HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Äldre High End försteg eller nya enklare, blev Nad
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2014/02/08 :  18:15:37  Show Profile Send FBK a Private Message
När man läser tester i pressen så är oftast nyare högtalare bättre än gamla(håller inte med)utvecklingen går framåt heter det...
Men hur är det när det gäller slutsteg och försteg ? Vad säger ni som lyssnat på både äldre och nyare grejer.
Började fundera mer ingående angående detta då jag är i köptagen på beg försteg till min extra anläggning i datorrummet och då finns det High End försteg ifrån 80 och 90-talet för ungefär samma peng som beg modeller ifrån mer budget märken som tex. Nad, Rotel osv. som sålts senare år.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2014/03/22 21:08:13

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2014/02/08 :  18:30:34  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Pressen är ju beroende av annonsintäkter etc och kan inte ses som oberoende part, därtill är det mesta som skrivs sagt på subjektiv basis.
Det man kan säga är väl att utvecklingen av högtalarelement går framåt men det ger ingalunda någon garanti för att konstruktionerna i sin helhet blir bättre om inte resten görs bra.

Jag ser inga ljudmässiga orsaker till att inte använda äldre prylar men man skall alltid ha i åtanke att somliga komponenter slits och kan därigenom ge prestandaförluster som gör att det inte låter som när det var nytt.
Försteg ser jag dock som mindre känsliga än slutsteg.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/02/08 :  19:02:42  Show Profile Send CAB a Private Message
Jag tror att det ligger mycket i att det faktist lät bättre för gällande rör förstärkeri men en del komponenter åldras och kan ju varsamt ersättas t. ex. kondensatorer. Anledningen är NOS rören och ofta en mycket kort och okomplicerad signalväg i hardwirade hopsättningar.
Gällande en del äldre högtalare kan det ibland vara så att dess avsaknad av utmejslad hifi gör att man kan lyssna en held dag utan bli trött i öronen. Försök att göra det med t.ex en beryliumdiskant, jag klarar bara en stund.
Om det är noga selekterat och oftast inte billigt så inträffar det faktiskt ibland att jag tycker äldre produkter har en mera utpräglad musikalisk tatch.
Men nytt kan naturligtvis låta fantastiskt bra men tenderar att låta väldigt lika om man inte hostar upp extrembelopp.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2014/02/08 :  19:16:42  Show Profile Send FBK a Private Message
Enda egentliga erfarenheter som jag har är ifrån integrerade förstärkare som låg på nypris 4000-5000kr ifrån slutet av -90 talet och något år framåt och de låter inte bra alls idag (saknar fyllighet) efter snart 15års spelande. För enkla komponenter som slits mer eller ?
Ps. Minns Syrrans första riktiga stereo på 90-talet med Rotel förstärkare, den spelade knappt någon bas efter 10års dagligt användande. (stereon gick jämnt)

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2014/02/08 :  22:24:34  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
..förstärkare som låg på nypris 4000-5000kr ifrån slutet av -90 talet och något år framåt och de låter inte bra alls idag (saknar fyllighet) efter snart 15års spelande. För enkla komponenter som slits mer eller ?

Kan så vara, jag tror också att väldigt många äldre apparater i det lägre prissegmentet har levt typiskt hårda liv intryckta i täta racker eller staplade på varandra med dålig ventilation/kylning etc.

De som köper saker som kostar är i regel mera benägna att sköta om prylarna.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2014/02/09 :  21:06:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det är så att vissa komponenter blir förbrukade i apparaterna en av de som tar först slut är kondensatorerna de på minner mycket om uppladdningsbara batterier till sin uppbyggnad. När jag har införskaffat en äldre apparat typ förstärkare är det alltid det första som byts samt allt som är rena slitvara t.ex potentiometrar det är förbluffande vad de äldre hifiprylarna kan leverera.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2014/02/23 :  21:51:47  Show Profile Send FBK a Private Message
Har nu kollat efter något vettigt på beg marknaden i närområdet en längre tid utan att hitta något som drar så det lutar lite åt att man köper något nytt istället när det blir dags.
Men jag har märkt en sak tydligt när man kollat runt och det är att äldre Hifi verkar ha blivit dyrare, folk sätter ganska ofta höga beg priser som jag ser det och ofta så verkar det inte bli sålt heller.

