HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stenar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/01/29 :  21:19:37  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Vad i hela friden har man dessa till

http://www.hifitorget.se/visa_annons.php/shakti_stones_28665.htm

Mera bilder åt folket

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/01/29 :  21:23:31  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Förbättrar tryffelkonstanten, visste du inte det? Dessutom botar de fattigdom hos tillverkaren

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/01/29 :  21:29:58  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Det går att laga hål i vägen kanske , om de inte förbättrar något annat...

Har ingen aning hur de funkar i övrigt....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7710 Posts

Posted - 2014/01/29 :  21:42:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Tryffelkonstanten

Den vill jag också ha

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/01/29 :  21:44:14  Show Profile Send elektronror a Private Message
Ska man inte lägga dem på saker för att förhindra vibrationer? Om det fungerar är väl diskutabelt men vill jag ha sten finns det i trädgården...

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/29 :  22:13:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Påståendet är att det påverkar något i elektroniken positivt o det finns flera olika modeller.
Finns/fanns till o med för elkablarna i bilen.
Dom väger inte speciellt mycket så inte spec vibrationshämmande.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/01/29 :  23:44:04  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
De fungerar på t.ex. vissa cd-spelare. Har hört detta själv när Björn Wiman demonstrerade, och även hemma.
Trot om ni vill.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2014/01/29 :  23:45:10  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Tillverkaren menar väl att de ska absorbera elektromagnetiska störningar och därigenom ge bättre ljudåtergivning. Hur det sedan förhåller sig med den senare saken brukar det möjligen råda delade meningar om.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2014/01/30 :  08:35:02  Show Profile Send CC a Private Message
Har en liten sådan på digitalkabeln mellan min Squeezebox och dac.
Fungerar faktiskt mot mitt bättre vetande. Ljudet låter lite mer "analogt".

Har haft svårt att höra någon speciell skillnad på andra ställen på min anläggning. Oftast så kan jag inte bedöma om det låter bättre/sämre. Bara "annorlunda"... Men på digitalkabeln är det lätt att höra att det låter subjektivt bättre. Knäppt, eller hur?

Ps. Den väger nästan inget, håller den på plats med en liten snodd.

Ps2. När jag testade en packe digitalkablar för ett tag sedan så kunde jag inte bestämma mig om vilken jag egentligen tyckte fungerade bäst. Alla kablarna hade sina för/emot. Men när jag testade att hänga på den där lilla svarta "stenen" så påverkade den mer än skillnaden mellan de bättre digitalkablarna. :-0

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/01/30 :  08:41:28  Show Profile Send fixarstig a Private Message
quote:
absorbera elektromagnetiska störningar

Stenar som kan magnetiseras
Då var det som jag trodde, tackar

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/01/30 :  11:48:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är inte solida stenar utan de innehåller nåt kretskort. Finns ett patent på det hela som jag inte orkar leta upp just nu.
Jag har länkat till det i nån av alla de andra tidigare trådar som handlar om detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/01/30 :  14:36:36  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Kretskort? Är stenen nätanslutning åxå? I så fall kostar väl kabeln multum.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2014/01/30 :  15:11:21  Show Profile Send CC a Private Message
Ingen nätanslutning på de jag har sett å testat i alla fall... Kanske någon före sin tid luftburen variant då? ;-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/01/30 :  16:01:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För den som orkar: http://www.freepatentsonline.com/5814761.html

Här är en gammal tråd, den intressantaste i högen tror jag:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=77086

Själv är jag fullständigt ointresserad av produkten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2014/01/30 :  17:22:30  Show Profile Send CC a Private Message
Ja jisse... Nä ja orkade inte läsa om patentet... Började lite entusiastiskt men när jag började skrolla ned så gav jag upp :-(

(Kanske de e så de e tänkt? Ingen orkar läsa eller ens begriper vad det står så därav får man ett patent? :-) Haha )

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/01/30 :  20:10:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Tillverkaren menar väl att de ska absorbera elektromagnetiska störningar och därigenom ge bättre ljudåtergivning. Hur det sedan förhåller sig med den senare saken brukar det möjligen råda delade meningar om.

