Author |
Topic |
|
snaggvovve
Member
114 Posts |
Posted - 2013/12/27 : 22:54:40
|
Jag har letat efter något bra sätt att förvara mina CD-skivor. Hittade dessa lådor på amazon uk men då de tydligen inte säljs av amazon själva utan andra företag så är portot svindyrt till sverige. Är det någon som har koll på om liknande lådor finns att köpa i sverige? Varje låda rymmer 52 CD med sina askar.
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2013/12/28 : 17:14:07
|
Dessa lådor passar mycket bra på hyllor anpassade för LP. Måtten är w27 x d35 x h12cm. Med 35 cm djup rymmer de totalt 64 CD i standardaskar på två våningar.
Jag har bara hittat dem i Muji Stores som finns i 7 Ahlénsvaruhus i Sverige http://www.muji.com/se/stores/
Jag fick betala 275 kr styck, men det fick det vara värt eftersom jag knappt har några fria väggytor kvar. De 12 boxarna på bilden rymmer tillsammans 768 CD i standardfordral på mindre än två hyllmeter. De passar även bra i IKEASs Expedithyllor. Den utrymmeseffektiviteten är jag nöjd med, som inte har 50 cm djupa hyllor, vilket jag tror backarna som snaggvovve hittat behöver för att inte sticka ut.
När jag var i London för ett år sedan insåg jag att Ahléns gör väldiga påslag på Muji-produkterna. Köp på nätet http://www.muji.eu/pages/online.asp?Sec=9&Sub=39&PID=175 för knappt 14 GBP/styck!
|
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Freddy
Member
70 Posts |
Posted - 2013/12/28 : 18:03:47
|
En variant är att slänga fodralen och flytta över innehållet till en plastficka. Jag har köpt dessa http://www.cdincase.se/cdf3.html vilka är ganska finurliga eftersom man kan se "ryggen" på fodralet och därmed vilken skiva det är. Det gör själva förvaringen mindre utrymmeskrävande och du behöver inte köpa så många lådor. Jag skulle gissa att din låda för 52st fodral borde rymma ca 140 skivor i plastfickor. Men det förutsätter ju lite jobb att flytta innehållet samt att man kan skiljas från fodralet.
|
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2013/12/29 : 00:47:48
|
Några exempel på CD-omslag jag inte kan tänka mig att skiljas från
och jag har ganska många fler, vilket kanske förklarar varför jag inte kan tänka mig lösningen med plastfickor. |
|
|
Freddy
Member
70 Posts |
Posted - 2013/12/29 : 10:31:06
|
Jag har också några skivor som inte har det "vanliga" plastfodralet. Dessa har jag inte heller bytt. Merparten av mina skivor hade dock plastfodralet och till dessa fungerar plastfickan bra eftersom man kan flytta med sig alla trycksaker. För mig var målet att hitta en volym/hyllmeter besparande lösning utan göra det svårare att hitta bland skivorna. |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2013/12/29 : 12:54:22
|
Ett av alternativen: |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
Edited by - Zombie on 2013/12/29 12:54:52 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2013/12/29 : 18:33:50
|
Jag misstänker att trådskaparen är ute efter låder att förvara skivorna i efter att han har rippat dem. Med tanke på den låda han tittat på planerar han troligen att ställa undan dem i garaget/garderoben/vinden/källaren. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
NewMount
Member
268 Posts |
Posted - 2014/02/06 : 01:17:07
|
Tack för tips om 4-facks-CD-boxarna i acryl från Muji. Jag har beställt 10 stycken från muji.eu. |
Gärna en Ferrari, men först en bra stereo |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2014/02/06 : 09:47:17
|
Hoppas du blir nöjd och inte störs av att boxarna kan kännas ganska tunga att hantera när de är helt fyllda med de traditionella CD-askarna av plast, fast över 10 kg blir de inte. |
|
|
|
Topic |
|