högtalare...

Om jag bortser från ev. önskemål, och istället klurar på vad jag skulle vara nyfiken på i prisklassen, så såg jag t.ex. ett par Audio Physic Tempo 6 till salu för 17Tkr, kanske en smula dyrt, men trevliga högtalare.
Fantastiskt släpp i dessa och oftast väldigt fru-vänliga utseendemässigt.

Lasses HiFi säljer nya Avalon NP2.0 för 19Tkr, vilket är ett jedra bra pris för en ny, duktig högtalare.

Beggat finns ju massor att välja mellan, men det är så avhängigt vad man "går igång" på!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Kent W
Starting Member

26 Posts

Posted - 2014/03/08 :  21:23:46  Show Profile Send Kent W a Private Message
Högtalarnas rygg är mot kortväggen.

Jag har gillat AudioTronic CM3 väldigt mycket som jag sa men någon gång får jag antagligen byta ut dem. De har trots allt många år på nacken nu.

Go to Top of Page

Kent W
Starting Member

26 Posts

Posted - 2014/04/04 :  14:14:49  Show Profile Send Kent W a Private Message
Tack för alla svar! Det är verkligen värdefullt att vara med här med alla synpunkter och rekommendationer.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000