Author |
Topic |
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2014/02/01 : 16:09:03
|
Provade en IcePower ASP1000 till mitt TH och körde lite lågfrekventa toner. Och undrade hur frekventa dessa verkligen är?
15 Hz är ju mest koner som rör sig fram å tebaka liksom? |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
elektronror
Member
390 Posts |
Posted - 2014/02/01 : 17:11:17
|
Även om man inte direkt kan höra toner under 20hz så flyttar det fortfarande luft och får andra saker att vibrera i frekvenser man kan höra.
|
Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2014/02/01 : 17:38:08
|
Menar du hur frekvent lågfrekventa toner < 20 Hz förekommer? Det beror verkligen på vad du spelar. Uppfattar du några sådana på inspelningar av akustisk musik är det sannolikt störningar. I vissa former av elektronisk musik som Drone är de dock vanligt förekommande och i actionfilmer om du även kör bioljud genom den anläggningen. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2014/02/01 : 17:50:44
|
Vad har du för th? Spelar du frekvenser under avstämningen på ett th är det mycket lätt att elementet går sönder. Om ett th ska ge någon output nedåt 15hz så behöver det vara stooort. |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2014/02/01 : 21:29:51
|
Det går ju väldigt lågt:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85839
Idag lät jag konen löpa först till X-mech sen minskade jag tills det lät ok. Testade vid 5 Hz, 10 Hz och lite mer vid 15 Hz. Vid 15 Hz fläktade det ordentligt när jag kände med handen vid elementet. Men ljud? Nä. Uppåt 20 Hz blev det mer som ljud. Men innan dess hade mycket i huset skramlat en hel del. Noder å sånt finns tydligen på fler ställen än i rummet högtalarna råkar stå i...
Hur är era erfarenheter? |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2014/02/01 : 22:32:05
|
Min gamla sub gick ner till 14-15 Hz (-3dB). Genelec 7270a. Mina nuvarande Catacomber spelar ner till strax under 30 innan dom faller. Hornen är mycket mera nyanserade och kommunikativa i basområdet. Jag saknar inte det sista i botten. Tycker det mest är skräp som ligger där, vissa enstaka inspelningar har fin rumsinfo men flertalet låter bara konstigt där nere. Verkar vara mixat på minimonitorer där man inte vet vad som händer på låga frekvenser. Alltså klart tveksam till nyttan med infraljud om man spelar musik. Film är nog en annan femma. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2014/02/02 : 09:11:37
|
Även när det gäller film så finns det inte så mycket under 20 som man kanske tror, men det förekommer. Om man sen förnimmer det som finns där nere beror mycket på rummet. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
JonasW
Member
94 Posts |
Posted - 2014/02/02 : 12:08:34
|
För varje år som går så slänger de in allt mer sub 20Hz material i filmerna. Framförallt i animerat och actionfilmer, men naturligtvis även i många andra genrer.
Det är ett av det största lyftet jag fått i min bio, att kunna spela upp "infra". Det blir ytterligare en dimension i filmtittandet. |
|
|
|
Topic |
|