HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nedsänkning av element samt fanering.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/12 :  17:55:11  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Gör en ny platta som går in under fräsen där centrumpinnen är placerad där du vill ha den. Det fungerar. jag kommer ner till 25mm diamerter.
Kanske dålig förklaring. Kan utveckla det mer om det behövs.

Jag har gjort samma sak. Så små hål som 25mm klarar jag inte men åtminstone 50mm. Min platta består av 2x9mm MDF som skruvas fast i fräsens bottenplatta. Som centreringspinne använder jag en spetsig stålpinne som jag tog från en passare. Så borrar jag ett hål i plattan som motsvarar diametern på centreringspinnen på lämpligt avstånd från frässtålets centrum. Ett lite större hål borras i högtalaren och sedan är det bara att fräsa. Jag lyckas få till en precision på mindre än en halv mm.

-The world is my oyster...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/12 :  18:33:40  Show Profile Send Flint a Private Message
Nagref. Kompis
Varför jag siktade så lågt var för att kunna fräsa hål för rörhållare.

Edited by - Flint on 2002/08/12 19:20:0
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/12 :  20:59:58  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:

Nagref. Kompis
Varför jag siktade så lågt var för att kunna fräsa hål för rörhållare.

Du är modigare än jag - fräsa aluminium..

Men då kör du med minsta möjliga frässtål misstänker jag?!

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/12 :  21:18:20  Show Profile Send Flint a Private Message
Njae 6mm

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/08/12 :  21:50:10  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det är väl så litet man kan hitta?

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/08/12 :  22:01:43  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:

Det är väl så litet man kan hitta?

-The world is my oyster...-

Nejdå, jag har 3mm.

Mvh. Per Målar
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2002/08/12 :  23:20:43  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
quote:

Nu är elementen på plats. Jag gjorde en likanande som "jasper circle jig" i 8 mm vit "plexi". Det var en barnlek att få det perfekt med denna skiva. Skall lacka högtalarna med 18 lager båtlack (som någon här utryckte sig). Hoppas på att bli klar under veckan.

Blev väldig rökutveckling under fräsnings arbetet trots att jag tog det väldigt lugnt och lät frässtålet vila mellan åt. Den vita plattan blev kladdigt gul och tror att detta upstod av kontaktlimmet som faneren är limmad med, är dock inte säker. Är det någon som har haft några liknande problem?

har du kört med hålsåg i en dubbel limmad baffel.det går fint med trä limm å så men med gummi liknande matrial är det gasmask som gäller
Frässtålet tog en hel del stryk under arbetets gång så jag letar nu efter nått bättre. Vilken typ utav frässtål är bäst att använda (material samt modell)?

Mixon

stefan gb
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000