Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7970 Posts |
Posted - 2014/01/09 : 01:09:52
|
Är man jättekonstig om man har olika anläggningar för olika syften? Jag har en för musik och en för hifi... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8657 Posts |
Posted - 2014/01/09 : 01:15:21
|
Prylar är livet. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2014/01/09 : 14:55:26
|
Man får bli vuxen i sitt sett låter som en bra väg :o) Jag minns när gamla forumägaren Timbre köpte ett försteg av hificenter. Han tog tid för besök nere i skåneland innan han åkte upp, en annan hade slängt sig i bilen direkt. Ett tag senare blev det 2 monoblock o dessa stod i flera månader medans BAT var under luppen.
Snacka om att verkligen ta sin tid o ha en plan utstakad!! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2014/01/09 : 15:25:10
|
quote: Är man jättekonstig om man har olika anläggningar för olika syften? Jag har en för musik och en för hifi...
För vissa är man säkert det. Själv så hade jag gärna haft 3 olika anläggningar (om tre rum och pengar fanns), musik,film och dator anläggning. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2014/01/10 : 03:03:51
|
Jag anser mig ha landat sedan länge, men fortsätter testa prylar, inte för att uppgradera utan för att söka trygghet och ha en handlingsplan när nägot måste bytas ut. Som sagt jag behåller ju mina i snitt 25 år! |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2014/01/10 : 04:16:07
|
Att ha mer än en anläggning för 2 kanals hade jag inte velat ha, det hade bara blivit snurrigt ;) Men det är helt klart lätt att rata inspelningar som inte passar ens anläggning, vilket är fel om ni frågar mig. |
|
|
|
mostlydiy
Member
344 Posts |
Posted - 2014/01/10 : 08:41:53
|
Klart man kan ha fler anläggningar om man har lust med det. Jag har 5-6 olika "system" inplanerade framöver. Att nöja sig med ett verkar tråkigt |
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2014/01/10 : 11:22:44
|
Musik är en livsnödvändighet. Hifi är för de som har tid, råd eller som försörjer sig i branschen. |
"Just sit back and enjoy the magic of rock!" |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2014/01/10 : 12:29:53
|
Även om jag satt en gräns beträffande HiFi, hit men inte längre, för det gagnar inte musiken (för mig åtminstone) måste jag ändå påpeka att High End-anläggningar där allt utom audiofilnspelningar låter skit har allvarliga brister och är definitivt inte HiFi. Mindre perfekta inspelningar ska helt enkelt låta mindre perfekt men ändå vara lyssningsbara. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2014/01/10 : 12:53:25
|
+1 |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2014/01/10 : 16:12:56
|
+1 |
Retro låter fint. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2014/01/24 : 11:38:26
|
Johan, tycker det upplyftande att läsa din historia eftersom du verkar kommit till insikt och närmare musiken. Jag vet ju själv hur lätt det är att fastna i uppdateringsträsket, lyckligtvis har jag också (sedan många år) slagit mig till ro. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2014/01/24 : 16:11:49
|
Så här i efterhand så virrar jag mest på huvudet åt det hela ;) |
|
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2014/01/25 : 08:09:53
|
För mig är musiken det som musikerna spelar på inspelningen. HiFi betyder hög trovärdighet och det gillar jag hos en musikanläggning. Min anläggning kan inte spela musik på egen hand utan måste matas med nån sorts inspelning på vilken musiker, maskiner eller båda delar framför ett musikstycke. Jag uppgraderar sällan, men väl övervägt och köper oftast begagnat. Kablar löder jag själv av billigt material som oftast är onödigt bra att ha till audio, HDMI undantaget. HDMI är ett jävulens påfund nämligen. Ungefär som fullkornspasta. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
Wader
Member
460 Posts |
Posted - 2014/01/25 : 11:14:59
|
Musikanläggningen (jag undviker HiFi) som jag har är en källa till njutning och möjlighet att upptäcka ny musik. Nästan ingenting är köpt nytt och lika som tidigare nämnts så gör jag mina egna kablar utom hdmi. Jag har ingen som helst önskan att obducera musiken ner i minsta detalj. Det finns en slags signatur i hur musiken presenteras som jag har ganska klart för mig hur det ska låta för mig. Säkert alldeles förskräckligt för andra men det struntar jag faktiskt i. Jag lyssnar på musik. |
Dancing in the shadows of my memories. |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2014/01/25 : 21:48:28
|
Jag har hela tiden tänkt mig att min anläggning ska göra så lite som möjligt och detta i förhoppningen att grejerna ska ge mig den signal som har spelats in. Vanligtvis har man vid inspelningen jobbat hårt och professionellt med att fånga allt väsentligt, mixat detta och gjort en slags "master". Att kunna spela den och ha uppelvelsen av att man "i princip var där" är i mina öron det ultimata. Vad man pysslar med "på vägen" är inte helt ointressant, men grundkravet är att originalsignalen ska kunna återskapas. Om den har varit digital under någon fas känns inte avgörande, så länge man inte kan skönja misshandel av signalen |
|
|
Topic |
|