Author |
Topic |
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2014/02/27 : 17:10:01
|
Jag uppskattar att du ansträngde dig iaf.
Det kan jag ju tycka även om frågan. För du frågade vad jag tycker är bra från Hifiklubben och jag tycker inte ens att Nad är "billiga och bra" utan endast billiga så som jag skrev tidigare skulle rekommendationen bli att man ser sig om efter något begagnat.MvhKristofer |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2014/02/27 : 19:14:30
|
För stereo, äldre. Mycket nytt är ren skit. Men all denna reklam om nyaste och bästa ser fint forumlerad ut. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2014/02/27 : 21:55:08
|
quote: För du frågade vad jag tycker är bra från Hifiklubben
Jag vet inte vad som är problemet men uppenbarligen läser/förstår du inte vad du svarar på! Ditt budskap har iaf gått fram så då kan vi runda av Svenska Hifiklubben kanske och fokusera framåt!!
Jag tycker inläggen om komponenter som åldras i försteg/slutsteg är intressanta. Vad är tex vettigt att se över i apparater som närmar sig säg 20år, för att uppnå ursprunglig prestanda? |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2014/02/28 : 07:30:51
|
Äldre hellre än NAD. Möjligen äldre NAD när de såg ut som stereoprylar och inte tanks :) |
Retro låter fint. |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2014/02/28 : 08:04:38
|
Hellre tystNAD än NAD, känns t.o.m. som en slogan |
Edited by - Passerati on 2014/02/28 08:04:49 |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2014/02/28 : 09:03:14
|
Passerati skrev:
quote: För stereo, äldre. Mycket nytt är ren skit.
Vad har blivit sämre menar du? Hur gamla måste grejorna vara för att "vara bra"? Jag är ute efter de tekniska aspekterna alltså.
|
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2014/02/28 : 09:22:50
|
Men det går väl inte att generalisera så?
Det finns gammalt som är bra, finns gammalt skit, finns nytt bra, finns nytt skit
Har man möjligheten att byta lite komponenter så tror jag att man kan göra bra affärer på att köpa äldre begagnade prylar. |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2014/02/28 : 09:47:54
|
Jo, men jag tyckte Passerati kunde utveckla sitt resonemang, jag vill ha förklaringsmodell på det folk säger och inte bara si och så ÄR det. |
|
|
GyroSE
Member
202 Posts |
Posted - 2014/02/28 : 13:16:30
|
Man ska nog passa sig för generalisera ang NAD, de har trots allt släppt några riktigt legendariska förstärkarkonstruktioner genom åren. Ta NAD Monitor Series t.ex., finfina försteg/receivers/preamp tuners, slutstegen ur samma serie var också något alldeles extra. Mycket bang for the buck där! |
Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804. |
|
|
Ekan
Member
139 Posts |
Posted - 2014/02/28 : 17:21:50
|
Det kan jag skriva under på; min första "riktiga" förstärkare köptes ny 1991 (tror jag) och var en NAD Monitor Series 3100. Det dröjde ganska många år innan jag kände behov av att svinga mig uppåt i prisklasserna. Den lever vidare hos min kusin som använt den nästan dagligen under 15+ år. Jag har hjälpt honom damma ur den och avoxidera/smörja upp pottar/brytare/anslutningar två gånger under den tiden och förutom det så har den tuffat på utan problem. Jag tycker fortfarande att den presterar helt OK.
Vad gäller ROTEL från samma period så gjorde de också bra grejor. Exempelvis RC-980BX eller liknande skulle nog kunna vara ett bra alternativ. Nu vet jag inte vad din syster använde FBK, men jag skulle nog ha med märket som kandidat och ge det en andra chans. |
Musiksystem som slimmats ner och nu växer... |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2014/03/01 : 10:23:19
|
Okey jag skall väl anstränga mig mer nästa gång när det gäller de lägre prisklasserna.MvhKristofer |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2014/03/02 : 08:38:09
|
En lång förklaring skulle bli en del ot. Kör därmed den korta varianten. Jag lyssnar mycket efter attacken i musiken och en synnerligen trevlig ingenjör uppmärksammade mig på hur t.ex Pioneer Ref. M90 ser ut inuti jämfört med många nyare konstruktioner. Flera rek. tydligen dessutom fortfarande den nu ganska gamla Nad208 som den Nad man bör köpa.
