HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W DM604 S3 vs Dynaudio Audience 72
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2002/07/23 :  23:11:29  Show Profile Send zorro a Private Message
Jag står i valet och kvalet mellan ovanstående högtalare (B&W DM604 S3 & Dynaudio Audience 72)

Jag har en Harman/Kardon HK3470 förstärkare och en Marantz CD6000 CD-spelare.

Tänkte om någon har några tankar om dessa högtalare.

mvh Johan

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/24 :  01:23:37  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:

Jag står i valet och kvalet mellan ovanstående högtalare (B&W DM604 S3 & Dynaudio Audience 72)
Tänkte om någon har några tankar om dessa högtalare.



Hej Johan.
Några tankar skall jag väl kunna bjuda på ;)

1) Lyssna för helsike själv! *detta sagt med allra ödmjukaste, försiktiga tonläge och glimten i ögat*
2) Jämförelsen är mellan en 2 1/2-vägare och en 3-vägare. I trevägaren sitter dessutom fyra element, eftersom basarna är dubblerade. B&W använder sin kevlarkon i mellanregistret, och detta är inte problemfritt eftersom kevlar är ett material som man ännu inte riktigt lyckats "tämja" med avseende på dess ringningar. (låg inre dämpning) De använder också en metalldome i diskanten, där Dynaudio använder sin mycket fina D-260 Esotec, som i de senaste generationerna låtit alldeles förträffligt enligt min mening (den hade tidigare lite problem med en topp kring 7 kHz). Då jag själv har lyssnat på B&W DM604 så har jag inte funnit dem särskilt njutbara i övre mellanregister och diskant, men ganska välupplösta i basregistret. Mitt klagomål är helt enkelt lyssningströtthet och för lite stampa-takten-faktor. Dynaudio låter mjukare och mer musikaliskt, enligt min mening (men lyssna för helsike själv!) *ånyo sagt med mjukt tonläge och ödmjukhet och glimten i ögat etc...*

3)Båda högtalarna bör vara ganska okomplicerade laster för din H/K-förstärkare att driva. Dynaudio brukar behöva gott om effekt för att verkligt komma till sin rätt. De inbjuder till att kräma på, helt enkelt - och de tål att man gör det! Jag har ingen direkt uppfattning om B&W DM604 på denna parameter, annat än att jag vill uttrycka mina farhågor om hur kavlarelementet uppför sig off-axis då man börjar pressa det. Jag upplevde att det lät pressat och inte njutbart vid höga volymer, just i övre mellanregistret.

4) Jag vet inte om jag har sagt det förut, men: Lyssna för helsike själv! I ditt eget lyssningsrum och med din egan utrustning! Det senare är viktigt, eftersom rummet är den absolut största felkällan när man lyssnar till högtalare. Många av de skillnader man tycker sig höra när man går från butik till butik handlar mer om lyssningsrum än om högtalare. Inte minst då sådana parametrar som kraft i basen, klangen i mellanregistret, förmåga till 3D-perspektiv etc, upplösning i mellanbasen och nedre mellanregistret (där rummets mud-factor spelar in).

(Om en butik inte kan låna ut högtalarna till dig i ett par dagar mot handpenning så skall butiken bojkottas, enligt min icke så ödmjuka mening. Allt annat är oseriöst, eftersom det är hemma i sitt vardagsrum man hör hur det kommer att låta, inte i butiken.)

Ta nu för allt i världen inte mina korta kommentarer som "sanningar" - de är bara snabba intryck av dessa produkter, som jag inte hört i samma rum, och inte lyssnat till mer än kanske 40 minuter vardera!

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2002/07/25 :  18:40:40  Show Profile Send zorro a Private Message
Jag tackar för dina tankar.

Jag tror förövrigt att det blir Dynaudion ty den passar mitt rum bättre än B&W´n

mvh Johan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000