HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 B.A.T. VK300SE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/12 :  18:15:03  Show Profile Send n/a a Private Message
Tar mej friheten att posta en liten recension som en kollega har skrivit.

Copyright Ludwig på Ljudmakarn. (mail@ljudmakarn.se)

När jag först packade upp Balanced Audio VK-300SE, infann sig samma känsla som när jag införskaffade min första systemkamera efter en hel sommars hårt slit på bygge i Norrtälje. Känslan av belöning. Allt var minutiöst nedpackat, med förslutna påsar med de tillbehör man kan komma att behöva. Själva förstärkaren var närmast klinisk i sin fulländade precision, långt ifrån den lite mer jordnära känslan man kan få av att det är riktiga människor som packat ned apparaten då man har att göra med t ex engelsk HiFi. Nej, här var det yrkesmördarprecision som gällde. Men jag gillar det. Koll på läget.

Fjärren känns som en klenod bara den. En rejäl, sparsmakad, tung svart metallfjärr utfräst i aluminium, med den rätta känslan i knappklicket. Från den kan man styra samtliga funktioner hos förstärkaren. Och det finns många möjligheter till specialanpassning efter just dina önskemål.

På förstärkarens front finns från vänster till höger: strömbrytare, fjärröga, muteknapp, fasknapp, fem numrerade ingångar, varav de två första balanserade, monoknapp, funktionstangent – mer om denna lite längre fram - och en multi/jog-ratt för reglering av volym och logik-kommando. Centralt placerad sitter en stor display med stora blå blockbokstäver. Den kan justeras i ljusstyrka, eller helt stängas av. Displayen visar vald källa, och volym alternativt status för densamma.

Den här förstärkaren ska definitivt köpas med fjärrkontroll. I USA erbjuds den som standard i en enklare version utan fjärrkontroll, men det är att missa halva poängen med VK-300. Till Skandinavien importeras endast den fjärrkontrollerade versionen, vilken är betydligt mer mångsidig. Varje enskild ingång kan konfigureras helt efter dina önskemål: Du kan börja med att döpa ingången till valfri bokstavskombination om fyra bokstäver. Siffror, blanksteg, ryska och japanska tecken finns också att tillgå om så önskas. När du valt lämplig beteckning, eller låtit standardbeteckningarna stå kvar, kan du stega dig vidare med funktionstangenten. Upp till åtta val kan göras för varje källa. Du kan exempelvis justera den inbördes volymen från varje källa, vilket kan vara bra ur flera synvinklar. Dels slipper du få hjärtat i halsgropen när du byter till radio, dels är det fiffigt att kunna vara säker på att t ex en balanserad och en obalanserad ingång låter lika starkt om du t ex ska jämföra två signalkablar. Vidare kan du justera balans, maxvolym, mono-eller stereo, och fasinställning individuellt för varje enskild källa. Fantastiskt mångsidigt. Det öppnar verkligen för att kunna integrera en hel rad olika ljudkällor till din VK-300.
Ytterligare en funktion som jag har haft stor nytta av är möjligheten att välja volymläge ”fix”. Det ger dig möjlighet att använda VK-300 som rent slutsteg. Volymen är graderad från 0 till 140. Vid inställning på 100 skickar försteget bara vidare signalen till slutstegsdelen, utan att varken skjutsa på mer eller dämpa signalen. Jag gjorde så här:

Ingång nummer ett är den första balanserade ingången. Till den kopplade jag in en Meridian 588 CD-spelare. Den låter som bäst balanserat. Jag döpte om ingången till ”588” och lät volymkontrollen vara i aktivt läge. Klart.

