HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Värdering av Dynaudio Focus
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/02/03 :  12:08:16  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Tvådelad fråga.

1. Hur kommer det sig att man får så lite för sin begagnade hifi-utrustning? Jag ser ofta priser som är 50% av nypris redan efter något år. Det är ju helt sjukt.

2. Jag är behov av nya högtalare och planerar därför att sälja mina Dynaudio Focus 220 mkII.
Jag behöver hjälp med värdering av er, vad tror ni man får för dem? Papper och kartong i sin ordning. Burkarna spelade sparsamt sedan mitten på -11. Svart ask.
Jag siktade på strax över 50% av nypris men har 351 visningar dock ingen spekulant.

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/02/03 :  13:28:27  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det finns så mycket att välja på begagnat är ett svar. Ett annat är att folk är snåla och hoppas göra klipp.
Sen finns det alltid en stor osäkerhet när det gäller begagnat och risken att bli missnöjd utan att kunna kräva pengarna tillbaka. Du får se det så att det du förlorar när du säljer, vinner du tillbaka när du köper begagnat.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2014/02/03 :  16:00:17  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Allt handlar om tillgång och efterfrågan samt skick naturligtvis, min uppfattning är att man i snitt förlorar 50-60 procent på prylar som fortfarande inte är mera än några år gamla, variationer på mycket större spann än så är dock inte ovanligt.

Håller man ögonen på annonsmarknaden får man en känsla av hur olika märken/modeller står sig begagnade.

Det är ju också en fråga om tålamod, hur länge man orkar tjafsa med försäljningen, däremot tror jag inte på affärsmetoden att förnya anonnsen var och varannan dag med samma pris under veckors tid, det ger bara ett desperat intryck.

Kan hända du måste ned mot 40% med dina Dynaudio, det kan du nog få förbereda dig på.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2014/02/03 :  17:22:25  Show Profile Send Johan4130 a Private Message
Huh.. det här intresset blir man ruinerad av. Först när man köper och sen när man säljer. :)
Go to Top of Page

zee
Starting Member

31 Posts

Posted - 2014/02/03 :  22:13:26  Show Profile Send zee a Private Message
Jag har följt begmarknaden till och från under flera år och kan bekräfta att man får löjligt lite för sina prylar. Jag har själv fyndat saker till helt sjuka priser. Eller vad sägs om;
1) Yamaha RX-V659, 5-6 år gammal, nypris ca 5000+ kr. Köpt för 700 kr för ett par veckor sedan. Killen borde kunnat få 1200-1500 om han haft tålamod.
2) Denon AVR-1905, 7 år gammal, nypris 3000+, köpt för 300 kr. Borde kunnat få 600-700.
3) Yamaha Rx-V375, inte ens 1 år gammal, nypris 2500+ kr, köpt för 350 kr. Killen borde kunnat få 700-1200 för den.
4) Rotel RA-03 stereoförstärkare, nypris 7500+, 6 år gammal, 900 kr.

Samtliga i nyskick!

Högtalare är nog dessutom mer svårsålda än förstärkare. Förstärkare får man alltid 300-1000 kr för, typ bara volymratten som kan braka. Högtalare vet man inte hur de är behandlade -> större risk -> lägre pris.

Vad gäller dina högtalare är de ett udda märke (inte mainstream) så du får hoppas på en audiofil ska nappa.
Go to Top of Page

MatsE
Member

626 Posts

Posted - 2014/02/03 :  22:55:31  Show Profile Send MatsE a Private Message

När jag har sålt så har jag begärt 50% för det som bara är ett par år gammalt. Blir det närmare 4 år och är en attraktiv produkt räknar jag c:a 33% av det pris jag gav.

Jag tycker att jag lyckats bra med det jag sålt. En del kanske jag kunnat få ut lite mer för t.ex. mina gamla Yamaha NS 1000M fick jag 50% (3.000:-) för efter c:a 20 år. Min Roksan Caspian såldes för ungefär 30%, 5 - 6.000 kronor.

Jag köpte min förstärkare Mystere IA21 i nyskick från ReHifi för 17.000 och den gick på c:a 27.000 kr som ny. Där var jag villig att betala lite till eftersom det var till ett företag och en produkt som jag var väldigt intresserad av.

Jag håller med Snutten att man kan vinna tillbaka när man själv köper begagnat. Skulle priserna ligga på 65-75% vem vill då köpa begagnat? Inte jag. Jag förstår att en köpare vill ha ett "klipp" samtidigt som jag får en liten grundplåt till uppgradering.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2014/02/05 :  11:31:01  Show Profile Send Passerati a Private Message
Ang beg priser så verkar "kult" eller "riktigt lyckade produkter" följa två helt egna kurvor, lyckligtvis kan man både spara pengar och nöja sig med "riktigt lyckade produkter" väldigt länge.

quote:
MatsE
Jag tycker att jag lyckats bra med det jag sålt. En del kanske jag kunnat få ut lite mer för t.ex. mina gamla Yamaha NS 1000M fick jag 50% (3.000:-) för efter c:a 20 år.
Yamaha NS-1000M i fint skick kan kosta betydligt över 6000kr per par. 3000 kr får ses som en spottstyver för ett (antar jag) fungerande par.
Go to Top of Page

MatsE
Member

626 Posts

Posted - 2014/02/05 :  19:37:24  Show Profile Send MatsE a Private Message

"Yamaha NS-1000M i fint skick kan kosta betydligt över 6000kr per par. 3000 kr får ses som en spottstyver för ett (antar jag) fungerande par."

Jo jag har förstått att det hade gått att få åtminstone c:a 5k för dem. Det blev i alla fall en snabb affär. Dessutom följde ett par Target stativ med som jag fyllt med sand och monterat extra spikes mellan högtalare och stativ. Bra lösning eller inte får andra avgöra.

Skicket var mint förutom att det kanske var märken under högtalarna.
De var endast använda av mig och jag köpte dem nya 1977.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000