Author |
Topic |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2014/01/13 : 15:33:14
|
Vad är det för för- resp. nackdelar med passivt försteg kontra aktivt försteg? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2014/01/13 : 18:46:03
|
Personligen har jag svårt med "nomenklaturen". Ett "försteg" i min värld är en anordning som har aktiva element och som kan ge signalanpassning till slutsteget oavsett insignalen är "för hög" eller "för låg". Ett "passivt försteg" verkar vara en fancy beteckning på en "ingångsväljare", som MÖJLIGEN innehåller en dämpsats och/eller ett filter av något slag. En sådan anordning måste följas av någon form av drivsteg om det ska klara att mata ett slutsteg genom en kabel av någon som helst längd och då är det ju inte passivt längre. Det är klart att det låter lite mer avancerat med "försteg" än med "dämpsats" eller "volymkontroll", men det är vad ett "passivt försteg" egentligen är (om det är passivt på riktigt...). Aktiva försteg är nåt man behöver om man har långa kablar eller om man måste anpassa signalnivån "uppåt". Det är inget fel med det, bara det är bra grejer. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/01/15 : 17:11:35
|
Här är en specialvariant av passiva försteg: http://www.mfaudio.co.uk/
Jag hade Classic silver-varianten ett par år, sålde det när jag behövde fler kanaler. Det är bland det bästa jag hört i förstegsväg. Volymkontrollens kvalitet är helt central och bara den kan göra en enorm skillnad. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2014/01/15 : 17:55:59
|
Kan bara instämma i Bernt´s hyllning till Music First. Nöjd sedan 2 år tillbaka, klar rekomendation. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
Posted - 2014/01/15 : 20:31:54
|
Här är en till som är nöjd med MFA Classic :-) |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2014/01/15 : 21:43:41
|
Och en till . |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2014/01/15 : 21:55:06
|
inte jag men jag hade en annan variant.
Det några små saker att hålla reda på och det är ingångsimpedansen på slutsteget. Är det normalt är det inga problem men t. ex. LC Audio Zapzolute hade väldigt låg sådan och då funkade det inte alls.
I de flesta fall blir det kanon med passivt men det finns situationer då det inte funkar och då måste du ha ett aktivt. Så frågan blir hur ofta byter du prylar? har du planer på att byta andra saker och vart lutar de valen åt för håll?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2014/01/16 : 07:42:20
|
Ni som har eller har haft ett passivt försteg - vad är det som gör det bättre än ett aktivt? |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2014/01/16 : 08:26:10
|
Jag har ett litet enkelt passivt försteg med bara en volymkontroll och kontaktdon för in och ut. Det är intressant att jämföra med aktiva steg ibland för att få en känsla för hur det påverkar ljudet. Ett passivt steg drar egentligen bara ifrån och vissa mindre bra aktiva steg lägger till. Vid jämförelse hör man det rätt tydligt och jag tycker inte om steg som lägger till egenljud men vill heller inte tappa för mycket information så jag personligen föredrar aktiva steg som har en bra buffert. Egentligen tycker jag att försteg är bland det lättaste att få till men ändå verkar de ofta ge rätt stor påverkan. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2014/01/16 : 08:30:16
|
Jag upplever det som lite renare och mindre färgat ljud med music first audio, men riktigt bra påkostade aktiva försteg kan ge bättre dynamik och känsla av kraft i brist på bättre ord. Testade ett bra aktivt försteg och det var lite mer "livligt" i ljudet men fick ibland känslan att det var så hela tiden även när musiken var extremt lugn, det slappnade aldrig riktigt av. Så i sin prisklass gillade jag music first då det stod sig mycket bra överlag. De allra bästa förstegen är troligen aktiva men då talar vi fantasipengar, de enklare aktiva har en hel del nackdelar. Men som sagts tidigare måste man prova ett passivt med sina grejer så det fungerar bra. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2014/01/16 : 09:16:49
|
Jag har också ett passivt försteg, passivt i den meningen att det inte förstärker signalen.
DIY - Volympot, ingångsväljare & B1.buffer
Har man tur (eller har full koll på vad man sysslar med, jag har det inte) så får man till en bra matchning med impedans och annat i förhållandet signalkälla-försteg-slutsteg och då blir det bra på riktigt quote: Ni som har eller har haft ett passivt försteg - vad är det som gör det bättre än ett aktivt?
Renare och mer ofärgat ljud och framför allt mer dynamik är min erfarenhet. Jag gissar att det beror på att ett passivt försteg helt enkelt förvränger signalen minde än ett aktivt dito.
Mitt försteg har inga dyra komponenter och jag har inte heller jämfört med något dyr-hifi-försteg. Kanske det blir ett omvänt förhållande om man kommer upp i prisklass?
Nackdelarna då? I min anläggning så blir signalen till slutsteg lite för svag, det låter bra men det går inte att spela så starkt som man ibland önskar. När signalkällan är vinyl/RIAA så är detta problem ännu större. Om det sedan handlar om impedans eller signalstyrka, ja det vete sjutton. Eftersom jag är lite av en "vinyl junkie" och vinyllyssning är högsta prioritet så fick mitt gamla RIAA respass och det passiva DIY-försteg hamnade på snickarbänken när jag fick ärva ett fint aktivt försteg McCormack RDL-1 med inbyggt RIAA. Här är förhållandet delvis det omvända, det går att spela ruskigt starkt nu - även med vinyl. Dock på bekostnad av sämre dynamik...
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/01/16 : 11:10:37
|
När jag bytte bort mitt Music First så kopplade vi Music First före en Lavardin IT med volymen maxad. Volymen styrdes med Music First alltså. Om man jämför med bara Lavardin med dess egna volymkontroll så var ljudet med Music First inkopplad ganska mycket klarare. Jämförelsen med tvättade fönster är inte så tokig. Och då är ju ändå Lavardin IT ett högt värderat steg, mycket bra faktiskt.
Inget vetenskapligt test iofs men ändå. Music first fick i det fallet balanseat in medan Lavardin är vanlig RCA.
Problem har jag också haft, 7 meter signalkablar och 3 kohm ingångsimpedans på slutsteget driver man inte passivt. (Låg nivå, avrullat odynamiskt.) Då behövs en buffert, i mitt fall en balanserad Nelson Pass-konstruktion.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2014/01/16 : 16:29:05
|
Intressant info Bernt, tack. Hur upplevde du dynamik, livlighet och kraft i ljudet, några skillnader du minns? |
|
|
|
Topic |
|