Ingång nummer tre är den första obalanserade ingången. Den heter normalt AUX. Jag döpte om den till MAP1, och kopplade in McCormacks utmärkta sexkanalsförsteg (MAP1) från front Left- och front Right-utgångarna. Volymen valdes som ”fix” på nivå 100. Genast hade jag en för- och slutstegskombination med McCormack som mastervolym. De andra kanalerna på McCormackförsteget (C,SL,SR) kopplade jag in till tre Musical Fidelity XA-50 monoblock. Subwooferkanalen kopplades i vanlig ordning till en aktiv subwoofer. I det här fallet en Audio Physic Minos. Vips! En anläggning för både HiFibruk i både stereo och multikanal. Lägg till en DVD-spelare med inbyggd surroundprocessor och du har ett fullt utbyggt hemmabiosystem. Med grym ljudkvalitet.

Lyssningsintryck:

Jag hade blivit förvarnad om att VK-300 kunde låta lite kyligt under de första dagarna. När den hade stått påslagen någon timme satte jag mig ned för att lyssna. Jodå, den lät riktigt trevligt på en gång. Kanske lite kyligt, som sagt, men inget påtagligt. Svänget fanns, och det var ordning på instrumentplacering och storlek på sångare och instrument. Inga problem. Jag satt en stund och kände mig ganska nöjd. Sedan gick jag iväg och gjorde annat. Tyckte fortfarande att förstärkarens coolhetsfaktor och de rikliga inställningsmöjligheterna ändå var de stora plusen med VK-300. Kul att döpa ingångar och justera optimalt. Så fortlöpte dagarna. Jag lyssnade en del på mina skivor, och så gjorde jag annat. Spelade lite hemmabio med släckt display, och kände mig hyfsat nöjd.
Inget fantastiskt, men ändå rätt bra på allt. Det var till den där onsdagsmorgonen i början av januari. Jag klev upp som vanligt och gnuggade ögonen i förstärkarens blå sken. En CD hade snurrat på låg volym på repeat hela natten. Frugan hade redan ordnat med barnlämning på dagis och skola, och jag hade TVÅ hela timmar tills jag behövde åka. Med en gäspning slog jag mig ned i favoritfåtöljen och tryckte på fjärrkontrollens volymknapp. Volymen höjdes (!) till lagom morgonnivå. På 2,4 sekunder var jag helt klarvaken. Något hade hänt under natten.

Hade vi haft inbrott? Hade någon ljusskygg gärningsman smugit sig in mitt i natten och letat sig fram till VK-300 och läst en trollformel för den i mörkret? Eller hade Gud plötsligt blivit HiFi-nörd och vridit till klimatet till extra gynnsamt för musikavspelning?
Något skumt var det i alla fall. Förstärkaren hade nämligen helt transformerats under natten. Den lite svala, ordningssamma spelstilen var som bortblåst. Samma skiva som jag lyssnat till kvällen före lät betydligt mer överväldigande. Med ens fanns en självsäker stadga i alla musikaliska passager som jag inte noterat tidigare. En betydligt bättre slagkraftighet och dynamik motionerade mina förvånade högtalarkoner på ett mer snärtigt och spelglatt sätt. Rackarns vilka bra högtalare! Dessutom fanns en närvaro i instrument- och röstklang som jag inte noterat tidigare. Det där ”fruktiga” eller ”blommiga”, som är så svårt att locka fram ur HiFi-anläggningen. Det verkar i hög grad sitta i förstärkaren. Inom loppet av några ögonblick var vardagsrumsgolvet belamrat med CD-fodral. Jag bara måste höra lite på just den låten på den skivan, tänkte jag. Gång på gång. Och så där höll det på.

Senare samma dag beslöt jag att prova den nyväckta förstärkaren till filmljud också. Vi tittade på Jurassic Park III på DVD. Den har ganska mycket ljudeffekter, och miljöerna växlar från intimt krypin i tropisk regnskogsgömsle till kraschande plan i dinosauriegapet, ungefär. Filmen var över på två röda sekunder. Frugan tyckte den var hyfsad. Jag tyckte den var fantastisk! På frågan om jag menade allvar svarade jag ”Ja!”, och min förklaring till detta löd: Själva storyn kanske inte var så överväldigande precis, men filmen LÄT ju så otroligt bra. Något annat spelar väl ingen roll?

