HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nedsänkning av element samt fanering.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2002/07/24 :  00:06:52  Show Profile Send Mixon a Private Message
Hallå

Jag håller på att snickra ihop Lynn O. konstruktion ME2. Jag vill gärna försänka elmentena i baffeln om det blir ett perfekt resultat. Har tillgång till en överhandsfräs, problemet är det att de tillbehör jag sett som ska underlätta fräsning av runda hål inte är anpassade för håldiametrar mindre än 180mm. Är det någon som har förslag på hur man kan lösa detta eller är enda lösning att fräsa på fri hand?

Skall fanera lådorna med mahognyfaner. Har läst på forumet och har bestämmt mig för att limma faneren med kontaktlim. Finns det någon risk att faneren går sönder vid fräsning/uppsågning av hål? Om inte, finns det någon risk att faneringen blir misslyckad om jag tar upp hålen innan?

Mixo

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/24 :  00:15:03  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Om det är någon risk för att fanéren ska gå sönder när man tar upp hålen kan jag tyvärr inte svara på, eftersom jag inte själv gjort det. Men det jag hört är att man definitivt ska fanéra innan man tar upp hål då det annars finns stor risk att fanéren inte sitter ordentligt runt hålen, osv.

/Erik

Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/07/24 :  00:41:49  Show Profile Send Björn N a Private Message

Hej!
Man ska absolut fanera Innan man tar upp hålen, sen blir det dessvärre till att fräsa på frihand. Knepet för att få till ett profsigt resultat heter Wood filler! Fräs upp ett hål som är ca 0,5 mm större än elementet, sedan sätter ni en remsa kontorstejp runt elementet, sätter elementet i hålet och trycker ner wood filler av passande nyans i springorna mellan tejp och låda. Sen är det bara att vänta 10 min och ta bort tejpen. KLart och proffsigt!

mvh Björn

Man kommer hur långt som helst med vilja och tålamod. Om det används på rätt sätt..
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/24 :  00:58:03  Show Profile Send matson a Private Message
Jag har alltid lämnat bort det där för jag är typ sämst i världen på snickeri, men nu har jag allvarliga funderingar på att köpa en handöverfräs och ta tjuren(fräsen) vid hornen(handtagen)!

Vad tror ni om denna produkt:

Någon som äger en fräs som skulle kunna passa den, i såfall vilken modell är det?

Denna finns ju också, men då kan man bara försänka diskanter och m-reg:

Nån som har en fräs som kan passa den?

Jag vet inget om fräsar, mer än att det är ett roligt ord.....

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/24 :  01:47:59  Show Profile Send mag a Private Message
Ett tipps kan vara att tejpa kanterna innan man fräser så att faneren inte frasar.

Hmm Matson ska dom va till en fräs circle jig är det fräs

//Magnu
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/24 :  02:18:52  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Ett tipps kan vara att tejpa kanterna innan man fräser så att faneren inte frasar.

Hmm Matson ska dom va till en fräs circle jig är det fräs

//Magnus

Visst, fräsen i det stora hålet i mitten och samtidigt fästa "jigen" i centrum av elementhålet.
Att det är så många småhål är väl för dom olika elementstorlekarna!

Jag ser helt annorlunda ut nuförtiden!

(fräs = router på engelska)

Mvh/Mats
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/07/24 :  09:18:02  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:

Hej!
Man ska absolut fanera Innan man tar upp hålen, sen blir det dessvärre till att fräsa på frihand. Knepet för att få till ett profsigt resultat heter Wood filler! Fräs upp ett hål som är ca 0,5 mm större än elementet, sedan sätter ni en remsa kontorstejp runt elementet, sätter elementet i hålet och trycker ner wood filler av passande nyans i springorna mellan tejp och låda. Sen är det bara att vänta 10 min och ta bort tejpen. KLart och proffsigt!

mvh Björn

Man kommer hur långt som helst med vilja och tålamod. Om det används på rätt sätt...

En vän till mig som ska hjälpa mig med fräsningen på mina ProAc kloner använder mall i MDF gjord i cnc-maskin. Då blir det helt perfekt.

/Erik

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2002/07/24 :  09:37:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Matson, det var några riktigt intressanta små mallar du har hittat! Jag tror att de passar på de flesta fräsarna eftersom de fyra fästhålen i fräsen i princip är standard. Kan du dela med dig av källan till mallarna?

