Jag har oxå haft upprepade gallstenanfall för länge sedan, ingen höjdare. Gallblåsan är kvar och ovanpå mina högtalare har min fru blomkrukor i röd keramik. Klart trevligare än stenar tycker jag.
Keramik? Hm... Undrar verkligen om det har en positiv inverkan på ljudet? Tror inte den röda färgen är skadlig, men keramik? De vete tusan... Tror nog mer på uppstoppade möss då...
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -
skulle vara om du finner en riktig kruka (med rätt egenfrekvens) som kan svänga i motfas och därigenom dämpa dina höga talares resonansfrekvens. Sådan krukor spelar dock sannolikt i den högre skalan...
Så jag tror fortfarande mer på mössens inneboende verkan då de ser ut att innehålla den naturliga densiteten för ändamålet. Har även också en stark fördel med att minimera risken för vattenskador och för mycket sånt där syre som växter kan generera. (Fast blir man hög av för mycket syre så låter förstås allt bättre? Så det finns mycket aspekter i detta spörsmål...)
Kanske allt ändå blir lättare med en Shakti-"sten"?
Jag har en Robert Gustavsson Bobblehead (Fred Asp & illern Göran) på min ena högtalare. Jag tror inte den påverkar ljudet, men när huvudet börjar skaka på den vet jag att det är dags att sänka volymen. Snyggare än dom där mössen är den också.
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Jag har saltstenslampor från Himalaya på mina högtalare, om det blir bättre ljud vet jag inte men dom sprider ett vackert sken som man blir harmonisk av och är man harmonisk så låter väl allting mycket bättre.
Revoxarn Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Hm..? Jag e inte vidare harmonisk av mig... Kanske därför jag är i behov av det lilla extra i form av speciella stenar, grönmålade skivor, feta nätkablar å ljuvliga digitalkablar osv?