HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Densen Demagic - High Fidelity
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/02/10 :  12:23:03  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag har testat en "prov versionen" av densen demagic. Denna finns på en av high fidelitys referens cd. Rättar sagt nummer 4, 1994. Den versionen jag testat skiljer sig från den man köper på, vad jag förstår, ett sätt: den är kortare???

Någon som jämfört dessa två och kan peka på någon större skillnad mellan dessa?

Jag upplevde i alla fall lite högre renhet (bruset som försvann) efter det att jag spelat demagic. På nyaste Dave matthews så hörde jag ett "ljud" på ett ställe som jag aldrig hört tidigare. Vad är era lyssningsintryck från den "riktiga" skivan?

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/10 :  12:29:03  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag tycker den gör stor nytta, brukar köra den någon gång i veckan. Den "riktiga" är 3 minuter lång, jag minns inte hur lång den snutten är på HF skivan, men det är garanterat inte hela orginalet.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/02/10 :  12:37:45  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Originally posted by Pjotre

Jag tycker den gör stor nytta, brukar köra den någon gång i veckan. Den "riktiga" är 3 minuter lång, jag minns inte hur lång den snutten är på HF skivan, men det är garanterat inte hela orginalet.



Jag vet, originalet är 3 minuter och den jag har är 1 minut. Vad tycker du de ljudmässiga resultaten blir, efter det att du spelat skivan?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/10 :  12:43:05  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Större lugn i ljudet... Lite svårt att beskriva men ungefär som första gången jag lyssnade på Advantage CD1S hemma (hade då en Thule CD) och det lugn som spred sig i ljudet det får jag när jag kört DeMagic.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/02/10 :  17:26:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Är ett absolut måste i min anläggning. Kör den varje vecka.
Ljudet öppnas upp och blir renare.
Go to Top of Page

clEMMan
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/02/10 :  22:45:17  Show Profile Send clEMMan a Private Message
Någon som vet var kan man få tag på denna magiska cd?
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/02/11 :  06:00:06  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag måste få fråga: Vad exakt gör att ljudet skulle bli bättre bara för att man "spelar" en cd med en massa oljud??

Kablar, spikes, nätfilter allt det där förstår jag och hör jag skillnad på men det här??

Vad jag vill veta på ett enkelt sätt är vad som händer. Jag har en gammal HF skiva med oljudet men har aldrig tyckt att det låtit bättre efter att ha spelat det.

..å andra sidan låter ALLT som spelas bättre efter en sådan ljudmisshandel

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/02/11 :  09:37:38  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Det är inte meningen att du ska sitta och lyssna på fräset!!
Jag brukar sätta demagic på repeat när jag åker och handlar eller nått, och övriga i familjen inte är hemma!!!
Tycker den funkar bra, ibland riktigt bra beroende på vilka grejor man poppar på just då!, uppgradering - uppgradering!!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/02/11 :  20:00:38  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:
Originally posted by Ledzepp

Det är inte meningen att du ska sitta och lyssna på fräset!!
Jag brukar sätta demagic på repeat när jag åker och handlar eller nått, och övriga i familjen inte är hemma!!!
Tycker den funkar bra, ibland riktigt bra beroende på vilka grejor man poppar på just då!, uppgradering - uppgradering!!!



Åh f%*n!
Jag som tyckte låten var rätt ok efter 30 lyssningar

Seriöst! Kan någon klokare person än jag förklara för mig vad det är som dessa ljud gör med hårdvaran dvs apparaterna??

I detta fall hör jag inte någon som helst skillnad, tyvärr.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/12 :  00:19:04  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Förväntad effekt kanske???!!!

Jag har också kört kortversionen på HF:s CD, men kan inte påstå att jag märkte ngn skillnad. Man kanske behöver en bättre anläggning?
Eller fullversionen?
När dom skrev om detta i HF funderade jag på hur det skulle funka?
Skulle det bli LITE bättre med demoversionen och MYCKET bättre om man köpte fullversionen?
Har tyvärr inte detta nummer kvar. Är det ngn som har en teknisk förklaring?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/12 :  02:05:10  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Teknisk förklaring, gör det att det blir någon skillnad i den hörbara effekten? Visserligen trevligt att förstå varför vissa saker fungerar och inte andra. Men jag har inte 200 universitetspoäng i elektronik och akustik och kanske inte heller detta är någon garanti. Det påstås i alla fall att Densens magnetiseringteori skall ha verifierats på ett universitet i Korea. www.densen.dk
Jag har inte haft De-Magic så länge men upplever att den kan ta bort litet sand och gnissel från ljudet. Effekten är som tidigar skrivits subtil men inte oväsentlig. Blindtestarnas mardröm, när man måste ha en anläggning som blivit magnetiserad under ganska lång tid för att det skall ge ordentlig effekt och sedan inte kan svänga tillbaka från B till A efter 45 sekunder!
Men än så länge begränsar jag mig till att säga att jag tror på den och inte att den är definitivt effektiv.
I alla fall kostar den inte mer än en vanlig CD, och hur ofta kan man inte springa på pumpen där och få tag på något som man blir besviken på.



Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/02/12 :  07:39:52  Show Profile Send Niclas a Private Message
Jag har haft DeMagic i ett halvår & vill inte påstå att jag hört nå´n direkt skillnad.
Har kanske för dålig anläggning, vad vet jag ?

På Köpenhamnsmässan sålde dom Densen DeMagic för 40:- eller 3 för 100:- .
Jag gav 200:- på hifiskåne :-0
Mvh
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/02/12 :  12:26:40  Show Profile Send poman a Private Message
Hej Nicklas!