Om man skall fräsa i fane'r är det VÄLDIGT viktigt att man har limmat ordentligt. Om man inte har gjort det så kan man hjälpa upp livet lite genom att tejpa med vanlig maskeringstejp där man skall fräsa och fräsa låååååååångsamt. Man kan också ställa fräsen så att man bara fräser i fane'ren när man tar första taget, då är det mindre risk att underlaget som fane'ren ligger på är med och "rycker" i fane'ren.

Jag fräser precis som Erik antyder med CNC-frästa fräsmallar. Man har då ett stöd, ett kort rör, som man monterar runt fräs-stålet. Detta "rör" löper sedan emot innerkanten på fräsmallen(som är ca 10mm tjock) och fräsen gör ett perfekt hål i materialet under mallen.

Jag skall snacka med Stefan om han kan ta lite bilder och lägga ut när vi fräser hans Galtis.

Mvh, Per

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/24 :  09:45:16  Show Profile Send matson a Private Message
Hej PAC!
Jadå. Bägge två finns på Partsexpress
30$ för den lilla runda och 40$ för den större.
Finns också på E-Speakers

ps.
(Det går alltid att högerklicka på någon bild och titta på egenskaper, så får du upp bildadressen)

Mvh/Mats

Edited by - matson on 2002/07/24 09:49:2
Go to Top of Page

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2002/07/24 :  11:06:39  Show Profile Send Mixon a Private Message
Hej

"Hålskivorna" ser intressanta ut! En sådan är nog inte så svår att göra själv av lite plexiglas eller liknanade.

Per, Lite bilder från galtisprojektet när ni fräser skulle inte sitta helt fel! Jag väntar med spänning!

Mixo
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/24 :  11:42:53  Show Profile Send mag a Private Message
Jo det var tydligt nog, snygg frilla

Fast jag förstår inte riktigt hur dom funkar, ska kolla sidan.

//Magnu
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/24 :  11:50:52  Show Profile Send mag a Private Message
från sidan om jiggen

quote:
Manufacturer's response:
The Jasper Circle Jig Model 200 was designed specifically to make speaker cutouts. The jig mounts to 20 different models of plunge routers, including Porter Cable 7539, 693, 7529, DeWalt 621, 625, Skil 1823, 1835, Bosch 1613, 1615, Hitachi M8V, TR12, M12V, all Sears, Ryobi, Makita, and Freud plunge routers.

The jig was designed for use with plunge routers. We do not recommend using a non-plunged router with this product. The Model 200 is manufactured on a CNC machine to insure that the router mounting holes and the array of pivot hole are located precisely with respect to each other. The accuracy of the jig relies on precise location of the router mounting holes and the pivot holes.

så den verka passa en hel del.

Vad är en plunged router och en non-plunged

//Magnus

Edited by - mag on 2002/07/24 11:53:2
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/24 :  12:52:46  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Vad är en plunged router och en non-plunged

//Magnus

Edited by - mag on 2002/07/24 11:53:29

Det där har jag inte heller fattat. Jag förstår inte heller hur man får bort "elementhålet" i ett stycke(se bild ovan)!
Men å andra sidan har jag aldrig rört en frässsssss....

Mvh/Mats
Go to Top of Page

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2002/07/24 :  13:27:50  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Jag har köpt den större av de två modellerna och använde den tillsammans med min överhandsfräs, model "billigt inköpt" dansk från Silvan i Göteborg.
Det är svårt passa in hålen i mallen till min fräs, men jag lyckas alltid få till två st, vilket gör att mallen trots allt fäster bra.
Dock stämmer inte måttangivelserna på mallen då jag inte lyckas passa in hålen så att fräsen är centrerad i det stora hålet i mallen.
Gick bra att mäta upp radien och bestämma vilket av mallhålen man skulle använda.
Det var första gången jag använde en överhandsfräs, men jag får säga att det var mycket enkelt att få till runda snygga hål med denna mall. rekommenderas.
Mvh Stephan

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2002/08/11 :  16:13:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag har efter vår tråd gjort en "fusk" variant i 5mm MDF.
Har prövat den för att ta upp högtalarhålen i upp till 31mm tjocka bafflar. Det funkar fint att använda denna typen av mall. Det blir dock inte samma precision som med CNC-frästa mallar så jag försänker inte elementen med min "fusk"-variant.

Det som framför allt minskar precisionen är att det centrerande centrumhålet "äter upp sig" lite så jag tror att någon typ av plexiglas vore ett bättre alternativ till MDF(svårare att jobba med dock....).

