HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dac som försteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2014/01/16 :  19:38:07  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
Kör idag med dacen direkt till slutsteget och det funkar helt perfekt. Men kan det bli bättre?
Någon som testat o jämfört med typ benchmark mot försteg?
Kör idag med två Kina byggen o de fullständigt mosar allt jag haft tidigare. Jag håller mej i budgetklassen märk väl.
Men nu är det så att det finns ett tillhörande försteg till slutsteget som lockar. Men kan jag få en positiv effekt på ljudet eller blir det bara ännu ett steg i kedjan?
Dacen har som sagt inga problem att driva slutsteget.
Vad har ni för erfarenheter? Någon som jämfört?

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2014/01/16 :  20:24:53  Show Profile Send hjort a Private Message
Försteget i Benchmark DAC1 kopplas med fördel bort, det låter väldigt illa.

Provade Krell 7.1 processor/dac direkt till slutsteg (rör) det var häftigt. Det lät bättre än med ett ARC försteg i mellan.

Det går nog inte att läsa sig till vad som låter bra, det är bara att testa själv.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2014/01/16 :  20:37:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Har en Benchmark DAC-1 och håller med Hjort att den inte är någon höjdare som försteg. Det låter avgjort bättre när den får agera enbart DAC och kopplas via mitt Bryston BP25.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2014/01/16 :  21:03:56  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
Tja, det är nog bara o beställa o testa. Dac:en jag använder är en audio gd 11.32 den måste vara ett riktigt fynd för vad den kostar så alla som är på jakt efter en dac i 5-10000:- gör er själva en tjänst o beställ en sådan o testa. Återkom gärna.
Slutsteget är om möjligt ännu mer prisvärt och håller försteget samma ljudkvalitet så är det egentligen inget o hålla på.
Go to Top of Page

DavidS
Member

390 Posts

Posted - 2014/01/16 :  22:25:19  Show Profile Send DavidS a Private Message
Äger du fler produkter ifrån Audio GD?
Go to Top of Page

gorkamorka
Member

136 Posts

Posted - 2014/01/17 :  05:55:34  Show Profile Send gorkamorka a Private Message
Nej, dac är det jag har från audio gd. Funderade på att testa hans lilla integrerade nu när jag bytte förstärkare men läste mej till att den var kanske väl analytisk och "på" för min smak.
Men deras prylar är ju fantastiskt byggda och den lilla dac:en jag har var ett stort lyft här hemma.
Slutsteget är en goldmund mimesis 29 clone. Helt makalöst bra för vad den kostar.
Jämförde den mot ett svensk/Kina steg som höjts till skyarna i nordisk press och kostar ett par tusen till.
Och clonen spelar i en helt annan liga...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000