Go to Top of Page

lampuradio
Member

894 Posts

Posted - 2014/02/23 :  22:20:21  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Till skillnad från exvis bilar, så förekommer inte "slitage" i verklig mening i en elektronisk apparat. Det kan förekomma "åldringsfenomen" och detta kan leda till att man inte får fullt frekvensomfång eller full uteffekt. Emellertid kan ju alltid de åldrade komponenterna bytas ut... Elektrolyktkondingar är misstänkta nr 1, 2 och 3, kan man säga, men de kan som sagt bytas. Rör åldras, de kan provas och vid behov bytas, förmodligen gäller samma för diskreta transistorer. Efter byte till nya komponenter av god kvalitet är ju prylen som ny igen! Detta kan ju vara en förklaring till att äldre anläggningar av god grundkonstruktion kostar en del; de blir aldrig utslitna! Med en ordentlig genomgång har man i princip en ny high-end-apparat. Om jag ville se mig om efter nåt att komplettera med så skulle jag definitivt titta på något äldre med gott rykte och som kan renoveras vid behov (inga tryckta kretsar om det är möjligt att undvika...).
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2014/02/24 :  12:19:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"folk sätter ganska ofta höga beg priser som jag ser det och ofta så verkar det inte bli sålt heller"

Ja det här verkar vara väldigt vanligt.Torde gälla i princip det mesta. Folk tror alltid att de skall göra "ett klipp" och att den som säljer är i stort behov av att bli av med saken vilket ju dock inte alltid är fallet så i vår släkt så brukar kedjan gå:Jag byter upp mig, min farsa byter upp sig, min brorsa byter upp sig och någon av hans kompisar byter upp sig osv.

Men jag skulle rekommendera att du söker något äldre försteg inte minst med anledning av det som står tidigare här.mvhKristofer
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/02/24 :  12:56:11  Show Profile Send lennartj a Private Message
FBK,
innan jag formulerar ett råd behöver jag veta vad DU kräver av ditt försteg.
Nöjer du dig med endast ett fåtal ingångar för linjenivå och volymkontroll?
Är fjärrkontroll ett krav?
Behöver du balanserade in- och utgångar?
Är det i så fall ok för dig om det ändå är single-ended internt?

Kräver du (liksom jag) högklassiga MC- och MM-ingångar, användbara tonkontroller och monoknapp för njutbar återgivning även av gamla skivor?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2014/02/24 :  21:35:07  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Ja det här verkar vara väldigt vanligt.Torde gälla i princip det mesta. Folk tror alltid att de skall göra "ett klipp" och att den som säljer är i stort behov av att bli av med saken vilket ju dock inte alltid är fallet så i vår släkt så brukar kedjan gå

Jag är inte som dem som slänger iväg skambud för att de villa göra "ett klipp" långt ifrån... Utan när jag köper beg så håller jag mig inom ramen för hur man själv vill bli behandlad när man säljer beg.= skambudsmailen blir man bara trött av. Men samtidigt så är det inte jättesvårt när man haft denna hobby halva livet att se vad som är rena överpriserna på och vad som är normala priser på och vad som är fynd.
Jag brukar inte heller svara på annonser där priset "sticker iväg" ifrån vad det brukar vara för en specifik produkt för jag tror att det mer eller mindre är det omvända då, säljaren vill göra ett klipp.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2014/02/24 :  22:03:18  Show Profile Send FBK a Private Message
lennartj@

Vanliga RCA,minst 2 ingångar,dubbla preout,tonkontroller och för en mindre summa = den ska användas till extra stereon ihop med datorn och då håller jag mig i de lägsta prisklasserna. Finns inte mycket som har de krav som jag har för max 2500kr, ska jag lägga mer så köper jag hellre något nytt när det gäller försteg då det finns alternativ som inte kostar jättemycket och som garanterat låter bra, troligtvis nästan för bra för en extra stereo.
Har mest funderat på att någon av grejerna som jag tänkt köpa skulle vara begagnat och då föll tanken på försteg då det behövs bytas ut först.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2014/02/25 :  10:13:11  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Nad C160/162 säger jag.