/Pac

Go to Top of Page

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2002/08/12 :  00:14:15  Show Profile Send Mixon a Private Message
Nu är elementen på plats. Jag gjorde en likanande som "jasper circle jig" i 8 mm vit "plexi". Det var en barnlek att få det perfekt med denna skiva. Skall lacka högtalarna med 18 lager båtlack (som någon här utryckte sig). Hoppas på att bli klar under veckan.

Blev väldig rökutveckling under fräsnings arbetet trots att jag tog det väldigt lugnt och lät frässtålet vila mellan åt. Den vita plattan blev kladdigt gul och tror att detta upstod av kontaktlimmet som faneren är limmad med, är dock inte säker. Är det någon som har haft några liknande problem?

Frässtålet tog en hel del stryk under arbetets gång så jag letar nu efter nått bättre. Vilken typ utav frässtål är bäst att använda (material samt modell)?

Mixo
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/12 :  00:22:45  Show Profile Send Flint a Private Message
Som frässtål är det väl bara hårdmetall som gäller.
Snabbstål tappar skärpan på en gång.
Tog du inte lite väl mycket på en gång eftersom det brände?
Sen är det toppen med en maskin med ställbar hastighet.
Då kan man leta på det varvtal som går bäst.

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/12 :  09:03:19  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Bara en liten kommentar till varför det luktar bränt.

En orsak kan vara att frässtålet inte är vasst. Hårdmetall håller skärpan mycket längre än snabbstål men om snabbstålet är vasst så skär det mycket bättre än hårdmetall som ej går att få samma skärpa i. Men använd hårdmetall till spånskiva och MDF för allt lim som skivorna består av slöar stålet mycket snabbt.

En annan orsak till att det bränner kan vara att man matar för långsamt. För att få ett bra resultat i alla skärande bearbetningar så ska avverkningen per skär vara lagom stor (ca. 0,1 - 0,2 mm). När det gäller arbete med handöverfräs kan det vara svårt att komma upp i dessa tjocklekar men det är bara att prova sig fram. Mata lite fortare om det bränner. Orkar inte fräsen så minska fräsdjupet och kör flera gånger istället.

Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/12 :  09:22:04  Show Profile Send Flint a Private Message
Målare
Instämmer. Lämnar du stålen för slipning när dom blir slöa eller köper du nya.

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/12 :  09:51:38  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Målare
Instämmer. Lämnar du stålen för slipning när dom blir slöa eller köper du nya.

Hårdmetall lämnar jag på slipning. Snabbstål slipar jag själv.

Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2002/08/12 :  15:31:20  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Hmmm...

Så tricket är att först fräsa ut ett runt hål och sedan försänka elementen med ytterligare ett varv med fräsen?

//magnus

Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2002/08/12 :  15:47:00  Show Profile Send kasra a Private Message
Läste instruktions boken till en "bruksbo" handöverfräs.

Den går att hitta som pdf på denna adress:
http://www.rusta.se/pdf/elverk/handover.pdf

På sista sidan längst ner till vänster har dem något som dem kallar för centreringspinne... verkar ganska bra.

/kasra

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/12 :  16:59:45  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Hmmm...

Så tricket är att först fräsa ut ett runt hål och sedan försänka elementen med ytterligare ett varv med fräsen?

//magnus

Ett smart sätt är om man har en sån där centreringspinne som kasra nämner så fräser man först försänkningen och sedan fräser man genomgående hålet. Då har man centreringshålet kvar till andra fräsningen

Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/12 :  17:11:24  Show Profile Send Flint a Private Message
Så kör jag med.
Det har också hänt att jag har fräst upp hålen för rörhållare
i aluminiumplåt när jag inte har haft rätt hålsåg.
Det går bra men kletar lätt igen fräsen beroende på
det Målere pratar om, alltså avverkninghastigheten.
En överhansdsfräs är väldigt användbar.

Edited by - Flint on 2002/08/12 17:18:1
Go to Top of Page

Mixon
Member

69 Posts

Posted - 2002/08/12 :  17:36:02  Show Profile Send Mixon a Private Message
Centreringspinnen är väldigt bra men är bergränsad då man endast kan göra hål med diametrar lika stor som plattan som fräsen sitter monterad på. På min blev det ca 180mm vilket inte funkar för 5" och diskant.

Mixo
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/12 :  17:48:01  Show Profile Send Flint a Private Message
Gör en ny platta som går in under fräsen där centrumpinnen är placerad där du vill ha den. Det fungerar. jag kommer ner till 25mm diamerter.
Kanske dålig förklaring. Kan utveckla det mer om det behövs.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000