Så fortsätt gärna rek. äldre grejor, vilket efterföljande inlägg precis gjort enl ovan.
Slutligen. Enl topic, om valet står mellan äldre genomtänkta och påkostade kostruktioner eller en ny enklare (/billig grunka) så väljer jag själv en äldre apparat/ljudåtergivnings grunka. |
|
|
iMac
Member
477 Posts |
Posted - 2014/03/02 : 10:43:34
|
quote: uppmärksammade mig på hur t.ex Pioneer Ref. M90 ser ut inuti jämfört med många nyare konstruktioner
Eftersom man har en M90 stående så blir man nyfiken på vad det är mer exakt som skiljer? |
"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000 |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2014/03/03 : 23:48:45
|
quote:
Vad gäller ROTEL från samma period så gjorde de också bra grejor. Exempelvis RC-980BX eller liknande skulle nog kunna vara ett bra alternativ. Nu vet jag inte vad din syster använde FBK, men jag skulle nog ha med märket som kandidat och ge det en andra chans.
Här är inga dörrar stängda. Men i det fallet så var det ingångsmodellen bland deras förstärkare och det är MÅNGA år sedan och hon lyckade knäcka den totalt med dagligt missbruksspelande i flera år. För övrigt så fortsätter jag att kolla lite på beg marknaden så får man se om något vettigt dyker upp.
Och idag var jag iväg och lyssnade på lite Studiomonitorer igen och det börjar klarna över vad som kan få hamna hos mig, ska försöka skriva lite om det i Studiomonitors tråden då det finns en del modeller som bör få lite extra + som jag ser det |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2014/03/04 : 17:19:03
|
Är bra sugen att prova ett sådant här till en andra anläggning. http://www.audio-gd.com/Pro/Headphoneamp/NFB6/NFB6EN.htm
Lär ju passa perfekt för matning av ett par studiomonitorer... :) Balanserad konstruktion som dessutom levereras den med fjärr.
Mvh Mattias |
|
|
highfive
Member
656 Posts |
Posted - 2014/03/05 : 05:07:09
|
Hej entusiaster
Det finns många välljudande försteg från det goda 70-talet. Jag använder dagligen Nakamich 410, som designades av Nelson Pass på uppdrag av Nakamichi. Less is more filosofi i uppbyggnaden.
Med vänlig hälsning Highfive
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2014/03/22 : 21:06:24
|
Kan meddela att det blev ett beg. Nad C162 till extra stereon till datorplatsen,som tillfälligt körs ihop med slutsteget Proton AA-1150 innan det blir aktiva högtalare och Naden lär duga rejält för uppgiften då förstegs delen i min gamla integrerade förstärkare inte riktigt hängde med i en snabb jämförelse. Kommer bli intressant när det blir aktiva högtalare ihop med Nad försteget, mycket prisvärt och bra tror jag. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2014/03/30 : 15:28:23
|
"Jag vet inte vad som är problemet men uppenbarligen läser/förstår du inte vad du svarar på!"
Jo då jag förstår allt vad det är jag svarar på.Men hur kunde det att jag inte tycker att Nad är något jag skulle valt landa i att jag skulle svara på vad jag tycker är bra från den handlaren som vi redan diskuterat här? Jag väljer som många andra här vad jag vill svara på.Och därmed lämnar jag detta nu. |
Edited by - whiskyman on 2014/03/30 15:29:32 |
|
|
Topic |
|