Men de kan ju bara absorbera den strålning som passerar genom stenen. Den som passerar vid sidan av ... passerar vid sidan av.
Sedan undrar jag vad som händer med den energi stenen suger upp. Blir stenen varm av den eller skickas energin ut igen i form av elektromegnetisk strål.... Ooops!
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2014/01/30 :  20:51:19  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message
Jag lägger alltid mina strumpor som jag haft i arbetsskorna på slutsteget när jag kommer hem, de dämpar mycket bättre, under torkprocessen uppstår dock problem med an ganska obehaglig odör.
Det har jag löst genom att fylla alla lediga utrymmen i förstärkaren
med Wunderbaum, skall prova att limma fast kretskort på dem nästa vecka, kanske blir ännu bättre!

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/01/30 :  21:17:12  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2014/01/30 :  21:28:24  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Det luktar Faktiskt......

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/30 :  23:52:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Man ska ju inte avfärda helt utan att ha testat eller hur ;)
Men det slog mig, en faraday bur måste ju vara guld i jämförelse.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2014/01/31 :  05:22:15  Show Profile Send Fuling a Private Message
Som ateist bär det emot en smula att skriva i en tråd om Shaktistenar men jag drog mig plötsligt till minnes att jag läst om en uppfinning som mumsar i sig elektromagnetiska ströfält ur luften och använder dem till att ladda batterier. Kan det finnas en koppling här?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2014/01/31 :  10:13:51  Show Profile Send svejk a Private Message
Dessa och Bybee grejerna var mycket på tapeten ett tag. Numera är det tyst och det borde välan bero på att i förhållande till pris var eventuella förbättringar skrala. Har några Bybee i min anläggning någon förändring vart det inte trots att det ville/försökte höra skillnad

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2014/01/31 :  10:32:15  Show Profile Send CC a Private Message
Det är som du skriver svejk gällande pris/prestanda...

Så även om jag (och medlyssnare) ibland har upplevt subjektiva förbättringar med både Bybee å Shakti så står det inte i relation till kostnaden. Jag får så mycket mer ut av att lägga pengarna på exempelvis akustik och då jag (som så många andra) inte har en säck att ösa från så får man prioritera sina investeringar... Men, har du gjort ALLT det andra och har (för mycket?) pengar över, så testa. Du kan bli överraskad ;-)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2014/01/31 :  11:58:09  Show Profile Send Joda a Private Message
quote:
Kan det finnas en koppling här?

Tror att effektiviteten ligger ganska lågt på dessa typer av kretsat, så några % av absorption gör nog inte så jättemycket.

En terminerad antenn bör rimligtvis absorbera nånting. Men det är långt från enkelt att förstå hur saker interagerar vid högre frekvenser.

En påse vatten gör nog mer nytta kostnadsmässigt, då man får gå ner på långa våglängder om man ska sända genom vatten.
Och vid 2.45GHz kan man dumpa rätt stora mängder energi in i ett glas vatten =)
Ser dock inte många som ställer vatten ovanpå elektronik som tweak.

För elektromagnetiska fält bör man väl rimligtvis kunna terminera en elektromagnet (spole eller spole med kärna) med ett motstånd för att äta upp energi.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2014/01/31 11:58:52
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2014/01/31 :  15:29:44  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Tungt vatten kanske?

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2014/02/01 :  08:07:22  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
En påse vatten gör nog mer nytta kostnadsmässigt, då man får gå ner på långa våglängder om man ska sända genom vatten.

Förmodligen helt korrekt och en rolig idé!

Vatten i elektronik är dock inte så kul så iakttag försiktighet vid eventuella försök.

Edited by - MatsT on 2014/02/01 08:09:01
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000