När jag åter tände displayen på VK-300SE:n såg jag hur den log lite mot mig i mörkret.

Balanced Audio Technology VK-300 finns i tre olika versioner (alla med fjärrkontroll). Som tillval finns ett mycket högklassigt phono-steg, av transistortyp, som accepterar både MM och MC. Den billigaste verionen av VK-300 innehåller en transistorbestyckad förförstärkardel, och har tunats för att tilltala lyssnare som gillar snabb elektronik med bra transparens. Möjligen för rock- och poplyssnaren som ibland lägger på en jazzskiva. Nästa modell har försetts med rörförsteg, bestyckat med de i förförstärkarsammanhang vanliga 6922-rören. Den har tunats för att ge en djup och luftig ljudbild, med lager på lager av information, och en klang med rika, djupa färger. Mer för den som lyssnar mest på klassiskt och akustiskt, och även vokalt och jazz. Den exklusivaste versionen av VK-300 – SE-versionen som jag testat – är också bestyckad med rörförsteg, den här gången med de superpresterande ryska 6H30 Super Tubes. Dessa formidabla rör klarar konsten att låta både snabbt och transparent, och ge en väldefinierad ljudbild med rika klangfärger. Värt att notera är också att detta är den enda modellen med vridpotentiometer på fronten. De övriga har knappar för volym- och funtionsjustering. B.A.T. har köpt upp hela det befintliga lagret av ”New Old Stock-rör”, för att använda dessa i sina tre toppmodeller. Röret sitter förutom i VK-300SE också i förstegen VK-31SE, och det helt balanserade VK-51SE. Dessa har också VK-300:s bländande logikdel. De kan mycket väl vara ett bra alternativ för dig som redan har ett bra slutsteg. Men det ska mycket till för att överträffa det 150-watts transistorförsteg som sitter i VK-300. Och du slipper lägga pengar på en signalkabel i samma kaliber. Ska den ha en chans i sammanhanget lär den kosta en ansenlig hög med tusenlappar bara den.

Slutsats:

Balanced Audio Technology VK-300SE är den bästa integrerade förstärkare jag provat. Den har egentligen inga påtagliga svagheter. För dig som har fler än fem ljudkällor kan det bli trångt, och aktuellt med ett försteg istället, men med dagens multiformatsmaskiner blir den gruppen ständigt mindre och mindre. Jag skulle dock kunna önska mig ett annat val av högtalarterminaler. De som sitter där är av den vanliga guldpläterade typen med sexkantig mutter bakpå. Den accepterar visserligen både banankontakter och de flesta spadtyper, men för att få något riktigt grepp om spadarna blev jag tvungen att plocka fram en liten skiftnyckel. Ett större vrede – som på Sonus Faber Cremona till exempel – hade varit att föredra. RCA- och XLR-kontakter är av högsta kvalitet, liksom chassie och övriga reglage. Yrkesmördarprecision var det. En titt under locket ger samma lyckorus för den intresserade. Bländande byggkvalitet, med perfekta lödningar och hög klass på alla komponenter. Ljudmässigt lämnar den mig något förvånad… - nöjd! Detta är förstärkaren jag vill ha permanent i min anläggning. Det är nästan tråkigt – men bara nästan!