Du borde komma undan med 1500-2000kr där.

Bra grejer för slanten.

Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2014/02/25 :  11:23:43  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Finns ett Adcom ute nu på hifimagasinet för 1500 (danska?) men är det två pre-out på den?
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/02/25 :  11:29:31  Show Profile Send lennartj a Private Message
Aj då,
det segmentet har jag inte tillräcklig koll på för att ge goda råd om.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2014/02/25 :  12:24:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Jag är inte som dem som slänger iväg skambud för att de villa göra "ett klipp" långt ifrån..."

Ja visst kan det även vara åt andra hållet med.Beträffande Nad så har åtminstone jag aldrig tyckt att de varit något att välja framför andra tillverkare. mvhKristofer

Go to Top of Page

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2014/02/25 :  14:33:09  Show Profile Send iMac a Private Message
Finns fler åldringsfenomen än kondingar som blir dåliga med tiden, tex oxid på kontakter, relä, potar o omkopplare. Sedan komponenter som blir mycket varma håller inte lika länge o lödningar kan släppa/bli dåliga pga värmen.

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2014/02/25 :  15:06:21  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Beträffande Nad så har åtminstone jag aldrig tyckt att de varit något att välja framför andra tillverkare. mvhKristofer

Fast tvärtom är de riktigt bra alternativ sett till valmöjligheter och kvalitén allmänt i det prissegment som avses.

Är dessutom tonkontroller ett måste gäller relativt moderna grejor, alla potar och omkopplare oxiderar med tiden.

Hellre nytt och fräscht än gammalt och unket med de krav som ställs på options här, och i den prisklassen.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2014/02/25 :  16:45:57  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Må så vara men de har aldrig tilltalat mig. Då finns det finare och bättre märken hos Svenska Hifiklubben. Men smaken är ju olika. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2014/02/25 16:47:32
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2014/02/25 :  17:17:36  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Du kanske kan rekommendera något?
Är nyfiken själv på vad du sitter med för alternativ som är så bra?
Det var ju rekommendationer tråden gällde!

Edited by - Goldfinger on 2014/02/25 17:18:47
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2014/02/25 :  18:30:44  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo visst var det rekommendationer men smaken är ju olika och jag tycker ju som sagt att man bör titta på något annat. Problemet med hifi är ju att den som det mesta annat att den faller väldigt fort i värde. Detta är å andra sidan en klar fördel om man kan tänka sig att köpa begagnat.

Om du vill veta vad jag skulle valt hos Svenska Hifi klubben så är det Classe#180; och B&W men dock inga andra märken där.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2014/02/25 18:31:54
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2014/02/25 :  18:59:14  Show Profile Send Rolf-san a Private Message
För några år sedan köpte jag en Accuphase E206 för 2300 SEK.
Tror inte att jag skulle fått ett nytt som är lika bra för dessa pengar.
Har fortfarande inte behövt göra något åt det. Och tycker inte heller att de behövs.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2014/02/25 :  19:50:34  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Om du vill veta vad jag skulle valt hos Svenska Hifi klubben så är det Classe#180;

Classé med tonkontroller??
För max 2500kr och dubbla pre-out?

Jag uppskattar att du ansträngde dig iaf.

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2014/02/25 :  21:13:49  Show Profile Send FBK a Private Message
Ja något Classe till extra stereon blir det inte tal omutan som du säger Goldfinger så är Nad det bästa valet, även om de inte anses vara ett fint märke så är de ruggigt duktiga på att får fram mycket prisvärda konstruktioner på förstärkarsidan så länge jag har hållit på med denna hobby.
Slänger nog ut en köpes annons så får man se då det inte är bråttom heller.

Edited by - FBK on 2014/02/25 21:14:57
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2014/02/27 :  16:41:00  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja det finns väl dock inte. Så i stort så handlar jag inte på Svenska Hifiklubben.MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2014/02/27 :  16:43:04  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men det hade varit valet ifall jag gjort det. För det är de enda märken som jag tycker är något särskilt där.MvhKristofer
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000