Det tror jag du inte har, när man kollar vad du kör med så ser det ut
och vara en kvalitetsanläggning.
Men det kan vara så en del funkar det i en del inte eller?

/PO

quote:
Originally posted by Niclas

Jag har haft DeMagic i ett halvår & vill inte påstå att jag hört nå´n direkt skillnad.
Har kanske för dålig anläggning, vad vet jag ?

På Köpenhamnsmässan sålde dom Densen DeMagic för 40:- eller 3 för 100:- .
Jag gav 200:- på hifiskåne :-0
Mvh

Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/02/12 :  13:20:58  Show Profile Send Gebex a Private Message
HiFi-stället i Göteborg har den.

quote:
Originally posted by clEMMan

Någon som vet var kan man få tag på denna magiska cd?

Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2003/02/12 :  13:39:23  Show Profile Send Niclas a Private Message
Tack poman, detsamma till Dig !
Jag säger dock inte att den inte funkar, men jag har svårt att höra skillnaden när jag inte kan gå tillbaks & lyssna hur det var innan. Jag vill ju gärna tro det blir bättre ;-)
Mvh

Edited by - Niclas on 2003/02/12 13:45:44
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/02/12 :  14:28:14  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Man har påvisat klara ljudförbättringar i olika vinyl pickuper där man avmagnitiserar koppartråden eller kristallen (eller vad det nu var) som sitter inne i själva pickupen. det är också vetenskapligt bevisat. Men att man det skulle innebära ljudmässiga förbättringar i övriga delar av anläggning är inte bevisat än så länge, men de studier som densen har gjort tyder på det..... Skivan är såld i över 100 000 exemplar så, som High fidelity skriver, bör det ligga någonting i detta påstående.

Ljudet består av en form av "dunkande" basljud.
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/02/12 :  17:13:01  Show Profile Send gurin a Private Message
Även jag kör en sådan där. Jag tycker mig höra en klar förbättring. Jag kan dock inte avgöra hur länge "effekten" håller i sig.

Det var dock ett tag sedan jag körde den, borde kanske göra det.

mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/12 :  17:50:02  Show Profile Send divander a Private Message
Allt hokus pokus är värt pengarna om de inte kostar mer än någon hundring. Bara man får pyssla lite och hoppas på att det låter bättre. Sen är det en perfekt grej att testa polarna med. Antingen skall de höra skillnad eller så skall de vara imponerade av prylen i sig. Annars är de inte några riktigt bra polare.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/02/13 :  09:09:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lustigt att det finns folk som inte hör någon skillnad.
För mig är skillnaden ganska uppenbar.
Som att tvätta ett fönster.
Jag har också kört den i andras anläggningar och
alla har hört förbättringar.
En kompis har Gryphons avmagnetiseringsmackapär och han
anser att Densen-skivan ger större effekt.
Kanske för att cd-spelarens analoga del avmagnetiseras även den.
Jag hade glömt att köra skivan på ett tag och körde den igen igår.
Samma sak igen, renare och klarare ljud efter körningen.
Ett måste helt enkelt med tanke på att det är ett förhållandevis rätt humant pris jämfört med koner och stenar i olika exotiska material.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/02/13 :  09:39:08  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Lustigt att det finns folk som inte hör någon skillnad.




Nej det är inte ett dugg lustigt

Jag vill gärna höra skillnad. Jag skall in till Hifistället och köpa en skiva för detta är en billig tweak. Jag återkommer i ämnet.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/02/13 :  12:49:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har använt Demagic i några år och det är en mycket trevlig produkt.
Ljudet blir både renare, naturligare och mer välupplöst. Jag kör den cirka 10 min var tredje vecka.




Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/02/13 :  12:56:42  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag fick en liknande effekt (ungefär samma som med densen) när jag lyssnade på "intervju band". För min B-uppsats så var jag tvungen att lyssna igenom flera intervjuer på tape. Dessa var gjorda under Hultsfredsfestivalen och var av urusel kvalité. Det var en massa brus från all musik, alla människor och luften som susade.

För att ens uppfatta vad som sades på banden så måste man ha ganska hög volym. I och med att talet förstärktes så gjorde även bruset det i samma omfattning. Det var j-kligt jobbigt att lyssna på dessa, men när jag sedan gick över till att lyssna på musik så uppfattade jag den som betydligt klarare än innan...

Det kan ju kanske bero på att man hade hört så mycket "brus" under en lång period att man helt enkelt upplever det mesta som klarare när bruset försvinner. Det kanske låter konstigt men så uppfattade jag det i alla fall..... inbillning månne
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/02/14 :  10:00:46  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

En kompis har Gryphons avmagnetiseringsmackapär och han
anser att Densen-skivan ger större effekt.
Kanske för att cd-spelarens analoga del avmagnetiseras även den.
Jag har också Gryphon. Ger Densen-skivan samma slags förbättringar (som jag själv också anser vara att allting blir ett snäpp tydligare, samt lägre bakgrundsbrus)?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/02/14 :  17:13:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är väl samma typ av signal som alstras.
Jag har ingen erfarenhet av Gryphons.
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/02/15 :  08:50:25  Show Profile Send gurin a Private Message
Skeptikernas argument vekar vara att efter oljud låter bättre ljud likt välljud.

Jag lyssnar inte på min Densen CD. När den åker i transporten glider Peltor H10 över öronen och rummet lämnas. Själv återkommer jag inte förrän skivan definitivt är slut. Så mina öron borde inte påverkas av det riktigt elaka ljudet.

Jag hör ljudförändringar i alla fall.

Mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/02/19 :  13:19:49  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Har någon haft möjlighet att jämföra versionen från high fidelity och originalet? Får man mer effekt med originalet?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000