Provlyssnad av: Ludwig

Övrig utrustning:
Meridian 588 CD-spelare
Eichmann eXpress 6 signalkabel (RCA och XLR)
Bullet Plugs
Eichmann AC Enhancing Power Cable
McCormack MAP-1 sexkanalsförsteg
Musical Fidelity XA-50 monoblock
Audio Physic Minos subwoofer
Eichmann eXpress 6 högtalarkabel (single wire)
Audience 24 högtalarkabel (single wire)
Tannoy Dimension TD12 högtalare
Merlin TSM Millenium som centerhögtalare, med
Tannoy ST-100 super tweeter
Tannoy Eyris R bakhögtalare
Audioquest CV-4 högtalarkabel
BASE-plattor under samtliga apparater (ett måste!)
Shakti sten på CD och försteg
Shun mook
Finite Elemente Spider bänkar



http://www.balanced.com/products/amp/Vk-300x.html

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn

Edited by - n/a on 2003/03/12 18:16:57

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/03/12 :  18:49:32  Show Profile Send lindvall a Private Message
En mycket trevlig recension!

För övrigt undrar jag vad som menas med uttalandet: "Den ena av världens två bästa integrerade förstärkare" som det står på ljudmarkarns hemsida? Är det Mark Levinson 383 den andra som menas? Eller Jeff Rowland Concentra II? Eller kanske Loth-X JI 300? Man blir ju lite nyfiken...
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/13 :  03:00:55  Show Profile Send ekman a Private Message
eller kanske en accuphase? =)
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/13 :  07:38:50  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Fin recension, underhållande och välskriven!!

Vad kostar underverket?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:04:57  Show Profile Send lindvall a Private Message
När jag kollade på ljudmakarns sida så stod det att den kostar 68 000.
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/03/13 :  16:10:03  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
den finns val om jag inte minns i 3 olika varianter och den han recenserade var val den med super tubes?? men jag kan ha valdigt fel sa lita inte pa mig... :)
Forresten sa ar det underbart att man kan folja hififorum fran Gambia tillochmed. :)
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/03/13 :  16:16:46  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
hsivp:
Hoppas det är härligt i Gambia. Jag var i Thailand, och hade samma möjlighet därigfrån att följa hifisverige.
Kördes Admon på BAT'n?

// Pär
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/13 :  17:29:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Ekpgepppegnenng: Jag svara i Adams ställe.. Jag tror inte att Admon kördes på B.A.T:n...

Sladd: Jo, det är tyngsta versionen som finns hemma på Ljudmakarn...
Jag ska framföra åsikterna till skribenten...

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn

Edited by - n/a on 2003/03/13 17:34:49
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/03/13 :  17:57:22  Show Profile Send lindvall a Private Message
Är det kanske Lavardinförstärkaren som avses? (Kan inte släppa funderingen...)
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/13 :  18:01:04  Show Profile Send n/a a Private Message
Jaja, ska kolla det också...


//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

tl1000
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/03/14 :  13:52:41  Show Profile Send tl1000 a Private Message
Okej okej. Cello 70.
Förmodligen finns det fler som kandiderar. Det får vi antagligen se (höra) på Frankfurtmässan
lite senare i vår.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/03/15 :  10:50:19  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Den skulle vara intressant att lyssna på, har hört en del bat och de har aldrig gjort mig besviken.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/03/15 :  20:46:59  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
epkpeng> tyvarr sa hade nagon lagt beslag pa den men jag har haft molighet att lyssna pa den i ett par timmar pa massan... mumms..defenitivt ett hett alternativ till mitt vardagsrum (stereo) :)

Pa tisdag surfas det med harlig isdn koppling.. just nu ar det som sirap.. kanske hela gambia surfar over en och samma isdn... siiiirrraaapp
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/03/17 :  18:00:27  Show Profile Send lindvall a Private Message
Cello 70... Där ser man...

ed. (Aldrig hört talas om...)

Edited by - lindvall on 2003/03/17 18:13:37
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/17 :  21:00:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Här finns det lite om Cello:
http://www.matthew-james.net/

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/03/19 :  08:32:19  Show Profile Send Mattias a Private Message
Cello prylar är intressanta!
Aldrig hört eller pillat på. Våra Finska hifivänner har haft märket många år på hemmaplan. Det skall vara grymme saker.

/Mattias
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000